بازاریابی و فروش کنارهم
چشم اندازهای نادرست در بازاریابی و فروش
بازاریابی برابر است با فروش
این دیدگاهی بسیار شایع و در عین حال کاملاً نادرست است. بازاریابی را نمی توان برابر با فروش تلقی نمود، چرا که فروش پس از تولید و عرضه ی محصولات وارد عمل می گردد؛ در حالی که بازاریابی قبل از تولید و عرضه آغاز می شود. فروش زیر مجموعه ای از بازاریابی است و تداوم آن به تدوین یک برنامه جامع بازاریابی بستگی دارد.
بازاریابی یک واحد سازمانی است
تفکر نادرست و بسیار رایج دیگر این است که بسیاری از مدیران کسب و کارها، بازاریابی را واحدی مانند سایر واحدهای سازمانی تلقی می کنند. در دنیای امروز کلیه واحدهای سازمانی دارای اهمیت هستند، امّا واحدی که نقش حیاتی و مسئولیت مستقیم در ایجاد مسیرهای رشد و توسعه سازمانی را بر عهده دارد، واحد بازاریابی است و مهمترین دلیل آن ارتباط مستقیم با بازارها و مشتریان است.
ابعاد بازاریابی
بازاریابی و فروش در کنار هم
برای درک بهتر بازاریابی و فروش در یک نگاه بهتر است با ابعاد بازاریابی نیز آشنا شوید. ابعاد بازاریابی شامل ۹ قسمت است :
بازارگرایی . توجه، تمایل و گرایش به مشتری و بازار
بازارشناسی . تحقیقات بازاریابی و بررسی بازارها
بازاریابی . یافتن بازار هدف و بخش بندی بازارها
بازارسازی . ایجاد و افزایش سهم بازار، ساختن تصویر مناسب، یافتن جای دلخواه در بازار
بازارگرمی . آمادگی برای رقابت، حضور در صحنه بازارها و نمایشگاهها ، انجام تبلیغات و ترفیعات و تشویقات
بازارگردی . ویترین گردی جهانی، حضور در صحنه مبادلات و بازارها ، اطلاعات و ارتباطات بازار
بازارسنجی . مقایسه و ارزیابی گذشته و حال، خود و دیگران برای ترسیم آینده
بازارگردانی . اداره کردن بازار از طریق مدیریت بازار
نیمه تاریک بازاریابی
گاهی بعضی از بازاریابان اعتماد میان خود و مشتریان را به چالش می کشانند و بسیاری اوقات این جنبه ی بازاریابی مورد انتقاد قرار می گیرد. هنگامی که استراتژی طعمه گذاری (Bait and switch) با تعهد ارائه محصولات ارزان قیمت مورد استفاده قرار می گیرند و پس ورود مشتری محصولات گرانتر به وی فروخته می شود. از دیگر جنبه های تاریک بازاریابی می توان به تبلیغ و فروش کالاهای زیان آور برای جامعه مانند سیگار و محصولات مخرب اشاره نمود.
بازاریابی به منزله فرآیند
بازاریابی را بایستی به صورت یک فرآیند تعریف نمود، بازاریابی مجموعه ای از فرآیندهای شامل تصمیماتی است که طی آن مدیران بازاریابی استراتژیهایی را که به دست یابی به اهداف شرکت کمک می کنند، تعیین و سپس با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارند، آن استراتژی ها را اجرا می کنند. معمولاً این فرآیند با برنامه ریزی بازاریابی آغاز می گردد.
سطوح بازاریابی
سطوح بازاریابی به نوعی استراتژی هایی است که شرکت ها در بازاریابی و فروش مد نظر قرار می دهند. طبق نظر فیلیپ کاتلر سطوح بازاریابی شامل موارد ذیل است :
بازاریابی واکنشی
بازاریابی را وظیفه “شناسایی و برآوردن نیازها ” تعریف کرده اند چنانچه نیازی آشکار و روشن باشد و برخی از شرکت ها آن را شناخته و راه حل مناسبی برای نیاز در دست داشته باشند، بازاریابی واکنشی پسندیده و ستودنی است.
بازاریابی پیش بین
بازاریابی پیش بین نسبت به بازاریابی واکنشی از ریسک بیشتری برخوردار است. بازاریابی پیش بین با آینده نگری و شناخت رویدادهایی که اتفاق می افتد محصول مورد نظر و مورد نیاز را به بازار ارائه می دهد.
بازاریابی نیاز آفرین
این سطح بازاریابی زمانی به کار گرفته می شود که یک شرکت فرآورده ای به بازار عرضه کند که قبل از آن تقاضایی برای آن وجود نداشته و یا تصوری از کالا یا خدمت تازه وجود داشته نداشته است.
شرکت بازار محور در برابر شرکت بازارساز
حال که با سطوح بازاریابی آشنا شدید ، بهتر است با انواع شرکت ها در این قسمت آشنا گردید . بسیاری از شرکت ها در بهترین حالت، بازار محور هستند که البته خود گامی فراتر از “محصول محوری” است . شرکت های بازار محور، روی مشتریان موجود، دست یابی به ایده های جدید، بررسی بهسازی های پیشنهاد شده در مورد محصول و تغییرات آمیزه بازاریابی تمرکز کنند. شرکت های بازارساز موجب افزایش بینش مردم و ارتقاء سطح تمدن بشری می گردند. این شرکت ها به خلق بازارهای نو و آفرینش شکل تازه ای از کسب و کارها و قیمت شکنی ها چشمگیر دست می زنند.
فروش چیست ؟
بازاریابی و فروش در کنار هم
تا این قسمت از مقاله بازاریابی و فروش در یک نگاه ، در مورد مفاهیم مهم بازاریابی صحبت نمودیم ؛ حال به سراغ مباحث فروش می رویم .فروش فرآیندی منسجم است که از جذب مشتری آغاز می شود و تا حفظ مشتری و ایجاد روابط بلند مدت با مشتریان سودآور ادامه می یابد. فروش به عنوان خط مقدم سازمان و بازویی برای عملکرد درست بازاریابی است.
نکات ضروری در فروش
نکات ضروری در فروش
در دنیای امروز رعایت نکات ضروری در فروش حیاتی است : اول اینکه، فروش با مناسب ترین قیمت، بهترین راه برای جلب مشتریان دائمی نمی باشد، چرا که رقبا به راحتی می توانند قیمتی پایین تر از شما ارائه دهند. دوم، ایجاد ارزش برای مشتریان ، بهترین راه برای مقابله با مشکلات مربوط به فروش بر اساس قیمت است. سوم تمرکز بر بازگشت مجدد مشتریان می باشد. ایده ایجاد وفاداری در مشتری، برای مشتریان دلیلی پا بر جا ایجاد می کند تا به سمت رقیب کششی نداشته باشند و همین موضوع عامل مهمی در فروش موفق امروز است.
مدیریت ارتباط با مشتری و فناوری های فروش
نکات ضروری در فروش ابزاری مفید برای فرآیند های فروش است . درک قوی از مدیریت ارتباط با مشتری برای هر فروشنده موفق امروزی لازم است. مدیریت ارتباط با مشتری، رسمیت لازم را برای به منظور افزایش اطلاعات مورد دسترس برای شرکت فراهم می کند. یعنی، یک مدل تجاری مدیریت ارتباط با مشتری که به خوبی به کار گرفته شده باشد، ساختار، فرآیندها، ابزار، دانش مدیریتی و پایبندی را برای حمایت از فرهنگ مشتری محور که مورد علاقه شرکت است، فراهم می کند. مدیریت ارتباط با مشتری، از طریق چرخه فرآیند خود که شامل به دست آوردن دانش، برنامه ریزی برای بازار، تعامل با مشتری، تحلیل و پیشرفت است، عامل مهمی برای بازاریابی یک به یک است.
تغییرات در فرآیند فروش
امروز دیگر نشانی از روش های سنتی فرآیندهای فروش نمی باشد. دنیای دیجیتال تغییرات بنیادینی در این عرصه بوجود آورده است. دیگر نیازی به ارسال کاتالوگ محصولات و یا فکس و ایمیل تخفیفات نیست، مشتریان با مراجعه به یکی از کانال های رسانه های اجتماعی و یا وب سایت شرکت ها به راحتی متوجه موارد فوق می شوند. این تغییرات نه تنها در بازار کالاهای تند مصرف (FMCG) بلکه در بازارهای صنعتی نیز پدیدار گشته است. تغییرات شدید دنیای فناوری منجر به تسریع و کاهش زمان انجام فروش نسبت به گذشته شده است. برای تکمیل مقاله آموزشی بازاریابی و فروش در یک نگاه مقالات زیر را مطالعه نمایید:
جایگاه بازاریابی در فروش کسب وکار
درباره چارچوب بازاریابی بدانید
موضوع: بازاریابی و فروش کنارهم