آشنایی با بازاریابی سبز
مقدمه ای بر آشنایی با بازاریابی سبز
بازاریابی سبز: از پیشینه تا تعریف
پیشینه بازاریابی سبزبرای مقدمه ای بر آشنایی با بازاریابی سبز
قدمت بازاریابی سبز به اوایل ۱۹۷۰ میلادی باز می گردد؛ امّا در عین حال
بازاریابی سبز تا سال ۱۹۹۰ به صورت جدی وارد نشده بود. در اوایل ۱۹۹۰ بسیاری از جنبه های بازاریابی سبز به صورت آکادمیک مورد بحث قرار گرفته بود. این امر نشان می داد که پژوهش های بیشتر، برای مثال ترفیع و نیازهای مصرف کننده، مورد نیاز است.
با این حال، تمرکز اصلی ادبیات موضوعی بازاریابی سبز در اواخر ۱۹۸۰ میلادی و اوایل ۱۹۹۰ میلادی، تقریباً به صورت انحصاری برروی بازار سبز و مشخصات مصرف کننده سبز بود. حتی برخی از پژوهشگران می گویند که مشخصات مصرف کننده تنها قسمتی از علاقه به مطالعات مصرف کننده سبز بوده است.
بازار سبز
بررسی ها نشان داد که بازار سبز یک بازار بالقوه وسیع و بزرگ است. مطالعه ای در سال ۱۹۹۲ میلادی نشان داد که “برای ۹۳% از بزرگسالان اثر زیست محیطی محصول در هنگام خرید مهم است” . در همان سال نیز در مطالعه ای نشان داده شده که ۷۵% جمعیت در کشورهای توسعه یافته در برخی از تصمیمات خرید خود از معیارهای زیست محیطی به طور منظم استفاده می کنند.
بازاریابی سبز به طور کلی به دو بخش بازار براساس میزان سبز بودن مصرف کننده تقسیم شده بود. جداول ۲-۳ و ۲-۴ نمونه ای از چنین نوع شناسی مصرف کننده را نشان می دهد.
تعریف بازاریابی سبز
متأسفانه، اکثر مردم معتقدند که بازاریابی سبز صرفاً به ترویج و یا تبلیغ محصولات با مشخصه های زیست محیطی اشاره دارد. اصطلاحاتی همچون بدون فسفات، قابل بازیافت، قابل تعویض، دوستدار اوزون، دوستدار محیط زیست (یا سازگار با محیط زیست) اغلب اصطلاحاتی هستند که مصرف کنندگان در بازاریابی سبز در ارتباطند.
در حالکیه این اصطلاح اغلب ادعاهای بازاریابی سبز هستند، به طور کلی بازاریابی سبز مفهومی بسیار گسترده تر می باشد، که می تواند برای کالاهای مصرفی، صنعتی و حتی خدمات بکار گرفته شود. به عنوان مثال، در سراسر جهان اقامتگاههای تفریحی وجود دارد که امکانات خود را با عنوان “توریست زیست محیطی” ترویج می نمایند، امکاناتی که “مختص” محیط زیست می باشند و یا عملیات آنها کمترین تأثیر را بر محیط زیست دارد.
گستردگی بازاریابی سبز
لذا بازاریابی سبز طیف گسترده ای از فعالیت ها، از جمله محصولات اصلاح شده، تغییرات در فرآیند تولید و بسته بندی، و همچینین تغییر در تبلیغات را در بر می گیرد. با این حال تعریف بازاریابی سبز کار ساده ای نیست. در واقع مجموعه اصطلاحات مورد استفاده در این حوزه متنوع بوده، و شامل : بازاریابی سبز و بازاریابی زیست محیطی می باشد.
در حالیکه بازاریابی سبز در اواخر ۱۹۸۰ و اوایل ۱۹۹۰ میلادی برجسته شد، امّا برای اولین بار بسیار زودتر مورد بحث قرار گرفت. انجمن بازاریابی آمریکا (AMA) در سال ۱۹۷۵ میلادی اولین کارگاه آموزشی در مورد
“بازاریابی زیست محیطی” برگزار کرد. مجموعه مقالات این کارگاه در یکی از اولین کتابهای بازاریابی سبز تحت عنوان “بازاریابی زیست محیطی” منتشر گشت. در این کارگاه آموزشی بازاریابی زیست محیطی بدین صورت تعریف گشت:
“مطالعه جنبه های مثبت و منفی فعالیت های بازاریابی بر روی آلودگی، کاهش انرژی و کاهش منابع غیر انرژی.”
این تعریف اولیه سه مؤلفه کلیدی دارد:
1.به طور کلی زیرمجموعه ای از فعالیت های بازاریابی است؛
2.فعالیت های مثبت و منفی هر دو بررسی می شوند، و
3.طیف محدودی از مباحث زیست محیطی مورد بررسی قرار می گیرند.
موضوع : مقدمه ای بر آشنایی با بازاریابی سبز
برگرفته از : Marketing Iran Talent