بازاریابی غیرانتفاعی
بازاریابی غیرانتفاعی
آنچه در این مقاله می خوانید :
تعریف بازاریابی غیر اجتماعی
طبقه بندی بازاریابی غیر انتفاعی
انواع بازاریابی غیر انتفاعی
مسائل بازاریابی غیر انتفاعی
بازاریابی غیر انتفاعی و رسانه اجتماعی
سه دستهبندی کمپینهای بازاریابی غیر انتفاعی
بازاریابی غیرانتفاعی فعالیتها و استراتژیهایی است که پیام سازمان را در کنار درخواست کمک و دعوت از داوطلبان گسترش میدهد. بازاریابی غیر انتفاعی شامل ایجاد لوگو، شعارها و کپی در کنار توسعه کمپین رسانهای برای نمایش دادن سازمان به مخاطبان بیرونی است. هدف بازاریابی غیر انتفاعی ترویج آرمانها و انگیزه آنها برای جلب توجه داوطلبان و اهداکنندگان بالقوه است.
بازاریابی غیرانتفاعی استفاده از روشهای بازاریابی توسط یک سازمان غیر انتفاعی است که پیام و سازمان را گسترش میدهد. بازاریابی به ویژه برای سازمان غیر سودی مهم است چون معمولاً نیاز به راههایی برای بازاریابی انگیزه آنها برای داوطلبانی دارد که میخواهند کمک کنند و برای اهداکنندگانی که به انگیزه آنها کمک مالی میکند.
طبقه بندی بازاریابی غیرانتفاعی
همه بازاریابیهای غیر سودی یکسان نیستند، چگونگی بازاریابی غیر انتفاعی برای خود و انگیزه آن میتواند با هر انگیزه دیگری تغییر یابد. برخی از مشابهتها در چگونگی بازاریابی شرکتهای غیر سودی و با سود وجود دارد، اما اختلافات قابل توجه است. به عنوان مثال، بازاریابی غیر انتفاعی موانعی در آرمانها و انگیزه دارد که نسبت به خدمات و محصولات به سختی میتواند بازاریابی و فروش کند.
از طرفی، بازاریابی غیرانتفاعی در ماهیتش دارای چیزی هست که بازاریابان کسب و کار به مشتری و کسب و کار به کسب و کار آن را ندارند: یک مأموریت به خوبی تعریف شده. همچنین، بازاریابی غیر انتفاعی دارای بودجه بازاریابی کمتری نسبت به کسب و کارهای با سود هست و بنابراین توجه رسانههای اجتماعی کمتری را جلب میکند. چنین محدودیت بودجه میتواند بازاریابی محتوا را بسیار مشکل کند، اگرچه داشتن یک مأموریت به خوبی تعریف شده میتواند دستیابی به خواستهها را بسیار آسان کند. برای مثال، انگیزههایی که بازاریابی غیر انتفاعی معمولاً موفق هستند همانند مسائل اجتماعی، محیطزیست یا سلامتی، نسبت به خدمات و محصولات بسیار قانع کننده هستند.
مقاله پیشنهادی : مقدمه ای بر آشنایی با بازاریابی سبز
انواع بازاریابی غیر انتفاعی
بازاریابی غیر انتفاعی میتواند به اشکال مختلف باشد. برای مثال، ممکن است از اهداکنندگان خواسته شود که در خرید کمک مالی کنند (کمپین نقطه فروش). استراتژی دیگری، تغییر رفتار یا اقدامات مصرفکننده را تشویق یا آگاهی آنان را تحریک میکند (کمپین متمرکز بر پیام). در کمپینهای معاملاتی، عکسالعمل مشتری (پست رسانه اجتماعی یا خرید) با کمک مالی شرکتها ایجاد میشود. به صورت مشابه، کمپینهای غیر معاملاتی نیاز به هیچ عمل مشتری ندارند.
مسائل بازاریابی غیر انتفاعی
بازاریابی غیر انتفاعی جمعیت متنوعی برای قانع کردن دارد. نحوه جذب و برقراری ارتباط با اهداکنندگان قدیمی و ثروتمند برای خیریه باید با نحوه ارتباط با جوانان متفاوت باشد. برای مثال، اهداکنندگان قدیمیتر (بیبی بوومرز یا جن ایکس) ممکن است پیشنهادهای چاپی از طریق ایمیل را ترجیح دهند، درحالیکه اهداکنندههای جوان ممکن است دریافت سریع از طریق متن یا برنامه را برای کمک مالی ترجیح دهند. پرینتها (اطلاعیه چاپی) ممکن است رو به منسوخ شدن باشند اما بازاریابی غیر انتفاعی هنوز نمیتواند آن را کنار بگذارند چون برای برخی از اهداکنندگان کاربرد دارد. به طور مشابه، بازاریابی غیر انتفاعی نمیتوانند فضای بازاریابی موبایل را نادیده بگیرند که بسیاری از اهداکنندگان جوان منتظر آن هستند.
رسانههای اجتماعی بازار را تحت سلطه گرفتهاند و آن صرفاً صرف هزینه نیست. به این معنا که بازاریابی غیر انتفاعی با بودجههای محدود شده همواره در معرض خطر هستند. بر این اساس، بهترین راه ممکن ایجاد مسئولیت برای هر کارمند به عنوان یک مجموعه هماهنگ در تلاش برای رسانه اجتماعی بازاریابی غیر انتفاعی است که اساس تلاشهای بازاریابی رسانه اجتماعی است.
مقاله پیشنهادی : بازاریابی اجتماعی چیست؟
بازاریابی غیر انتفاعی و رسانه اجتماعی
برای یک سازمان غیر انتفاعی به دست آوردن مخاطب به همان طریقی که کسب و کارهای مرتبط با یک محصول یا خدمات انجام میدهند سختتر است. غیر سودیها توجه رسانه اجتماعی بسیاری را جلب نمیکنند و معمولاً از تبلیغات سود نمیبرند، بنابراین برای غیر سودیها عاقلانه است که زمان و هزینه خود را بر آن چیزها صرف نکنند و انرژی خود را به بهترین راه برای شنیده شدن صرف کنند. هدف بازاریابی غیر انتفاعی داشتن راهی برای بازاریابی انگیزه خود بهگونهای که مردم را برای کمک تشویق کند که میتواند به صورت چشمگیری از کسب و کارهای سنتی در جلب توجه متفاوت باشد.
آب زندگی است
سازمان آب زندگی است راه جالبی را برای به دست آوردن علاقه مردمی که میخواهند به انگیزه آوردن آب پاکیزه در کشورهای توسعه نیافته کمک مالی کنند یافته است. آنها #FirstWorldProblems (مشکلات جهان اول) را ابداع کردهاند و ویدیویی از مردمان فقیر دیگر کشورها ایجاد کردهاند که عبارت در نظر گرفته شده مشکلات جهان اول همانند “من از این متنفرم که شارژرم به تختخوابم نرسد” را میگویند.
زمانی که ویدیو منتشر شد، مردم شروع به استفاده از #FirstWorldProblems برای انتشار پیام آب زندگی است کردند که قبلاً در مورد مسائل جهان اول خود شکایت داشتند.
کمپین هوشمندانه یونیسف
یونیسف یک کمپین هوشمندانه برگزار کرد. آنها پوسترهایی درست کردند که میگفت “ما را در فیسبوک بپسندید و ما صفر کودک را علیه فلج اطفال واکسینه میکنیم”. پیام در پایین متن روشن میکرد که درحالیکه پسندیدن صفحه فیسبوک آنها هیچ هزینهای در برندارد اما واکسیناسیون هزینهبر است. پیام کلی کمپین آنها این بود که پسندیدن در فیسبوک کاری از پیش نمیبرد درحالیکه کمک مالی در حقیقت سودمند است.
ایده عالی خیریه آب
خیریه آب نیز یک ایده عالی داشت که در آن مردم یک صندلی را در یک اجماع آنلاین میخریدند تا بتوانند سؤالات و هر آنچه میخواهند را بپرسند. آنها توانسته بودند ۱۰٫۰۰۰ دلار به این طریق به دست بیاورند. این نشان میدهد که رویدادهای جذب سرمایه نیاز به مدت طولانی ندارد اما باید به خوبی برنامهریزی شوند.
همه کمپینهای غیر سودی یکسان نیستند. در حقیقت، بهترین راه برای بازاریابی غیر انتفاعی بسته به انگیزه آنها و آنچه میخواهند به دست بیاورند دارد.
سه دستهبندی کمپینهای بازاریابی غیر انتفاعی
جای آلدوس، رئیس استراتژی در مشارکت سرمایه اجتماعی، کمپینهای بازاریابی غیر انتفاعی را به سه دسته اصلی تقسیم کرده است:
بازاریابی انگیزه مرسوم که کمک مالی را در عوض یک محصول از سازمانشان تشویق میکند.
جذب سرمایه در محل مشتری، سازمان فرصتی را برای مردم برای اهدا در محل کارشان ترویج میدهد.
حامی رویداد یا برنامه بودن که به تعهدات خارجی اغلب از کسب و کارهای سود دار برای تأمین مالی متکی هستند.
همه این سه دسته بازاریابی انگیزه دارای مزایا و معایب خود هستند و اینها فقط سه دسته اصلی هستند.
ایدههای عالی نظیر آب زندگی است، یونیسف و خیریه آب تأثیراتی را بر بازاریابی انگیزه هر سازمان غیر سودی دارد و اینها بهترین مثالها هستند.
موضوع : بازاریابی غیرانتفاعی
مطالب مرتبط:
درباره چارچوب بازاریابی بدانید
بازاریابی تلفنی چیست؟
بازاریابی مستقیم چیست؟
درباره بازاریابی ابری(Cloud Marketing) بدانید.
بازاریابی رابطه ای چیست؟
منبع : thebalancesmb