مراحل آموزش کند بازاریابی در بانک ها
مراحل آموزش کند بازاریابی در بانک ها
آموزش کند بازاریابی در بانک ها :
داخل ساختمان بانک بسیار ساده و فارغ از هرگونه وسایل راحتى یا زینتى بود و تحویلداران به ندرت خنده بر لبانشان نقش مى بست. کارمند پرداخت کننده ى وام دفتر کار خود را به گونه اى ترتیب مى داد که وام گیرنده ناگزیر بود در جلوى میز بزرگ او ، روى یک صندلى کوتاه تر بنشیند. پنجره ى این دفتر کار ، پشت سر کارمند قرار مى گرفت به طورى که خورشید مستقیماً بر مشترى نگون بخت مى تابید و مشترى مى کوشید براى کارمند مسئول پرداخت ، توضیح دهد که وام را براى چه مصرفى درخواست کند. این بود سیماى بانک در عصر قبل از بازاریابى ؛ و اما بعد :
آموزش کند بازاریابی در بانک ها : بازاریابى یعنى تبلیغات ، پیشبرد فروش و کسب شهرت :
بازاریابى نه به مفهوم خود بازاریابى ، بلکه با ” مفهوم تبلیغاتى / پیشبردى ” وارد بانک ها گردید. بانک ها در زمینه ى پس انداز با رقابت زیادى رو به رو بودند. تعدادى از بانک ها تبلیغات و فعالیت هاى پیشبرد فروش سنگینى را آغاز کردند. آن ها با عرضه ى بعضى از اقلام تبلیغاتى ، نظیر چتر و رادیو و غیره ، گروهى از مشتریان را براى افتتاح حساب به طرف خود جذب کردند. رقباى آن ها نیز براى جلب مشترى انجام اقدامات مشابهى را آغاز کردند و براى این منظور ، دست به دامن متخصصین فعالیت هاى پیشبرد فروش و آژانس هاى تبلیغاتى شدند.
آموزش کند بازاریابی در بانک ها : بازاریابى یعنى تبسم و فضاى دوستانه :
بانک ها بعداً دریافتند که جذب مشترى به بانک بسیار آسان است ؛ اما تبدیل این مشتریان به مشتریان وفادار بسیار دشوار است . از این رو براى تأمین رضایت مشتریان و راضى کردن آن ها اجراى برنامه هایى را آغاز کردند. در این مرحله بود که خنده بر لبان آن ها نقش بست.
موانع را از جلوى گیشه هاى تحویلدارى برداشتند. داخل ساختمان بانک براى این که فضایى دوستانه و گرم به وجود آید ، مجدداً از نو طراحى شد. حتى در معمارى و نماسازى بیرون از بانک که شبیه معابد یونانى بود ، تجدید نظر شد. در همین زمان رقبا نیز برنامه هاى مشابهى براى آموزش همراه بودن با مشترى و بهبود دکوراسیون ساختمان آغاز کردند. چیزى نگذشت که بانکها ، همگى ، با مشترى رفتار دوستانه اى پیدا کردند. در نتیجه سرانجام ، صرف دوست و همراه بودن با مشترى نیز ، فریبندگى خود را به عنوان عامل انتخاب بانک از دست داد.
آموزش کند بازاریابی در بانک ها : بازاریابى یعنى تقسیم بندى و نوآورى :
زمانى که بانک ها بازارهاى خود را قسمت بندى مى کردند و براى هر قسمت بازار ، با نوآورى ، محصولات جدیدى عرضه کردند به ابزار رقابتى جدیدى دست یافته بودند . مثلاً سیتى بانک امروزه بیش از ۵٠٠ نوع خدمت مالى در اختیار مشتریان خود قرار مى دهد. خدمات مالى هم به آسانى از طرف رقبا تقلید مى شود و عمر مزایاى خاص آن ها نیز کوتاه شده است. لکن اگر یک بانک همواره حالت نوآورى خود را حفظ کند ، مى تواند امیدوار باشد همیشه از سایر بانک ها جلوتر است. بانک وَن ، واقع در کلمبوس ایالت اوهایو ، یکى از بانک هاى نمونه ى پیشتاز بازار است. رشد سریع این بانک مرهون توانایى خارق العاده ى آن در ابداع روش هاى نوآورانه ى ارائه ى خدمات بانکى جدید در سطح صف است.
آموزش کند بازاریابی در بانک ها : بازاریابى یعنى جایگاه یابى :
حال اگر تمام بانک ها دست به کار تبلیغات شوند ، به مشتریان خود تبسم کنند ، بازار خود را تقسیم بندى کنند و براى ارائه ى خدمات بانکى ، که همان محصولاتشان است ، به نوآورى دست بزنند ، چه خواهد شد ؟ روشن است آن ها همگى شبیه هم مى شوند. آن ها مجبورند براى رقابت دستاویز جدیدى پیدا کنند. آن ها کم کم در مى یابند که هیچ بانکى قادر نیست عرضه کننده ى کلیه ى خدمات بانکى بوده و از نظر مشتریان بهترین بانک قلمداد شود. یک بانک باید فرصت هایى را که در اختیار دارد بررسى کرده و ” جایگاهى خاص ” را در بازار براى خود انتخاب نماید. جایگاه یابى ، غیر از ذهنیت پردازى است .
بانکى که به دنبال تصویر ذهنى خاصى است تلاش مى کند نزد مشترى ، از خود ذهنیتى دال بر بزرگ و دوستانه یا کارا و مؤثر بودن ایجاد کند. بانک ، معمولاً براى خود ، یک ” نشان ” درست مى کند ؛ مانند نشان شیر که بانک هریس در شیکاگو دارد ، یا نشان کانگورو مربوط به بانک کنتینتال در شیکاگو که در واقع شخصیت و ماهیت خود را به صورت بسیار برجسته اى به نمایش مى گذارد.
با این وجود ممکن است مشترى به جز تفاوت نشان ها ، همه ى بانک ها را مشابه هم تصور کند. جایگاه یابى تلاشى است براى جدا کردن یک بانک از رقبایش. این تلاش براساس عملکرد واقعى بانک و براى این که از نظر قسمت هاى معینى از بازار بانک ارجح قلمداد شود صورت مى گیرد. هدف جایگاه یابى این است که به مشتریان کمک شود تا نسبت به تفاوت هاى حقیقى بانک هاى رقیب آگاهى یابند ، به طورى که بتوانند خود را با بانکى که به بهترین طریق ممکن نیازهاى آن ها را برآورده مى سازد ، پیوند دهند.
بازاریابى یعنى تجزیه و تحلیل ، برنامه ریزى ، اجرا و کنترل بازاریابى :
یک مفهوم بالاتر از بازاریابى بانک وجود دارد. بحث این جاست که آیا بانک براى تجزیه و تحلیل ، برنامه ریزى ، اجرا و کنترل بازاریابى سیستم هاى مؤثر را پیش بینى و برقرار کرده است ؟
یکى از بانک هاى بسیار بزرگ على رغم این که در زمینه ى تبلیغات دوستانه بودن ، تقسیم بندى بازار ، نوآورى و جایگاه یابى بسیار پیشرفته بود ، اما در زمینه ى برنامه ریزى و کنترل بازاریابى از سیستم هاى مطلوب برخوردار نبود. کارمندان مسئول پرداخت وام ، در این بانک در هر سال مالى ، حجم وام هاى پرداختى سال بعد را با حدود ١٠ درصد افزایش نسبت به سال قبل ، در قالب گزارش به مدیریت ارائه مى کردند.
آن ها به موازات ارائه ى این گزارش ، یک افزایش ده درصدى را نیز در بودجه ى خود درخواست مى کردند. این گزارش ها و درخواست ها فاقد هر گونه طرح منطقى بود و مدیریت سطح بالا نیز از این که کارمندان همواره به اهداف خود دست مى یابند بسیار خشنود مى نمود. تا این که یکى از این کارکنان که ظاهراً از کارکنان خوب قسمت پرداخت وام بود بازنشسته شد و جوان تازه واردى جاى او را گرفت.
این کارمند جوان در آغاز ورود ، حجم وام هاى پرداختى را براى سال بعد تا ۵٠ درصد افزایش داد ، و مدیریت بانک تازه به زحمت دریافت که در زمینه هاى زیر بسیار قصور ورزیده است ؛ استفاده از تحقیقات بازاریابى براى اندازه گیرى توان بالقوه ى بانک در بازارهاى مختلف ، ارائه ى طرح هاى بازاریابى و سرانجام تعیین و استفاده از محرک هاى مناسب براى ایجاد انگیزه مدیران.
موضوع : مراحل آموزش کند بازاریابی در بانک ها
برگرفته از : Marketing Iran Talent
مطالب مرتبط:
اگر صبور نیستید به فکر داشتن یک کسب و کار اینترنتی نباشید.
آشنایی با 3 مدل کسب و کار اینترنتی
چگونه در خانه کسب درآمد اینترنتی کنیم؟
حرفه هایی که در ابتدای کسب و کار اینترنتی ضروری هستند.
7 پله اصلی برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی