معرفی کتاب شادکامان دره قرهسو
رمان شادکامان دره قره سو دومین رمان علی محمد افغانی است. این رمان نیز مانند اولین نوشتهی او مسائل اجتماعی ملت ایران را به طور مفصل در دورهی پهلوی اول و دوم را بیان میکند. این رمان عاشقانه درونمایهی اجتماعی دارد و وضعیت و جایگاه زنان در ساختارهای اجتماعی ایران را به طور مفصل مورد تحلیل و بررسی قرار میدهد.
خلاصهی کتاب شادکامان دره قره سو
ماجرای دومین رمان علی محمد افغانی با احساسات عمیق یک جوانک 19 سالهی کرمانشاهی آغاز میشود. بهرام 19 ساله به همراه پدرش در حال ساخت سد بر رودخانهی قره سو هستند. خان روستا که بدیع الملک خان نام دارد، دستور ساخت این سد را به پدر شریف بهرام داده است. بهرام در این رفتامدها به خانهی خان، عاشق دختر او به نام سروناز میشود. هر روزی که میگذرد بهرام بیش از پیش شیفتهی زیبایی و رفتار سروناز میگردد تا اینکه ساخت سد به پایان میرسد و او به همراه پدرش از آن روستا میرود. اما عشق سروناز با او باقی میماند.
اما داستان از آنجا شتاب میگیرد که بدیع الملک خان دستمزد پدر بهرام را پرداخت نمیکند و پای آن دو بار دیگر برای وصول مطالبات به خانهی خان باز میشود. سروناز نیز که ارتباط خوبی با بهرام داشت با گذر زمان به او دل میبندد و خطرات این عشق را به جان میخرد. بهرام و سروناز برای رسیدن به یکدیگر مسیر دشواری را طی میکنند و با سنگاندازیها و حسادتهای زیادی روبهرو میشوند. این رمان حجیم در دارای 800 صفحه است و در 18 فصل سرگذشت غم انگیز بهرام و سروناز را توصیف میکند
سبک، آثار و افتخارات محمدعلی افغانی
علی محمد افغانی روایتگر اوضاع سیاسی و اجتماعی جامعه است و آن را در بستر داستان نقد میکند. افغانی شخصیتهای مطرح و اصلی داستانهای خود را از بین زنان انتخاب کرده است به طوری که محوریت اصلی داستانهای او نقش زن در جامعه است. قلم افغانی روان و دلنشین است و توانایی او در نشان دادن دردها و دغدغههای شخصیتها و رشد فکری و دیدگاه آنها به هیچوجه شبیه قالبهای کلیشهای نیست بلکه شبیه آدمهایی هستند که ما در پیرامون خود میبینیم.
نام علی محمد افعانی با کتاب «شوهر آهوخانم» عجین شده است. او با انتشار این کتاب به شهرت زیادی دست یافت به طوری که اغلب مردم نام او را با این اثر میشناسند. از دیگر آثار این نویسندهی برجسته میتوان به کتابهای «محکوم به اعدام»، «دکتر بکتاش»، «همسفر»، «سیندخت» و «بافته های رنج»، «خداحافظ دخترم» و «شلغم میوه بهشته» اشاره کرد.
در بخشی از کتاب شادکامان دره قره سو میخوانیم
اگر قبول کنیم که عشق مانند ریا کیفیتی است که از عمق هستی بر میخیزد و آدمی در آن مرحله از بلوغ که تازه درصدد برآمده خود و زندگی را بشناسد از آن جهت که بیم دارد نکند کیفیت ناشناخته و مرموز تازه، پایان هستیاش باشد کورکورانه به قلب خود یا در معنی عمیقتر به غریزه کلی طبیعت، طبیعتی که مانند یک کوزهگر ماهر دوست ندارد به بیند قالبهایش بیکار مانده است، تسلیم می شود؛ آری، اگر این نکته را بپذیریم که آغاز تکوین در هر پدیده زندگی هميشه با پوزش های طوفانی، سر و صدا و شتابزدگی همراه بوده و در مسئله آفرینش چون هميشه به جنبش درآوردن نیروها موضوع کار است آرامش و خاموشی بیمعنی است.
اما از طرفی بهرام، آن لحظه که از دختر جوان جدا میشد و رفعتیه را پشت سر مینهاد تازه ستارههای آسمان گرم خودنمایی کردن شده بودند. شب خوش و خنکی بود. پارههای ابر بر اوج آسمان تیکههای زیبایی را تشکیل می دادند که از هم دور میشدند. اندیشه موفقیت چنان او را سرمست کرده بود که دلش می خواست عوض راه رفتن معمولی با گام های ریز و سریع بدود و به هرکس میرسد برادروار راز دل خود را بگشاید. اکنون بود که به فلسفه عميق عرفا که بالاترین سعادت را عشق یا به عبارتی دیگر پیروزی در عشق میدانستند پی میبرد. این معنی در وجود او که بیش از نوزده بهار از عمرش نمی گذشت و چهرههای زندگی را هنوز چنان که باید درحالتهای مختلف ندیده بود طبیعتا انعکاسی طوفانی داشت. اما شگفتا که پیران آزموده نیز در برابر موکب عشق خاکسارتر از جواناناند. گویی عشق خود زندگی است که هرچه بیشتر ريشه می دواند و شاخ و برگ میگستراند علائق وجودیش وسیعتر میگردد. آنچه که در میانه تفاوت هست. وجود جوان در طلب عشق به سرعت شعلهور میشود و به خاکستر مینشیند. حال آن که پیر مانند شمع با پرستشی حقیقی و حوصلهای کامل سربه نیستی می سپارد. جوان در وجود معشوقه مانند آیینه چهره خویش را می بیند و میپرستد.
مطالب مرتبط:
معرفی کتاب محکوم به اعدام از محمد علی افغان
نقد و بررسی کتاب همسفرها
نقد و بررسی کتاب بافتههای رنج
نقد و بررسی کتاب شوهر آهو خانم
نقد و بررسی کتاب شلغم میوه بهشته
نقد و بررسی کتاب سیندخت
منبع: فیدیبو