نقد و بررسی کتاب گوگل چگونه کار می کند
«اگر گذشته به هر شکلی معرف آیندهی ما باشد؛ قمارهای بزرگ امروز در یک دوره زمانی چند ساله، آنقدرها هم مخاطره آمیز به نظر نخواهند رسید.» جملاتی که خواندید، بخشی از سخنان لری پیج موسس گوگل در پیشگفتار کتاب گوگل چگونه کار میکند است. کتاب مقابل شما، کتابی شگفتانگیز از زبان مدیران ارشد گوگل، اریک اشمیت و جاناتان روزنبرگ است. خواندن این کتاب شما را با دنیایی جذاب گوگل آشنا میکند.
چرا باید این کتاب را خواند؟
همیشه خواندن داستانهایی که طرز شکلگیری شرکتهای بزرگ را شرح میدهند، جذاب هستند. زیرا اکثر خوانندگان فکر میکنند که هرگز نمیتوانند ایدههایشان را تبدیل به واقعیت کنند. اما مدیران ارشد گوگل در این کتاب به شما نشان میدهند که چطور ایده گوگل به بزرگترین موتور جستوجوگر دنیا تبدیل شد.
درباره کتاب گوگل چگونه کار میکند اثر اریک اشمیت و جاناتان روزنبرگ
پیدایش اینترنت و گسترش استفاده از آن در طی قرن اخیر یکی از تاثیرگذارترین روشهای آسانسازی زندگی بشری بوده است. در میان همهی پایگاهها و وبسایتهای اینترنتی، موتور جستوجوگر گوگل پر استفادهترین وبسایت قرن اخیر بوده است. شاید برای شما سوال شود که موتور جستوجوگر یعنی چه؟ موتور جستو جو گر در واقع مجموعهای از نرم افزارها و سختافزار ها است که میتواند در حجم گستردهای از اطلاعات و دیتا به دنبال واژهای خاص بگردد. جالب است بدانید طبق تحقیقات صورت گرفته توسط محققین در سال 2016 حدود 66.51% همهی جستوجو (Search)های دنیا در گوگل انجام میشوند. پاسخگویی به چنین حجم عظیمی از درخواستها تنها با یک روش ممکن است و آن هم داشتن مدیریتی بی نقص است. مدیران بالارتبهی گوگل اریک اشمیت و جاناتان روزنبرگ در کتاب گوگل چگونه کار میکند راه و روش پیشبرد این کسب وکار عظیم را برای خوانندگانی که میخواهند از راه و روش سر در بیاورند توضیح میدهند و مخاطب میتواند با پیروی از قانونهای ارائه شده در این کتاب راه و روش پیشرفتی در اندازهی گوگل را در کسب و کار خود ایجاد کند.
مروری بر محتوای کتاب گوگل چگونه کار میکند
موتور جستوجر گوگل یکی از عظیمترین تحولاتی بوده است که در قرن اخیر در زندگی بشر رخ داده است؛ کتاب نخستین بار در سال 2014 منتشر شد؛ و همانطور که از نامش پیداست دربارهی بزرگترین و بهترین موتور جستو جوگر وب یعنی گوگل است. خالقان گوگل یعنی لری پیج (Larry Page) و سرگئی برین (Sergey Brin) قبل از ورود مدیران ارشد یعنی اریک اشمیت و جاناتان روزنبرگ فکر میکردند که همهچیز را دربارهی مدیریت، راهبری و حتی رهبری یک کسب و کار میدانند. اما با ورود این دو تن ،یعنی اریک اشمیت و جاناتان روزنبرگ، فهمیدند که تقریبا هیچچیز نمیدانند و تمام آن چه فکر میکردند درست است در واقع روش به شدت اشتباه بوده است و باید شیوه و اساس کارشان را از پایه تغییر دهند.
آنها کار را پرسیدن پرسش مورد علاقهی اریک اشمیت آغاز کردند: اکنون چه چیزی تغییر کرده است؟ مردم دربارهی چه موضوعاتی فکر میکنند که دیگر واقعی نیستند؟ چرا همهچیز سریعتر شده است؟ آنها با کمک یکدیگر و کارمندانشان به پاسخهای زیر رسیدند: 1) امروزه تمام اطلاعات و رسانهها آنلاین هستند. 2) موبایل و گجتهای همراه باعث شدهاند که هر چیزی، هر زمانی در دسترس باشد. 3) استفاده از رایانش ابری سبب میشود که ابرکامپیوتر ها در دسترس همه باشند.
همهی این تغییرات با سرعت غیر قابل باوری در حال رخ دادن هستند و روز به روز هم با شتاب بیشتری در حال پیشرفتند. آنها در ادامه به این نتیجه رسیدند که تنها راه پیشبرد کسب و کار گوگل این است که کارمندانی باهوش و خلاق استخدام کنند و محیطی آرام و بدون تنش را برای شکوفایی آنها فراهم کنند. دقیقا بعد از همین نتیجهگیریها بود که شکل شرکت گوگل تغییر کرد و کار کردن در آنجا آرزوی هر کارمندی شد.
بعد از این عمل آنها به این نتیجه رسیدند که برای ساختن محیطی آرام و بدون تنش به یک فرهنگ سازمانی بسیار قوی نیاز دارند. اولین قدم برای رسیدن به این فرهنگ سازمانی باورپذیر بودن ایتمهای فرهنگی است؛ به این معنی که کارمندان باید به محل کارشان علاقه داشته باشند و به آن اهمیت بدهند.
نکته دوم این است که سازمان بعد از اهمیت قائل شدن برای فرهنگ سازمانی، لازم است همهی کارکنانش مطبق بر شعارهای سازمانی زندگی کنند و تیمهای کوچک طوری در سازمان چیده شوند که بتوانند تاثیرگذاری خود را بر کل سازمان مشاهده کنند.
نکتهی بعدی که سازمان باید در هنگام مدیریت در نظر داشته باشد در واقع استراتژی سازمان است. با سرعتی که امروزه جهان و تکنولوژی در حال تغییر است، برای بقای یک کسبو کار لازم است که روشهای راهبری آن کسب و کارهم دائما در حال تغییر باشد. یکی از اولین تغییراتی که جاناتان روزنبرگ در بدو ورودش به گوگل انجام داد، اجرای طرحی بود که لری پیج را طرح را احمقانه خواند. طرح روزنبرگ میگوید که هرگز پایه کسب و کارتان را بر اساس یک نقشه طرح ریزی نکنید بلکه برای پیشبرد آن، یک استراتژیک پایهای داشته باشد. روزنبرگ میگوید:«نقشه مانند یک مایع است در حالی که طرح پایه یک اصل استوار.» او در ادامهی این فصل راجع به اصول اساسی طرحریزی توضیح میدهد و به خوانندگان نشان میدهد که طرحهای اصلی گوگل بر چه اساسی استوار شده و استوار ماندهاند.
درباره اریک اشمیت و جاناتان روزنبرگ
اریک اشمیت (eric schmidt) تاجر و مهندس نرم افزار آمریکایی است که تا سال 2011 در سمت مدیر اجرایی گوگل فعالیت میکرد. او ده سال مدیر اجرایی گوگل بود و اکنون با 14.1 میلیارد دلار ثروت در رتبهی 92 ثروتمندترین افراد جهان قرار دارد. یکی از نکات جالبی که دربارهی اریک اشمیت وجود دارد جهانبینی و شجاعت اوست، او تاکنون به کشورهای زیادی از جمله کره شمالی سفر کرده است و در مصاحبهای با فاکسنیوز اعلام کرده است: «استعداد ایرانیان در فناوری اطلاعات و حوزهی سایبری شگفتانگیز است.»
جاناتان روزنبرگ (Jonathan Rosenberg) در سال 2000 به تیم گوگل پیوست و در سمت معاون اول گوگل مشغول به کار شد. او تا آوریل سال 2011 مدیریت گروه محصول گوگل را بر عهده داشت. وظیفهی این گروه نظارت بر طراحی، توسعه و تکامل محصولات گوگل برای مصرفکنندگان، آگهیدهندگان و شریکان بود. او همچنین به توسعه فرآیندهای استخدام شرکت کمک میکرد و در تنظیم ارتباطات و امور بازاریابی شرکت بسیار تاثیر گذار بود.
مطالب مرتبط:
کتاب های پر فروش سال 2018
کتاب روانشناسی چگونه رنج بکشیم اثر کریستوفر همیلتون
معرفی رمان پر اثر شارلوت مری ماتسین
معرفی کتاب راه دشوار آزادی - نلسون ماندلا
معرفی کتاب هنر بالغانه نه گفتن - بگو نه و آسوده باش
8 کتابی که با خواندن آنها عاشق کتابها میشوید
منبع: فیدیبو