چرم درسا از کارگاهی کوچک تا کارخانه ای مدرن
چرم درسا از کارگاهی کوچک تا کارخانه ای مدرن
اين روزها نامش در ميان برندهاي لوکس ايراني به چشم ميخورد. اما شايد کمتر کسي بداند که اولين محصولاتش جاسوئيچيهاي چرمي بودند که در اتاقکي روي پشتبام يک خانه توليد ميشدند. برندي که قريب به بيست سال از عمر اولين توليدات و فروشش ميگذرد و کارگاه سي متري آن جايش را داده به فروشگاههاي فروش چرم لوکس در شهرهاي دور و نزديک جهان. چرم درسا اولين برند چرمي است که فروشگاههاي کالاي چرم با برند خاص ايراني را به بازار معرفي کرد. تنوع محصولاتش اين روزها محدود به کيف و کفش چرم نيست و اکسسوري و جواهرات درسا هم طرفداران اين برند را دو چندان کردهاند. حالا نام چرم درسا در ميان برندهاي برتر ايراني جا خوش کرده است و بخشي از لوکسترين محصولات چرم ايراني را توليد ميکند و ميفروشد.
- راهاندازي کسبوکار در دوران سربازي
اما شکلگيري ايدهاي براي توليد و فروش محصولات چرم ايراني برميگردد به اواخر دهه شصت و دوران سربازي شاهين فاطمي. او که در روزهاي بيرمق و راکد سربازياش تصميم به راهاندازي کسبوکاري تازه گرفت، با همکاري يکي از دوستانش که جاسوئيچيهاي چرمي ميساخت، وارد بازار کوچک اين محصولات شد. در اولين تلاشش براي فروش، ۱۲ جاسوئيچي را طي چند ماه فروخت. هرچند اين تجربه موفقيت چنداني محسوب نميشد، او تصميم گرفت وارد بازار توليد و فروش محصولات چرمي شود. بازاري که در آن روزها رنگ و بويي در ايران نداشت و تنها برندهاي چرم خارجي بودند که در کشور هواداراني داشتند. در سال ۱۳۷۱ اتاقي ۳۰ متري در پشتبام خانهاي در بلوار کشاورز با ماهي هزار تومان اجاره کرد، يک چرخخياطي به آن اضافه شد و توليد جاسوئيچيهاي چرمي به شکل انبوه آغاز شد.
مدتي بعد کاظم نورمحمدي نيز به اين تيم دو نفره اضافه شد، کسي که هنوز شراکتش در چرم درسا پابرجاست. دوست شاهين فاطمي که اولين محصولات چرم را توليد کرده بود، به علت علاقه و کارش در دندانسازي، اين جمع کوچک را ترک کرد، اما توليد و فروش متوقف نشد. نورمحمدي و فاطمي کارشان را گسترش دادند و طبقه پايين اتاقک را هم اجاره کردند. کمکم پيشرفت توليدات آنها را مجبور به نقلمکان به کارگاهي زيرزميني و بزرگ کرد. سرعت توليد و پيشرفت در کار تا سال ۷۵ بهقدري بالا رفت که شاهين فاطمي تصميم گرفت دانش خود در اين زمينه را بالا ببرد و در رشته مهندسي صنايع درس بخواند.
- ورود درسا به بازار چرم ايران
يکي از نقاط عطف زندگي هر کارآفرين، تجربه او در شکست خوردن است. معمولا هر شکست سرآغاز ايدهاي نو و راهي براي ورود به رويههاي ديگر دنياي کسبوکار است. شاهين فاطمي و همکارانش بعد از تجربه شکست در اداره کارخانه محصولات چرم، تصميم گرفتند به جاي سرمايهگذاريهاي کلان روي توليدات چرمي، پيمانکاري براي فروش را در پيش بگيرند. با مشاورههاي زيادي که از شرکتهاي تبليغاتي گرفتند، تصميم نهايي آن شد که محصولاتشان را با يک برند به ايرانيها معرفي کنند و نام تازهاي به بازار چرم ايران که پر از محصولات خارجي بود، اضافه کنند.
شاهين فاطمي در گفتوگويي صوتي درباره روزهاي نخستين تولد چرم درسا گفته است: «اينکه ما با برند ايراني وارد بازار شويم خيلي مقاومت ايجاد کرد. چون اولا معلوم نبود از برند ايراني استقبال شود و ثانيا ما بايد کالاهاي توليد خود را با قيمت پايينتري ميفروختيم. ولي با اين حال حسي که به برند ايراني داشتيم، ما را واداشت که قبول کنيم با برند ايراني وارد بازار شويم، بنابراين درسا متولد شد و اولين فروشگاه سيستماتيک محصولات چرمي را در سال ۸۱ در شهرک غرب به همين نام تاسيس کرديم. بعد از آن فروشگاههاي بيشتري اضافه کرديم و در گاندي، پاسداران و جاهاي ديگر نيز شعبه زديم. البته ناگفته نماند چرم مشهد کار خود را دو سال قبل از ما شروع کرده بود و از همه اينها قديميتر آقاي پشنگ بود که سعي کرده بود کارهاي خوبي ارائه دهد ولي خيلي محدود و کوچک. اما واقعا فروشگاه کالاي چرم با برند خاص اولينبار با درسا در ايران معرفي شد.» وقتي نام برند درسا وارد بازار چرم ايران شد و مردم با محصولات متنوع آن آشنا شدند، کمکم نياز به تبليغات وسيع احساس شد. چرم درسا در سال ۸۶ با نام درسا پاريس در فرانسه ثبت شد. اين شرکت قراردادي با حميد گودرزي بست و تبليغات گسترده محيطي آن آغاز شد. يکي از اقدامات خلاقانه درسا در تبليغات، اسپانسر شدن خانه هنرمندان بود که در آن زمان مرسوم نبود و توانست توجه مشتريان تازهاي را به اين برند جلب کند. به دنبال موفقيت کمنظير درسا در بازار فروش، بار ديگر کارخانه درسا نيز راهاندازي شد، کارخانهاي که امروز ۱۵۰ نفر پرسنل فعال دارد. اکنون همه درسا را با نام برند چرم لوکس ايراني ميشناسند. برندي که خود مدعي است براي مشترياني توليد ميشود که دنبال کيفيت بالا و محصولات خاص هستند. مشترياني که بهتر است به جاي خرج کردن دلار براي خريد چرمهاي خارجي، محصولات چرم ايراني را مصرف کنند. شاهين فاطمي در اين باره ميگويد: «لوکس بودن به معناي گران بودن نيست. لوکس بودن يعني حس متفاوت بودن و احساس لذت از خريد و حتي ديدن يا لمس يک چيز. به نظر من درسا اين حس متفاوت را به مشتري و مصرفکننده ميدهد و اين يعني ويژگي خاص.»
- تعطيل شدن کارخانه محصولات چرم
آشنايي با فضاهاي توليد صنعتي در دانشگاه، روياي ديگري در سرش انداخت و شاهين فاطمي را بر آن داشت تا کارگاه سنتي کوچک را تبديل به کارخانهاي مدرن و صنعتي کند. مغازهاي که در بازار خريده بودند، جايش را به زميني در شهرک صنعتي خرمدشت داد. از سال ۷۶ ساخت کارخانه آغاز شد و يک سال بعد ۷۰ نفر براي کار در آن استخدام شدند. اما اينجا بود که اولين تجربه شکست رقم خورد. شاهين فاطمي که تمام سرمايه ۱۸۰ ميليون تومانياش را براي ساخت فضايي مدرن خرج کرده بود، با بيمهري وامهاي بانکي مواجه شد و نتوانست هزينههاي توليد و حقوق کارگران را فراهم کند. در سال ۷۹ کارخانه توليدات چرمي تعطيل شد و آنها به ساختمان قبلي بازگشتند.
- برنامههاي درسا براي برندسازي
شاهين فاطمي ميگويد: «سرمايهگذاري ما روي برند با بقيه متفاوت است. سرمايهگذاري ما روي برند پرتاب اسم به جامعه نيست. ما معتقديم يک برند بايد زيرساختهاي قوي داشته باشد تا باقي بماند. در دنيا برندي را طي 10 سال ميسازند بعد نام آن را اعلام ميکنند. ما تقويت زيرساختها را سرمايهگذاري روي برند ميدانيم و تابع مدلهاي سنتي نيستيم. سرمايهگذاري ما روي برند، تابع مديريت دانش است و سعي ميکنيم با استفاده از اطلاعاتي که از مشتري و نوع مصرف داريم زيرساختها را فراهم کنيم، بنابراين ممکن است شما کمتر نام ما را بشنويد و کمتر تابلوهاي ما را ببينيد اما تنها برندي هستيم که سه سال است حراج نزدهايم، که اين نشاندهنده حجم قابلتوجه فروش است. برندسازي ما براساس رضايت پايدار مشتري است نه پرتاب اسم.»
موضوع : چرم درسا از کارگاهی کوچک تا کارخانه ای مدرن
مطالب مرتبط :
درباره برند سازی بدانید
منظور از برند سازی اخلاقی دربازاریابی کسب و کار چیست؟
مقاله بازاریابی پیشنهادی : درباره چارچوب بازاریابی بدانید
برند سازی برای کسب و کار های کوچک چگونه است؟
برند سازی احساسی چیست ؟
برگرفته از شنبه