پیام بازاریابی چیست ؟
پیام بازاریابی چیست ؟
پیام بازاریابی چیست ؟ به این سؤال ، حداقل سه پاسخ مختلف داده شده است.
- قدیمى ترین جواب آن بوده است که همه محصولات شرکت را به همه جا ارسال کنیم و به همه بفروشیم.
- دومین پاسخ که قدرى دقیق تر نیز به نظر رسد آن است که بتوانیم نیازهاى تعریف شده یک بازارهدف مشخص را تأمین کنیم.
- پاسخ سوم که منطقى تر از پاسخ قبلى است ، این که بتوانیم ابزار حداقلى استاندارد زندگى و همچنین سطح کیفى زندگى را در جهان ارتقاء دهیم.
نقش بازاریابى آن است که بتوانیم نیازهاى رفع نشده افراد را کشف و سپس راه حلى نو و جذاب براى رفع آن نیازها خلق کنیم. تجهیزات آشپزخانه که امروزه در منازل مورد استفاده قرار مى گیرد تا تسهیل کننده فعالیت هاى دشوار خانم هاى خانه دار در آشپزخانه باشد ، مى تواند مثال مناسبى باشد.
نقش استراتژیک بازاریابی در کسب و کار
برخى از مدیران عامل ، بازاریابى را صرفاً به عنوان یک بخش یا واحد از سازمان خود مى دانند که وقتى محصول تولید شد ، نوبت بخش یا واحد بازاریابى مى رسد تا آن را بفروشد. در هر حال ، معتقدیم که هر واحد سازمان باید استراتژى خاص خود را داشته باشد. بازاریابى باید نقطه شروع برنامه رو به رشد کسب و کار در هر صنعتى باشد.
” پیتر دراکر ” در سى و اندى سال پیش در مورد نقش محورى بازاریابى بیان داشت که : ” هر شرکت فقط دو وظیفه اصلى دارد : نوآورى و بازاریابى ” .
در دوران رکود چه کسب و کارهایی شکست می خورند
این درست که ، تعداد دقیق فرصت هاى موجود در هر اقتصادى با ظهور یک صنعت ، پیدایش فن آورى هاى جدید و همچنین سرعت جهانى سازى تغییر مى کند و در زمان رکودهاى اقتصادى و زمانى که فن آورى هاى جدید ظهور نکرده باشند و همچنین هنگامى که تعرفه ها و موانع تجارى پابرجا باشند ، فرصت ها کمیاب هستند.
آیا در بازاریابی فرصت های همیشه وجود دارند ؟
اما فرصت ها همیشه وجود دارند ! فقط کافى است به محصولات جدیدى که متولد مى شوند و بر تصویر ذهنى دقیق تر یا نوآورى یا جذابیت برجسته اى تکیه دارند ، دقت کنید. هر شرکتى که کالایى را تولید یا خدمتى را ارائه مى کند باید بتواند در آن محصول تغییراتى بدهد ، آن را با محصولات دیگر ترکیب کند ، در اندازه هاى مختلفى آن را تولید کند ، خصوصیت جدیدى به آن بیافزاید یا آن را همراه با خدمت جدیدى عرضه کند .
تفاوت بازاریابی خلاق و بازاریابی عمودی در کشف فرصت ها
نه تنها مى توان یک محصول را براى بازارهاى مختلف باز آفرید ، بلکه مى توان شرایط جدیدى را نیز براى آن مجسم کرد. در اینجا باید به تفاوت بازاریابی خلاق و بازاریابی عمودی اشاره نمود. بازاریابى عمودى بر بک بازار کاملاً مشخص تمرکز مى کند ، حال آنکه بازاریابى خلاق محصول را در شرایط جدیدى مجسم مى کند. در این زمینه مثال هاى فراوانى وجود دارد. امروزه مى توانیم در پمپ بنزین ها غذاى آماده بخریم ، مى توانیم در فروشگاه ها مبادلات بانکى خود را انجام دهیم ، مى توانیم در کافى نت ها به کامپیوتر و اینترنت دسترسى پیدا کنیم ، مى توانیم با گوشى موبایل خود عکس بردارى و حتى فیلم بردارى کنیم و پیام الکترونیکى از طریق اینترنت ارسال کنیم ، مى توانیم به جاى تزریق داروها که با درد و ناراحتى همراه است از آدامس استفاده کنیم ، مى توانیم غلات را نیز به شکل شکلات بخوریم . هرگز نمى توان باور کرد که فرصتى وجود ندارد . اما :
صرفاً تعداد معدودى از بازاریابان توانایى شناساسى و کشف فرصت ها را دارند . در دوران رکود اقتصادى ، بازاریابى شکست نمى خورد ، صرفاً بازاریابانى ، شکست خواهند خورد که همواره تصویرى از شکست را در ذهن دارند.
موضوع : پیام بازاریابی چیست ؟
برگرفته از : Marketing Iran Talent
مطالب مرتبط:
استفاده از بازاریابی سنتی و آنلاین به صورت هم زمان
بهبود کسب و کار اینترنتی با ۷ راهکار متفاوت
۳ نکته از بازاریابی دیجیتالی که کارتان را سکه می کند
۵۱ تاکتیک بازاریابی اینترنتی که به سرعت نتیجه میدهد
بازاریابی اینترنتی بد ، چه پیامدهایی دارد؟
سه راز موفقیت برای کسب درآمد از سایت
بازاریابی چریکی یا پارتیزانی