برند سازی با بازاریابی دهان به دهان چگونه است ؟

برند سازی با بازاریابی دهان به دهان چگونه است ؟
برندها آنچه مدیران و بازاریابان مى خواهند باشند نیستند بلکه به مرور زمان ، شکل مى گیرند . در این رابطه بازاریابى دهان به دهان از قدرت و اهمیت زیادى برخوردار است . البته باید در نظر داشت که متأسفانه مردم بیش تر تمایل دارند در مورد عیب ها صحبت کنند .
مهم ترین جنبه بازاریابی دهان به دهان

مهم ترین جنبه بازاریابى دهان به دهان ، کنترل گفته هاى ناخوشایند و تلاش براى افزایش توجه مخاطبین است . در این رویکرد ، شالوده تقویت برند بر این واقعیت قرار گرفته که نظر افراد مورد اطمینان بیشترین اهمیت و تأثیر را دارد . این حقیقت در مورد تأییدیه هم صادق است . در این شیوه افراد مشهور ، [ مانند هنرپیشه ها و ورزشکاران ] کالاهایى را مورد تأیید یا ستایش قرار مى دهند . هر چند که هیچکس به درست بودن این ستایش ها باور ندارند ، ولى این شیوه مى تواند به خوبى باعث جلب توجه مشتریان شود .
نقش بازاریابی دهان به دهان در بازار صنعتی

پس چگونه مى توان راهکار بازاریابی دهان به دهان را براى یک برند به کار برد ؟ نقش بازاریابى دهان به دهان در بازار صنعتى تجارى بسته به ماهیت کالاها و خدمات ، ارتباطات مشتریان و سایر استراتژى هاى بازاریابى مى تواند متفاوت و متنوع باشد . براى شروع ، یک وعده برند مى تواند عالى باشد اما این اثر اگر انتظاراتى را که ایجاد مى نماید ، برآورده نشود خیلى زود از بین مى رود .
فرمول پایه اى ایجاد بازاریابى دهان به دهان عبارت است از: بیش از تعهد برند عمل کنید .
باید گفت هر کالایى پتانسیل بازاریابى دهان به دهان را ندارد . تنها کالاها و خدماتى که در برگیرنده موضوعاتى جالب هستند و از نظر مردم ارزش صحبت کردن را داشته باشند ، مى توانند از طریق بازاریابى دهان به دهان ارتقا یابند . چنین محصولاتى اگر ویژگى هاى زیر را داشته باشند مى توانند در ذهن مشتریان درگیرى زیادى ایجاد کنند :
- مهیج
- نوآور
- مرتبط با تجربه شخصى ( مانند هتل ها ، خطوط هواپیمایى ، خودروها)
- پیچیده ( مانند نرم افزار ، تجهیزات طبى )
- گران
مثالی از برند سازی با بازاریابی دهان به دهان
آشکارترین مثال این شیوه برندینگ ، در حرفه وکلا و پزشکان در بسیارى از کشورهاى اروپایى وجود دارد . چرا که بر طبق قانون این کشورها ، این افراد از تبلیغ خدمات خود ممنوع شده اند و بدین سبب وکلا و پزشکان در کشورها به ارتباطات دهان به دهان براى معرفى کیفیت خدمات خود تکیه دارند .
بازاریابی دهان به دهان در عصر امروز
امروزه شیوه قدیمى بازاریابی دهان به دهان از طریق وبلاگ ها تقویت شده است . در سال ٢٠٠۵ ، تعداد بازدید کننده وبلاگ ها در آمریکا بیش از ۵٠ میلیون تخمین زده شده است . این وبلاگ ها توجه زیادى را به شرکت ها جلب نموده اند ، زیرا که خوانندگان و نویسندگان این وبلاگ ها ، بسیار تأثیر گذارند . به نظر مى رسد اهمیت وبلاگ ها افزایش مى یابد و باید شرکت ها حداقل وبلاگ ها را مورد بررسى قرار دهند تا دریابند در مورد کالاها و خدماتشان چه گفته مى شود . شرکت هایى که وبلاگ هاى خود را ایجاد نموده اند باید رابطه اى نزدیک و دو طرفه با کاربران داشته باشند .
مقاله پیشنهادی : بازاریابی دهان به دهان چیست ؟
موضوع : برند سازی با بازاریابی دهان به دهان چگونه است ؟
برگرفته از : Marketing Iran Talent
مطالب مرتبط :
درباره برند سازی بدانید
منظور از برند سازی اخلاقی دربازاریابی کسب و کار چیست؟
مقاله بازاریابی پیشنهادی : درباره چارچوب بازاریابی بدانید
برند سازی برای کسب و کار های کوچک چگونه است؟
برند سازی احساسی چیست ؟
بازاریابی دهان به دهان چیست ؟