کمپین موفق بازاریابی محتوا چگونه به وجود می آید؟

کمپین موفق بازاریابی محتوا چگونه به وجود می آید؟
محتوا حرف اول را میزند. زندگی عادی و دیجیتال هم ندارد؛ تا زمانی که چیزی برای ارائه داشته باشید زنده هستید. اگر یک کسبوکار آنلاین هستید محتوا اولین و مهمترین تعامل شما با مخاطبان و مشتریانتان است. در حال حاضر، کسبوکارهای بزرگ تنها به انتشار محتوا در سایت بسنده نمیکنند. امروزه، دنیای فعال دیجیتال مارکتینگ با کمپین بازاریابیِ محتوا سروکار دارد.
کمپین بازاریابی محتوا یعنی بهرهگیری از تمامی کانالها و پتانسیلها برای جذب مخاطب حداکثری فروشگاهی دارید و قصد دارید نوروز یا تابستان بازار ویژهای تدارک ببینید؟
شما به یک کمپین بازاریابی محتوا نیاز دارید. دوست دارید محصول جدید خود را به فروش برسانید؟ دنبال جذب مشتریهای خاص هستید؟ تمامی اینها با ایجاد یک کمپین بازاریابی محتوا امکانپذیر است. در ادامه، از این کمپینها برایتان بیشتر خواهیم گفت و گامبهگام تا اجرای یک کمپین موفق جلو خواهیم رفت. دربارهی کمپین شبکههای اجتماعی هم که زیرشاخهای از همین مورد است توضیحات تکمیلی را ارائه خواهیم کرد.
قدمبهقدم با برنامهریزی کمپین بازاریابی محتوا
اینکه کمپین خود را برای یک روز بخصوص و بازهی زمانی خاصی در نظر بگیرید بسیار ایدهآل است. اما برای رسیدن به نتیجهای خوب لازم است که برنامهریزی دقیقی داشته باشید. یک کمپین تأثیرگذار باید تمامی موضوعات، علایق و شاخصههای محتوایی لازم را شامل شود. حالا چگونه برای این کار برنامهریزی میکنید؟
برنامهی زمانی برای کمپین خود تعیین کنید
بیشترِ کمپینهای بازاریابیِ محتوا و مخصوصاً کمپینهای شبکههای اجتماعی حین رویدادهای ویژه و هنگام تعطیلات و در بازههای زمانی خاصی برپا میشوند. در ادامه، چند مورد از این زمانهای خاص که مورد توجه کسبوکارها و برندهای مطرح جهان است آورده میشود.
- تعطیلات رسمی و عیدها
- روزهای نامگذاریشده و خاص در تقویم: روز مادر، روز پدر، روز ولنتاین و…
- مناسبتهای محلیای چون فستیوالها، جشنها و نمایشگاهها
- سالگردها یا جشنوارههای مرتبط با خود شرکت و کسبوکار
باید بدانید با چه هدفی و طی چه مدتی این کمپین را برپا میکنید. میتوانید از تقویم گوگل یا همان Google Calendar هم استفاده کرده، برنامههای خود را با روزهای باقیمانده تا زمان برگزاری کمپین تنظیم کنید. باید لیستی تمامعیار از مراسم و مناسبتها داشته باشید و کارهای مربوط به کمپین را تا زمان باقیمانده راست و ریس کنید.
میتوانید از Google Trends هم استفاده کنید. چگونه؟ معمولاً شناسایی مراسم و موارد مربوط به کسبوکار شما از طریق گوگل ترند راحتتر است. حتی میتوانید بازههای زمانی خاص و میزان جستجوی مخاطبان را هم در اینترنت استخراج کنید تا از حداکثر پتانسیلها بهره ببرید.
ارتباط خود را با این مناسبتها شناسایی و تعیین کنید
حالا لیستی از تمامی رویدادها و مناسبتها دارید و باید ببینید کدام یک از این مناسبتها بیشتر به کارتان میآید (بهتر بگوییم: مشتریان هدف شما بیشتر با کدام یک از این رویدادها ارتباط برقرار میکنند؟) حالا باید زاویهدید مشترکی پیدا کنید و میان کمپین محتوایی و محصولات خود با این رویدادها پل بزنید (به عنوان مثال، عید نوروز برای یک فروشگاه آنلاین پوشاک و لباس بهترین زمان است. زیرا همه دوست دارند لباس نو بخرند)؛ یعنی باید میان محصولات و خدماتتان با روز و رویداد انتخابشده اشتراکی وجود داشته باشد.
SerpStat یکی از وبسایتهایی است که به کارتان میآید. چرا که برای برنامهریزی فصلی و زمانیِ محتوا بسیار کارآمد است. میتوانید فیلترهای مختلف را امتحان کنید یا کلیدواژههایِ مناسبتهای خاص را استخراج کنید.
به عنوان مثال، میتوانید آمار جستجوی کلیدواژههای مرتبط با کمپینتان را طی هفتههای منتهی به کمپین استخراج کنید تا علاوه بر شناسایی رفتار مشتریان محتوای خود را نیز متناسب با آن حالوهوا تولید کنید تا بیشتر دیده و خوانده شود.
آنالیز کنید
حالا که موضوعات و زمان برگزاری کمپین را انتخاب کردهاید نوبت ایدهپردازی است. در حقیقت، حالا باید کمپین خود را بسازید. مثلاً، باید در کمپین شبکههای اجتماعی بهمناسبت عید نوروز رابطهای را که میان محصولات خود و عید نوروز ساختهاید توسط محتوای تصویری و متنی به کاربران نشان دهید.
حالا چگونه باید این ارتباط را نشان داد؟ این دقیقاً جایی است که باید ایده بدهید و ایدههایتان را مطرح و دربارهشان بحث کنید. این آنالیز صرفاً مربوط به ایدهها نیست. باید این موارد را بهطور کامل بررسی و تحلیل کنید: هشتگ مورد استفاده در کمپین شبکههای اجتماعی، کلیدواژههای مورد استفاده در تبلیغات کلیکی و چگونگی تولید محتوای تأثیرگذار و ترغیبکننده.
در ضمن، باید یک مزیت رقابتی هم داشته باشید. چون مطمئناً رقبای شما هم کمپینهای مشابهی برپا میکنند. باید طرح یک تخفیف ویژه، کدهای تخفیف و مواردی از این دست را هم بررسی کنید. شما باید یک USP داشته باشید. یعنی یک جایگاه فروش یونیک و منحصربهفرد، یک ویژگی و مزیت رقابتی که صرفاً مختص شما باشد و شما را از بقیه رقبا متمایز کند.
Call-to-Actionهای متناسب را شناسایی و از آنها استفاده کنید
میتوانید از دکمههای فراخوان مختلفی در وبسایت خود استفاده کنید (همین الان بخرید، اضافهکردن به سبد خرید، فالوکردن، دانلود و…) یکی از مزایای کمپین بازاریابی محتوا این است که شما همزمان هم فروش دارید و هم برندینگ.
Finteza ابزار خوبی برای این کار است. هم میتوانید به صورت آنلاین از آن استفاده کنید و هم یک پلاگین مختص وردپرس دارد که کار شما را به مراتب راحتتر میکند. با این ابزار میتوانید اثربخشی Call-to-Actionهای وبسایتتان را استخراج کنید. میتوانید تغییراتی اعمال کرده، مجدداً تأثیر این تغییرات را بررسی کنید. با انجام این عملیات به راحتی «کال تو اکشن»های متناسب با کمپینتان را پیدا میکنید.
جمعبندی
حالا باید به یک سؤال پاسخ دهید: کمپین موفقِ بازاریابیِ محتوا چطور کمپینی است؟ کمپینی که به صورت همهجانبه، هم از نظر کیفی و هم از نظر زمانی، بهترین و متناسبترین محتوا را در اختیار کاربران قرار دهد. این کمپینهای محتوایی زمانی به نتیجه میرسند که قدمبهقدم جلو روید و چیزی را از قلم نیندازید. همین حالا شروع کنید!