درباره بازاریابی و رفاه اجتماعی بدانید

درباره بازاریابی و رفاه اجتماعی بدانید
رفاه اجتماعی چیست ؟
رفاه اجتماعی تعبیری است معطوف به وضعیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی که حفظ کرامت انسانی و مسئولیتپذیری افراد جامعه، در قبال یکدیگر و ارتقای توانمندیها، از اهداف آن است.
واژه "Welfare"، اشاره به حالتی از سلامت، شادی، سعادت، خوب بودن و مساعدتی بهویژه به صورت پول، غذا و دیگر مایحتاج ضروری که به نیازمندان ارائه میشود، دارد. این کلمه ابتدا بهصورت مصدر "To well fare" بهکار میرفته؛ که بهمعنای خوب بودن و خوش گذرانیدن بوده است. کلمه "Social" نیز متضمن ارتباط رفاه با جامعه و مقابله با خطراتی است که در زندگی جمعی با آن روبرو هستیم. در مجموع این مفهوم به معنای حالتی از مناسب بودن است.[1]
این مقوله همواره با تعاریف متعددی روبرو بوده است. از قرن هیجدهم که جرمی بنتام و دیوید هیوم، رفاه را مترادف با بهرهمندی یا مطلوبیت و بهمنزله خیر و خوشبختی تعریف کرد، پیگو (Pigou Arthur Cecil) (1965) آن را مقوله کمّی قابل اندازهگیری با پول و مرتبط با آمال و آرزوهای فرد در نظر گرفت و سولر (John Suler) (1974) بر ترجیحات و تمایلات فرد تاکید نمود. جان راولز (John Rawls) (1972) هم رفاه را عادلانه بودن توزیع منابع، میداند. فیتز پاتریک رفاه اجتماعی را در معنایی بسیار وسیع در نظر میگیرد و آن را «شادکامی، تأمین ترجیحات و نیازها، رهایی و مقایسههای نسبی که یک فرد از نظر رفاه خود با دیگران دارد»، تعریف میکند.[2]
با پیدایش تشکلهای گروهی و کارکردی و ایجاد قوانین و حقوق کار در محیطهای صنعتی و با هدف تأمین منافع کارگران، در قبال کلیه خطرات انسانی و شغلی، علاوهبر نیازهای اولیه، موضوع نیازهای ثانویه و امنیت فردی مطرح شد. در این مرحله، رویکرد رفاه صنعتی، جایگزین رفاه فرد، خانواده و گروههای محلی گردید. با پیدایش جوامع مدرن با خصلت شهرنشینی، خانواده هستهای و نظام اقتصادی پیچیده و کلان بهتدریج نگرشهای جدید رفاه اجتماعی پدیدار گردید.
مفهوم و محتوای رفاه اجتماعی در طول چند دهه اخیر، بسیار دگرگون گشته است، در دهه 1970، گفته میشد که «رفاه اجتماعی، مجموعه قوانین، برنامهها و خدمات سازمانیافتهای است که هدف آن تأمین حداقل نیازهای اساسی آحاد جمعیت کشور میباشد».[3]
همانطور که ملاحظه میشود، گفتمان مسلط رفاه اجتماعی تا دهههای اخیر و تا قبل از "چرخش فرهنگی" در نظریه اجتماعی در دهه 1970، "گفتمان مادی" بوده و تنها آن دسته مقولات مادی، کمی، عینی، سنجشپذیر و اقتصادی بهمثابه عوامل مولد یا مانع رفاه اجتماعی جامعه یا گروههای اجتماعی خاص محسوب میشده است. تحول اساسی در گفتمان رفاه اجتماعی ابتدا از دهه 1970 به بعد آغاز شد که نظریههای توسعه اقتصادمحور با چالش های اجتماعی و فرهنگی مواجه شد و بهخصوص رویکردهای "نظریه نوسازی" نتوانست به توسعه در کشورهای جهان سوم یاری رساند و "نظریههای وابستگی" که شارح اصلی آن آندره گوندر فرانک بود و "نظریه نظام جهانی" که شارح اصلی آن والرشتاین بود و "نظریههایه انتقادی فمنیستی" و "نظریههای نئومارکسیستی" مکتب فرانکفورت و مکتب مطالعات فرهنگی بیرمنگام، بهشدت اعتبار نظریه نوسازی و رویکردهای اقتصادمحور را به چالش کشید.[4]
در طول سالهای دهه 1980، این مفهوم، به این شکل تغییر کرد؛ که «رفاه اجتماعی، به مجموعه اقدامات و خدمات گوناگون اجتماعی در جهت ارضاء نیازهای افراد و گروهها در جامعه و غلبه بر مسائل اجتماعی» اطلاق میشد. در دهه 1990 «رفاه اجتماعی، مجموعه شرایطی تلقی میشود، که در آن خشنودی انسان در زندگی مطرح است».[5]
در سالهای اخیر با در نظر گرفتن ابعاد متنوع زندگی انسان، تعریف «رفاه اجتماعی عبارت از مجموعه سازمانیافتهای از قوانین، مقررات، برنامهها و سیاستهایی است که در قالب موسسات رفاهی و نهادهای اجتماعی به منظور پاسخگویی به منظور نیازهای مادی و معنوی و تامین سعادت انسان ارائه میشود تا زمینه رشد و تعالی او را فراهم آورد»[6] مقبولیت بیشتری دارد.
با این حال ، در بسیاری از موارد ، انتقادات قدرت ارتباطات بازاریابی را به جهت تحت تاثیر قرار دادن مخاطب مورد هدف قرار می دهند. علاوه بر این ، چنین انتقاداتی بازاریابی را مسئول علت مشکلات اجتماعی نیز می دانند ، زیرا اغلب مشکلات ریشه های اجتماعی عمیق تری دارند.
مقاله پیشنهادی : درباره سیستم اقتصادی بدانید

فعالیت های بازاریابی گاهی اوقات به خاطر کنترل آن توسط منافع خصوصی قوی و بی توجهی به نگرانی های اجتماعی و عمومی مورد انتقاد شدید قرار می گیرند. به عنوان مثال ، در حالی که بسیاری از شرکت های صنایع نفت و الکل ممکن است تاثیرات قابل توجهی بر قانون گذاری ، رسانه ، و رفتار فردی داشته باشند ؛ سازمانهایی که بر روی مسایل مربوط به محیط زیست ، سلامت و یا آموزش تمرکز دارند کمتر دارای چنین قدرتی هستند. اگر چه در قرن حاضر بسیاری از شرکت های اخلاق مند در حوزه بازاریابی مورد تمجید و ستایش قرار گرفته اند اما همچنان به وضوح اختلاف قدرت بین این نهاد ها و سازمان های خصوصی مشهود است.
موضوع : درباره بازاریابی و رفاه اجتماعی بدانید
برگرفته از : Marketing Iran Talent
مطالب مرتبط:
استفاده از بازاریابی سنتی و آنلاین به صورت هم زمان
بهبود کسب و کار اینترنتی با ۷ راهکار متفاوت
۳ نکته از بازاریابی دیجیتالی که کارتان را سکه می کند
۵۱ تاکتیک بازاریابی اینترنتی که به سرعت نتیجه میدهد
بازاریابی اینترنتی بد ، چه پیامدهایی دارد؟
سه راز موفقیت برای کسب درآمد از سایت
بازاریابی چریکی یا پارتیزانی