درباره سرعت بازار بدانید

درباره سرعت بازار بدانید
جک ولش (مدیر اسبق جنرال الکتریک ) بحث مى کند که
- ” وقتى نرخ تغییر خارج از شرکت از نرخ تغییر داخل شرکت تجاوز کند ، پایان نزدیک است ” .
امروز بازارها مى توانند با سرعت باورنکردنى تحول پیدا کنند . نظرات و ساختار ها ، استانداردها و انتظارات جدید مى توانند به نحوى که در گذشته فقط خاص مدها و هوى و هوسها بود ، شیوع پیدا کنند .
ورود محصولات به همه بازارها
اعم از اینکه آخرین تلفن همراه چند رشته اى ، و یا بازه ى جدیدى از کفشهاى پوما ، و یا آخرین بازى تعاملى باشد ، به مجرد آنکه وارد یک بازار مى شود ، وارد همه ى بازارها نیز مى شود . پیشتر ، فیلمهاى سینمایى تا شش ماه قبل از اروپا ، در امریکا به نمایش گذاشته مى شدند . اکنون ظرف چند هفته اى که از پخش آن در لس آنجلس مى گذرد ، به طور قاچاق در فروشگاههاى بانکوک در معرض فروش قرار خواهد گرفت و یا به صورت روى خط ( آنلاین ) در دسترس مردم ، در هر کجاى دنیا است .
نقش تکنولوژی در سرعت بازار
به همان ترتیبى که در مورد محصولات صادق است ، فروپاشى سریع و تکرار شونده ى بازار ذخیره سازى داده ها نشان مى دهد که دیسکهاى کوچکتر ، با چه وسعتى جاى فلاپى دیسک را گرفتند ، و سپس سى دى رام ها جایگزین آنها شدند و بعد وسایل یو اس بى جاى سى دى رام ها را گرفتند . فواید هر وسیله ى جدید عظیم بود ؛ بالا گرفتن ظرفیت ذخیره سازى به اندازه ى چندین بار ، کوچک شدن اندازه ، ارزانتر و راحت تر شدن . پس از آنکه وسیله ى جدیدى بازار را قبضه مى کند ، همه در هر کجایى که باشند ، خواهان آن مى شوند . و یک فشار دکمه ى ماوس بر روى آمازون دات کام مى تواند آن را که مى خواهید ظرف چند روز تحویل دهد .
تاثیر ارتباطات در سرعت بازار

تأثیر شبکه ها ، تأثیر سرایت کننده ى ارتباطات در سر تا سر آنها ، مسرى بودن شیوع ایده هاى جدید . هات میل که به عنوان یک خدمت روى خط ( آنلاین ) پست الکترونیکى مجانى به وسیله ى مایکروسافت عرضه شد ، ظرف چند روز پس از عرضه به رهبرى رسید ؛ بدون هیچگونه عمل سنتى بازاریابى براى راه اندازى . در پایین هر پست الکترونیکى ارسال شده به وسیله ى یک استفاده کننده از این خدمت هات میل ، دعوت نامه اى براى دریافت کننده فرستاده مى شود تا او نیز ترتیب استفاده از این خدمت مجانى را بدهد . بلى آنان براى شروع به غلتانیدن این گلوله ى برفى به اختیارکنندگان اولیه اى نیاز داشتند ، اما پس از چند روز ، گلوله ى برفى عظیم شده بود ؛ در خصوص هات میل ، ١٠٠ میلیون تن از مردم .
استمرار سرعت در بازار
همین تأثیر را مى توان در هر بازار دیگرى نیز دید . سرعت ، همچنین با انتظار تازگى و تحمل ناپذیرى کهنگى ، استمرار مى یابد . سرعت با شدت رقابت و توانایى ارائه ى محصولات جدید به بازار ، سریعتر از هر زمان دیگرى در گذشته ، مهمیز مى خورد . سازندگان اتومبیل هر سال مدلهاى تازه اى و حتى انواع جدیدى در هر فصل عرضه مى کنند ، در حالى که در روزگار هنرى فورد ، دوره هاى چرخه ، چیزى نزدیک به یک دهه بود .
سرعت بازار در صنعت لباس و مد
خرده فروشان لباس حداقل در هر فصل بازه ى تازه اى عرضه خواهند کرد ؛ گرچه ، اکنون عرف حکم مى کند که اهل مد بودن نیاز به بازه ى جدیدى در هر هفته دارد . از یک فروشگاه لباس زارا در یک هفته ى معین دیدن کنید ، و خواهید دید که غیر متحمل است که اگر چند هفته بعد دوباره به آنجا سرى بزنید . همان لباسها را ببینید . اکنون تصمیم خود را بگیرید ، وگرنه بسیار دیر خواهد بود . و در حقیقت ، اگر قبل از هر فرد دیگرى به آنجا بروید ، طراحان زارا صبر نمى کنند تا ببینند که در راهروهاى برجسته آخرین مد چیست ؛ آنان مستقیماً به کارگاههاى نخ ریسى میلان مى روند تا ببینند چه چیزى در حال ظهور است . شما اکنون مى توانید درست در همان روزى که بازه ى جدید یک طرح بر تن مانکنها پوشانیده مى شود ، در بالا خیابان انواع تقلیدى آنها را بخرید .
زمانهاى چرخه ها ، بسیار سریعتر و کوتاهتر ، غیرقابل پیش بینى تر ، و با این حال هنوز نیرومندتر است . ما در یک حالت تازه شوندگى دائماً در حال تطّور زندگى مى کنیم .
چه زمانى بهترین موقع براى خریدن یک کامپیوتر قابل حمل است ؟ هیچ وقت ؛ زیرا هرگاه شما آنرا بخرید ، به شکل غیرقابل اجتنابى و ظرف چند ماه انواع جدید جایگزین آن مى شوند ، و در حالى که مدل شما کاملاً کفایت دارد ، قیمت آن به دلیل آنکه تعداد کافى از مردم هنوز خواستار آخرین چیزها هستند ، تقلیل پیدا مى کند . در عین حال ، این موجب ایجاد یک بازار ثانوى کامل براى اقلام باقى مانده مى شود . همچنین باعث افزایش فروشگاههایى نظیر تى کى مکس مى شود که در بازار پوشاک لباسهاى طراحان مد که فقط ظرف چند ماه ” از مد افتاده شده اند ” را با تخفیف کلى به فروش مى رسانند . در حقیقت ، شاهدیم که اقلام با قیمت کامل اما فاقد نام تجارى را در زنجیره هاى بازار انبوه به چالش مى گیرند .
گرداب هایی در درون بازار
سرعت غالباً مى تواند به صورت ” گردابهایى در درون بازارها ” ، اندکى شبیه بالا و پایینهایى که سیستمهاى آب و هوایى را به گردش در مى آورند ، نیز دیده شود . تفاوت در این است که این گردابها معمولاً ساخته ى انسان هستند ، و یا از طریق پاسخهاى مشترى و رقابتى به اقدامات سنجیده یا عمدى ایجاد مى شوند . هر گرداب نتیجه ى یک تغییر معنادار است و تأثیر معنادارى بر آنچه در اطراف آن وجود دارد بر جاى مى گذارد . با تدوین یک ایده ى جدید ، گرداب یک نیروى حرکت به جلو ایجاد مى کند و نیروى گریز از مرکز آن رقبا و بازارهاى مجاور را به درون آن مى کشد .
کسب و کار بازارگردانان که به دنبال تعریف بازارها با پنداره ى متعلق به خود و به نفع خویش است ، غالباً نیاز به ایجاد چنین گردابهایى دارد ، اما در عین حال ، پیامدهاى گسترده تر اقدامات خود را نیز مى شناسد . این نوع از کسب و کار در مراحل اولیه منزوى تر خواهد بود و فرصت هاى جدیدى ایجاد مى کند که به طور نسبى دور از هر آن چیز دیگرى است که در حال روى دادن است .
با این حال ، بعداً با آغاز پاسخ دهى رقبا شروع به تأثیر گذارى بر دیگران مى کند و کسب و کار مورد بحث نیاز پیدا مى کند که گام به رهبرى ” تغییر پذیرى ” ، به جاى صرفاً تعریف کردن آن ، بگذارد . در نهایت شرایط جدید بازار شروع به شکل گیرى مى کند ، و کسب و کار مورد نظر باید به صورت فعال این ساختارهاى جدید را ، همچنان که به سوى طبیعى شدن پیش مى رود ، شکل دهد .
تطبیق کسب و کار با سرعت بازار

بنابراین ،
- چگونه سرعت خود را با گامهاى سریع بازار حفظ مى کنید ؟
- چگونه مى توانید به جاى عقب افتادن از منحنى ، از آن پیشى بگیرید ؟
شرکتهاى نیرومند ، نظیر دونده اى که از همه بیشتر بخت تصاحب مدال طلا را دارد ، یاد خواهند گرفت که چگونه سرعت را کننرل کنند ، انتخاب کنند که چه موقع آن را تنظیم کنند ، چه موقع آن را کند کنند ، و چه موقع درست پا به پاى آن حرکت کنند . هر کسب و کارى از قبل داراى ضرباهنگى است که معمولاً به وسیله ى چرخه ى برنامه ریزى آن از درون راهبرى مى شود ؛ نوعاً یک مناسبت سالانه ، با یک افق متداوم ٣ تا ۵ ساله . چرخه هاى تهیه و تولید محصول ، به طور درونى با فراوانى تحقیق بازاریابى ؛ و پیچیدگى تهیه و تولید محصول و فراگردهاى ورود به بازار راهبرى مى شوند . به طور بیرونى ، سرعت ممکن است به وسیله ى مناسبتهاى صنعت راهبرى شود ، کنفرانس یاتا براى جداول زمانبندى خط هوایى ، نمایش عمده ى مد در طراحى لباس ، یا کنگره ى جى اس ام ورلد در خصوص تلفنهاى همراه .
تکنیک های بازاریابی برای تطبیق با سرعت بازار
سازمانها مى توانند این ضرباهنگ هاى طبیعى را بر هم زنند و ضرباهنگ هاى جدیدى خلق کنند : چرخه هاى برنامه ریزى فصلى به جاى سالانه ، و فراگردهاى شتاب گرفته ى تهیه و تولید محصول مى توانند زمان عرضه ى آن محصول به بازار را به شدت کاهش دهند ، و طراحى مدولارتر کسب و کار مى تواند خود ساختارهاى کسب و کار را قادر سازد تا براى بهره بردارى از قابلیتهاى جدید و فرصتهاى بازار به سرعت تغییر شکل دهند .
شرکت های موفق در سرعت بازار
در هر حال ، نظیر دونده اى که احتمال تصاحب مدال طلا از جانب او بیش از همه است ، موفقترین شرکتها مى توانند سرعت را حسب منافع خود تنظیم کنند ؛ اعم از اینکه سریعتر باشد یا کندتر ، آنها مى توانند تأثیرى را اعمال کنند که نحوه ى رفتار دیگران شرطى سازد . آرمانى مى تواند بر سازمان دهندگان نمایشهاى مد تأثیر گذارد ، و نوکیا مى تواند بر کل زنجیره هاى عرضه تأثیر گذار باشد . و تنظیم کنندگان به شدت تحت نفوذ رهبرانى که اقتصاد را راهبرى مى کنند قرار گیرند ، و خرده فروشان اکراه دارند که بدون وجود محصولات پى اند جى یا یونى لیور بر روى قفسه هایشان به کار خود ادامه دهند .
در حقیقت ، یک رهبر ، به جاى آنکه فقط حرکت کسب و کار خود را با بازار تنظیم کند ، مى تواند به دنبال خلق ضرباهنگى باشد که اندکى سریعتر از بازار نواخته مى شود ، تا به جاى عقب افتادن پیشتازى کند .
آنان نوآورانند ، و نه تقلید کنندگان ؛ این امر مى تواند با کار کردن در چرخه ى ١٠ هفته اى ، به جاى یک چرخه ى ١٢ هفته اى در دنیاى مد ، با سریعتر بودن در زیر نظر گیرى روندها ، نظیر پوما ، و یا با داشتن اولین اختیار کنندگانى که کشته و مرده ى نام تجارى شما مى شوند ، مثل اپل ، تحقق یابد . و اگر آنها در اجراى ورودشان به بازار به طور مؤثر عمل کنند ، مى توانند انتظار توأم با هیجان بازار را تعیین و براى آن ، قبل از آنکه بازار انبوه از راه برسد ، قیمت بالاترى مطالبه کنند .
موضوع : درباره سرعت بازار بدانید
برگرفته از : Marketing Iran Talent
مطالب مرتبط :
تحقیقات بازار و شناخت بازار
بازار محور بودن یعنی چه ؟
استفاده از کسب و کار اینترنتی برای بازار سلامت
درباره بازار نوشیدنی ها در ژاپن بدانید
پژوهش بازاریابی و پژوهش بازار چیست؟