بازاریابی شبکه ای یا بازاریابی چند سطحی(Network Marketing or Multi-Level Marketing) چیست؟
بازاریابی شبکه ای / نتورک مارکتینگ
بازاریابی شبکه ای یک کسب و کار بزرگ است
تعریف بازاریابی شبکه ای :
بازاریابی شبکه ای (Network Marketing) یا بازاریابی چند سطحی (Multi Level Marketing) یک سیستم فروش کالا یا خدمات از طریق شبکه توزیع کنندگان است. بازاریابی شبکه ای نیز به عنوان بازاریابی شبکه یا فروش مستقیم شناخته میشود.
یک شبکهی MLM معمولی چگونه کار میکند؟
برنامه بازاریابی شبکه ای معمولی از طریق استخدام کار میکند. شما برای تبدیل شدن به یک توزیع کننده (یا پیمانکار یا مشاور یا همکار) از طریق یک توزیع کنندهی دیگر به شرکت دعوت میشوید.
اگر تصمیم بگیرید که یک توزیع کننده در شبکهی نتورک مارکتینگ باشید هم از طریق فروش مستقیم محصولات پول در میآورید و هم از فروش توزیع کنندگان زیر مجموعهی خودتان درصدی را به عنوان پورسانت دریافت میکنید.
زمانی که توزیع کنندگان زیر مجموعهی شما قرار میگیرند، شما از فروش آنها درآمد خواهید داشت. افرادی که به واسطهی شما وارد شبکهی بازاریابی چند بخشی میشوند، زیرشاخهی شما نام خواهند گرفت. توزیع کنندگانی که شما را استخدام کردهاند سرشاخهی شما نام خواهند داشت. آنها در شروع کار به شما کمک میکنند که شامل آموزش دادن به شما میشود.
مقاله پیشنهادی
جایگاه بازاریابی در فروش کسب وکار
بازار نتورک مارکتینگ چقدر بزرگ است؟
۳ تا برندهای بازاریابی شبکه ای عبارتاند از:
محصولات آون (Avon) که در سال ۱۹۸۶ تأسیس شد. آون دارای فروش سالیانه ۱۱٫۳ میلیارد دلار بوده و بیش از ۶٫۵ میلیون فروشنده دارد. آون محصولات مختلف زیبایی، جواهرات و پوشاک مدرن را عرضه میکند.
آموی (Amway) که در سال ۱۹۵۹ تأسیس شده است. آموی فروش سالانه ۱۰٫۹ میلیارد دلار بوده و بیش از ۳ میلیون فروشنده برای فروش محصولات آرایشی، بهداشتی و مواد غذایی و نوشیدنی را به خود اختصاص داده است.
هربالایف (Herbalife) در سال ۱۹۸۰ تأسیس شد. دارای فروش سالیانه ۴٫۸ میلیارد دلار است و بیش از ۲٫۷ میلیون فروشنده دارد. محصولات هربالیف شامل لوازم آرایشی و بهداشتی و مکملهای غذایی میباشد. در سال ۲۰۱۶ هربالیف از اتهامات داشتن یک مدل تجاری جعلی، پس از بررسی توسط FBI به دلیل نبودن مدارک کافی، تبرئه شد.
فهرست کردن این سه شرکت مانند صحبت کردن دربارهی قلهی یک کوه یخی است. با توجه به آمار انجمن فروش مستقیم، در سال ۲۰۱۶، ۲۰٫۵ میلیون نفر در ایالات متحده در فروش مستقیم شرکت داشتهاند که مبلغ فروش کل آن ۳۵٫۵۴ میلیارد دلار بود. بیش از ۷۴ درصد از مردم آمریکا کالا یا خدماتی را از طریق فروش مستقیم خریداری کردهاند.
فروش جهانی بازاریابی شبکه ای با ۱۸۹٫۶۴۱ دلار در فروش در سال ۲۰۱۷ (فدراسیون بینالمللی فروش مستقیم) بسیار قوی است. ایالات متحده و چین دو بازار جهانی هستند که دارای ۱۸ درصد سهم بازار هستند و به دنبال آن آلمان و کره با ۹ درصد بازار، ژاپن با ۸ درصد و سپس برزیل با ۶ درصد، بازارهای جهانی فروش مستقیم را به خود اختصاص دادهاند.
چرا بازاریابی شبکه ای بسیار محبوب است؟
احتمالاً دلیل این است که بیشتر برنامههای بازاریابی شبکه ای بر اصل “محدودیت آسمان” قول به دست آوردن “پول آسان” را میدهند. این بدین معناست که اگر شما به سختی کار کنید، قانون فروش بازاریابی چند سطحی میگوید، هیچ محدودیتی برای مقدار پولی که میتوانید به دست بیاورید وجود ندارد. و پس از مدتی با داشتن زیرشاخههای زیاد، برای به دست آوردن پول دیگر نیازی نیست کار کنید.
مزیت مهم بازاریابی شبکه ای این است که عضویت در شبکههای آن بسیار ارزان است و در واقع بسیار ارزانتر از شروع یک کسب و کار جدید و یا حتی خریدن یک حق امتیاز است.
مزیت دیگر است که بسیاری از شرکتهای بازاریابی شبکه ای با دقت با جوایز جذاب برنامه ریزی شده و ساخته شدهاند. در شرکت آون شما میتوانید سفرهای تعطیلاتی را به عنوان جایزه فروش ببرید. شرکت آموی پاداش نقدی بر اساس عملکرد هر ماه ارائه میدهد. چه کسی جوایز قابل تبدیل که مری کی به کارکنانش داد را به خاطر نمیآورد؟
شانس کسب درآمد در بازاریابی شبکه ای چقدر است ؟
فقر، به گفته جان تیلور، که وب سایت MLM-theTruth.com را اجرا میکند. در کتاب الکترونیکی رایگان خود با نام بازاریابی شبکه ای بدون نقاب گفته است؛ وقتی هزینههای عملیاتی و سایر هزینهها را در نظر بگیریم، ۹۹٫۷٪ از افرادی که به بازاریابی شبکه ای پیوستهاند، پولشان را از دست میدهند. به عبارت دیگر، برای هر ۱۰۰۰ نفر که به سازمان دارای بازاریابی چند سطحی ملحق میشوند، تنها سه نفر پول بیشتری نسبت به آنچه که هزینه کردهاند، به دست میآورند.
این به خاطر ویژگی “پرداخت برای بازی” ساخته شده در برنامههای بازاریابی شبکه ای است. به عنوان یک توزیع کننده، شما باید مبلغ ایکس تومان از محصولات و خدمات را بهمنظور واجد شرایط بودن برای کمیسیونها و پاداشها و برای پیشبرد سطوح مختلف در برنامه پرداخت (معمولاً به عنوان “رتبه بندی پیشرفت” نامیده میشود) خریداری کنید.
علاوه بر هزینههای سفارش کالا، TOPPs در بسیاری از MLM ها انتظار دارند که شرکت کنندگان در این زمینه هزینههای آموزشی، کنفرانسها، کتابها، ضبط، ادبیات فروش و سایر ابزارهایی را که برای موفقیت لازم است، پرداخت کنند.
آیا بازاریابی شبکه ای قانونی است ؟
طرحهای بازاریابی شبکه ای در ایالات متحده قانونی هستند و توسط کمیسیون تجاری فدرال (FTC) تنظیم شده است. در کانادا، MLM تا زمانی که قانون رقابت را نقض نمیکند قانونی است. شرکتهای MLM بهطور کلی عمدتاً بدون نظارت هستند و قوانین موجود در مورد اقدامات بازاریابی چند سطحی مبهم و یا ضعیف هستند. به عنوان مثال، شرکتهای MLM طولانی، دشوار و نسبتاً نادر هستند. MLM های بزرگتر میتوانند بهراحتی از نمایندگی قانونی قدرتمند برای کنار گذاشتن دادستان استفاده کنند.
برنامه بازاریابی شبکه ای
اگر قصد دارید که بخشی از یک شرکت بازاریابی شبکه ای باشید، باید این فرصت را به طور کامل بررسی کنید، درست همانطور که نوع سرمایه گذاری پیشنهادی دیگری را بررسی میکنید. همه برنامههای بازاریابی شبکه ای مشابه هم نیستند، و برخی دیگر ممکن است در کل بازاریابی چند سطحی باشند، اما در واقع شرکتهای هرمی هستند که غیرقانونی میباشند.
اگرچه بخش عمدهای از فروش توسط افراد انجام میشود – چه برای افراد و چه گروهها – بازاریابی شبکه ای بر ارائه یک نام تجاری تمرکز میکند. تقریباً هر ارائهی MLM قبل از ارائهی توضیحات در مورد خود محصولات، با صحبت کردن در مورد خود شرکت شروع میشود. (به بازاریابی محصول نگاه کنید)
نتورک مارکتینگ در سطح شرکتی
در سطح شرکتی، متخصصان نتورک مارکتینگ یک مأموریت و تصویر آسان را ایجاد میکنند و منابعی را فراهم میکنند که ارتباطات را تسهیل میکنند. کلید فهمیدن اینکه چگونه با مشتری ارتباط برقرار کنید به او پیام دهید این است که او را بشناسید و درک کنید. بنابراین، mlm marketing مؤثر با دادهها آغاز میشود، و بر اساس این دادهها از طریق یک رقابت ایجاد میشود. با اطلاعات فروش و مشتری که در هر ارائه به دست میآید، شرکتها میتوانند تشخیص دهند که چه محصولی را نیاز دارند و باید آن را توسعه دهند و نحوه دسترسی به مخاطبان خود و نحوه خلق پیام خود را به بخشهای مختلف بازار را بیاموزند.
نکته مهم در بازاریابی شبکه ای
ایجاد و به طور منظم بهروز رسانی شرکت و نام تجاری برای موفقیت این کمپین بسیار مهم است. بازاریابان چند سطحی محصولات و خدمات اولیه شرکت را شناسایی و سپس در مورد بازار هدف تحقیق میکنند. بازاریابان و تولید کنندگان به طور یکسان اطمینان میدهند که “شخصیت” نام تجاری با شخصیت کلی مشتری هدف واکنش نشان میدهد؛ به همین ترتیب، پیامها تنظیم میشوند تا منافع در حال تغییر و رشد مشتری را منعکس کنند.
نکته بازاریابی
اعتبار یک نام تجاری به اندازهی کیفیت محصول با مشتری ارتباط برقرار میکند. هیچ استراتژی بازاریابی نمیتواند بر محصولات و خدمات ضعیف غلبه کند. بنابراین، مشاوران / توزیع کنندگان باید به طور مؤثر آموزش دیده شوند، و نه تنها در مورد این شرکت و محصولاتش هیجان زده باشند، بلکه باید آگاهانه و با اعتماد به نفس محصولات را ارائه کنند. بیشتر این کارها از طریق سرشاخهها انجام میشود (uplines)؛ با این وجود، تهیهی کاتالوگهای جذاب و قابل فهم، جزوهها، ایمیل مستقیم و موارد بازاریابی دیگر، مشاور را قادر میسازد تا یک تصویر حرفهای ایجاد نماید.
موضوع: بازاریابی شبکه ای یا بازاریابی چند سطحی(Network Marketing or Multi-Level Marketing) چیست؟
مطالب مرتبط:
تفاوت های مدیران بازاریابی خوب با مدیران بازاریابی عالی
51 نوع استراتژی بازاریابی
بازاریابی رویدادی چیست و چگونه میتوان از آن بهرهمند شد؟
روش های کم هزینه برای بازاریابی