رشد کسب و کار برند های جعلی در دنیا امروز
رشد کسب و کار برند های جعلی در دنیا امروز
در برخى از موارد ، تمایز میان مدل هاى جعلى و اصلى بسیار ظریف است ( به عنوان مثال ، کیفیت جنس چرم براى کیف ها با کیفیت باترى تلفن همراه ) و مدل هاى جعلى مى توانند با کاهش هزینه هاى سربار از قیمت بسیار کمترى در مقایسه با مدل هاى اصلى برخوردار باشند و بدون پرداخت هزینه هاى بازاریابى یا تبلیغات ، از سطح فروش چند برابر برخوردار شوند.
شکل گیری برند های جعلی
جعل برندها ابتدا در شهرهایى نظیر Moscow ، Hong Kong ، Rio de janerio رونق یافت ، اما امروزه در بسیارى از نقاط دنیا در حال افزایش چشم گیر است. براساس برآورد سازمان گمرک جهانى ، محصولات جعلى حدود پنج تا هفت درصد از تجارت جهانى را تشکیل مى دهند و از سوى دیگر از فروش برندهاى اصلى ، حدود ۵١٢ میلیارد دلار مى کاهند. در سال ٢٠٠۴ میزان توقیف کالاهاى جعلى در گمرک امریکا ۴۶ درصد افزایش یافت و این افزایش عمدتاً به این دلیل بود که حجم صادرات برندهاى جعلى به بازارهاى غربى روند رشدى صعودى را در دهه ى اخیر تجربه کرده است.
نمونه هاى جعلى کالاها صرفاً از برندهاى لوکس و لوازم الکترونیکى نیستند ، به گزارش سازمان سلامت جهانى ده درصد از داروها در سطح جهان تقلبى هستند. تولید این گونه داروها نه تنها سودآورى صنایع تحقیقاتى را به خطر مى اندازد بلکه تهدید بزرگى براى سلامت مصرف کنندگان به شمار مى آید ، زیرا بدون استفاده از ظوابط کنترلى و رعایت نکات ایمنى تولید مى شود.
نقش چین در برند های جعلی
حدود ٣/٢ درصد از کالاهاى جعلى ، ساخت کشور چین است . سایر کالاهاى جعلى در فیلیپین ، ویتنام ، روسیه ، اوکراین ، برزیل ، پاکستان و پاراگوئه تولید مى شوند. تأمین منابع مالى عملیات تولید این کالاها و برندها به شیوه هاى مختلفى صورت مى گیرد و در بسیارى از موارد ، تجار خاورمیانه ، کارآفرینان چینى یا حتى شبکه هاى فساد و بزهکارى منابع مالى این اقدامات را تأمین مى کنند.
برخى از نهادهاى قانونى نیز در پشتیبانى از تولید این کالاها بر مى آیند. چنین نهادهایى مى توانند با استفاده از شبکه هاى قانونى و مشروع ، فرایند توزیع این کالاها در سطح خرده فروشى ها را تسهیل کنند. علاوه بر آن در برخى از موارد ، کشورهاى صادر کننده ى محصولات جعلى با آمیختن محصولات ( یا برندهاى ) اصلى با نمونه هاى جعلى و ارسال آن ها از طریق کشتى ها به بنادر مختلف در گوشه و کنار دنیا ، شناسایى کشور سازنده و تشخیص نمونه هاى جعلى از نمونه اصل را دشوار مى سازند.
با افزایش مهارت هاى مهندسى شرکت هاى تولید کننده ى برندهاى جعلى ، سرعت پردازش اطلاعات برگرفته از بازار و طراحى نمونه هاى جعلى نیز افزایش یافته است. امروزه ، کارخانه هاى چینى مى توانند در کمتر از یک هفته ، یک مدل جدید از چوب یا سایر تجهیزات مربوط به بازى گلف را کپى بردارى و تولید کنند. مدیران بسیارى از شرکت ها اظهار مى دارند که جاعلان زیرک هیچ مشکلى براى تولید نمونه ى جعلى هولوگرام و سایر شیوه هاى به کار گرفته شده براى ضمانت محصول و تشخیص نمونه هاى اصلى از نمونه هاى جعلى ندارند.
مبارزه با برند های جعلی
به گفته ى صاحب نظران ، چین کلیدى ترین نقش را در تقویت موج تولید کالاهاى جعلى دارد. تولید برند های جعلی در مقایسه با قاچاق مواد مخدر ، سود بیشترى دارد و در عین حال از خطر کمترى نیز برخوردار است. در بسیارى از کشورها ، کالاهاى جعلى ضبط شده توسط نیروهاى امنیتى ، با پرداخت چند هزار دلار بازپس گرفته مى شوند. سال هاست که نیروهاى دولتى و امنیتى چین از جدى گرفتن این مشکل چشم پوشى مى کنند. زیرا قصد ندارند به صنایع داخلى کشورشان لطمه وارد شود ، اما با رشد توجهات جهانى به این موضوع و دیدگاه هاى منفى نسبت به شرکت هاى چینى در سراسر جهان ، به تدریج دولت چین همکارى هاى بیشترى را با سازمان هاى ذى ربط در این زمینه انجام مى دهد.
شرکت ژاپنى Nichia Corp براى مبارزه با سرقت مهندسى یکى از محصولات جدید خود دیود ( diode ) تشعشع نور سفید – سه سال زمان صرف کرد. اختراع این محصول براى شرکت سالانه بیش از دو میلیارد دلار درآمد زایى داشت ، اما طراحى این محصول به زودى الگو بردارى شد و نمونه ى جعلى آن وارد بازار شد و این امر سهم بازار و قیمت محصول را به شدت کاهش داد. به دلیل عدم موفقیت در دادگاه هاى حقوقى آسیا ، این شرکت مصمم شد به سراغ شرکت هاى امریکایى رفته و حق امتیاز این محصول را به آن ها بفروشد.
استراتژی کسب و کارها در مقابله با برندهای جعلی
بسیارى از شرکت ها به سراغ مشترى ها و واسطه هاى فروش محصولات جعلى تولید شده توسط رقباى جاعل خود ، مى روند ؛ با این امید که بتوانند با مذاکره با آن ها تولید کننده را مجبور به پرداخت حق لیسانس و سایر حقوق مالکیت معنوى کنند. برخى از برندهاى اصلى نیز با بهره گیرى از ایده هاى خلاقانه ، تمامى شرکت هایى را که در زنجیره ى تأمین رقباى جاعل قرار مى گیرند ، مورد هدف قرار مى دهند و با آن ها به مذاکره مى نشینند. Louis Vuitton از طریق شراکت با صاحبان برند New York City توانست فروش کالاهاى جعلى Louis Vuitton را در امریکا تا حد بسزایى کاهش دهد.
اما از آنجا که بسیارى از برند های جعلی در جست و جوى ورود به بازارهاى جهانى هستند ، برندهاى اصلى تنها مى توانند دست به دعا برداشته و آرزو کنند که رقباى جاعل ، آهسته تر به بازارهاى آن ها راه یابند.
موضوع : رشد کسب و کار برند های جعلی در دنیا امروز
برگرفته از : Marketing Iran Talent
مطالب مرتبط :
درباره برند سازی بدانید
منظور از برند سازی اخلاقی دربازاریابی کسب و کار چیست؟
مقاله بازاریابی پیشنهادی : درباره چارچوب بازاریابی بدانید
برند سازی برای کسب و کار های کوچک چگونه است؟
برند سازی احساسی چیست ؟