آسیب شناسی بازاریابی و فروش توسط شکوفا منش
آسیب شناسی بازاریابی و فروش توسط شکوفا منش
قبل از هر چیز مختصری از پیشینه هلدینگ شکوفا – یا در اصطلاح تخصصی برند مادر – را ارائه می دهیم.
تاریخچه هلدینگ شکوفا
۱۳۲۱
تأسیس شرکت عمده فروشی در مشهد توسط حاج علی اکبر شگفتی
دهه ۲۰ شمسی
گسترش شرکت های شکوفا در ایران
دهه ۴۰ شمسی
ورود به صنعت ساختمان سازی
دهه ۶۰ شمسی
تأسیس دفاتر واردات و صادرات در امارات متحده عربی ، کیش و قشم
دهه ۷۰ شمسی
گسترش فعالیت پخش به عنوان وارد کننده و افتتاح سوپر مارکت های زنجیره ای حامی
حوزه های فعالیت شکوفا
الکترونیک
آرایشی بهداشتی
غذایی
دارویی
شرکت های زیر مجموعه برند مادر شکوفا
شکوفا منش ، شکوفا کیش ، شکوفا قشم ، شکوفا الکتریک ، لیلیان مد ، شین بین الملل ، مستر گروه آریا
توهم سهم بازار و بازارشناسی ( آسیب شناسی بازاریابی و فروش توسط شکوفا منش)
این موضوع که بسیاری از برندهای بزرگ در ایران فروش گرا هستند تا بازارگرا ، موضوع تازه و داغی نیست. اما موضوع جالب توجه این است که به علت عدم وجود بازار اطلاعات شفاف در ایران ، این برندها قادر به محاسبه و اندازه گیری سهم دقیق بازار خود نمی باشند. اکثر این برندها در تصور هیجان برانگیز – البته در سیستم خودشان – اولین ، بهترین، با کیفیت ترین ، برترین و هر صفت ترین دیگری که به ذهن تان برسد؛ می باشند.
عدم وجود سیستم های پژوهش بازاریابی و پژوهش بازار از جمله مهترین نقاط ضعف این دسته از شرکت هاست. وقتی آنالیزی از داده های بازار و فروش به صورت حرفه ای وجود ندارد و رفتار مشتری و مصرف کننده مورد کنکاش و بررسی قرار نمی گیرد، روندهای فروش تجزیه و تحلیل نمی شوند و در نهایت مدلی از رفتار بازار هدف وجود ندارد قطعاً هیچ کس نمی تواند ادعای میزان دقیق یا حتی تخمینی از سهم بازار خود داشته باشد. و همین موضوع خود باعث بوجود آمدن سوالات اساسی زیر می گردد:
سوال : آیا سهم بازار شکوفامنش در مقایسه با شرکت یونیلور ایران ، پخش تهران بوران و شرکت های هم رده قابل توجه است؟
سوال : اگر مدیران واحد بازاریابی و فروش شرکت ادعا کنند که فروش سال ۹۵ نسبت به فروش سال ۹۴ رشد داشته آیا این رشد ناشی از تصاحب سهم بازار رقبا بوده و یا پارامترهای دیگری دخیل می باشند؟
سوال : آیا در صورت انجام پژوهش های اصولی بازاریابی شرکت شکوفا تصمیم می گرفت که فروشگاه زنجیره ای حامی در اصفهان را درست در برابر سیتی سنتر قرار داده و تقریباً همزمان افتتاح نمایید که در نهایت ناچار به تعطیلی آن گردند؟ (البته فروشگاه های زنجیره ای حامی را در اینجا برای مثال آوردیم)
سوال : آیا در صورت شناخت رفتار خرید بازار تصمیم گیری در مورد افزایش قیمت ها با احتیاط بیشتری صورت نمی گیرد؟
حال تنها موضوع بازار و بازار هدف نیست بلکه با کمی تأمل در این مسئله متوجه می شویم رقبا نیز نادیده گرفته می شوند. زمانی که بدون تحقیق اصولی از بازار و رفتار مصرف کننده اقدام به افزایش قیمت ها می شود کافی است رقیب در قیمت خود را بدون تغییر باقی گذارد آن جاست که سهم بازار بزرگی که از آن هیچ خبری نداریم از دست خواهد رفت ، شاید رشد فروش اتفاق افتد اما این رشد نه تنها نمی تواند ناشی از افزایش سهم بازار باشد که در فاجعه آمیز ترین سناریو شاید ناشی از افزایش قیمت ها بوده است.
بازاریابی و فروش در شکوفا منش ( آسیب شناسی بازاریابی و فروش توسط شکوفا منش)
تحلیل سیستم بازاریابی و فروش در عصر تکنولوژی و محوریت داده ها علاوه بر بررسی میدانی نیازمند کنکاش در فضای مجازی و نوع و نحوه ی حضور برندها در این فضا دارد. بازاریابی عصر حاضر تمرکز خود را بر بازاریابی محتوا قرار داده همچنان که برند جهانی مانند لورآل با کمپینی تحت عنوان The Beauty Squad (از جمله برترین کمپین های سال ۲۰۱۶) تصمیم به برقراری نوعی متفاوت از برقرای رابطه با مصرف کنندگان گرفت.
شکوفا در فضای دیجیتال ( آسیب شناسی بازاریابی و فروش توسط شکوفا منش)
با بررسی مختصری در جستجوی گوگل در مورد شرکت شکوفا منش به سه سایت برخورد می کنید :
Shekofa.ir ، shekofa.com و nivea-ir.com و سایت های بسیاری که به استخدام در این شرکت اشاره دارند که می تواند نشان از گردش شغلی بالا و عدم ماندگاری نیرو در این شرکت باشد. در هر سه وب سایت یاد شده می توان به راحتی عدم برنامه ریزی و وجود سردرگمی در سیستم بازاریابی این شرکت را به وضوح مشاهده نمود. در وب سایت شکوفا الکتریک سرویس تنها دو لینک رسانه های اجتماعی وجود دارد که یک مورد لینک آپارات است که هنگام کلیک بر روی آن با خطای ۴۰۴ (پیغام : متاسفانه صفحه مورد نظر یافت نشد) و لینک تلگرام به منظور برقراری ارتباط برای خدمات پس از فروش !!!؟؟؟
در وب سایت پخش شکوفا نیز هیچ گونه لینک رسانه اجتماعی وجود ندارد و در وب سایت آخر تنها لینک صفحه رسمی نیوآ در خاورمیانه موجود است.
توجه : این بررسی مربوط به خرداد ماه ۱۳۹۶ است .
در یک بررسی جامع از سیستم بازاریابی و فروش این شرکت می توان نتیجه گرفت :
هیچ گونه برنامه بازاریابی مدون و به روزی وجود نداشته و بیشتر فعالیت های این شرکت بر مبنای فروش است.
به یاد داشته باشیم نتیجه فروش منهای بازاریابی منجر به کاهش سهم بازار ، کاهش وفاداری مصرف کننده به برند ، افزایش نرخ گردش منابع انسانی در واحد فروش ، افزایش تهدید رقبا و ناپایداری روندهای فروش می گردد.
در برنامه بازاریابی این شرکت نقش رسانه های دیجیتال به شدت کم رنگ است.
البته شرکت شکوفامنش کانالی در تلگرام (شکوفالند) ایجاد کرده است اما شما نمی توانید به راحتی از وجود این کانال آگاه گردید. در واقع ارتباط مصرف کننده با این شرکت در کمترین میزان قرار دارد.
نقطه فروش تنها مکان اطلاع از پیشبردهای فروش این شرکت است.
اطلاع از پیشبرد های فروش در نقطه فروش باعث می گردد تعداد افراد کمتری از وجود آن باخبر گردند و تصمیم گیری در لحظه مواجه به دلیل کمبود اطلاعات تصمیم گیری باعث کاهش بازدهی این قبیل پیشبردها می گردد.
نادیده گرفتن شدن دانش بازاریابی و تکیه بر فروش تجربه گرا.
جای هیچ شکی نیست که تجربه عامل موثر و حیاتی در فروش است امّا تجربه منهای دانش محکوم به شکست است. بازاریابی رشته ای علمی است و دارا بودن دانش بالای بازاریابی به مدیران کمک می کند بتوانند در مواجه با چالش های بازار بر اساس اصول حرکت کنند نه احساسات. نمونه این احساسات کمپین نیوآ در ایران بود که در سال ۱۳۹۵ اجرا شد اما مصرف کننده از آن خبردار نشد. وقتی سناریوی صحیحی در مورد یک کمپین تبلیغاتی نوشته نشود و تنها به آویزان کردن بنر در داروخانه های منتخب اکتفا گردد، طبیعی است که در مورد وجود سیستم بازاریابی قوی در یک شرکت بایستی با دیده شک نگریست.
موضوع : آسیب شناسی بازاریابی و فروش توسط شکوفا منش
برگرفته از : Marketing Iran Talent
مطالب مرتبط :
مواردی که باید درباره بازاریابی و فروش یاد بگیرید
بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی سنتی
جایگاه بازاریابی در فروش کسب وکار
فروش فروشگاهی و فروش آنلاین
پرکاربردترین استراتژی های بازاریابی
بازاریابی و فروش کنارهم
تفاوت بازاریابی و فروش