شما برای آغاز هر کسب و کار باید بتوانید آن را به خوبی آنالیز کنید. تجزیه و تحلیل کسب و کار بخشی از مدیریت درست آن است. این کار فقط برای آغاز برنامهریزی کسب و کار نیست، بلکه برای بقای آن هم هست. بسیاری از افرادی که با موفقیت کسب و کار خود را راهاندازی میکنند، قبل از شروع، تجربه کسب و کار مرتبطی اغلب به عنوان کارمند داشتهاند. پس بهترین راه این است که اگر قصد شزوع کاری را دارید، کاری باشد که قبلا در آن مهارت لازم را به دست آورده اید.
منظور از تحلیل کسب و کار چیست؟
اما در این مقاله، ما بر چگونگی تثبیت و رسمیت بخشیدن به دانش کسب و کار در یک طرح تجاری تأکید میکنیم. جزئیات و توضیحات مستند عمدتاً برای زمانی است که در حال نوشتن یک طرح تجاری هستید که قصد دارید آن را به افراد دیگر مانند وامدهندگان بانکی یا سرمایهگذاران نشان دهید. برای اینکه بتوانید وضعیت کلی کسب و کار خود، پتانسیل رشد آن و اینکه چگونه مدل کسب و کار شما با چشم انداز سوددهی منطبق میشود را اثبات کنید باید ابتدا تحلیل کسب و کار را انجام دهید. باید به دیگران ثابت کنید که بازار خود را میشناسید. فرقی نمیکند یک کسب و کار خدماتی، تولیدکننده، خرده فروش یا هرچیز دیگری باشید.

برای تحلیل کسب کار خود چه مواردی را باید در نظر بگیریم؟
هرچیز در کسب و کار شما که آن اتفاق میافتد، شما را تحت تأثیر قرار میدهد. هرچه بیشتر در مورد کسب و کار خود بدانید، پیشگیری و محافظت بیشتری خواهید داشت. بنابراین سعی کنید اگر قصد راه اندازی بیزینسی جدید را دارید، حتما این سوالات را از خود بپرسید و برای آن پاسخ مناسب بیابید:
- شرکتکنندگان در کسب و کار چه کسانی هستند؟
- الگوهای توزیع چیست؟
- رقابت و الگوهای خرید چگونه است؟
- رقبای اصلی کدامند؟
از کجا اطلاعات لازم برای کسب و کار خود را به دست بیاورید؟
اینترنت تأثیر زیادی بر وضعیت اطلاعات تجاری داشته است. پس از انفجار اطلاعات و رشد عظیم اینترنت که در دهه ۱۹۹۰ شروع شد و در قرن بیست و یکم ادامه یافت، یافتن اطلاعات واقعاً دیگر مشکل نیست. وب سایتهایی برای تجزیه و تحلیل کسب و کار، آمارهای مالی، جمعیتشناسی، انجمنهای تجاری، و تقریباً همه چیزهایی که برای یک طرح تجاری کامل نیاز دارید وجود دارد.
اگر می خواهید یک کسب و کار جدید راه اندازی کنید، می توانید لیست بهترین مشاوره کسب و کار شیراز را در لینکی که ثبت نموده ایم مشاهده کنید.

شرکتکنندگان در کسب و کار چه کسانی هستند؟
باید بدانید چه کسانی در بازار شما میفروشند. شما نمیتوانید به راحتی یک نوع کسب و کار را بدون توصیف ماهیت شرکتکنندگان توصیف کنید. برای مثال، بین کسب و کاری مانند خدمات تلویزیونی، که در آن تنها چند شرکت بزرگ در هر کشوری وجود دارد، و کسب و کاری مانند خشکشویی که دهها هزار شرکتکننده کوچکتر در آن حضور دارند، تفاوت زیادی وجود دارد.
این امر میتواند تفاوت بزرگی در یک کسب و کار و یک طرح تجاری ایجاد کند. به عنوان مثال، کسب و کار رستورانداری همان چیزی است که ما آن را «متفرق» مینامیم، به این معنی که مانند کسب و کار خشکشویی، از شرکتکنندگان کوچک زیادی تشکیل شده است. از سوی دیگر، کسب و کار فست فود در هزاران فروشگاه وجود دارند، که بسیاری از آنها دارای امتیاز و شناخته شده هستند.
اقتصاددانان زمانی از ادغام در یک کسب و کار صحبت میکنند که بسیاری از شرکتکنندگان کوچک تمایل به ناپدید شدن و ظهور در میان چند بازیگر بزرگ دارند. به عنوان مثال، در حسابداری، چند شرکت بزرگ بینالمللی وجود دارد که نام آنها مشهور است و دهها هزار شرکت کوچکتر. تجارت خودرو متشکل از چند برند ملی است که هزاران نمایندگی دارند، و برای مثال در تولید کامپیوتر، چند شرکت بزرگ بینالمللی وجود دارد که نام آنها مشهور است و هزاران شرکت کوچکتر.
برای یادگیری روشهای آموزشی می توانید در دوره آموزش مدیریت کسب و کار در شیراز شرکت کنید.
الگوهای توزیع کسب و کار شما چیست؟
محصولات و خدمات میتوانند مسیرهای بسیاری را بین تأمینکنندگان و کاربران طی کنند.
نحوه عملکرد توزیع در کسب و کار خود را توضیح دهید:
آیا این کسب و کاری است که در آن خردهفروشان توسط توزیعکنندگان منطقهای پشتیبانی میشوند، مانند محصولات کامپیوتری، مجلات یا قطعات خودرو؟
آیا کسب و کار شما به فروش مستقیم به مشتریان بزرگ وابسته است؟
آیا تولیدکنندگان از نیروهای فروش مستقیم خود حمایت میکنند یا با نمایندگان محصول کار میکنند؟
برخی از محصولات تقریباً همیشه از طریق فروشگاههای خردهفروشی به مصرفکنندگان فروخته میشوند. و گاهی اوقات توسط شرکتهای توزیعی که از تولیدکنندگان خرید میکنند، توزیع میشوند. در موارد دیگر، محصولات به طور مستقیم از تولیدکنندگان به فروشگاهها فروخته میشوند. برخی از محصولات به طور مستقیم از تولیدکننده به مصرفکننده نهایی از طریق پست، تبلیغات یا سایر ابزارهای تبلیغاتی فروخته میشوند.
در بسیاری از دستهبندیهای محصول، چندین جایگزین وجود دارد و انتخابهای توزیع استراتژیک هستند.
مثلاً آمازون تحویل مستقیم را به یک مزیت رقابتی بزرگ تبدیل کرد، به خصوص در سالهای اولیه. بعضی شرکتها انتخاب کردند که واسطه بین رستورانها و مشتریان باشند و چندین کسبوکار مواد غذایی بستهبندی شده را با دستورالعملهایی برای تکمیل آمادهسازی در آشپزخانههای مصرفکنندگان ارائه میدهند. اکنون زنجیرههای عمده خواربارفروشی، تحویل مواد غذایی را ارائه میدهند. در بیزینسهای B TO B بسیاری از محصولات از طریق فروش مستقیم به صاحبان صنایع و در قراردادهای بلندمدت انجام میشود. مانند قراردادهایی که بین خودرؤسازان و تأمینکنندگان قطعات، مواد و اجزای آنها انجام میشود. در برخی از صنایع، شرکتها از نمایندگان، نمایندگان یا فروشندگان سفارشی استفاده میکنند.
فناوری میتواند الگوهای توزیع را در یک کسب و کار یا دستهبندی محصول تغییر دهد. به عنوان مثال، اینترنت گزینههای توزیع نرمافزار، کتاب، موسیقی و سایر محصولات را تغییر داد. ارتباطات کابلی ، گزینههای توزیع محصولات ویدیویی و بازیهای ویدیویی را تغییر داد. برخی از اقلام تخصصی با تبلیغات اطلاعاتی آخر شب در تلویزیون بهترین فروش را دارند، اما برخی دیگر به جای تلویزیون درفضای وب کار میکنند. یک سرویس تلفن، ارائه دهنده کابل یا یک شرکت ارائه دهنده اینترنت ممکن است توزیع مربوط به زیرساخت فیزیکی را توصیف کنند. برخی از ناشران ممکن است ترجیح دهند کسب و کار خود را به جای یک شرکت تولیدی به عنوان یک خدمات تلقی کنند و در این صورت توزیع نیز ممکن است مرتبط باشد.
برای اینکه بهترین تیزرهای تبلیغاتی را بسازید، می تونید به مراکز ساخت تیزر تبلیغاتی شیراز را پیدا کنید.
رقابت و الگوهای خرید چگونه است؟
درک ماهیت رقابت در بازار شما ضروری است. ماهیت کلی رقابت در این کسب و کار را توضیح دهید و اینکه چطور مشتریان شما را بر دیگری انتخاب میکنند. باید به این سوال ها پاسخ دهید: چه عواملی در خرید بیشترین تفاوت را ایجاد میکند - آیا قیمت است؟ مشخصات محصول؟ سرویس؟ پشتیبانی؟ آموزش؟ نرمافزار؟ تاریخهای تحویل؟ آیا نامهای تجاری مهم هستند؟ به عنوان مثال، در تجارت رایانه، رقابت ممکن است به شهرت در یک بخش از بازار و به کانالهای توزیع و تبلیغات در قسمت دیگر بستگی داشته باشد. در بسیاری از صنایع، ماهیت رقابت به فروش مستقیم بستگی دارد، زیرا کانالهای دیگر فایدهای ندارند. قیمت در محصولاتی که در قفسههای خردهفروشی با یکدیگر رقابت میکنند حیاتی است. اما تحویل و قابلیت اطمینان ممکن است برای مواد مورد استفاده تولیدکنندگان در حجم بسیار مهمتر باشد، زیرا کمبود آنها میتواند کل خط تولید را تحت تأثیر قرار دهد.
به عنوان مثال، در کسب و کار رستوران، رقابت ممکن است به شهرت و روند در یک بخش از بازار و به مکان و پارکینگ در قسمت دیگر بستگی داشته باشد. در بسیاری از شیوههای خدمات حرفهای، ماهیت رقابت به تبلیغات دهان به دهان بستگی دارد. زیرا تبلیغات به طور کامل پذیرفته نمیشود. آیا رقابت قیمتی بین حسابداران، پزشکان و وکلا وجود دارد؟ تصمیمات بیمه در خدمات پزشکی چقدر قدرتمند هستند؟ مردم چگونه آژانسهای مسافرتی یا گل فروشیها را برای عروسی انتخاب میکنند؟ چرا کسی یک معمار را به جای دیگری استخدام میکند؟ همه اینها ماهیت رقابت بازار شماست.
کلید تجزیه و تحلیل کسب و کار خاص شما مجموعهای از تصمیمات و حدسهای آموزشی است که احتمالاً باید برای خودتان انجام دهید. پاسخهای کمی وجود دارد. شاید پارکینگ آسان، موقعیت مکانی عالی، کامنت های عالی در آمازون یا توصیههایی در رسانههای اجتماعی باشد. شما لزوماً نمیتوانید این را جستجو کنید. این نوعی حدس زدن بر اساس یافته هاست که باعث میشود برخی از مشاغل موفقتر از دیگران شوند.
اگر می خواهید آموزشگاه زبانی افتتاح کنید حتما مطلب چطور یک آموزشگاه زبان تاسیس کنیم؟ را مطالعه کنید.

رقبای اصلی کسب و کار شما چه کسانی هستند؟
تجزیه و تحلیل بسیار کاملی از رقبای اصلی خود انجام دهید. فهرستی تهیه کنید و مشخص کنید رقبای اصلی شما چه کسانی هستند. نقاط قوت و ضعف هر کدام چیست؟
رقبای خود را در این موارد نظر بگیرید:
محصولات
قیمتگذاری
شهرت، آبرو
مدیریت
جایگاه مالی
کانالهای توزیع
آگاهی از برند
توسعه تجاری
فناوری یا عوامل دیگری که فکر میکنید مهم هستند.
قبل از هر چیزی، باید در مورد مالیات اظهانارمه مالیاتی اطلاع کسب کنید، می توایند به سراغ مراکز تنظیم اظهارنامه مالیاتی در شیراز بروید.
در چه بخشهایی از بازار فعالیت میکنند؟ به نظر میرسد استراتژی آنها چیست؟ آنها چقدر بر محصولات شما تأثیر میگذارند و چه تهدیدها و فرصتهایی را نشان میدهند؟
تحقیقات رقابتی با یک جستجوی وب خوب شروع میشود. وبسایتها و رسانههای اجتماعی رقبا را جستجو کنید، سپس نامها، بررسیها، اطلاعیهها و حتی موقعیتهای خالی و اطلاعات جستجوی کار را جستجو کنید. مجموعهای شگفتانگیز از اطلاعات رقابتی در معرض دید عموم قرار میگیرد، جایی که هر کسی میتواند آن را پیدا کند.
بسیاری از کسب و کارها تجزیه و تحلیل رقابتی را در یک ماتریس رقابتی سازماندهی میکنند. ماتریس رقابتی استاندارد نشان میدهد که چگونه رقبای مختلف با توجه به عوامل مهم کنار هم قرار میگیرند.
اگر میخواهید در مورد نحوه داشتن یک کسب و کار موفق اطلاع کسب کنید. می توانید به مقاله 14 نکته برای شروع یک کسب و کار موفق مراجعه نمایید.