سرمایه گذاری و تصمیم گیری هوشمندانه با شش کلاه رنگی تفکر

سرمایه گذاری و تصمیم گیری هوشمندانه با شش کلاه رنگی تفکر
سرمایه گذاری و تصمیم گیری هوشمندانه با شش کلاه رنگی
کلاه سفید: هنگامی که کلاه سفید را بر سر می گذاریم، نباید به دانسته های شهودی، قضاوت های متکی به تجارب گذشته، عواطف، احساسات و عقاید توجه کنیم و تنها باید همچون یک رایانه، فقط داده و اطلاعات ارایه کنیم. این کلاه باعث می شود واقعیت ها را حتما در نظر بگیریم.
کلاه قرمز: با کلاه قرمز اجازه می دهیم احساسات و عواطف به زبان درآیند و هر کسی می تواند از الهامات و دریافت های ناگهانی خویش سخن گوید و دیگر نیازی به استدلال نیست. رنگ قرمز نشانه خشم، شور و هیجان است. در کلاه قرمز بینش هیجانی و جنبههای احساسی و غیراستدلالی مد نظر میباشد. در واقع این رنگ کلاه ابزار مناسبی برای بیرون ریختن احساسات است.
کلاه سیاه: با گذاشتن این کلاه بر سر نباید احساسات منفی بدون منطق بیان شوند، بلکه فرد باید دیدگاه های منفی خود را در خصوص موضوع مورد بحث به صورت منطقی بیان کند. بدون شک اگر از این کلاه به خوبی استفاده شود، می تواند ما را از مخاطراتی که در آینده از چشمان ما دور می ماند آگاه کند. تردیدها، ریسک ها و موانع با این کلاه کشف می شوند.
کلاه زرد: زرد نماد آفتاب است و آفتاب شروعی برای شادابی و خوش بینی است .گویی هر جا سراغ از خورشید گرفته می شود گرمی زندگی و زایشی دیگر در میان است و تفکر مثبت باید به همراه کنجکاوی و شادمانی باشد. فرد با گذاشتن کلاه زرد تلاش می کند به نکات ارزشمند و مثبت موضوع بنگرد.
کلاه سبز: سبز نماد رویش است و محرک خلاقیت. هنگامی که افراد کلاه سبز را بر سر می گذارند، باید به راه های نو بیاندیشند که می تواند در آن موضوع مورد نظر اثرگذار بوده و به تصمیم گیری های خلاقانه منجر شود. هنگامی که حاضران کلاه سبز را بر سر می گذارند، فرصتی می یابند که به جست و جوی چیزهای کشف نشده هدایت شوند.
کلاه آبی: رنگ آبی نماد آسمان آبی رنگ است که چتر آن بر همه جا گسترده شده است و کسی که کلاه آبی بر سر خود می گذارد باید بتواند افکار و گزینه های مختلف را منظم و ساماندهی کند و همچنین اهداف، اولویت ها و محدودیت ها را تعیین کند و در نهایت گزینه مناسب را انتخاب کند.
تجویز راهبردی:
در تصمیمات استراتژیک زندگی شخصی تان، سازمان تان و کشورتان، دقت کنید که باید از شش زاویه واقعیت ها (سفید)، احساسات (قرمز) جنبه های مثبت (زرد)، جنبه های منفی (سیاه)، راه حل های خلاقانه (سبز) و نگاه سازمان یافته و هدفمند (آبی) به مسایل نزدیک شد.
این تکنیک هم به صورت فردی و هم به صورت جمعی قابل استفاده است. به صورت فردی یعنی اینکه خود من به تناوب از شش کلاه استفاده کنم و به صورت جمعی اینکه از افراد مختلف بخواهیم در زمان های خاص فقط بر یک کلاه تمرکز کنند و یا اینکه اصولا افرادی را در جلسه دعوت کنیم که ذاتاً به یکی از شش کلاه نزدیک ترند.
موضوع : سرمایه گذاری و تصمیم گیری هوشمندانه با شش کلاه رنگی تفکر
مطالب مرتبط:
3 اصل کلیدی برای رشد کسب و کار
۵ مدل نوآوری برای آینده کسب و کار
فرآیند ۶ مرحله ای ساده برای شروع یک کسب و کار کوچک
ایده های کارآفرینی : ۵۰ ایده کسب و کار برای کارآفرینان خلاق
کسب درآمد از آموزش و مشاوره در زمینه کسب وکارتان
برگرفته از کسب بین