از اختراع تا برندسازی تیغ ژیلت
از اختراع تا برندسازی تیغ ژیلت
6 سال طول کشید تا کینگ کمپ ژیلت بتواند سرمایهگذاران و ابزارسازهای شهرش را قانع کند تا کمک کنند تیغ ژیلـت ساخته شود. او متوجه شده بود که آقایان مجبور بودند هر روز صبح، تیغ اصلاح صورتشان را قبل از استفاده، تیز کنند. پس با خود اندیشید اگر بتواند یک تیغ دولبه ارزانقیمت درست کند که پس از کند شدن، دورانداخته شود، همه مردان مشتری بالقوه او محسوب خواهند شد. در سال 1901 توانست شرکت تیغ ایمن امریکا را تاسیس کند و پس از یک سال اسم شرکت را به شرکت تیغ ایمن ژیلت تغییر داد.
ژیلت با همکاری مهندسی از دانشگاه امآیتی و مکانیکی به نام ویلیام نیکرسون، تیمی در بوستون ماساچوست تشکیل داد و در نهایت اعضای این تیم، تیغ دولبهای به شکل T با قابلیت تعویض را اختراع کردند. در سال 1903 اولین تیغ ریشتراشی این برند در تعداد بسیار ناچیز 51 عدد به فروش رسید، اما سال بعد ژیلت اولین امتیاز تیغ ریشتراش در امریکا را به نام خود ثبت کرد و فروش شرکت تا مرز 90 هزار ریشتراش و 123 هزار تیغ بالا رفت. دو سال بعد ژیلـت شعبهای در لندن باز کرد و این خبر بین مردم پخش شد که ریشتراش جدید ژیلت بسیار ایمن است و صورت را نمیبرد. تقاضا برای ژیلت بهصورت غیرقابل باوری بالا رفت. در آن سال برند ژیـلت بیش از 250 هزار ریشتراش و میلیونها تیغ فروخت.
یکی از موفقیتهای برند ژیلت به سالهای جنگ جهانی اول بازمیگردد؛ زمانی که ژیلـت طی قراردادی با نیروهای مسلح آمریکا، تمام کسانی که تحت حمایت این نیروها بودند را از محصولات اصلاحی رایگان خود بهرهمند کرد و بیش از ۳ میلیون نفر در ارتش آمریکا از ریشتراشهای او استفاده کردند.
ژـیلت بر آن بود تا محصولاتش را به خانمها هم بفروشد ولی تا آن روز تیغ یک ابزار مردانه معرفی شده بود. پس در سال 1915 با ایجاد یک کمپین جامع و اولین تبلیغ تیغ زنانه در مجله Harper’s Bazaar بانوان را تشویق کرد که از ژیلـت استفاده کنند و ژیلـت بلافاصله اولین تیغ مخصوص بانوان را به بازار عرضه کرد. فروش همچنان به رشد صعودی خود ادامه میداد و شرکت سالانه 7 میلیون ریشتراش میفروخت. عکس کینگ کمپ ژیلـت روی جعبههای تیغ و ریشتراش چاپ میشد. تصویری که نهفقط باعث شهرت او شده بود، که منجر میشد مردم مارک ژیلت را از ظاهر آن و حتی بدون خواندن لوگوی آن تشخیص دهند.
تبلیغات مردانه ژیلت هم در برندسازی این نام کم نگذاشته است؛ هر بار که آقایان مخاطب تبلیغاتی ژیلـت هستند، شرکت بر جذابیتهای مردانه تکیه میکند؛ بهطوری که ژیلـت تبدیل به نماد مردانگی شده و شعار تبلیغاتی «بهترین برای یک مرد» کیفیت بالا و جذابیت مردانه را در گرو استفاده از ژیلت معرفی میکند. آلفرد زاین، مدیرعامل سابق ژیلت میگوید: «محصول خوب نتیجه تحقیق و بازاریابی است و محصول عالی نتیجه پیشرفت و بهینهسازی.»
موضوع : از اختراع تا برندسازی تیغ ژیلت
مطالب مرتبط :
درباره برند سازی بدانید
منظور از برند سازی اخلاقی دربازاریابی کسب و کار چیست؟
مقاله بازاریابی پیشنهادی : درباره چارچوب بازاریابی بدانید
برند سازی برای کسب و کار های کوچک چگونه است؟
برند سازی احساسی چیست ؟
برگرفته از شنبه