برند 233 میلیارد دلاری نستله

برند 233 میلیارد دلاری نستله
حاصل ایده خلاق درست کردن غذایی سالم برای نوزادان بود. نِسِل در زبان انگلیسی به معنای آشیانه گرفتن است و لوگوی این برند نیز چند آشیان پرنده را نشانه میدهد. امروز این شرکت سوئیسی در فهرست 50 برند باارزش جهان قرار گرفته است. به گفته فایننشال تایمز نیز برند نسـتله در سال 2012 با ارزش بازاری معادل 233 میلیارد دلار، نهمین شرکت سودآور جهان بوده است. هرچند این جایگاه امروز کمی تنزل پیدا کرده و شرکتهای تکنولوژی و مالی در رتبههای اول ارزش جهانی قرار میگیرند، نسـتله هم توانسته یکی از معدود فعالان عرصه اقتصاد مواد غذایی باشد که در فهرست برترین برندهای جهانی جا خوش کرده است. با وجود حاشیههایی که پیرامون فعالیت نسـتله و سهامداران آن وجود دارد، ایده خلق این برند و روند تکاملش در زندگی 150 ساله آن خواندنی است.
- ایده خلق غذای جایگزین شیر مادر
تاریخچه پیدایش شرکت نـستله به سال 1866 یعنی زمانی برمیگردد که یک داروساز و کارآفرین سوئیسی آلمانیتبار به نام هنری نسـتله، موفق شد ایده تولید یک گزینه سالم و ارزانقیمت را به عنوان جایگزینی برای غذای کودکانی که نمیتوانستند از شیر مادرشان استفاده کنند، عملی کند. او با استفاده از ترکیباتی چون شیرگاو، آرد و شکر غذایی جایگزین شیر مادر آفرید و اولین تولید رسمی کمپانیاش با نام «لاکتوز فارینا نسـتله» را به بازار عرضه کرد. همین ایده زمینهساز تاسیس شرکتی شد که هماکنون یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نوشیدنی، مواد غذایی و فراوردههای قندی جهان به شمار میآید.
نسـتله در همان سالهای اولیه تاسیس، توانست به سرعت دامنه فعالیتهای خود را گسترش دهد و محصولاتش را در استرالیا و آسیا نیز بشناساند. با وجود اینکه جنگ جهانی اول به ایجاد مسائل و مشکلاتی در توزیع محصولات به سراسر اروپا منجر شده بود، بالا رفتن تقاضا برای فراوردههای لبنی، نسـتله را وادار به تاسیس چندین کارخانه جدید در ایالات متحده آمریکا کرد تا بتواند پاسخگوی قراردادهایی باشد که برای تامین مواد غذایی لبنی در زمان جنگ با دولت بسته بود. به این ترتیب تنها در طول چهار سال نستله توانست میزان تولید شیر خشک و شکلات خود را به دو برابر افزایش دهد. اما با پایان یافتن جنگ، اتمام قراردادهای دولتی و تمایل مجدد مشتریان به خرید شیر تازه، کسب و کار نستله از رونق افتاد و این شرکت در سال 1921 در نتیجه بالا رفتن قیمت شیر و دیگر مواد خام اولیه، نخستین ضرر خود را گزارش کرد. بحران اقتصادی پس از آن دوران، نستله را تقریباً تا مرز ورشکستگی پیش برد. در همان زمان مدیر جدید این شرکت یعنی لوئیس داپلز، با فروش برخی از کارخانههای کمبازده و متمرکز کردن کسب و کار نستله بر شیر و شکلات، به مقابله با بحران اقتصادی برآمد.
- گامهایی به سوی توسعه یک برند
شاید بتوان بزرگترین گام در توسعه نستله را در سال 1930 یعنی زمانی دانست که شرکت نستله همکاری خود را با موسسه قهوه برزیل به منظور یافتن راهی برای بهرهبرداری از تولید انبوه دانههای قهوه در این کشور آغاز کرد. نستله در آغاز همان تکنیکی را که برای تبدیل شیر به شیر خشک مورد استفاده قرار داده بود، آزمایش کرد و بعد از هشت سال تحقیق، سرانجام موفق شد روشی برای خشک کردن قهوه و تبدیل آن به یک پودر قابل حل و دارای تاریخ مصرف طولانی ابداع کند. نشان تجاری نسکافه در همان زمان متولد شد.
از سوی دیگر پایان جنگ جهانی دوم همزمان با آغاز دوران طلایی پویاییهای شرکت نستله تلقی میشود. در این دوره رشد شرکت نستله شتاب بیشتری گرفت و ادغام این شرکت با بسیاری از شرکتهای بزرگ دیگر از دهه ۱۹۵۰، زمینهساز رشد فعلی این شرکت سوئیسی شد و طی چند دهه نستله را به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مواد غذایی در جهان تبدیل کرد. هماکنون شرکت نستله با ۴۴۷ کارخانه و بالغ بر ۳۳۳ هزار کارمند، در ۱۹۴ کشور جهان فعالیت میکند و نامهای تجاری شناختهشدهای مثل کیتکت، اسمارتیز، نسکافه، نسکوئیک و مگی را در زیرمجموعه خود دارد. نستله امروز یک کمپانی چندملیتی است که دفاتر مرکزی آن در کشور سوئیس واقع شده؛ تا جایی که به درآمد شرکت مربوط میشود، نستله عنوان بزرگترین کمپانی تولید مواد غذایی را در سراسر جهان و بزرگترین برند را در کشور سوئیس در اختیار دارد.
موضوع : برند 233 میلیارد دلاری نستله
مطالب مرتبط :
درباره برند سازی بدانید
منظور از برند سازی اخلاقی دربازاریابی کسب و کار چیست؟
مقاله بازاریابی پیشنهادی : درباره چارچوب بازاریابی بدانید
برند سازی برای کسب و کار های کوچک چگونه است؟
برند سازی احساسی چیست ؟
برگرفته از شنبه