راه اندازی رستوران، شغلی رویایی برای بسیاری از کارآفرینان است. راه اندازی رستوران شیک و سودده، میتواند آرزوی قلبی هرکدام از ما باشد. اما چطور در میان این بازار پررقابت میتوانیم رستوران خود را با موفقیت راهاندازی کنیم؟ ما در این مقاله یک چک لیست راه اندازی رستوران برای شروع شما درست کردهایم که با در نظر گرفتن آنها نیمی از راه را رفته اید.
۱- کانسپت رستوران و برند خود را انتخاب کنید
اگر رویای راه اندازی رستوران خود را داشتهاید، احتمالاً در مورد کانسپت رستوران خود بسیار فکر کردهاید. انتخاب مفهوم کسبوکارتان بخش سرگرمکنندهای از فرآیند برنامهریزی رستوران است. به تخیل خود اجازه دهید بلندپروازی کند. کانسپت شما باید شامل نوع رستورانی باشد که میخواهید افتتاح کنید، سبک غذاهایی که سرو میکنید و سبک خدماتی که ارائه میدهید. فضای داخلی رستوران شما نیز باید مطابق با کانسپت شما باشد. در اینجا چند نمونه از کانسپتهای رستوران برایایده دادن به خلاقیت شما آورده شده است:
مثلاً رستوران مخصوص وگانها
رستورانی معمولی که از ظروف سنتی استفاده میکند
یا رستوران با منوی سنتی فرانسوی
نام تجاری رستوران شما باید خاص باشد و میتوان آن راهی برای انتقال هویت خود به مردم در نظر گرفت. نام رستوران، لوگو، طراحی منو و کالای شما باید تصویری منسجم از برند شما ارائه دهد. راههای تبلیغاتی که استفاده میکنید نیز باید به شدت به هویت برند شما متکی باشند تا بر سبک و روش تأثیر بگذارند.
جمعیتشناسی هدف برای راه اندازی رستوران
اگر از قبل مکانی برای راه اندازی رستوران خود در نظر گرفتهاید، باید از جمعیتشناسی منطقه برای شکل دادن به مفهوم خود استفاده کنید. اگر ابتدا با یک کانسپت خاص شروع میکنید، باید مکانی را انتخاب کنید که دارای جمعیتی باشد که از آن کانسپت استقبال کند.

۲- منوی خاص خود را ایجاد کنید
ایجاد منوی خاص خود مرحله خلاقانه بعدی در روند راه اندازی رستوران شماست. انتخاب آیتمهای منوی مورد نظر برای هر عاشق غذا باید لذت بخش باشد، اما تصمیمات خود را با دقت بگیرید. منوی شما، نوع تجهیزات مورد نیاز، مهارتهایی را که باید در کارکنان خود جستجو کنید و نوع جمعیتی که امیدوارید جذب کنید را تعیین میکند. به عنوان مثال، اگر یک منوی دسر پر از شیرینیهای لطیف فرانسوی را تصور میکنید، به یک سرآشپز شیرینی پزی و لوازم آن نیاز دارید. اگر پیتزا مورد علاقه شماست، به خمیر میکسرها، صافکنندهها و سرآشپزهای باتجربهای نیاز دارید که میدانند چگونه با خمیر پیتزا کار کنند.
مکان رستوران خود را نیز در نظر بگیرید. اگر از اجاره فضایی در یک شهرک دانشگاهی سود زیادی به دست میآورید، منوی رستوران شما باید متناسب با مشتریان سن دانشگاه باشد. اما اگر رویای خود را برای ایجاد یک منوی مجلل تغییر نمیدهید، باید مکانی را انتخاب کنید که میانگین درآمد افراد بتواند از قیمتهای بالاتر پشتیبانی کند.

۳- یک طرح تجاری راه اندازی رستوران بنویسید
راه اندازی رستوران، مانند هر کسب و کار جدید، نیاز به یک طرح تجاری محکم دارد. این مرحلهای است که ممکن است برای کسانی که با طرحهای تجاری و نحوه نگارش آنها آشنا نیستند، سخت باشد. طرحهای تجاری رستوران به بخشهایی تقسیم میشوند که تمام جنبههای کسبوکار جدید شما، از مفهوم رستوران گرفته تا امور مالی را توضیح میدهند. هدف از این طرح این است که به شما کمک کند جزئیات ریزتر را مشخص کنید و کسب و کار خود را برای سرمایهگذاران بالقوه خلاصه کنید. هنگامی که به دنبال وام رستوران هستید، طرح تجاری رستوران مدرکی برای موفقیت سرمایهگذاری شما است.
در طرح تجاری راه اندازی رستوران باید به مواردی از قبیل ساختار مدیریت و مالکیت، کارمندان و نیازهای کارکنان، بازاریابی و تجزیه و تحلیل رقبا، تبلیغات و استراتژیهای بازاریابی و در نتیجه پیشبینی و خلاصه مالی حتماً پرداخته شود.

۴- بودجه رستوران را تامین کنید
قدم بعدی که برای راه اندازی رستوران جدید شما لازم است، دریافت بودجه است. بسیاری از ما سرمایه کافی برای پوشش هزینه افتتاح یک رستوران بدون کمک مالی نداریم. تأمین بودجه از منابع خارجی تعیین میکند که آیا میتوانید رویای مالکیت رستوران خود را به واقعیت تبدیل کنید یا خیر. با تخمین مجموع هزینههای راه اندازی رستوران همراه با هزینههای مورد نیاز برای فعالیتهای روزانه شروع کنید. از این اطلاعات برای ایجاد بودجه و پیشبینی هزینه کل اداره رستوران خود برای سال آینده استفاده کنید. با در دست داشتن بودجه رستوران خود، هزینه کل را با مقدار سرمایهای که در دست دارید مقایسه کنید تا مشخص کنید به چه میزان بودجه نیاز دارید. به یاد داشته باشید که هزینههای مجوزها، تجهیزات، تعمیرات ساختمان و حقوق کارکنان را نیز لحاظ کنید.
۵- یک مکان را انتخاب کنید و یک فضای تجاری را اجاره کنید
هنگام انتخاب مکان برای رستوران جدید خود، فاکتورهای زیر از مهمترین آنها هستند:
دید و دسترسی مکانی را انتخاب کنید که دید خوب داشته باشد که ترافیک زیادی از وسایل نقلیه و پیاده رو داشته باشد. در دسترس بودن پارکینگ و سهولت دسترسی برای خودروها و عابران پیاده را در نظر بگیرید.
جمعیتشناسی
بازار هدف رستوران شما باید با جمعیتشناسی منطقه مطابقت داشته باشد.
هزینههای کار
هزینه نیروی کار شما بسته به موقعیت مکانی متفاوت خواهد بود. در مناطقی که هزینه زندگی بالاتر است، برای جذب کارمندان خوب باید دستمزد بیشتری بپردازید.
رقابت محلی
با دیدن رستورانهای رقیب در منطقه خود میتوانید چیزهای زیادی بیاموزید. نکته کلیدی این است که مکانی را انتخاب کنید که رستورانهای مشابه در آن موفق باشند، اما از محلهای پر از رستورانهایی که مستقیماً با کانسپت شما رقابت میکنند اجتناب کنید.
در مورد انتخاب فضا، ما اجاره را توصیه میکنیم. اگر تصمیم به گسترش یا ایجاد تغییرات دیگری در کسب و کار خود در اولین شروع کار دارید، به شما امکان انعطافپذیری بیشتری میدهد.
اگر به دنبال یک مکان مناسب برای افتتاح رستورانتان هستید، می توانید سری به بهترین مشاور املاک شیراز بزنید و از وجود مکان های مناسب برای افتتاح یک رستوران در شیراز اطلاع کسب کنید.

۶. مجوزهای لازم برای راه اندازی رستوران را فراموش نکنید!
برای راه اندازی یک رستوران جدید، باید چندین مجوز دریافت کنید. برای اطمینان از اینکه چیزی از قلم نیفتد، هنگام ثبت نام برای مجوزها و مجوزهای رستوران، از مشاور حقوقی استفاده کنید.
۷. چیدمان و فضای خود را طراحی کنید
برای طراحی چیدمان رستوران جدید شما دو جزء وجود دارد: فضای جلوی رستوران و فضای پشت آن. هر فضا نیازهای منحصر به فرد خود را دارد. اگر به کمک نیاز دارید، برای ایجاد یک طرح طراحی سفارشی که نیازهای شما را برآورده میکند، با یک متخصص صنعت صحبت کنید.
هنگام طراحی چیدمان سالن غذاخوری خود این عوامل را در نظر داشته باشید:
ظرفیت صندلی
مقررات محلی ظرفیت صندلی سالن غذاخوری شما را تعیین میکند. شما باید الزامات متراژ مربع را برای هر مشتری بر اساس اندازه فضای خود و تعداد خروجیها برآورده کنید.
مبلمان سالن غذاخوری
صندلی رستورانی را انتخاب کنید که با مفهوم شما همسو باشد. هنگام انتخاب سبک و شکل مبلمان رستوران خود، ظرفیت صندلی و سطح راحتی را در نظر بگیرید.
محیط و دکور
با استفاده از دکور و نور میتوانید فضای رستوران خود را ارتقا دهید.
برای طراحی و دکور رستوران می توانید کار را به بهترین شرکت های طراحی داخلی در شیراز بسپارید. در صفحه اختصاصی این شرکت ها نمونه کار آنها را نیز مشاهده می کنید.

قابلیت نظافت
وسایل کف و دیوار باید از موادی ساخته شوند که به راحتی تمیز و ضدعفونی شوند. موکت بهترین انتخاب برای اتاق سالن غذاخوری نیست زیرا بو و ریخت و پاش را جذب میکند. پنجرههای پارچهای و پردهها نیز بوها را جذب میکنند و تمیز کردن منظم آنها پرهزینه است.
هنگام طراحی چیدمان آشپزخانه خود، جریان سرویس را در نظر بگیرید و فضای کافی را برای کارهای زیر اختصاص دهید:
شستشوی ظروف
محل شستشوی ظروف باید برای ظروف کثیفی وارد آشپزخانه میشوند به راحتی در دسترس باشد. این منطقه ماشین ظرفشویی، سینک ظرفشویی و قفسههای خشک کن را در خود جای خواهد داد.
ذخیرهسازی سرد و خشک
محل نگهداری أقلام خشک و سرد باید نزدیک محل دریافت باشد تا بتوان محمولهها را به سرعت جاگیری کرد. این فضاها نیاز به قفسهبندی و سازماندهی دارند.
آمادهسازی غذا
این فضایی است که کارکنان آشپزخانه تمام کارهای آمادهسازی غذا را انجام میدهند. شما به فضایی برای سطوح کار و ابزار آمادهسازی غذا نیاز دارید.
پخت و پز غذا
اکثر کارهای آشپزی در این فضا انجام میشود. شما به فضایی برای تجهیزات سنگین مانند سرخ کنهای بزرگ و گریلهای تخت نیاز دارید.
سرویس
قسمت خدمات باید دقیقاً در کنار محل پخت و پز باشد تا بتوان غذاهای آماده را به سرعت به پیشخدمتها منتقل کرد. یک جای خاص مثل پیشخوان با لامپهای حرارتی، غذاها را تا زمانی که بتوان آنها را برداشت، گرم نگه میدارد.
۸. یک تأمینکننده تجهیزات و مواد غذایی پیدا کنید
قبل از راه اندازی رستوران جدید خود، آشپزخانه شما باید با تجهیزات مناسب تجهیز شود. انواع تجهیزاتی وجود دارد که هر رستورانی به آن نیاز دارد. مانند سردخانه و تجهیزات آشپزی. بسته به منوی غذایی خود، ممکن است به تجهیزات تخصصی مانند فر پیتزا یا ماکارونی نیز نیاز داشته باشید. اندازه و چیدمان آشپزخانه شما بر برخی از انتخابهای شما تأثیر میگذارد. مانند انتخاب تجهیزات کوچک یا دوتایی واحدها برای صرفهجویی در فضا. نکته دیگر تصمیمگیری در مورد خرید تجهیزات رستوران نو یا دست دوم است.
خرید تجهیزات رستوران به صورت آنلاین مزایای بسیاری را به همراه دارد. در حالی که در حال انجام مراحل دیگر افتتاح رستوران جدید خود هستید، توانایی خرید آنلاین، تحقیق در مورد ویژگیها و مقایسه قیمتها در زمان خود تا حدودی استرس را کاهش میدهد. به دنبال تأمینکننده آنلاینی باشید که در تجهیزات رستوران تجاری با قیمت عمده و حمل و نقل سریع تخصص دارد. اجاره تجهیزات گزینهای است که میتواند در هزینه شما صرفهجویی کند و سرمایه را برای سایر موارد در بودجه شما آزاد کند.
همچنین باید یک تأمینکننده برای غذا، اقلام یکبار مصرف و تمام اقلامی که به طور منظم سفارش میدهید پیدا کنید. کار با تأمینکنندهای که حمل و نقل رایگان را ارائه میدهد باعث صرفهجویی در هزینه شما در هنگام سفارش کالای عمده میشود.
اگر با کیفیت ترین تجهیزات رستورانی را میخواهید، لیستی از بهترین شرکت های تجهیزات رستوران و فست فود در شیراز با آدرس و شماره تماس و نمونه کار آنها را در لینک درج شده مشاهده می کنید.
۹. کارکنان مناسب را استخدام کنید
مرحله استخدام در افتتاح رستوران جدید شما فرصت ایجاد یک فرهنگ کاری عالی را از همان ابتدا فراهم میکند. هنگام در نظر گرفتن تعادل کار و زندگی کارکنان آینده خود، فکر کردن به مزایای کارمندان، برنامه آموزشی و مشوقها مهم است. اگر این عوامل را در اولویت قرار دهید، حفظ کارمندان شما موفقیت آمیزتر خواهد بود. با استخدام تیم مدیریت خود شروع کنید تا آنها بتوانند به انجام ماموریت و اهداف استخدامی شما کمک کنند.
فهرستی از تمام موقعیتهای رستورانی که باید برای اداره رستوران خود به صورت روزانه پر کنید، تهیه کنید. در نظر بگیرید که چند روز در طول هفته باز خواهید بود و هر روز چند شیفت برای جلو و پشت رستوران انجام خواهید داد.
در راه اندازی رستوران نیازهای کارکنان شما بر اساس نیازهای منحصر به فرد شما متفاوت است، اما اینها برخی از رایجترین موقعیتها هستند:
تیم مدیریت - مدیر کل، مدیر آشپزخانه، مدیر جلوی رستوران
کارکنان آشپزخانه - سرآشپز و دستیاران
کارکنان جلوی رستوران – پیشخدمتها، میزبانان
همچنین ممکن است نیاز به استخدام کارمندانی مانند کارشناسان بازاریابی، متخصصان روابط عمومی و حسابداران داشته باشید.
۱۰- رستوران خود را تبلیغ کنید
اگر در حال راه اندازی یک رستوران جدید هستید، باید حرفهای خود را به گوش دیگران برسانید و مشتریان آینده خود را جذب کنید. تبلیغات اطلاعات اولیه در مورد رستوران شما را فراهم میکند تا مشتریان احتمالی بدانند در کجا قرار دارید و چه نوع غذاهایی را سرو میکنید. تبلیغات موفق همچنین باید هیجانی را درباره برند شما ایجاد کند. در زیر چند نکته برای بازاریابی رستوران شما آورده شده است:
وب سایت بسازید
وب سایت رستوران شما باید به راحتی قابل نمایش باشد و طراحی باید نشان دهنده برند شما باشد. اطلاعات اولیه در مورد رستوران خود، از جمله آدرس، شماره تلفن، ساعت کاری و منوی خود را وارد کنید. اگرچه میتوانید یک حرفهای را برای ایجاد وب سایت خود استخدام کنید، میتوانید با پلتفرمهای میزبانی وب سایت کاربر پسند یکی را ایجاد کنید.
یک حساب Google My Business ایجاد کنید
ثبت نام در این سایت باعث میشود تا مهمانان بالقوه به راحتی اطلاعات رستوران شما را پیدا کنند. میهمانان همچنین میتوانند پس از بازدید نظرات خود را بنویسند، که باعث افزایش اقتدار و جذابیت شما میشود، به خصوص اگر رتبه بالایی داشته باشید و بازخورد مثبتی داشته باشید.
از رسانههای اجتماعی استفاده کنید
امروزه حضور در رسانههای اجتماعی برای رستورانها یک الزام مطلق است. برای به اشتراک گذاشتن اخبار، عکسها و نکات مهم در مورد رستوران خود حسابهای فیس بوک، توییتر و اینستاگرام ایجاد کنید. اگر جمعیت هدف شما به طور مرتب از این پلتفرم استفاده کند، TikTok ممکن است یک گزینه رسانه اجتماعی مناسب برای رستوران شما باشد.
پیشنهاد تبلیغات به مهمانان جدید
برای مهمانانی که برای اولین بار هستند تبلیغی ارائه دهید. نوشیدنی، دسر یا تخفیف در اولین صورتحساب آنها راهی فریبنده برای جذب مشتری است.
۱۱- میزبانی یک افتتاحیه بزرگ
با میزبانی یک افتتاحیه باشکوه، در اطراف رستوران جدید خود سر و صدا ایجاد کنید. رویدادهای ویژه دیگر مثل موسیقی زنده یا کلاسهای آشپزی راه عالی دیگری برای جلب توجه است. از تعداد محدودی از مهمانان دعوت کنید تا در مراسم افتتاحیه شرکت کنند دوستان و خانواده کارکنان شما. این کار به شما این امکان را میدهد که هر گونه مشکل در سرویس خود را برطرف کنید. در اینجا چندایده برای میزبانی افتتاحیه آمده است:
-منوی آزمایشی
یک منوی نمونه با تعداد محدودی گزینه ارائه دهید. استرس کارکنان جدید را کاهش میدهد و مشتریان را تشویق میکند تا برای مشاهده منوی کامل بازگردند.
-برنامه محدود
در چند روز اولی که باز هستید تحت یک برنامه زمانی محدود عمل کنید.
-شب دوستان و خانواده
دوستان و خانواده را به افتتاحیه خود دعوت کنید تا راهی سرگرمکننده و بدون استرس برای آماده شدن برای افتتاحیه باشکوه داشته باشید.
-خانهها و مشاغل همسایه
با محلیها دوست شوید و با دعوت به افتتاحیه به آنها حضور خود را اطلاع دهید.