پرستاران نقش مهمی در ارائه مراقبت از بیماران برای کمک به مدیریت نیازهای فیزیکی، درمان شرایط سلامت و پیشگیری از بیماری ها ایفا می کنند. به عنوان اعضای بسیار آموزش دیده تیم پزشکی، اکثر پرستاران دارای مجموعه مهارت های گسترده و طیف وسیعی از مسئولیت ها هستند که می تواند از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت باشد. اگر شغل خود را به عنوان یک پرستار شروع می کنید یا به دنبال تبدیل شدن به یک پرستار هستید، دانستن اینکه پرستاران چه مسئولیتی دارند ممکن است برای شما مفید باشد. در این مقاله درباره جایی که پرستاران میتوانند کار کنند و برخی از مهمترین مسئولیتهای پرستاری را مورد بررسی قرار میدهیم.
پرستار کیست؟
پرستاری یک متخصص پزشکی است که مراقبت عمومی و تریاژ بیمار را ارائه می دهد. پرستاران معمولاً با تیمی از سایر متخصصان پزشکی مانند پزشکان و سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی کار می کنند. پرستاران می توانند در محیط های مختلف کار کنند، از جمله:
- بیمارستان ها
- کلینیک ها
- مطب پزشکان
- مدارس
- تسهیلات اصلاحی
- سرپناه افراد بی خانمان
- مراکز توانبخشی
- خانه های سالمندان
پرستاران همچنین ممکن است دارای سطوح مختلف گواهینامه باشند، از جمله:
پرستار ثبت شده: این پرستاران با ارائه مراقبت های عملی برای بیماران به پزشکان و سایر متخصصان پزشکی کمک می کنند. آنها همچنین سوابق پزشکی را مدیریت و نگهداری می کنند.
پرستار: در این نقش، پرستاران اغلب شرایط و آسیب های جزئی را تشخیص داده و درمان می کنند. آنها همچنین ممکن است برای بیماران خود نسخه ارائه کنند.
ماما: این پرستاران خدمات زنان و زایمان را برای زنان ارائه می دهند. آنها ممکن است در بیمارستان ها، کلینیک های زایمان یا اقامتگاه های خصوصی کار کنند.
متخصص پرستاری بالینی: در این نقش، پرستاران می توانند شرایط روحی و جسمی را درمان کنند. آنها اغلب در کلینیکها، بیمارستانها، خانههای سالمندان، مراکز بهداشتی اجتماعی یا مراکز مستقل کار میکنند.
متخصص بیهوشی این پرستاران درمانهای آرامبخشی را برای بیماران به منظور کاهش درد یا آمادهسازی آنها برای جراحی انجام میدهند.
مسئولیت های ضروری شغل پرستاری
مسئولیت های یک پرستار ممکن است بسته به محل کار، مجوزهایی که دریافت کرده اند و میزان تجربه آنها متفاوت باشد. در اینجا 13 مورد از متداول ترین وظایفی که پرستاران بر عهده دارند آورده شده است:
1. ثبت سابقه پزشکی و علائم
پرستاران مدارک دقیقی از سلامت بیماران خود را ثبت و نگهداری می کنند تا از دریافت درمان مناسب اطمینان حاصل کنند. اکثر پرستاران این فرآیند را با پرسیدن سوالاتی از بیماران در مورد سابقه پزشکی خود شروع می کنند تا اطلاعاتی در مورد تشخیص ها و جراحی های قبلی، داروهای فعلی، آلرژی ها و اطلاعات پزشکی مربوط به خانواده جمع آوری کنند. آنها همچنین ممکن است از بیمار در مورد علائمی که در حال حاضر تجربه می کنند سؤالاتی بپرسند و موارد حیاتی آنها را ثبت کنند.
اگر بیمار تشخیص، دارو یا طرح درمانی جدیدی در طول ویزیت خود دریافت کند، ممکن است یک پرستار مسئول به روز رسانی پرونده پزشکی او با این اطلاعات باشد. حفظ سوابق پزشکی دقیق و دقیق برای اطمینان از دریافت بهترین مراقبت ممکن از بیماران بسیار مهم است.
2. تجویز داروها و درمان ها
اکثر پرستاران می توانند با دستور پزشک داروها و درمان ها را برای بیماران خود تجویز کنند. آنها همچنین می توانند به ایجاد یک برنامه درمانی برای بیماران خود کمک کنند. پرستاران متخصص، مانند پرستاران، ممکن است بتوانند داروها را بدون تأیید پزشک تجویز کنند. برخی از درمانهایی که پرستاری ممکن است به آنها کمک کنند شامل تمیز کردن و پانسمان زخمها، تعویض بانداژ و قرار دادن کاتتر است. پرستاران همچنین ممکن است با روشهای پیشرفتهتر به پزشکان کمک کنند یا مراقبتهای اورژانسی را برای بیماران در شرایط بحرانی انجام دهند.
3. همکاری با تیم های مراقبت از بیمار
پرستاران نقش حیاتی در جمع آوری اطلاعات از بیماران و به اشتراک گذاری آن با بقیه تیم پزشکی خود دارند. از آنجایی که این یک مسئولیت کلیدی برای کسانی است که در حرفه پرستاری هستند، پرستاران باید مهارت های ارتباطی کلامی و نوشتاری عالی برای همکاری موثر با پزشکان و سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی داشته باشند. ارتباط واضح و مختصر همچنین می تواند تضمین کند که بیماران و اعضای خانواده آنها تمام اطلاعاتی را که دریافت می کنند درک می کنند.
4. انجام تست های تشخیصی
پرستاری ممکن است طیف وسیعی از آزمایشهای تشخیصی، از جمله بررسی عناصر حیاتی و جمعآوری نمونههای بافت، خون، مدفوع یا ادرار را برای تجزیه و تحلیل انجام دهند. برای پرستاران مهم است که به جزئیات توجه کنند تا اطمینان حاصل شود که این آزمایشات به درستی انجام می شوند زیرا آنها به این اطلاعات برای تشخیص بیماران و توسعه برنامه های درمانی نیاز دارند. پرستاران همچنین ممکن است مسئول تجزیه و تحلیل نتایج و به اشتراک گذاشتن آنچه پیدا می کنند با بقیه تیم پزشکی خود باشند.
5. انجام معاینات فیزیکی
پرستاران اغلب در ابتدای ویزیت بیماران را معاینه فیزیکی می کنند تا سلامت کلی آنها را ارزیابی کنند. این ممکن است شامل اندازه گیری دمای بیمار، ثبت وزن، نظارت بر ضربان قلب و بررسی فشار خون باشد. این معاینه همچنین ممکن است شامل آزمایش رفلکس های بیمار، بررسی غدد لنفاوی و معاینه چشم، گوش، بینی و گلو باشد. معاینه فیزیکی به پرستاران و بقیه تیم پزشکی به روز رسانی در مورد سلامت بیمار و فرصتی برای صحبت با بیماران در مورد اهداف و نگرانی های سلامتی آنها ارائه می دهد.
6. نظارت بر سلامت بیماران
پرستاران باید به دقت بیماران خود را تحت نظر داشته باشند تا علائم یا اطلاعات مرتبطی را که می تواند منجر به تشخیص یا تغییر در برنامه درمانی آنها شود، ثبت کنند. این ممکن است شامل بررسی دقیق سوابق بیمار برای اطمینان از فهرست شدن داروها و دوزهای صحیح، حفظ خطوط داخل وریدی برای اطمینان از تغییر منظم آنها و نظارت بر علائم حیاتی بیمار باشد. پرستاران همچنین باید به نشانههای غیرکلامی بیماران خود توجه زیادی داشته باشند تا به آنها کمک کند تا علل زمینهای مشکلات مربوط به سلامتی خود را شناسایی کنند.
7. ارائه حمایت و مشاوره به بیماران
مهم است که اطمینان حاصل شود که بیماران احساس می کنند به آنها توجه می شود، به آنها گوش می دهند و درک می کنند، به ویژه زمانی که پرستاران نیاز به ارائه اخبار چالش برانگیز پزشکی دارند. بیماران اغلب برای حمایت و مشاوره به پرستاران مراجعه می کنند تا به آنها کمک کنند تا تشخیص خود را پردازش کنند و تصمیم بگیرند که چه اقداماتی را باید انجام دهند. پرستارانی که نسبت به بیماران و اعضای خانواده آنها همدل هستند می توانند در این مواقع آرامش و راهنمایی ارائه دهند. آنها همچنین ممکن است بیماران خود را با استراتژی های مقابله ای موثر مجهز کنند یا منابع بستری و سرپایی را برای آنها فراهم کنند.
8. استفاده از تجهیزات پزشکی
پرستاران از طیف گسترده ای از ابزارهای تشخیصی برای مراقبت از بیماران خود استفاده می کنند، از جمله گوشی پزشکی، گلوکومتر، پالس اکسی متر، دماسنج و دستگاه های فشار خون. بسته به محل کار و مجوزهایی که دارند، پرستاران ممکن است برای کار با ماشین آلات تخصصی تر مانند پمپ های انفوزیون داخل وریدی، تجهیزات تهویه و سیستم های تخلیه زخم نیز آموزش ببینند. داشتن پیشینه قوی در فن آوری و ریاضیات می تواند به پرستاران در کارکرد صحیح تجهیزات پزشکی و تجزیه و تحلیل نتایج کمک کند.
9. آموزش به بیماران در مورد نحوه مدیریت یک بیماری
بخشی از نقش پرستار این است که به بیماران خود در مورد شرایط مختلف پزشکی آموزش دهد و دستورالعمل های روشنی در مورد نحوه مدیریت علائم خود ارائه دهد. این می تواند شامل توضیح اینکه بیمار چه داروهایی را باید مصرف کند، زمانی که بیمار باید قرار ملاقات بعدی را تعیین کند و دستورالعمل هایی برای تمرینات یا اقدامات توانبخشی است. پرستاران همچنین ممکن است مسئول توضیح نیازهای اضافی مراقبت در منزل پس از درمان به خانواده یا مراقب بیمار باشند. این می تواند شامل توصیه هایی برای رژیم غذایی و تغذیه بیمار، تمرین روتین و فیزیوتراپی باشد.
برخی از پرستاران همچنین ممکن است با سخنرانی در سمینارها، کمک به خونگیری یا ارائه خدمات خود در کلینیک های غربالگری سلامت و ایمن سازی، به طور فعال به مردم در مورد بیماری های رایج آموزش دهند.
10. حمایت از سلامت و رفاه بیماران
به منظور مراقبت مناسب از بیماران و اطمینان از ایمنی آنها، پرستاران اغلب ممکن است به عنوان مدافعان سلامت و رفاه کلی آنها عمل کنند. این میتواند شامل ترجمه اطلاعات پزشکی یا تشخیصی باشد که پزشک ارائه میکند تا اطمینان حاصل شود که بیمار جزئیات مهم را درک میکند، بیماران را تشویق میکند تا سؤال کنند یا بیماران را با منابع موجود در مرکز دیگری که برای نیازهای آنها مناسبتر است ارتباط برقرار کند. پرستاران همچنین میتوانند با صرف وقت برای گوش دادن فعالانه به نگرانیهای آنها، احترام گذاشتن به خواستههای آنها و برقراری ارتباط با خانواده یا سایر کارکنان، از بیماران خود دفاع کنند.
11. ارائه مراقبت های اولیه در کنار تخت
پرستاران بسته به محیط کاری خاص خود ممکن است مسئولیت طیف وسیعی از وظایف اولیه مراقبت بالین را بر عهده داشته باشند. این وظایف می تواند شامل کمک به بیماران برای حمام کردن، استفاده از حمام و انجام سایر فعالیت های مرتبط با بهداشت باشد. پرستاران کنار تخت همچنین از بیماران خود حمایت عاطفی می کنند، داروها را تجویز می کنند و وضعیت حیاتی آنها را پیگیری می کنند.
12. تعلیم و آموزش کارکنان
علاوه بر کار بالینی که برای مراقبت از بیماران انجام می دهند، پرستاران واجد شرایط با تجربه مناسب می توانند به آموزش و نظارت بر اعضای جدیدتر تیم پزشکی خود، از جمله پرستاران عملی و دستیاران پرستار کمک کنند. برخی از پرستاران حتی ممکن است با ارائه دوره های آموزشی از طریق یک کالج محلی یا ارائه برنامه های آموزش مداوم برای پرستارانی که به دنبال پیشرفت در حرفه خود هستند، با دانشجویان پرستاری کار کنند.
13. مدیریت موجودی
پرستاران باتجربه ممکن است نقش های شغلی اضافی مانند نگهداری موجودی و سفارش لوازم را بر عهده بگیرند. این اغلب یک مسئولیت مشترک است، اما پرستاران مستقر ممکن است بر کل بخش ها نظارت کنند. اطمینان از اینکه منابع به درستی سازماندهی، حسابرسی و به موقع ذخیره می شوند، می تواند به تیم پزشکی اطمینان حاصل کند که تمام منابع مورد نیاز برای ارائه مراقبت با کیفیت برای بیماران خود را در اختیار دارد.
مهارت های ارتباطی در پرستاری چیست؟
پرستاران بیشتر روزهای کاری خود را صرف ارتباط با بیماران، پزشکان و سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی می کنند. مهارت های ارتباطی قوی برای ارائه مراقبت دقیق و دلسوزانه از بیمار ضروری است. اگر می خواهید یک حرفه پرستاری موفق داشته باشید، مهم است که مهارت های ارتباطی نوشتاری و کلامی خود را درک کرده و توسعه دهید. در دامه این مقاله، مهارتهای ارتباطی در پرستاری را مورد بحث قرار میدهیم.
مهارت های ارتباطی در پرستاری شامل توانایی پرستاران برای نوشتن و صحبت کردن واضح و مطمئن در هنگام تعامل با بیماران، خانواده ها، پزشکان و کارکنان کلینیک است. مهارت های ارتباطی برای همکاری پرستاران در تیم ها و ارائه مراقبت های پزشکی کارآمد ضروری است. آنها در مورد تشخیص، درمان، پیشگیری، پیش آگهی و توانبخشی به بیماران می گویند. آنها همچنین سوابق بهداشتی دقیق و شرح شرایط بیماران را می نویسند. برخی از برنامه های پرستاری به پرستاران مشتاق نیاز دارند که دوره های مهارت های ارتباطی و بین فردی را به عنوان بخشی از آموزش و آموزش خود بگذرانند.
نمونه هایی از مهارت های ارتباطی در پرستاری
پرستاران باید در مهارت های ارتباطی مختلف برای ارائه مراقبت شخصی از بیمار و ارائه نتایج مثبت مهارت داشته باشند. در اینجا چند مهارت مهم ارتباطی برای پرستاران آورده شده است:
مهارت های صحبت کردن
ارتباط کلامی یک مهارت مهم برای پرستاران است. پرستاران باید واضح صحبت کنند و از جملات کامل و لحن حرفه ای استفاده کنند. آنها همچنین باید دستور زبان صحیح را بیان کرده و تمرین کنند تا مطمئن شوند که پیام ها را به طور دقیق به بیماران و پزشکان ارسال می کنند. این می تواند به بیماران کمک کند تا بفهمند پرستار در مورد آسیب، بیماری یا درمان به آنها چه می گوید.
نشانه های غیرکلامی
پرستاران همچنین هنگام تعامل با بیماران از زبان بدن و ارتباط غیرکلامی استفاده می کنند. آنها باید حرکات مناسب، آرام و مطمئنی را نشان دهند که به بیمار اطمینان می دهد. نمونه هایی از مهارت های ارتباط غیرکلامی برای پرستاران عبارتند از:
- حفظ تماس چشمی هنگام صحبت کردن یا گوش دادن
- داشتن حالت چهره آرام
- خندان
- سر تکان دادن
- نگه داشتن بازوها بدون ضربدر
- خم شدن هنگام تعامل با بیمار در بستر
- احترام به فضای شخصی بیمار
گوش دادن فعال
گوش دادن فعال یک مهارت ارتباطی است که شامل گوش دادن و درک آنچه که یک نفر می گوید است. این به پرستاران کمک می کند تا تشخیص دهند که بیماران چه چیزی را تجربه می کنند و با وضعیت آنها همدردی می کنند. در اینجا چند تکنیک گوش دادن فعال وجود دارد که پرستاران می توانند هنگام تعامل با بیماران و پزشکان از آنها استفاده کنند:
- مشاهده رفتار و زبان بدن گوینده
- نکته یا پیام اصلی خود را تکرار می کنند
- روشن کردن هر چیزی که نامشخص است
- محفوظ بودن قضاوت
رحم و شفقت - دلسوزی
پرستاران باید هنگام ارائه اطلاعات به بیماران مراقبت و دلسوزی نشان دهند. پرستاران دلسوز ممکن است نگرانی های بیمار را بپذیرند و به او کمک کنند تا روی بهبودی تمرکز کند. مهربانی آنها می تواند به بیماران کمک کند تا قبل از انجام اقدامات پزشکی یا جراحی احساس آرامش کنند. همدلی می تواند به پرستار کمک کند تا اعتماد بیمار را جلب کند.
نوشتن
پرستاران از مهارت های ارتباطی نوشتاری برای یادداشت برداری از بیماران، تکمیل پرونده سلامت و به اشتراک گذاری اطلاعات با سایر پرستاران و پزشکان استفاده می کنند. آنها باید دست خط خوبی داشته باشند و از زبان مختصر برای برقراری ارتباط دقیق اطلاعات مهم سلامت استفاده کنند. پرستاران همچنین باید بدانند که از چه اصطلاحات و اختصارات پزشکی در نوشته های خود استفاده کنند و فقط از اصطلاحات پذیرفته شده جهانی استفاده کنند.
تحصیلات
پرستاران باید هنگام توصیف شرایط بهداشتی، فرآیندهای بیماری، نتایج آزمایشهای تشخیصی، داروها، درمانها و مراقبتهای خانگی برای بیماران و خانوادهها، مربیان مؤثری باشند. آنها باید موضوعات پیچیده پزشکی و مراقبت های بهداشتی را با استفاده از کلمات ساده توضیح دهند. پرستاران همچنین ممکن است مجبور باشند سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی، به ویژه افراد تازه کار یا اعضای تیم جدید را در مورد نحوه ارائه مراقبت موثر به بیماران آموزش دهند. آنها همچنین ممکن است در طول اردوهای بهداشتی به بیماران آموزش دهند.
صداقت حرفه ای
پرستاران می توانند با صداقت در ارتباطات خود اعتماد بیماران خود را جلب کنند. آنها باید صادق باشند و هنگام بحث در مورد نتایج آزمایش، روش ها یا پیش آگهی ها، حقیقت را بگویند. آنها همچنین باید صادقانه به سوالات پاسخ دهند، که نشان می دهد بیماران به آنها احترام می گذارند و آنها را درک می کنند.
امانت
کارکنان مراقبت های بهداشتی و بیماران معمولاً از پرستاران انتظار دارند که قابل اعتماد باشند. پزشکان و سایر اعضای تیم به پرستاران وابسته هستند که مسئولیت پذیر باشند و وظایف خود را با پشتکار، به موقع و با کیفیت انجام دهند. آنها همچنین ممکن است انتظار داشته باشند که پرستاران هنگام تعامل با کودکان و بیماران مسن، مدبر و پاسخگو باشند. بیماران و خانوادههای آنها از پرستاران انتظار دارند که اطلاعات شخصی خود را محرمانه نگه دارند و هنگام برقراری ارتباط با سایر کارکنان مراقبتهای بهداشتی در مورد شرایط پزشکی خود مراقب باشند.
شایستگی فرهنگی
پرستاران ممکن است با بیمارانی از کشورها، فرهنگ ها یا مذاهب مختلف مواجه شوند، بنابراین باید نحوه ارتباط و کار با آنها را درک کنند. پرستاران باید آگاهی فرهنگی خود را برای ایجاد روابط معنادار با بیماران خود ایجاد کنند. شایستگی فرهنگی می تواند به آنها در ارائه مراقبت های با کیفیت بالا و بهبود نتایج سلامت کمک کند. همچنین می تواند به پرستاران کمک کند تا با نیازهای فردی و اجتماعی بیمار همدلی کنند.
مهارت های ارائه
همانطور که پرستاران در حرفه خود پیشرفت می کنند، ممکن است مجبور شوند در جلسات و کنفرانس ها به پرستاران یا سایر کارکنان بالینی ارائه دهند، به خصوص اگر در نقش رهبری باشند. پرستاران می توانند مهارت های ارائه خود را با تمرین توانایی خود در برقراری ارتباط شفاهی اطلاعات پزشکی با سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی تقویت کنند. برای پرستاران، شناسایی مخاطبانشان برای تعیین ساختار ارائه هایشان مفید است. اگر پرستاری به دانشآموزان ارائه میدهد، آنها ممکن است مفاهیم پیچیده پزشکی را با استفاده از کلمات ساده بیان کنند.
منبع: وبسایت پی جو
منبع: indeed.com