معرفی 8 ابزار گـوگـل در کسب و کار اینترنتی | قسمت دوم
معرفی 8 ابزار گـوگـل در کسب و کار اینترنتی | قسمت دوم
ابزار گـوگـل : ابزار هشتم- گوگل درایو (Google Drive)
گوگل درایو سرویس آنلاین و رایگان گوگل برای ذخیره فایل ها و به اشتراک گذاری آنها بین کاربران است که تا ۱۵ گیگ فضای رایگان ابری(cloud) در اختیار هر کاربر قرار می دهد.برای اشتراک گذاری و کار از راه دور با هم تیمی هایتان برای انجام پروژه این ابزار بهترین گزینه است.
ابزار گـوگـل : ابزار نهم – Google Alerts
Google Alerts این ابزار، ابزار فوق العاده ای برای جست وجوی صفحات وب است. ابزاری است که به وسیله آن می توانید صفحات وب را برای کلمات و عبارات دلخواه خود جست و جو کنید. در google Alert مثلا می توانید نام برند خود را وارد کنید. تا لیستی از تمام وبسایت هایی که نام شما را در هر جا از مطالب خود برده اند، ببینید.
قابلیت اصلی google alerts در این است که می توانید کلمات مورد نظرتان را درآن ثبت کنید و در صورت به کار رفتن این کلمات در محتوای تازه منتشر شده در هر وبسایتی به شما از طریق ایمیل یا RSS اطلاع داده شود. خوشبختانه این ابزار زبان فارسی و کشور ایران را در لیست خود دارد.
از جمله اهداف استراتژیک در استفاده از این ابزار می تواند یکی از موارد زیر باشد:
- با وارد کردن نام برند خود می توانید هر نوع کامنت و یا اشاره به برند شرکت خود چه مثبت و چه منفی را بفهمید و مثلا در صورت دیدن شایعات و اخبار منفی بر علیه برند خود سریع تر عکس العمل نشان دهید.
- می توانید در google alerts نام رقیبان خود را نیز وارد کنید تا از آخرین اخبار و موضوعات مربوط به آنها نیز مطلع شوید. مثلا از نوع تبلیغاتی که انجام می دهند و پست های مهمانی که ممکن است در سایت های مختلف بگذارند. دانستن این موارد به شما بینشی نسبت به بازار می دهد و می توانید با دید بازتری رقابت کنید.
- کلمات کلیدی در صنعت خود را وارد کنید تا از آخرین اخبار و تغییرات در حوزه خود مطلع شوید و بتوانید خود را با این تغییرات هماهنگ کنید.
گوگل به شما این امکان را می دهد که فرکانس دریافت ایمیل از طرف google alerts را تعیین کنید که هر چند وقت یکبار تمایل به دریافت ایمیل را دارید.
در مورد google alerts به نکات زیر توجه کنید
- این ابزار متاسفانه صفحه های سوشال مدیا را بررسی نمی کند. فضای شبکه های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ واقعا فضای مهمی است و نمی توانید از آنها صرف نظر کنید. بنابراین از فضای سوشال مدیا هم غافل نشوید.
- Google alerts ابزار ساده ای است. نیاز به عضویت و لاگین در سایت ندارد و امکاناتی مانند آنالیتیکس در اختیار شما نمی گذارد. در واقع google alerts ابزاری ضروری است که البته باید در کنار ابزارهای دیگر به کار برده شود.
- در وارد کردن کلمات کلیدی زیاده روی نکنید. وارد کردن کلمات متعدد باعث می شود که صندوق ورودی ایمیل شما پر از ایمیل های google alerts شود و شما را به حدی سردرگم می کند که بدون توجه به محتوای ایمیل ها آنها را پاک کنید. همچنین این قانون برای کلمات متداول و پرکاربرد هم وجود دارد.
- به جای وارد کردن یک کلمه می توانید عبارتی از کلمات وارد کنید. در نتیجه google alerts ایمیل هایی که به شما می زند دارای محتوای نزدیکتری به منظور شما خواهد بود.
ابزار گـوگـل : ابزار دهم- گوگل ادسنس (Google AdSense):
در بالاتر ضمن توضیح درباره دو سرویس گوگل ادوردز و دابل کلیک سرچ گوگل، به مفهوم کوکی اشاره کردیم و گفتیم که کوکی های دابل کلیک سرچ ، هدف گذاری را در دوحالت انجام می دهند:
مورد اول مربوط به هدف گذاری با اطلاعات سایت ناشر و مورد دوم هدف گذاری بر اساس شبکه تبلیغ دهندگان است که تبلیغات با هدف گذاری نوع دوم با سرویس گوگل ادسنس انجام می شود.در واقع گوگل ادسنس طرف مقابل گوگل ادوردز است. در گوگل ادسنس شما می توانید به عنوان ناشر تبلیغات با گوگل همکاری کنید و تبلیغاتی که در گوگل ادوردز سفارش داده شده را در وب سایت خود قرار دهید.
چه وب سایتی برای برقراری ارتباطات بیزینسی یا اینکه بلاگی برای انتشار محتوا دارید که روزانه ترافیک خوب و یا متوسطی به سایت شما وارد می شود ، می توانید با استفاده از سرویس گوگل ادسنس درآمد کسب کنید. این کار را به سادگی با اضافه کردن کد مربوط به تبلیغات گوگل ادسنس می توانید انجام دهید که تبلیغ در مکان های مختلف وب سایتتان نمایش داده شود. مقدار درآمدی که با این روش می توانید کسب کنید به موضوع وب سایت شما و ترافیک ورودی ، موقعیت تبلیغ ادسنس در وب سایت وابسته است.
کسب درآمد با استفاده از ابزار گـوگـل : گوگل ادسنس با دو روش CPM (پرداخت بر اساس تعداد بازدیدکننده) و CTR (میانگین تعداد کلیک) انجام می شود.
گوگل ادسنس در ابتدا برای ثبت نام از شما نام و آدرس می پرسد.هدف این است که از این اطلاعات برای پرداخت وجه استفاده کند و به خاطر تحریم های موجود ثبت آدرس در ایران امکان پذیر نیست. اما به این معنی نیست که در ایران نمی توان از گوگل ادسنس استفاده کرد.راهی که در این زمینه پیشنهاد می شود ، ثبت آدرس دوستان و یا بستگان مقیم کشورهای دیگر است.
- گوگل برای تایید ثبت نام، به آدرس مورد نظر نامه ای حاوی کد تایید ثبت نام می فرستد. در نتیجه شما می توانید با دریافت کد از دوستتان آن را در پنل گوگل ادسنس خود ثبت کنید. توجه کنید که بعد از ثبت نام چک های پرداختی گوگل ادسنس به آن آدرس ارسال می شود.
- چک های پرداختی گوگل ادسنس به آدرس ثبت شده در پنل شما ارسال می شود.اما با توجه به اینکه بانک مورد نظر گوگل با ایران تبادلات مالی ندارد باید از شرکت های ایرانی که کار تبادل های مالی گوگل ادسنس را در ایران انجام می دهند کمک بگیرید. این شرکت ها کارتان را ساده می کنند.
- متاسفانه گوگل ادسنس وب سایت های با پسوند .ir را نمی پذیرد. بنابراین برای استفاده از گوگل ادسنس باید وب سایتی با پسوند .com داشته باشید.
- نکته دیگر این که گوگل ادسنس نسبت به وب سایت هایی که تازه ساخته شده اند و یا ترافیک کمی دارند، محتاط است و تبلیغات کمتری به آنها اختصاص می دهد.خوب است قبل از ثبت نام در گوگل ادسنس سعی کنید حداقل به مدت ۶ ماه با تولید محتوا و روش های لینک سازی سایت خود را غنی تر کنید و ترافیک بیشتری را به آن جلب کنید.
مقاله پیشنهادی : درآمد زایی از بازی پوکمون گو
ابزار گـوگـل : ابزار یازدهم- سرویس مدیریت تگ گوگل(google tag manager)
GTM سرویس رایگان و قدرتمند گوگل ( ابزار گـوگـل ) که می توانید برای اهداف بازاریابی از آن استفاده کنید.با استفاده از پنل مدیریت تگ نیازی به استفاده از مهارت های کدنویسی ندارید و در این زمینه از کمک گرفتن از دولوپر خود بی نیاز می شوید و روند انجام آن دردسر کمتری خواهد داشت و برای تصمیم گیری های سریع تر در مورد وب سایت و اجرای آن به کمک شما خواهد آمد.
ابتدا بیایید درباره مفهوم تگ (Tag) صحبت کنیم.
تگ (Tag) چیست؟
تگ ها در واقع یک رشته کد هستند که شما با استفاده از پنل GTM (البته بدون نیاز به کدنویسی) به سایت خود اضافه می کنید. تگ ها به شما کمک می کنند که ترافیک ورودی به سایت خود را دقیق تر کنترل کنید و استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را بهینه تر انجام دهید.
سیستم مدیریت تگ چه کاربردی دارد؟
با استفاده از تگ ها می توانید قابلیت های مختلف را بدون دستکاری کدهای سایت به آن اضافه کنید.این قابلیت ها شامل سرویس های گوگل و شرکت های دیگر غیر از گوگل هستند. از جمله این قابلیت ها می توان از اضافه شدن صفحه کوچکی برای چت در کنار سایت و یا pop up سرویس هایی مثل mailer lite ( برای عضویت و دریافت خبرنامه) نام برد. هم چنین استفاده از گوگل ادوردز با وجود تگ منیجر راحت تر است. در ابتدای استفاده از گوگل آنالیتیکس ، این سرویس یک اسکریپت در اختیار شما قرار می دهد که در بالای کد وب سایت خود قرار دهید.با استفاده از این گوگل تگ منیجر دیگر نیازی به قرار دادن اسکریپت های جداگانه برای هر سرویس در کد وب سایت نخواهید داشت.اضافه کردن سرویس دابل کلیک گوگل ، ترکر ها و تگ های مربوط به گوگل ادوردز از جمله دیگر تگ های کاربردی در GTM است.
استفاده از تگ منیجر بر روی سرعت سایت شما هم تاثیر بسزایی دارد. به این صورت که اگر این قابلیت ها را با کدنویسی بخواهید اضافه کنید احتمال آن زیاد است که بر سرعت سایت شما تاثیر منفی بگذارد.
ابزار گـوگـل : ابزار دوازدهم گوگل- Google Data Studio
با استفاده از این ابزار می توانید به راحتی به تمام سورس های داده مانند گزارش های گوگل ادوردز و گوگل آنالیتیکس و گزارش ویدئوها در یوتیوب و … دسترسی پیدا کنید و همه را در یک داشبورد ببینید و هر نمودار یا جدول و یا نقشه را به سبک دلخواه در گزارش قرار دهید . این گزارش ها را می توانید با هم تیمی ها و یا مدیران شرکت به اشتراک بگذارید. این ابزار مثل بقیه ابزارهای گوگل توانایی ویرایش و بررسی گزارش ها را به چند کاربر به صورت آنلاین دارد.
ابزار گـوگـل : ابزار سیزدهم- Google Feed Burner
این ابزار مدیریت انتشار مطالب وب سایت را به عهده دارد.
زمانی که شما پستی در بلاگ یا وب سایت خود قرار می دهید عنوان و لینک پست به لیست Feed در صفحه اصلی بلاگ ، اضافه می شود. پس Feed همان لیست کل مطالب با ساختار مشخص است .با اضافه کردن مطالب بلاگ و یا وب سایتتان در FeedBurner ، این ابزار آنها را بررسی می کند و اگر مطلب جدیدی گذاشته باشید آن را با کاربرانی که از طریق RSS عضو خبرنامه شما شده اند، از طریق ایمیل به اشتراک میگذارد. خوبی این ابزار این است که چون سرویس آن متعلق به گوگل است ، ایمیل ارسالی شما هیچگاه اسپم نمی شود.اما ساختار آن به مراتب از ایمیلی که خودتان طراحی و ارسال کنید ساده تر است.البته این ابزار تنها به عنوان ابزار ایمیل مارکتینگ مورد استفاده قرار نمی گیرد و قابلیت های دیگری هم دارد.
نکته قابل توجه این است که با استفاده از پنل فیدبرنر می توانید تعداد کلیک هایی که بعد از ارسال خبرنامه اتفاق می افتد را ببینید و این بینش خوبی از دلایل موفقیت آن پست ها به شما می دهد.آیا دلیل موفقیت محتوای مناسب تر است؟ زمان یا روز مناسب برای انتشار پست و یا چیز های دیگر است. این بررسی به شما در تولید محتوای مورد علاقه کاربران و در نتیجه وایرال شدن آن کمک می کند.
با استفاده از سرویس iGoogle می توانید در یک داشبورد Feed بلاگ های مختلف را در کنار هم داشته باشید و هیچ پست از بلاگ های مربوط به تخصصتان و یا بلاگ های مورد علاقه تان را از دست ندهید.
ابزار چهاردهم- Google Insights:
این ابزار گـوگـل که نسخه کامل تری از google trends است، از جمله ابزارهایی است که به شما در تولید محتوا و سئو کمک می کند.هم چنین همینطور که از نام آن مشخص است، بینش خوبی درباره صنعتی که در آن فعال هستید به شما می دهد.با Google Insight می توانید میزان سرچ درباره موضوعات مختلف را در محل های مختلف و در گروه ها و ویژگی های مختلف بررسی کنید. این ابزار میزان علاقه کاربران به کلمات کلیدی در مناطق مختلف را به شما نشان می دهد. در نتیجه می توانید محتوای بلاگ خود را با بینش بیشتری تهیه کنید و از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید. اگر با اکانت گوگل خود وارد شده باشید، می توانید اعداد و ارقام دقیق تری در گزارش های google insight ببینید.
از google insight می توانید در موارد زیر استفاده کنید:
- کلمات کلیدی پیدا کنید و استراتژی آینده در بازاریابی محتوا را بهینه تر کنید.
- زمان مناسب برای استفاده از هر کلمه کلیدی را پیدا کنید.
- متناسب با کلمات کلیدی محتوای مرتبط تولید کنید.
ابزار گـوگـل : ابزار پانزدهم- Google Analytics URL Builder
تصور کنید محتوای جدیدی در سایت یا وبلاگ خود منتشر کرده اید، لینک این محتوا را در صفحه کسب و کار خود در شبکه های اجتماعی نیز قرار داده اید و هزینه ای برای تبلیغات در سایت های دیگر هم پرداخت کرده اید. این پست به محتوای موفقی تبدیل می شود و مشتریان زیادی از طریق آن به وب سایت شما مراجعه می کنند. سوال مهم اینجاست که دقیقا کدام فعالیت از مجموعه فعالیت های شما باعث موفقیت این پست شده است. آیا متن محتوای شما بیشترین تاثیر را داشته؟ آیا بیشتر مشتریان از فضای شبکه های اجتماعی آمده اند و یا تبلیغات کلیکی که انجام داده اید، بر روی موفقیت این محتوا بیشترین تاثیر را داشته است.
برای پاسخ به این سوال، باید بدانید کدام یک از کانال های مورد استفاده بیشترین ترافیک را به سایت شما وارد کرده است. شاید بگویید که این موضوع را از گزارش های گوگل آنالینتیکس هم می توان فهمید، اما گوگل آنالیتیکس به تنهایی جزئیات اطلاعات کمپین ها را در اختیار شما قرار نمی دهد.مثلا در گزارش گوگل آنالیتیکس نشان داده می شود که بیشترین ترافیک ورودی از لینکدین است. اما شما با این آمار نمی توانید بفهمید که این ترلفیک به خاطر انتشار یک پست در یک گروه بوده و یا قرار دادن لینک سایت در صفحه پروفایلتان بوده است.
با استفاده از URL builder می توانید اطلاعات بیشتری به دست آورید. URL Builder با اضافه کردن پارامترهایی به لینک ها باعث می شود که در صورت کلیک گزارش مربوط به آن لینک به صورت مشخص و جداگانه به گوگل آنالیتیکس ارسال شود.
برای مثال لینک زیر یک لینک عادی است:
college.tapsell.ir/summer-campaign
و در زیر با URL Builder نسخه دیگر آن لینک را ایجاد شده است:
college.tapsell.ir/summer-campaign/?utm_source=college_subscribers&utm_campaign=summer_sales
شما می توانید پنج نوع پارامتر به لینک خود اضافه کنید:
1.utm_source مثلا newsletter تا مشخص شود که ترافیک ورودی از طریق خبرنامه بوده است
2.utm_medium :رسانه تبلیغاتی مانند CPC ، بنر تبلیغاتی ، ایمیل و …
3.utm_campaign نام مشخصی برای کمپین به انتخاب خودتان
4.utm_term : برای تبلیغات پولی می توانید کلمه کلیدی مورد نظر تبلیغ را اینجا وارد کنید.
5.utm_content:اگر دو لینک با چهار پارامتر مشابه هم داشتید می توانید با این پارامتر درباره محتوای آن توضیح دهید.
با استفاده از Google URL Builder و پر کردن این پنج مورد و لینک اصلی می توانید لینک مورد نظرتان را ایجاد کنید. از این پنج پارامتر تنها utm_source جباری هستند و بقیه را می توانید خالی بگذارید.
به پایان این مقاله رسیدیم امید واریم این مطالب براتون مفید و قابل استفاده باشه .
موضوع : معرفی 8 ابزار گـوگـل در کسب و کار اینترنتی | قسمت دوم
مطالب مرتبط:
آشنایی با 3 مدل کسب و کار اینترنتی
۹۰ ایده کسب و کار با سرمایه گذاری کم
به وجود آوردن یک کسب و کار اینترنتی موفق
راه اندازی کسب و کار اینترنتی با هزینه کم
9 اصل برای راه اندازی کسب و کار خودتان