اگر شما هم در فکر راهاندازی یک رستوران هستید، یا اگر کارهای مقدماتی را انجام دادهاید و در مرحله استخدام نیروی کار برای رستوران خود هستید، این مقاله به شما کمک میکند بتوانید بهترین نیروی کار را در مجموعه خود داشته باشید. ۱۰ نکته اصلی که برای استخدام بهترین کارکنان در رستوران یا کافه حتماً به کار شما خواهد آمد. نکتهای که حتماً باید به آن توجه داشته باشید این است که درست است این نکات در درجه اول برای استخدام نیروی کار شما در رستوران یا کافهای که راهاندازی کردهاید مفید است، اما صاحبان مشاغل و کسب و کارهای دیگر هم برای استخدام نیروی کارشان میتوانند از این نکات استفاده کنند.
چرا استخدام نیروی کار مناسب برای کسب و کار ما مهم است؟
بیشتر این موارد که ما در این مقاله به شما یادآور میشویم حاصل بررسی و تحقیق روانشناسان کسب و کار است و برای استخدام در همه کارها کاربرد دارد. مثلاً این که از هر نیروی داوطلب کاری دو مدیر به طور همزمان مصاحبه را انجام بدهند، موردی است که فقط در استخدام نیروی کار در رستوران کاربرد ندارد. یا این نکته که در میان کارمندان شما باید حتماً تنوع وجود داشته باشد، در همه کسب و کارها ضروری است. اما بعضی موارد هم بیشتر به کارکنان در رستوران مربوط میشود. مثلاً اینکه پیشخدمت یا ویتر شما باید گشاده رو و با روابط عمومی بالا باشد. که البته هرکدام از این موارد به صورت مفصل در بخش مربوط به خود آورده شده است.
اگر افراد مناسب را استخدام نکنید، کسب و کار رستوران شما موفق نخواهد بود. به همین سادگی. کارکنان شما بزرگترین دارایی شما هستند و در این صنعت اغلب کمیابترین منابع هستند. بنابراین قبل از شروع فرآیند استخدام باید یک استراتژی برای شناسایی واجد شرایطترین نامزدها داشته باشید. توسعه و اجرای یک استراتژی استخدام در رستوران، مستلزم سرمایهگذاری قابل توجهی در زمان و انرژی است. اما نادیده گرفتن آن در درازمدت به دلیل جابجایی مکرر کارمندان، تجربیات منفی مهمانان و ناسازگاری با برند شما، هزینه زیادی برای شما خواهد داشت. در این مقاله ۱۰ نکته برای جذب بهترین اعضای تیم برای رستوران جدید شما شرح داده شده است.
۱. معیارهای نیروی کار خوب برای رستوران شما چیست؟
هرگز تصور نکنید که همه مدیران، تعریف یکسانی از یک کارمند خوب رستوران دارند. قبل از انجام اولین مصاحبه با آنها، با خود تصمیم بگیرید که معیارهای شما به طور کلی چیست و ارزشهای اصلی مد نظر خود را که همه کارمندان و اعضای تیم باید داشته باشند، مشخص کنید.
۲. آگهیهای شغلی خاص منتشر کنید
تبلیغاتی که منتشر میکنید باید شامل کلمات کلیدی باشد که کانسپت رستوران و سبک خدمات شما را مشخص کرده باشد. تاریخ افتتاح پیشبینیشده باشد، و هر گونه مشخصات مرتبط درمورد شرح شغل و الزامات آن را توصیف کند. تبلیغات باید به صورت حرفهای از طریق کانالهای متعدد (آنلاین، تابلوهای شغلی، تبلیغات شفاهی و رسانههای اجتماعی) ارائه و به اشتراک گذاشته شود.
اگر به دنبال کار در رستورانهای شیراز هستید می توانید در لینک درج شده اطلاعات آدرس و شماره تماس آنها را مشاهده کنید.
۳. با هر داوطلب کاری حداقل دو مدیر مصاحبه کنند
رد کردن یک کاندیدای عالی میتواند به اندازه استخدام یک داوطلب بد زیانآور باشد. بنابراین مطمئن شوید که نظرات بیش از یک مدیر را در نظر میگیرید. مدیران باید بین مصاحبهها همگام شوند تا زمینههای مورد توجه دیگران را برای بررسی بیشتر برجسته کنند. این روش همچنین تضمین میکند که همه داوطلبان کار به صورت یکسان آزموده شدهاند و استخدام شخصی با لابی مدیری غیرممکن میشود.
۴. یک مجموعه اصلی از سؤالات مصاحبه درست کنید
جمعآوری یک لیست مناسب از سؤالات طراحی شده برای تعیین اینکه آیا یک کاندیدا ارزشهای شما دارا هست یا خیر حتماً ضروری است. این سؤالات جزئیات تجربیات حرفهای را آشکار میکند، مصاحبههای تصادفی را حذف میکند و فرآیند را هدفمند نگه میدارد. همچنین تضمین میکند که مصاحبههای شما کارآمد هستند و بلافاصله سطح حرفهای بودن شما را به متقاضی نشان میدهد.
اگر می خواهید نحوه مدیریت را یاد بگیرید. به مراکز برگزار کننده دوره های آموزشی مدیریت و MBA در شیراز مراجعه کنید.
۵. یادداشتبرداری را فراموش نکنید
این موضوع به ویژه هنگامی که برای یک تیم افتتاحیه مصاحبه میکنید مهم است. زیرا دائماً با متقاضیان ملاقات خواهید کرد.
۷. مصاحبه کنندگان را برای ارزیابی رفتار داوطلبان آموزش دهید
اگر مصاحبهشوندهای میگوید که سبک خدماتی او خیلی دوستانه و گرم است، اما از زمانی که روی صندلی مصاحبه مینشیند، به سختی لبخندی به لب دارد، تصور نکنید که وقتی استخدام شود ناگهان تغییر میکند! وقتی میپرسید چرا آخرین شغل خود را رها کردهاند و از تماس چشمی اجتناب میکنند، باید خیلی این دزدیدن نگاه را جدی بگیرید.
۸. مصاحبه را به یک خیابان دو طرفه تبدیل کنید
مصاحبهها در مورد شناسایی داوطلبان عالی است، اما هرگز نمیتوانید نادیده بگیرید که آنها نیز شما را ارزیابی میکنند. این به این معنی است که به موقع، رزومه را از قبل بخوانید و لباس مناسب بپوشید. راه درازی برای ایجاد یک تصور مناسب در ذهن کارکنان در پیش دارید.
۹. مراجعان را بدون استثنا بررسی کنید
از هر داوطلبی که به طور جدی در نظر دارید بخواهید سه مرجع حرفهای را در اختیار شما قرار دهد. از قبل به متقاضی اطلاع دهید که برای پیشبرد روند استخدام باید حداقل از دو نفر از آنها پاسخ بشنوید. مهم نیست که یک نفر چقدر عالی به نظر میرسد یا چقدر با او ارتباط قوی دارید، این مرحله را نادیده نگیرید. سابقه کاری کارمندان را نادیده نگیرید.
۱۰. تنوع در استخدام نیروی کار را حتما رعایت کنید
وقتی نوبت به جمعآوری یک تیم میرسد، تنوع راه نجات شماست. این در مورد دانش، مجموعه مهارت، تجربه گذشته و شخصیت صدق میکند. به تعادل توجه کنید تا افراد را با خود همراه کنید، زیرا کارکنان متنوع و پویا به همه کمک میکنند تا از یکدیگر یاد بگیرند. مراقب استخدام افراد زیاد از یک رستوران یا شرکت باشید. شما میخواهید فرهنگ خود را توسعه دهید، نه اینکه فرهنگ دیگری را بپذیرید.
برای انتخاب افراد بزرگ، ابتدا باید تصمیم بگیرید که یک کارمند چه ویژگیهای اساسی باید داشته باشد تا بهترین تکرار از تجربه برند شما را ارائه دهد و به طور مثبت به فرهنگ مجموعه شما کمک کند. افتتاحیه رستوران فرصتی نادر و ارزشمند برای استخدام گروهی از افراد همسو از همان ابتدا است.