جایگاه بازاریابی در فروش کسب وکار

رقابت شدید و سرعت تغییرات در بازارها و روندهای پیش بینی نشده اقتصادی باعث شده تا اهمیت توجه به بازاریابی و فروش نسبت به چند سال گذشته دو چندان گردد. لزوم برنامه ریزی منظم و رعایت اصول بازاریابی و فروش از عوامل حیاتی حفظ و نگه داشت جایگاه کسب و کارها در دنیای امروز است.
هر چند در حال حاضر بسیاری از بنگاه های اقتصادی در ایران فاقد یک برنامه اصولی بازاریابی و فروش هستند، امّا ایجاد واحد بازاریابی و فروش از دغدغه های بسیاری از این بنگاه ها و کسب و کارها می باشد. به راستی چرا بازاریابی و فروش به این اندازه در حفظ و بقاء یک کسب و کار مهم است ؟ قبل از هر چیز بایستی بین بازاریابی و فروش تفکیک قایل شد و با وظایف این دو واحد آشنا شد و اینکه اگر چه حوزه های مشترکی بین بازاریابی و فروش وجود دارد اما نقش اصلی را بازاریابی ایفا می کند.
وظایف واحد بازاریابی
شناسایی و جذب مشتریان هدف
برنامه ریزی و اجرای تبلیغات پیشبردی
قیمت گذاری محصولات
حفظ و نگه داشت مشتریان بالفعل
تجزیه و تحلیل داده های بازار و مشتریان
جهت دهی و هدایت فعالیت های فروش
ارائه استراتژی هایی به منظور توسعه بازار و افزایش سهم بازار
وظایف واحد فروش
فروش و پی گیری منظم
دستیابی به اهداف تعیین شده فروش و افزایش سهم بازار
پیش بینی فروش و تلاش در جهت تحقق آن
اطلاع رسانی فعالیت های فروش به مشتریان
جمع آوری داده های مورد نیاز واحد بازاریابی
چرا بازاریابی و فروش مهم است ؟
حفظ بقاء و سودآوری سازمان ها در دنیای کسب و کار امروزی در گرو عملکرد حساب شده واحد بازاریابی و فروش است. البته این به معنای نادیده گرفتن اهمیت سایر واحدها نیست .
ارتباط مستقیم واحد بازاریابی و فروش با اصلی ترین رکن هر کسب و کار ، یعنی مشتری، باعث افزایش اهیمت و جایگاه این واحد گردیده است. جذب، حفظ و تلاش به منظور ماندگاری مشتری از عوامل تأثیر گذار در اهیمت این واحد است. دلایل زیر به روشنی اهمیت واحد بازاریابی و فروش را نشان می دهند :
برنامه ریزی و اجرای استراتژی ها و تاکتیک های رقابتی
تلاش به منظور ایجاد تصویر ذهنی مثبت از برند کسب و کار
ایجاد و حفظ روابط پایدار با مشتری
پژوهش بازاریابی و ارائه محصولات جدید در جهت تثبیت جایگاه کسب و کار در بازار
اینها و بسیاری از موارد دیگر بیانگر جایگاه بازاریابی و فروش در هر سازمانی است. لذا انتخاب درست مدیران ارشد بازاریابی و فروش ، که در بخش مشاغل بازاریابی و فروش به آن خواهیم پرداخت، از مهم ترین تصمیمات در هر کسب و کاری است.
موضوع: جایگاه بازاریابی در فروش کسب وکار
مطالب مرتبط:
تفاوت های مدیران بازاریابی خوب با مدیران بازاریابی عالی
51 نوع استراتژی بازاریابی
بازاریابی رویدادی چیست و چگونه میتوان از آن بهرهمند شد؟
روش های کم هزینه برای بازاریابی