ساختن یک کمپین بازاریابی ویروسی مشکلتر از آن است که به نظر میرسد. این کار نیاز به برنامهریزی دقیق و تحقیق دارد. برای شروع از این برگه تقلب استفاده کنید.
بیطرف بودن را کنار بگذارید
بازاریابی ویروسی به احساسات ربط دارد. اینکه همه کس را راضی نگه دارید، فراموش کنید. ایدهای را پرورش دهید و الهامبخش احساسات قوی باشید. شما افرادی را میخواهید که یا شما را دوست دارند یا از شما متنفرند، یا از شما راضیاند یا از دستتان عصبانی هستند، میخندند یا میگریند. متعهد باشید. جایگاهی برای خود بسازید. مردم را هیجانزده کنید.
کاری غیرمنتظره انجام دهید
آیا میخواهید مورد توجه مردم باشید؟ کاری کاملا غیرمنتظره انجام دهید. سعی نکنید که محصول خود را معرفی کنید و آن را چیزی خوب نشان دهید. همه همین کار را میکنند. آیا برنامه «آیا مخلوط خواهد کرد؟» را دیدهاید که کمپینی در یوتیوب بود که توسط شرکت بِلِندتک راهاندازی شده بود؟ فیلمهای آنها مورد توجه عموم قرار گرفت و این هیچ ارتباطی به مخلوطکنهای آنان نداشت، بلکه مربوط به چیزی می شد که مخلوطکنها میتوانستند با هم مخلوط کنند- مانند موبایل آیفون و سنگ مرمر و چیزهای دیگر.
تبلیغات نکنید
بازاریابی ویروسی تبلیغاتی که مردم به هم ارسال می کنند نیست. خودتان، محصول تان و شرکت تان را فراموش کنید. بر ساختن داستانی جالب تمرکز کنید. معرفی تجارت تان باید بسیار ماهرانه باشد- نه یک نقطه ی مرکزی.
پیآمد داشته باشید
مردم کمپین محصول شما را دیدند. شما توجه آنها را جلب کردید. اکنون چه میکنید؟ وقتی که توجه مردم را جلب کردید، باید دست به کار شوید. هرگز مردم را در حیرت اینکه چه باید بکنند رها نکنید. یکی از بهترین راهها این است که بیشتر از همان محصول به آنها بدهید. پی آمد و دنباله بسازید. آنچه میخواهند به آنها بدهید. سپس برند خود را معرفی کنید.
۸۹% از شرکتکنندگان در یک تحقیق اذعان داشتهاند که از طیق ایمیل مطالب را برای دیگران ارسال میکنند.
اجازه دهید که ارسال کنند و سهیم شوند و آن را ترویج دهید
ارسال و سهیم شدن همه آن چیزی است که در بازاریابی ویروسی وجود دارد. هرکاری که انجام بدهید تا ارسال مطالبتان درباره کسبوکارتان را برای مردم سادهتر کند، باعث ارتقای کمپین بازاریابیتان میشود. بارگذاری و حفظ اطلاعاتتان برای مردم را مجاز کنید. بگذارید مردم اطلاعات برندتان را از طریق ایمیل یا شبکههای اجتماعی به هم ارسال کنند.
با کسانی که اظهارنظر میکنند ارتباط برقرار کنید
ارتباط با مخاطبانتان از مهمترین بخشهای کمپین ویروسی است.آیا رقابت ادکلن الد رابه خاطر میآورید؟ وقتی که الد تطبیق فیلمهای ویدیویی را بر اساس پرسشنامه ارائه شده توسط مشتریان ساخت، بینندگان آن بسیار زیاد شدند.
هرگز دسترسی را محدود نکنید
بازاریابی ویروسی کمپینی بازاریابانه است که زندگی خودش را دارد- مانند یک ویروس منتشر میشود. هرگز دسترسی به کمپین بازاریابانهتان را محدود نکنید. هرگز از مردم نخواهید که ثبتنام کنند، برنامه خاصی را بارگذاری کنند یا عضو شوند. بازاریابی ویروسی هرگز ارتباطی با انحصارسازی ندارد؛ بلکه به معنی قراردادن آن در معرض دید دیگران است.
منبع: مجله پنجره خلاقیت