مشاغل در صنعت تجارت الکترونیک ممکن است به سطوح مختلف تحصیل و آموزش نیاز داشته باشند و ممکن است طیفی از رشته های تجارت الکترونیک را پوشش دهند. تجارت الکترونیک به خرید و فروش محصولات و خدمات از طریق اینترنت یا از طریق پلتفرم ها و اپلیکیشن های آنلاین اشاره دارد. یادگیری بیشتر در مورد مشاغل در تجارت الکترونیک ممکن است به شما در تعیین اینکه کدام یک برای شما مناسب است کمک کند. در این مقاله، به این می پردازیم که مشاغل تجارت الکترونیک چیست، فهرستی از این نوع مشاغل را بررسی می کنیم و برخی از سوالات متداول را بررسی می کنیم.
مشاغل تجارت الکترونیک چیست؟
مشاغل تجارت الکترونیک وظایفی هستند که با خرید و فروش محصولات و خدمات آنلاین مرتبط هستند. تجارت الکترونیک اغلب هزینه های کمتری نسبت به ویترین فروشگاه معمولی و فیزیکی دارد. مشاغل در این زمینه معمولاً به کارمندان اجازه می دهد تا در خارج از کشور نیز بفروشند، مشخصات جمعیتی خاص و انواع پروفایل مشتری را هدف قرار دهند، سفارشی سازی و شخصی سازی محصول را ارائه دهند و با استفاده از تجارت الکترونیک در هزینه املاک، کارکنان و بازاریابی صرفه جویی کنند.

14 نوع شغل تجارت الکترونیک
برای مدیریت یک شرکت و دریافت، پردازش و انجام سفارشات خرید، خرید تجارت الکترونیک باعث موقعیت های مختلفی می شود. بسیاری از مشاغل در این صنعت سطوح مختلف تحصیلات و تخصص را می طلبند و فرصت هایی را برای طیف وسیعی از افراد فراهم می کنند. در اینجا لیستی از 14 موقعیت تجارت الکترونیکی وجود دارد که می توانید به عنوان یک حرفه در نظر بگیرید:
1. نماینده خدمات مشتری
وظایف اصلی: نمایندگان پشتیبانی مشتری نقطه تماس اولیه برای خریداران آنلاین هستند. پس از اینکه یک مصرف کننده برای یک کالای خاص سفارش داد، ممکن است به او در مورد خواسته های خود کمک کند. مسئولیتهای آنها همچنین شامل پاسخ دادن به تماسهای تلفنی، ارسال پیامها یا ایمیلهای رسانههای اجتماعی، پاسخ به سؤالات مشتریان و ایجاد احساس ارزشمندی در مشتریان است.
2. نویسنده محتوا
وظایف اصلی: نویسندگان محتوا متخصصان خلاقی هستند که محتوای دیجیتالی را ایجاد یا توسعه می دهند که کاربران را متقاعد می کند که یک محصول یا خدمات را برای ارتقاء یک سازمان خریداری کنند. آنها به نظرات آنلاین پاسخ می دهند و با سایر طرف ها برای بهبود دید آنلاین از طریق پست های آنلاین همکاری می کنند. آنها همچنین می توانند با در نظر گرفتن جمعیت هدف، نحوه دستیابی به آنها، سطح تعامل مصرف کننده و ترافیک آنلاین در نتایج موتورهای جستجو، کارایی یک طرح بازاریابی را ارزیابی کنند.

3. مدیر بازاریابی
وظایف اصلی: مدیران بازاریابی معمولاً طیف گسترده ای از تاکتیک های بازاریابی را برای خرده فروشان آنلاین طراحی و اجرا می کنند. شرکتهای تجارت الکترونیک ممکن است از این متخصصان برای اعمال آخرین روندهای بازاریابی و استفاده از دادهها و تجزیه و تحلیلها برای سنجش عملکرد کمپینهای بازاریابی خود استفاده کنند. آنها همچنین می توانند با سایر اعضای تیم تبلیغاتی برای بهبود شناخت و درک برند تعامل داشته باشند. این متخصصان معمولاً اطمینان حاصل می کنند که استراتژی های بازاریابی با پروتکل های روابط عمومی شرکت هماهنگ است.
4. تحلیلگران کسب و کار
وظایف اصلی: تحلیلگران کسب و کار معمولاً داده های بدون ساختار تجارت الکترونیک یک شرکت را نظارت و تجزیه و تحلیل می کنند و آن را به اطلاعات عملی تبدیل می کنند. آنها به شرکت های تجارت الکترونیکی کمک می کنند تا پایگاه مشتری خود را گسترش دهند و با توصیه به آنها در مورد کارهایی که باید انجام دهند، حاشیه سود را افزایش دهند. وظایف آنها همچنین شامل ارائه گزارش های پیش بینی یا مدل های مالی به مشتریان است.
5. مدیر پروژه
وظایف اصلی: مدیر پروژه بر یک تیم تجارت الکترونیک نظارت و هدایت می کند، اقدامات آنها را نظارت می کند، نقش ها را تعیین می کند و مسئولیت ها را در سراسر پروژه توزیع می کند. آنها بر پیشرفت پروژه ها نظارت می کنند و این داده ها را به مدیران، تصمیم گیرندگان و مدیران اجرایی می رسانند. آنها همچنین گاهی اوقات با مصرف کنندگان ارتباط برقرار می کنند تا اطمینان حاصل کنند که همه از خدمات ارائه شده راضی هستند.

6. مدیر محصول
وظایف اصلی: مدیران محصول مسئول توسعه محصول، اهداف، بهینه سازی و برنامه راه هستند. آنها موثرترین راه را برای کسب و کار خود ایجاد می کنند تا از منابع فعلی برای دستیابی به اهداف محصول استفاده کند. آنها همچنین می توانند ویژگی ها و ارائه های جدید را به محصولات موجود اضافه کنند و مشکلات فنی را حل کنند. این متخصصان همچنین ممکن است به بخش پشتیبانی مشتری برای عیب یابی مشکلات فنی مشتری کمک کنند.
7. کنترل کننده بسته
وظایف اصلی: حمل کنندگان بسته به آماده سازی کالاها برای حمل و نقل، حذف محصولات از جعبه حمل، بارگیری یا تخلیه محصولات از کامیون ها، وانت ها یا وسایل نقلیه کمک می کنند. آنها این کالاها را با بسته بندی مناسب، بالشتک و محکم کردن آنها از آسیب محافظت می کنند. پس از بررسی دقیق و کامل بودن تمامی سفارشات، محصولات را به آدرس مصرف کنندگان تحویل می دهند.
8. مدیر دفتر
وظایف اصلی: مدیران دفتر عملیات داخلی کسب و کار، از جمله کارکنان، حقوق و دستمزد، مدیریت، نگهداری سوابق و خرید را انجام می دهند. آنها می توانند خدمات کامپیوتری را به کارمندان ارائه دهند و اطمینان حاصل کنند که همه اعضای یک تیم منابع فناوری مورد نیاز خود را دارند. آنها همچنین به سازمان در رعایت قوانین و مقررات نظارتی قابل اجرا کمک می کنند.
9. سفیر برند
وظایف اصلی: نقش سفیر برند ترویج محصولات یا خدمات تجاری از طریق اطلاع رسانی در مورد کالاها و خدمات یک شرکت و تبلیغ آنها به مشتریان بالقوه است. سفیران برند ممکن است با تماس با شرکت هایی که با رقبای خود در تعامل هستند از محصولات و خدمات خود حمایت کنند. آنها همچنین برنامه های تبلیغاتی را برای افزایش آگاهی مشتری از برند توسعه می دهند.
10. پشتیبانی IT
وظایف اصلی: پرسنل پشتیبانی فناوری اطلاعات به کاربران رایانه در انجام وظایف مختلف، از جمله نصب برنامههای جدید، تنظیم رایانهها برای برآورده کردن نیازهای مصرفکنندگان کمک میکنند. آنها همچنین شبکه های کامپیوتری را مدیریت می کنند و از نقض امنیت جلوگیری می کنند. آنها اغلب بر عملکرد رایانه نظارت می کنند، سخت افزار رایانه و سیستم عامل را سرویس می کنند، مشکلات فنی را شناسایی می کنند و مشکلات را حل می کنند.
11. متخصص ارتباطات
وظایف اصلی: متخصصان ارتباطات مکاتبات بین بخش های یک کسب و کار را مدیریت می کنند. مسئولیت آنها مذاکره در مورد ترتیبات دوجانبه مفیدی است که شامل تعهدات همپوشانی برای به حداکثر رساندن کارایی است. آنها ایمیلها را ردیابی میکنند، گزارش تماسها را حفظ میکنند یا اطمینان میدهند که همه کارکنان اطلاعات مهم را میدانند. این متخصصان ممکن است به بیانیه های مطبوعاتی دیجیتال، کنفرانس های مطبوعاتی، تبلیغات رسانه های اجتماعی و درخواست های رسانه ای رسیدگی کنند.
12. مدیر حساب
وظایف اصلی: مدیران حساب با پیدا کردن نیازهای مشتری و ارائه توصیه هایی برای برآورده کردن آنها، ارتباطات مشتری را مدیریت می کنند. آنها اغلب سعی می کنند با توسعه روش هایی برای جذب مشتریان جدید، سهم بازار شرکت را افزایش دهند. آنها همچنین مشتریان فعلی را متقاعد می کنند که اقلام یا خدمات اضافی را به دست آورند.
13. مدیر عملیات
وظایف اصلی: مدیران می توانند اداره کل یک سازمان را اداره کنند. آنها تمام فعالیت های آن را هدایت می کنند و کل خروجی آن را برنامه ریزی می کنند. آنها پرسنل را استخدام و آموزش می دهند، نیازهای کارکنان را مدیریت می کنند، اختیارات را به سایر کارکنان تفویض می کنند، به افراد الهام می بخشند، ارزیابی عملکرد را ارائه می دهند و برای افزایش سازمان بازخورد ارائه می دهند.
14. توسعه دهنده اپلیکیشن
وظایف اصلی: توسعه دهندگان Full Stack بر تمام جنبه های طراحی اپلیکیشن وب سایت نظارت می کنند. آنها ویژگی های وب سایت را ساخته و نصب می کنند و به روز رسانی یا نگهداری لازم را انجام می دهند. آنها برای تعیین نیازهای مشتریان با مشتریان همکاری می کنند و سپس یک نمونه اولیه کاربردی بر اساس آن اطلاعات ایجاد می کنند.
سوالات متداول برای نقش های تجارت الکترونیک
برای کمک به درک بهتر تجارت الکترونیک، در زیر چند سوال متداول وجود دارد:
چقدر می توانم در تجارت الکترونیک درآمد کسب کنم؟
مقدار پولی که می توانید در تجارت الکترونیک به دست آورید به محل زندگی و سطح تجربه شما بستگی دارد. تعداد سالهایی که برای اکثر شرکتهای معروف کار کردهاید، امکان تعدیل درآمد شما را بر این اساس فراهم میکند. حقوق شما می تواند بسته به استان، سطح تخصص، تحصیلات و کارفرما متفاوت باشد.
آیا برای کار در تجارت الکترونیک به تجربه قبلی نیاز دارم؟
پاسخ به این سوال به شرکتی که می خواهید در آن کار کنید و سطح تخصص شما بستگی دارد. برخی از سازمان ها به تجربه قبلی از متقاضیان خود نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر درک بیشتری دارند و حتی اگر تجربه قبلی در این بخش نداشته باشید، می توانند شما را استخدام کنند. به عنوان مثال، اگر می خواهید در تجربه مشتری نقش داشته باشید، داشتن تجربه در خدمات مشتری یا فروش سودمند است. شما همچنین می توانید مهارت های برنامه نویسی عالی بدون تجربه داشته باشید و در این صنعت شغلی به دست آورید.
برای شغل تجارت الکترونیک به چه نوع مدرک لیسانس نیاز دارم؟
انواع مدارک لیسانس مرتبط با صنعت تجارت الکترونیک وجود دارد. به عنوان مثال، شما می توانید یک برنامه مدرک تجاری در تجارت الکترونیکی بگیرید که معمولاً اصول اقتصادی را با برنامه های کاربردی آنلاین ترکیب می کند. هنگام جستجوی شغلی در تجارت الکترونیک، دقت و بررسی الزامات مدرک مفید است.
چگونه می توانم مدیر تجارت الکترونیک شوم؟
مدرک لیسانس و تجربه شغلی قبلی برای نقش های مدیریتی ضروری است. رزومه می تواند شامل هر چیزی باشد که مربوط به بازاریابی و تبلیغات باشد. شما می توانید توانایی های خود را تقویت کنید و پس از نشان دادن کار و تعهد عالی خود، برای مدیر تجارت الکترونیکی درخواست دهید.
آیا مشاغل سطح ابتدایی در تجارت الکترونیک وجود دارد؟
بسیاری از کسب و کارها موقعیت های تجارت الکترونیک سطح ابتدایی را در دسترس دارند. قبل از اینکه به هر کاری متعهد شوید، برای شما مفید است که برای دوره های کارآموزی درخواست دهید تا بدانید شرکت چگونه کار می کند و مدیران شما چه انتظاراتی از شما دارند. خدمات مشتری، کارهای اداری، کار انبارداری و استخدام همکار بازاریابی، همگی نمونه هایی از موقعیت های ابتدایی هستند.
آیا می توانید تجارت الکترونیک را با سایر انواع خرده فروشی ترکیب کنید؟
بله، می توانید این کار را از طریق خرده فروشی همه کانالی انجام دهید. بازرگانان از روشهای خردهفروشی همهکانالی استفاده میکنند تا با ترکیب خرید خردهفروشی آنلاین و سنتی، تجربهای یکپارچه را به مشتریان ارائه دهند. این تمایل، جابجایی بین این دو مدل را برای مشتریان آسان می کند.
منبع: وبسایت پی جو