بازاریابی بوم شناختی چیست؟
بازاریابی بوم شناختی چیست؟
رابطه با بوم شناسى با تخلیه ى منابع طبیعى با انرژى و بدون انرژى و آلودگى اى که توسط تولید و مصرف کالاها ایجاد مى شود ارتباط دارد. ریشه ى این مفهوم در مباحث محیط زیستى در کتاب هاى معروفى همچون ” بهار خاموش ” از راسل کارسن و ” محدودیت هاى رشد ” از کلوپ رم تشریح شده است.
ارتباط بازاریابی بوم شناختی و فعالیت های بازاریابی
در کل ، بازاریابى بوم شناختى با فعالیت هاى بازاریابى درگیر است که مشکلات زیست محیطى بوجود مى آورند و براى آنها راه حل پیشنهاد مى کند. به آمیزه ى بازاریابى از دید بوم شناختى نگاه مى کند. در زمینه ى سیاست تولید محصول بازاریابى بوم شناختى سؤالاتى را درباره ى استفاده از مواد حیاتى و مصرف انرژى همانند مقدار و نوع بسته بندى ها مى پرسد. در توزیع بازیافت محصولات و بسته بندى آن ها از موارد کلیدى است. ترویج مبهم است ، زیرا از جنبه ى منفى تقاضا را زیاد مى کند و از جنبه ى مى تواند به کالاهاى ممتاز از لحاظ زیست محیطى سود برساند. قیمت گذارى در رابطه با احوال ظاهرى و کل هزینه هاى کالا است.
وابستگی بین بازاریابی و بوم شناسی
در دهه ى ١٩٧٠ چند دانش پژوه به نام هاى فیسک ، هنیون و کینیار سؤالات عمیقى را در مورد وابستگى بین بازاریابى و بوم شناسى مطرح کردند. مفهوم اولیه ى آنها در مورد بازاریابى بوم شناختى ، تفکر و عمل بازاریابى را از یک نگاه جهانى اقتصادى و اجتماعى به سمتى برد که واقعیت هاى فیزیکى دنیاى قابل لمس را در بر گیرد.
هر چند در عمل مباحثات مربوط به بازاریابى زیست محیطى به صنایع بسیار آسیب زننده مانند نفت ، مواد شیمیایى و اتومبیل محدود مى شد و شرکت هاى اندکى رفتار بازاریابى خود را تغییر دادند. اکثر شرکت ها مشکلات زیست محیطى را به مثابه محدودیت و عوامل ایجاد هزینه و تسلیم در برابر قوانین نظم دهنده در نظر مى گرفتند تا اینکه آن ها را به عنوان بازار یا بازاریابى بدانند. براى کاهش آلودگى و برآوردن الزامات قانونى راه حل هاى انتهاى لوله اى در محصولات و فرایندهاى تولید اجرا شده اند. ( مانند تبدیل کننده هاى کاتالیزگر در اتومبیل .)
ارزش های زیست محیطی در بازاریابی بوم شناختی
هر چند بازاریابى بوم شناختى به عنوان یک واکنش در برابر بدترین انواع آسیب هاى محیط زیستى ظهور پیدا کرد ، برخى شرکت هاى پیشگام در آن زمان پیشاپیش ارزش هاى زیست محیطى و اجتماعى را به عنوان ارزش هاى اصلى در کسب و کارشان در نظر گرفتند. بادى شاپ در سال ١٩٧۶ توسط آنیتا رودیک و شرکت بستنى بن و جرى در سال ١٩٧٨ توسط بن کوهن و جرى گرینفیلد تأسیس شد.
بنیان گزاران آن ها بیشتر تحت تأثیر ارزش ها و کارآفرین بودند تا اینکه توسط نیازهاى مشتریان و فشار بازار تحریک شوند. مصرف کنندگان در دهه ١٩٨٠ به پیگیرى یک سرى از وقایع مهم علاقمند شدند ؛ شامل فاجعه ى گاز بوپال در ١٩٨۴ ، حادثه ى رآکتور اتمى در چرنوبیل در ١٩٨۶ ، نشت شیمیایى کارخانه ى ساندز در ١٩٨۶ و نشت نفت اکسون والدز در سال ١٩٨٩. پوشش رسانه اى این وقایع و سایر فجایع توجهات مردم را به محیط زیست جلب کرد ، به گونه اى که به یک جریان رایج در مسائل سیاسى و تجارى تبدیل شد.
موضوع : بازاریابی بوم شناختی چیست؟
مطالب مرتبط:
درباره چارچوب بازاریابی بدانید
بازاریابی تلفنی چیست؟
بازاریابی مستقیم چیست؟
درباره بازاریابی ابری(Cloud Marketing) بدانید.
بازاریابی رابطه ای چیست؟