راز خوشمزگي هميشگي برند گرجی
راز خوشمزگي هميشگي برند گرجی
پنجاه و پنج سال زمان مناسبي براي نوستالژي شدن يک برند در کشوري است که تمام خاطرات خوب و بدش به سرعت براي مردم رنگ و بوي نوستالژيک مي گيرد. قصه گرجي هم همين است، برندي که نيم قرن از حضورش در خانه هاي مردم ايران مي گذرد. بيسکوييت هايش نه تنها چاشت صبحگاهي و عصرانه ما بوده، که ملودي تبليغات تلويزيوني اش هنوز به گوشمان آشنا است. شايد نوستالژيک ترين محصول گرجي براي ما، بيسکوييت هاي باغ وحشي اش باشد که بسته بندي زرد رنگشان، نگاه هاي کودکانه ما را مي ربود و همراه هميشگي مان در کيف هاي مدرسه بود.
شرکت گرجي پنجاه سال پيش براي توليد بيسکوييت و عرضه محصولي ايراني در بازاري که مملو از محصولات خارجي بود، پا گرفت و امروز بايد سير تحولاتش را در تابلوي بازار بورس اوراق بهادار تهران جست و جو کرد. جايي که سهام گرجي هر روز بالا و پايين ميرود و خريداران و فروشندگان زيادي اين سهام شيرين را دست به دست ميکنند. بيسکوييت گرجي که در روزهاي آغاز تولدش يک شرکت سهامي خاص بود، اکنون بيش از 3 هزار سهامدار دارد.
اين روزها بيش از نيم قرن از حيات گرجي مي گذرد و افت و خيزهاي اين برند داخلي در طول سالها کم نبوده است. در سال هاي 86 و 87 ارزش سهام گرجي افزايش يافت و در سال 91 هم توانست با گرفتن مجوز از اداره نظارت بر بازار اوليه سازمان بورس و اوراق بهادار سرمايه اوليه خود را با انتشار سهام افزايش دهد. بر اين اساس گرجي 20 ميليون برگه سهم به ارزش هر سهم هزار ريال منتشر و عرضه کرد تا به گفته خود براي جبران مخارج سرمايه اي و تامين سرمايه در گردش دست به اصلاح ساختار مالي خود بزند. بيسکويت گرجي با وارد کردن ماشين آلات پيشرفته از کشورهاي آلمان، سوييس و انگلستان خطوط توليدي خود را در چند مرحله توسعه داده و توانسته هم اکنون ظرفيت توليد خود را از مرز 10 هزار تن در سال عبور دهد. محصولات خود را نه تنها در ايران که در شيخ نشين هاي حوزه خليج فارس، آسياي ميانه، آفريقا، عراق و افغانستان نيز روانه بازار ميکند.
شايد شاهکار گرجي در همان ابتداي شکل گيري اين بود، که مرحوم گرجي کارخانه شرکت را در رباط کريم راه اندازي کرد. منطقه اي برخلاف حال حاضر که شهري بزرگ و صنعتي است، در آن روزها دور افتاده و محروم بود، که تنها راه امرار معاش مردمش از کشاورزي بود. در طي سي سال پس از انقلاب افراد زيادي بودند که در گرجي پرورش يافتند و خود پس از مدتي به دنبال توليد و تاسيس واحدهاي صنعتي کوچک رفتند.
مرحوم گرجي خود پيش از راه اندازي گرجي بيست سال در هند ساکن بود و کالاهاي ايراني مثل فرش و چاي را به هندوستان ميبرد. پس از بازگشت از هند نيز چند شرکت بسته بندي چاي را راه اندازي کرد و به کارهاي توليدي پرداخت. پس از آن بود که با ايده پسرش حسين گرجي و کمک پسر ديگرش فرخ گرجي شرکت بيسکويت گرجي را برپا کرد. حسين گرجي در انگلستان درس خوانده بود و ايده توليد بيسکويت را نيز از اين کشور که ميتوان آن را مهد بيسکويت دانست، به پدر داد و پس از استقبال پدر، خود امور بازرگاني و فروش شرکت را بر عهده گرفت. فرخ گرجي هم جواني تحصيل کرده بود، که مديريت توليد در کارخانه را برعهده گرفت. پس از درگذشت مرحوم گرجي برادران نيز سهام خود را واگذار کردند و از مجموعه خارج شدند، اما فائزه دختر مرحوم گرجي هم چنان راه پدر را ادامه داد.
گرجي پس از انقلاب به مدت 17 سال تحت نظارت شرکت مالکيتهاي صنعتي بود که پس از فراز و فرودها به سازمان خصوصي سازي تغيير پيدا کرده است. هم اکنون خانواده فائزه گرجي با در اختيار داشتن 33 درصد سهام بزرگترين سهامدار گرجي است و دومين سهم هم از آن شرکت سرمايه گذاري ملي ايران است. بقيه سهام در دست افراد حقيقي است و جاي خوشبختي است که بسياري از کارگران گرجي جزو سهامدارانش هستند.
موضوع : راز خوشمزگي هميشگي برند گرجی
مطالب مرتبط :
درباره برند سازی بدانید
منظور از برند سازی اخلاقی دربازاریابی کسب و کار چیست؟
مقاله بازاریابی پیشنهادی : درباره چارچوب بازاریابی بدانید
برند سازی برای کسب و کار های کوچک چگونه است؟
برند سازی احساسی چیست ؟
برگرفته از شنبه