آشنایی با 3 مدل کسب و کار اینترنتی

با 3 مدل کسب و کار اینترنتی بیشتر آشنا شوید
همانطور که می دانید کسب و کارهای اینترنتی مدل های زیادی دارند. از فروشگاه های اینترنتی که کالا می فروشند بگیرید تا اپلکیشن های موبایلی خدمات رسانی. بعضی از کسب و کارهای اینترنتی هم هستند که از چندین مدل از کسب و کار اینترنتی در کسب و کار خود استفاده می کنند که این بستگی به خلاقیت کار آفرینی دارد که آن کسب و کار را راه اندازی می کند. در ادامه این مقاله شما را با انواع مدل های کسب و کار اینترنتی آشنا می کنم.
1.فروش کالا ( مدل کسب و کار اینترنتی )
فروش مستقیم کالا
در این مدل از کسب و کار اینترنتی کالای مورد نظر مستقیما به کاربران فروخته می شود. در این مدل همه چیز دست خودتان است و خودتان عامل فروش هستید.
مثال : سایت دیجی کالا
فروش واسطه ای کالا
در این مدل از کسب و کار اینترنتی صاحب کسب و کار عاملی برای فروش محصولات دیگر کسب و کارها می شود. در واقع صاحب چنین کسب و کارهایی محصولی از خود ندارند و محصولات دیگر کسب و کارها را به فروش می رساند.
مثال : سایت نت برگ
2.فروش خدمات ( مدل کسب و کار اینترنتی )
فروش مستقیم خدمات
در این مدل از کسب و کار اینترنتی خدماتی به کاربران اینترنتی به صورت مستقیم ارائه می شود. یعنی خدمات ارائه شده مستقیما از طریق کسب و کار مورد نظر ارائه می شود. در این نوع از کسب و کارها امکانات خاصی نیز در اختیار کاربران قرار داده می شود.
مثال : سایت اسکای روم، سایت میهن وب هاست
فروش واسطه ای خدمات
در این مدل از کسب و کار اینترنتی خدمات دیگر کسب و کارها به کاربران ارائه می شود. در واقع در این نوع از کسب و کار هم صاحب کسب و کار دارای خدماتی نیست و خدمات ارائه شده به صورت واسطه ای میان صاحب کسب و کار و فرد صاحب خدمات انجام می شود.
مثال : سایت زود فود، سایت کلیک یاب
3.فروش محتوا ( مدل کسب و کار اینترنتی )
کسب و کارهای اینترنتی بسیار زیادی بر پایه تولید محتوا وجود دارند که منبع اصلی درآمد این کسب و کارها از محتوایی است که تولید می کنند. در این مدل از کسب و کار اینترنتی محتوای تولید شده به صورت مستقیم و غیر مستقیم عامل کسب درآمد است.
یعنی اینکه ممکن است محتوای مورد نظر به صورت مستقیم به کاربران فروخته شود. مثلا از طریق عضویت ویژه یا فروش محصولات آموزشی دانلودی.
یا ممکن است محتوای تولید شده واسطه ای برای کسب درآمد باشد. مثلا سایت هایی هستند که از طریق محتوایی که تولید می کنند بازدیدکننده های زیادی در روز دارند و از این طریق می توانند سفارش تبلیغات دیگر کسب و کارها را در سایت خود نمایش دهند و کسب درآمد کنند. از تبلیغات بنری گرفته تا رپورتاژ آگهی
مثال از فروش مستقیم محتوا : سایت متمم، سایت چطور
مثال از کسب درآمد به واسطه تولید محتوا : پی سی دانلود، زومیت
فروش واسطه ای محتوا
در این مدل از کسب و کار اینترنتی محتوای تولید شده افراد به صورت واسطه ای به فروش می رسد. یعنی مثلا سایتی واسطه ای برای فروش محتوای تولید شده توسط مدرسین به مخاطبان است.
مثال : سایت فرانش
ارائه دهنده بستری خاص برای مخاطبان
در این مدل از کسب و کار اینترنتی بستری خاص برای مخاطبین و کاربران اینترنتی فراهم شده است تا نیازهای خود را بر طرف سازند. این نوع از کسب و کارهای اینترنتی به واسطه ترافیک بالایی که دارند کسب درآمد می کنند.
در این نوع کسب و کارها ترافیک ایجاد شده از طریق فعالیت یا تولید محتوای کاربران آن ها ایجاد می شود.
مثال : شبکه های اجتماعی، سایت های اشتراک ویدئو و صوت، سرویس های وبلاگ دهی، سایت های نیازمندی
ترکیب چند مدل از کسب و کار اینترنتی ( مدل کسب و کار اینترنتی )
کسب و کارهای اینترنتی هم وجود دارند که از چند طریق درآمد زائی می کنند. مثلا سایتی به واسطه ترافیک بالایی که از طریق تولید محتوا کسب می کند خدماتی را هم ارائه می کند.
یا مثلا کسب و کارهایی هم هستند که با توجه به خدماتی که ارائه می کنند بستری را برای درآمد زائی دیگران فراهم ساخته اند. (همکاری در فروش محصولات)
مثال : دیجی کالا ( فروش کالا و ارائه بستری برای تبلیغات)
اپلیکیشن های موبایلی جزء کدام دسته از کسب و کارهای اینترنتی هستند؟
اپلیکیشن های موبایلی زیادی تولید شده اند که نیاز خیلی از افراد جامعه را به خوبی رفع کرده اند. مثلا اسنپ و تپسی خدمات تاکسی در محل ارائه می دهند. پس این دو اپلیکیشن جزء کسب و کارهای ارائه دهنده خدمات هستند. کاربران با توجه به محلی که قرار دارند می توانند درخواست تاکسی در محل کنند.
یا مثلا بازی های موبایلی هم بستری سرگرم کننده برای کاربران فراهم کرده اند که با پرداخت های درون برنامه ای درآمد زائی می کنند.
اپلیکیشن های موبایلی که معمولا پرداخت درون برنامه ای دارند ارائه دهنده خدمات خاصی هستند.
مثلا برنامه فالوئر بگیر اینستاگرام یا کتاب های اندرویدی در موضوعات خاص که همه این اپلیکیشن ها پرداخت درون برنامه ای دارند.
جمع بندی و سخن آخر
کسب و کارهای اینترنتی زیادی وجود دارند که اگر بخواهیم آن ها را زیر مجموعه یکی از مدل های کسب و کار اینترنتی قرار دهیم خیلی سخت است. ممکن است کسب و کاری جدید و خیلی نو آورانه باشد که برای اولین بار است در کشور ما شروع به فعالیت کرده است. سخن آخر این است که اگر بدانید کسب و کار اینترنتی شما جزء کدام دسته از کسب و کارهای اینترنتی است مطمئن باشید خیلی راحت تر می توانید مدل درآمد زائی خود را پیدا کنید. سعی کنید مدل کسب و کار خود و راه های درآمد زائی از آن را بدانید. امیدوارم از این مقاله استفاده کافی را برده باشید.
موضوع: آشنایی با 3 مدل کسب و کار اینترنتی
مطالب مرتبط:
3 اصل کلیدی برای رشد کسب و کار
۵ مدل نوآوری برای آینده کسب و کار
فرآیند ۶ مرحله ای ساده برای شروع یک کسب و کار کوچک
ایده های کارآفرینی : ۵۰ ایده کسب و کار برای کارآفرینان خلاق
کسب درآمد از آموزش و مشاوره در زمینه کسب وکارتان