یک کارشناس روابط عمومی یا متخصص روابط رسانه ای، یک صدا، هویت و تصویر عمومی مثبت برای یک سازمان یا فرد ایجاد و آن را حفظ می کند. وظایف آنها شامل نوشتن و انتشار بیانیه های مطبوعاتی، ارائه پاسخ به درخواست های اطلاعاتی رسانه ها و نظارت بر افکار عمومی شرکت ها با استفاده از رسانه های اجتماعی یا نظرسنجی است.
وظایف و مسئولیت های کارشناس روابط عمومی
در حالی که نقش سطح بالای یک متخصص روابط عمومی مدیریت تصویر عمومی یک شرکت است، این شغل را می توان به چندین وظیفه کوچکتر تقسیم کرد. به عنوان مثال، این متخصصان اعلامیههای مطبوعاتی را پیشنویس میکنند و به شرکت کمک میکنند تا لحن مورد نیاز خود را برای استفاده در رسانههای اجتماعی تعیین کند. کارشناس روابط عمومی نیز مسئولیت موارد زیر را بر عهده دارد:
- کمک به اطمینان از ثبات برند در مارکت
- کمک به مشتریان در درک آنچه یک شرکت ارائه می دهد
- برنامه ریزی و هدایت برنامه های روابط عمومی
- کمک به تیم های بازاریابی برای بیان داستان های موثر برند
- پاسخگویی به درخواست های اطلاعاتی مشتریان و اعضای رسانه
- نوشتن یا ویرایش سخنرانی ها
کارشناس روابط عمومی چه می کند؟
متخصصان این شغل توسط شرکتها استخدام میشوند تا تصویر عمومی خود را مدیریت کنند و اطمینان حاصل کنند که شهرت مثبتی در بین مردم به دست آورده و حفظ میکنند. آنها کیتهای مطبوعاتی را برای توزیع در رسانهها میسازند، که ممکن است شامل تصاویر شرکت، مطالعات موردی، داستانهای ویژه، بیانیههای مطبوعاتی یا نامههای پیشنهادی باشد. برخی از این متخصصان همچنین برای افرادی مانند افراد مشهور یا شخصیتهای عمومی کار میکنند تا اطمینان حاصل کنند که تصویر مثبتی از طرفداران خود دارند.
از آنجایی که آنها به طور منظم داستان ها و بیانیه های مطبوعاتی را در مورد مشتریان خود ارسال می کنند، متخصصان این شغل باید روابط قوی با رسانه ها داشته باشند. آنها همچنین با ترتیب دادن کنفرانسهای مطبوعاتی، حضور در رویدادها و مصاحبهها، راههایی پیدا میکنند تا مشتریان خود را در معرض دید عموم قرار دهند.

مهارت ها و صلاحیت های متخصص روابط عمومی
یک داوطلب خوب متخصص روابط عمومی دارای چندین مهارت و صلاحیت پیش نیاز خواهد بود. مهارت های ارتباطی مسلماً مهم ترین صلاحیت برای این موقعیت ها هستند - آنها نه تنها باید با طرف های خارجی ارتباط برقرار کنند، بلکه باید به صاحبان مشاغل و کارگران کمک کنند تا بفهمند چگونه در مورد شرکت صحبت کنند یا محتوا ایجاد کنند. سایر مهارت ها و صلاحیت های مهم برای متخصصان روابط عمومی عبارتند از:
- مهارت های سازمانی
- توانایی کار تحت فشار
- توانایی همیشه نمایندگی یک شرکت به صورت حرفه ای
- مهارت های فوق العاده در نوشتن و ویرایش
- آشنایی با آخرین روندهای روابط عمومی و بهترین شیوه ها
انتظارات حقوق کارشناس روابط عمومی
در حالی که داده های حقوق و دستمزد یک متخصص کارشناس روابط عمومی در دسترس نیست، مقداری که آنها می توانند کسب کنند اغلب به عواملی مانند صنعتی که لیست شغل در آن قرار دارد، سطح تجربه نامزد و موقعیت جغرافیایی بستگی دارد.
الزامات آموزش متخصص روابط عمومی
اکثر شرکت ها از یک متخصص که این شغل را به عهده می گیرد انتظار دارند که دارای مدرک لیسانس در روابط عمومی یا رشته های مرتبط مانند ارتباطات یا بازاریابی باشد. برخی از شرکت ها ممکن است به مدرک کارشناسی ارشد نیاز داشته باشند، که معمولاً سطح تحصیلات مورد انتظار برای مدیران روابط عمومی یا رهبران تیم است. برخی از شرکت ها دوره های کارآموزی را ارائه می دهند که در نهایت می تواند به سمت متخصص روابط عمومی منتهی شود.
شرایط تجربه کارشناس روابط عمومی
شرکت ها ممکن است مشاغل سطح ابتدایی این حرفه را ارائه دهند که نیازی به آموزش یا تجربه خاصی ندارد و کارمندان ممکن است در داخل شرکت پیشرفت کنند. متقاضیان سطح متوسط باید حداقل سه سال تجربه داشته باشند. نامزدهای با تجربه در سایر مشاغل ارتباطی نیز ممکن است مهارت های مورد نیاز برای نقش های روابط عمومی را داشته باشند.
نمونه شرح شغل برای موقعیت های مشابه
متخصصان کارشناس روابط عمومی مهارت های زیادی دارند که با سایر مشاغل مربوط به این شغل همپوشانی دارد. اگر این نمونه شرح شغل کاملاً آن چیزی نیست که به دنبال آن هستید، در اینجا نمونه مشابهی وجود دارد:
شرح شغل مدیر روابط عمومی
مدیر روابط عمومی مسئول مدیریت اطلاعات بین مشتریان خود و عموم مردم به منظور رشد برندها و افزایش فروش برای مشتریان است. وظایف آنها معمولاً شامل ایجاد اقلام خبری، انتشارات مطبوعاتی و قرار دادن محصولات برای تأثیرگذاری بر افکار و رفتار عمومی و تبلیغ محصولات یا مشتریان برای مخاطبان است. مدیر روابط عمومی همچنین بر عملکرد کارشناسان روابط عمومی نظارت و آنها را هدایت می کند.

وظایف و مسئولیت های این شغل
وظایف اصلی مدیر حساب روابط عمومی تأثیرگذاری بر مردم و تبلیغ محصولات از طریق انتشارات مطبوعاتی و اخبار بدون استفاده از تبلیغات پولی است. آنها تصویر عمومی مشتری را می سازند، صیقل می دهند و حفظ می کنند و تمایل دارند که چگونه خود را در جمع نشان دهند. برخی از متداول ترین مسئولیت های یک مدیر حساب روابط عمومی عبارتند از:
- ارائه پوشش خبری مثبت در مورد مشتریان یا محصولات
- همکاری روزانه با مشتریان و رسانه ها برای ارائه محتوای خبری
- تحقیق، تدوین و انتشار اطلاعیه مطبوعاتی برای رسانه های خبری و وبلاگ ها
- ایجاد روابط قوی با مشتریان، رسانه ها و سایر کارکنان شرکت
- نظارت مداوم بر رسانه های خبری، رسانه های اجتماعی و وبلاگ ها برای یافتن فرصت های جدید برای مشتریان
- کار با تیم حساب ها برای ایجاد پیشنهادات مشتری و کمک به اجرای فعالیت های روابط عمومی
- شرکت در جلسات مشتریان و تهیه گزارش برای مشتریان
مدیر روابط عمومی چه می کند؟
مدیران روابط عمومی مشاوره و رهبری کمپینهای رسانهای را در شرکتهای روابط عمومی یا شرکتهای بزرگی که دارای بخش روابط عمومی اختصاصی هستند، ارائه میکنند. آنها افکار عمومی مشتریان خود را ارزیابی میکنند و یک برنامه عمل برای جلب توجه مثبت و همسو کردن سروصدای رسانهها با اهداف مشتری خود ایجاد میکنند. اطلاع رسانی به مردم در مورد ابتکارات جدید، پاسخ به انتقادات و نگرانی ها، برجسته کردن ارتباط با جامعه و ایجاد روابط با صنعت، همه از اهداف کلیدی یک مدیر حساب روابط عمومی هستند. مدیران حساب های روابط عمومی برای یک سازمان ضروری هستند زیرا به شکل گیری هویت، شهرت و مشخصات یک برند کمک می کنند.
مهارت ها و صلاحیت های مدیر حساب روابط عمومی
موقعیت یک مدیر حساب روابط عمومی در ایجاد یک رابطه خوب با عموم مردم بسیار مهم است، بنابراین نامزدها برای برتری در این شغل باید تعدادی مهارت داشته باشند، از جمله:
- مهارت های ارتباطی دیجیتال و سنتی عالی
- آشنایی با روابط عمومی و خدمات مشتری
- مهارت های ایجاد رابطه و شبکه سازی
- هوش عاطفی و بین فردی
- درک عمیق و تجربه با رسانه های خبری و رسانه های اجتماعی
- خلاق، استراتژیک و نوآورانه
- مهارت های نویسندگی و ویرایش عالی
- تحلیلی و تجاری محور
الزامات آموزشی و آموزشی مدیر روابط عمومی
در بیشتر موارد، کارفرمایان به دنبال حداقل مدرک لیسانس یا کاردانی از نامزدهای مدیریت روابط عمومی هستند. بالاترین درجه هایی که باید به آنها توجه کرد شامل روزنامه نگاری، ارتباطات جمعی و روابط عمومی است. داوطلبانی که دارای دیپلم دبیرستان و تجربه قبلی در روابط عمومی هستند نیز ممکن است در نظر گرفته شوند. همچنین ممکن است به دنبال نامزدهایی باشید که دارای گواهینامههای سازمانهای حرفهای مانند انجمن روابط عمومی آمریکا یا متقاضیانی هستند که دورههای اضافی را برای ایجاد مهارت در زمینههایی مانند بازاریابی و رسانههای اجتماعی گذراندهاند.
الزامات تجربه مدیر روابط عمومی
برای تبدیل شدن به یک مدیر روابط عمومی، نامزدها باید تجربه قبلی در یک آژانس روابط عمومی، دفتر روابط عمومی یا هر زمینه رسانه ای سریع داشته باشند. میزان تجربه مورد نیاز بسته به اندازه سازمان شما و تحصیلات یک نامزد متفاوت است. برای شرکت های کوچکتر، نامزدها ممکن است فقط به چند سال تجربه نیاز داشته باشند، اما شرکت های بزرگتر ممکن است نامزدهایی را ترجیح دهند که حدود 10 سال سابقه کار در یک موقعیت بازاریابی یا ارتباطات، از جمله برخی از تجربه های مدیریتی دارند.

سوالات متداول در مورد کارشناسان روابط عمومی
کارشناس روابط عمومی به چه کسی گزارش می دهد؟
متخصصان روابط عمومی که در یک آژانس با تیمی متشکل از کارمندان دیگر کار می کنند که همه ممکن است به مدیران روابط عمومی گزارش دهند. این سرپرستان بر کار متخصصان روابط عمومی نظارت خواهند داشت و اطمینان حاصل می کنند که آنها رابطه مثبتی با مشتریان و رسانه ها دارند.
مدیران روابط عمومی ممکن است گهگاه با مشتریان متخصص روابط عمومی تماس بگیرند تا اطمینان حاصل کنند که آنها نیازهای آنها را برآورده می کنند و خدمات قابل توجهی ارائه می دهند. متخصصان روابط عمومی همچنین ممکن است برای راهنمایی و مشاوره در مورد چگونگی بهبود عملکرد یا حل هر گونه چالش کاری پیچیده به مدیران روابط عمومی مراجعه کنند.
متخصصان روابط عمومی معمولاً در چه شرایطی کار می کنند؟
متخصصان روابط عمومی ممکن است در مکان های مختلفی خدمت کنند. آنها بیشتر وقت خود را در دفتر خود می گذرانند، با مشتریان ارتباط برقرار می کنند و حساب های آنها را از طریق تلفن یا ایمیل مدیریت می کنند. آنها همچنین ممکن است با مراجعه به کافیشاپها، رستورانها یا دفاتر آنها حضوری با مشتریان ملاقات کنند تا در مورد استراتژیها و کمپینهای خاصی صحبت کنند.
متخصصان روابط عمومی همچنین وظیفه حفظ ارتباط قوی با رسانه ها را بر عهده دارند، بنابراین می توانند برای تنظیم مصاحبه یا ارائه اطلاعات درخواستی از این مکان ها بازدید کنند. آنها همچنین زمانی را صرف سفر به کنفرانسهای مطبوعاتی و سایر رویدادهایی میکنند که مشتریانشان در آن شرکت میکنند تا اطمینان حاصل کنند که آنها به خوبی اجرا میشوند.
تفاوت بین یک متخصص روابط عمومی و یک متخصص بازاریابی چیست؟
اگرچه هر دوی آنها کمپین هایی را اجرا می کنند که مشتریان خود را به صورت مثبت نشان می دهند، متخصصان روابط عمومی و متخصصان بازاریابی نقش های متفاوتی دارند. متخصصان روابط عمومی بر حفظ یک تصویر مثبت برای کل شرکت تمرکز می کنند.
متخصصان بازاریابی عمدتاً بر روی تبلیغ و تبلیغ محصول یا خدمات شرکت کار می کنند. آنها کمپین های بازاریابی را منتشر خواهند کرد و هزینه های تبلیغاتی پرداخت شده را مدیریت خواهند کرد. متخصصان روابط عمومی معمولاً درگیر فرآیند ایجاد کمپین بازاریابی نیستند، اما برخی ممکن است بخواهند این کمپین ها را قبل از انتشار مرور کنند تا اطمینان حاصل کنند که شرکت را به شکلی مثبت نشان می دهند.
یک کارشناس روابط عمومی خوب چیست؟
متخصصان بزرگ روابط عمومی مهارت های ارتباطی نوشتاری بسیار خوبی برای پیش نویس بیانیه های مطبوعاتی و اطلاعات رسانه ای دارند. ارتباطات کلامی و توانایی های بین فردی آنها نیز باید چشمگیر باشد، زیرا آنها به طور منظم با رسانه ها، مشتریان خود و سایر کارمندان همکاری می کنند و روابط برقرار می کنند. متخصصان روابط عمومی باید شنوندگان برجسته ای باشند تا نیازها و ترجیحات مشتریان خود را درک کنند و کمپین های روابط عمومی ایجاد کنند که نشان دهنده این اهداف باشد. همچنین برای پاسخگویی سریع و منطقی به رویدادهای منفی و تبدیل آنها به یک تصویر مثبت برای مشتری، توانایی حل مسئله و تفکر انتقادی مؤثر نیز مورد نیاز است.
منبع: وبسایت پی جو
منبع: indeed.com