تصمیم گیری برای خرید از سایت شما چه سیکلی را طی می کند ؟

تصمیم گیری برای خرید از سایت شما چه سیکلی را طی می کند ؟
سیکل تصمیم گیری خرید، حالت اول
برای اینکه بتونم روشن تر این موضوع رو به شما توضیح بدم باید اینجوری شروع کنم: زمانیکه در مترو حضور دارید و یک دستفروش از جلوی شما رد میشه در حالیکه داد میزنه همه رقم آدامس فقط هزار تومن اما شما فقط نگاه میکنید و خریدی انجام نمیدهید، بار دوم که همان آدامس فروش از جلوی شما رد خواهد شد به احتمال زیاد خرید خواهید کرد، اما چه چیزی باعث شد همون اول خرید نکنید ؟
آدامس که همون آدامس همیشگی بود و قیمت هم هزار تومان که مبلغ قابل توجهی نیست، دلیل اصلی این هست که شما برای خریدکردن نیاز به تصمیم گیری داشتید و تا زمانیکه سیکل تصمیم گیری در ذهن شما طی نشود شما هرگز خرید نخواهید کرد، خرید یک آدامس هزار تومانی بین 3 تا 5 دقیقه برای شما زمان برد و حالا اگر در سایت شما محصولی به قیمت 50 هزار تومان وجود داشته باشد، یک مشتری شاید حداقل به 24 ساعت زمان برای تصمیم گیری نیاز داشته باشد.
بنابراین سیکل تصمیم گیری به خرید به مدت زمانی گفته می شود که هر مشتری نیاز دارد تا به پیشنهاد شما فکر کند وسپس عکس العمل نشان دهد اما سایت شما چنین امکانی را فراهم نکرده است، بنابراین مشتری به سایت شما خواهد آمد اما خریدی نخواهد کرد چون شما فرصتی برای تصمیم گیری بازدید کننده در سایت خودتان در نظر نگرفتید.
سیکل تصمیم گیری خرید، حالت دوم
برای حالت دوم هم بگذارید با یک مثال واضح به شما توضیح دهم، شما امروز تصمیم گرفتید یک دست لباس برای خودتان بخرید و برای یک خرید عالی به بازار میروید، در مغازه اول یک دست لباس میبینید که احتمالا تا حدی مورد پسند شما هست اما آیا با همان بار اول تصمیم به خرید خواهید گرفت ؟ پاسخ خیر است.
چون شما پیش خودتان خواهید گفت که باید چند تا مغازه دیگر را هم بگردم تا انتخاب بهتری داشته باشم، یعنی میخواهید با بودجه ای که دارید بهترین خرید ممکن را انجام دهید در این حالت شما در حال طی کردن سیکل بهترین انتخاب هستید، حالا بازدید کننده ای که وارد سایت شما شده است تا زمانیکه تشخیص ندهد شما بهترین انتخاب ممکن هستید از شما خرید نخواهد کرد.
راه حل چیست ؟
بازدید کنندگان مختلفی روزانه وارد سایت شما میشوند و بدون اینکه اتفاقی بیفته سایت شما رو ترک خواهند کرد به این دلیل که نتوانستند هیچ کدام از سیکل های خرید را طی کنند، برای اینکه بتوانید این بازدید کنندگان را هدفمند کنید باید یک ارتباط دو سویه با آنها برقرار کنید.
برای اینکار باید به آنها در سایت خودتان پیشنهاد رایگانی دهید تا آنها حاضر باشند عضو سایت شما بشوند و این بازدید کنندگان در قدم اول تبدیل به کاربر سایت شما خواهند شد، این یک حس حضور در جمعی خاص در کاربر ایجاد خواهد کرد و اگر از طریق کانال های مختلف ارتباطی مانند ایمیل با کاربر خودتان ارتباط داشته باشید، سیکل های خرید در مدت زمان خاص صورت خواهد گرفت.
حرف آخر
همیشه خودتان را جای بازدید کننده قرار دهید و ببنید آیا اگر جای او بودید از سایت خودتان خرید می کردید و پس از بستن سایت خودتان ببینید آیا دلیلی وجود داشت که دوباره به همان سایت برگردید، اگر پاسخ شما خیر بود یعنی باید دلیلی ایجاد کنید تا بازدید کننده به سایت شما برگردد و سیکل تصمیم گیری به خرید طی شود.
موضوع : تصمیم گیری برای خرید از سایت شما چه سیکلی را طی می کند ؟
مقالات مرتبط:
۵ مدل نوآوری برای آینده کسب و کار
گام های شخصی سازی دیجیتالی موفقیت آمیز
طرح بازاریابی موفق چه ارکانی دارد؟
اشتباه های مرسوم در بازاریابی محتوا
رسیدن به هدف از روی نقشه مسیر
بازاریابی اینترنتی بد ، چه پیامدهایی دارد؟
برگرفته از فکر آبی