ساعت مچی سواچ و گردش مالی میلیارد دلاری
ساعت مچی سواچ و گردش مالی میلیارد دلاری
تولد این برند با طراحی و ساخت 12 مدل ساعت مچی در یکم مارس 1983 در زوریخ سوئیس آغاز شد. ساعتهایی که در آن زمان بین 39 تا 50 فرانک سوئیس قیمت داشتند و قرار بود ساعتهای مچی را از دست افراد ثروتمند و اشرافزادگان به مچ دستهای جوانان و عموم مردم ببندند. از همان ابتدا این برند اصل را بر کاهش استفاده از قطعات داخلی ساعت و ساخت ساعتهای ساده و خودمانی گذاشت؛ اصلی که هنوز هم در طراحیهایش به چشم میخورد و یکی از رمزهای موفقیتش در سالهای حیات آن بوده است؛ همان روزهایی که شرکت سواچ اولین ساعتهای مچی را به بازار عرضه کرد. کمپانیهای سوئیس قصد کرده بودند گوی رقابت در تولید این محصولات را به رقبای ژاپنی چون سیکو محول کنند. اما سواچ با ساخت ساعتهای کوارترز و دیجیتال توانست بار دیگر کشورش را به صدر فروش ساعت مچی در جهان بازگرداند.
رقبای ژاپنی از میدان بهدر میشوند. سواچ که از لغات سوئیس و watch به معنای ساعت ساخته شده است، نام برندی از ساعتهای مچی است که توسط گروه سـواچ به مدیریت نیکلاس ج.هایاک تولید میشود. فکر طراحی این نسل ساعت مچی در اوایل دهه 1980، تحت مدیریت ارنست تومکه و نظارت تیمی از مهندسان ساعت علاقهمند به وجود آمد. از آنجا که این ساعت اولین وسیله پلاستیکی بود که زمان را اندازه میگرفت، فرانز اسپرچر به عنوان مشاور بازاریابی انتخاب شد و این پروژه به سرعت از اینکه تنها یک ساعت جدید و قابل تقلید برای رقبا باشد، به برندی برای سرگرمی با رویکرد بازاریابی تبدیل شد. سـواچ بر این هدف بود تا بازاری را که ساعتسازان سوئیسی به برندهای ژاپنی مانند سیکو و سیتیزن باخته بودند، دوباره از آن خود کند و محبوبیت ساعت آنالوگ را درمقابل ساعت دیجیتال دوباره زنده کند. این ترکیب بازاریابی و تولید، سوئیس را دوباره به عنوان یکی از اعضای کلیدی در دنیای ساخت ساعت مطرح کرد. قطعات ترکیبی، عملیات تولید با سرعت زیاد و تکنولوژی مونتاژکردن برای ساخت ساعتها استفاده میشد و همه اینها به محبوبیت روزافزون سـواچ اضافه میکرد. اولین معنای واژه سـواچ هنگام خلق این برند، ساعت دوم (second watch) بود، زیرا این ساعت جدید با رویکردی جدید نسبت به سایر ساعتها ساخته شد و بعدها توسط فرانز اسپرچر به عنوان ترکیبی از اسم سوئیس و watch در تمامی جهان شناخته شد. با بازاریابی خوب و تعداد قطعات مناسب یک ساعت ساخت سوئیس، این ساعت به سرعت در میان مردم محبوبیت پیدا کرد، زیرا از ساعتهای معمول آن زمان ۸۰ درصد ارزانتر بود و تعداد قطعات آن از ۹۱ واحد به ۵۱ واحد کاهش یافته بود. سـواچ در اواسط دهه ۸۰ میلادی از محبوبیت بالای خود نهایت استفاده را کرد. علاقهمندان به مد، از سواچ به عنوان کش برای بستن موهای خود استفاده میکردند یا دو عدد ساعت را به دستان خود میبستند.
در سال 2003، سواچ قراردادی را با فدراسیون جهانی والیبال در سوئیس به امضا رساند که طبق آن این شرکت اسپانسر تمامی بازیهای والیبال ساحلی میشد. سواچ که در زمینه نوآوری بسیار مطرح بود، فدراسیون والیبال را از نظر مالی و از نظر وسایل مورد نیاز تحت پوشش قرارداد. در آغاز این همکاری، سـواچ رشد علاقهمندی به بازی والیبال ساحلی را تضمین کرد و میدانست که این بازی به سرعت به یکی از پرطرفدارترین بازیهای تابستانی تبدیل میشود. بعدها همین پیوند با ورزش تبدیل به یکی از المانهای هویتیابی این برند شد. از دهه ۹۰ میلادی ورزشکاران موفق به صورت اعضای افتخاری و سفرای سواچ در فعالیتهای آن شرکت میکردند. هماکنون سواچ یکی از حامیان همیشگی مسابقات اسنوبرد، اسکیبازی و والیبال ساحلی است. امروز گروه سواچ به سرمایهگذاریهای خود در تحقیق و توسعه ادامه میدهد و به توسعه مداوم خود مشغول است. در کنار آن، گروه سواچ به فعالیت در زمینههای مایکروالکترونیک و مایکرومکانیک و در بخش اتومبیل و خدمات وارد شده است. زمانبندی مسابقات به خصوص مسابقات المپیک و تکنولوژیهای اندازهگیری که البته مزیت رقابتی برای شرکت نیستند، باعث شده است تا نام شرکت بیشتر در اذهان بماند. البته معرفی محصولات جواهرنشان این شرکت هم میتواند به نوع خود سودآوری زیادی برای شرکت داشته باشد. درسال 2010 این شرکت صاحب 5.4 میلیارد فرانک سوئیس گردش مالی، 9.3 میلیون فرانک درآمد عملیاتی و 763 میلیون فرانک سود بوده است.
موضوع : ساعت مچی سواچ و گردش مالی میلیارد دلاری
مطالب مرتبط :
درباره برند سازی بدانید
منظور از برند سازی اخلاقی دربازاریابی کسب و کار چیست؟
مقاله بازاریابی پیشنهادی : درباره چارچوب بازاریابی بدانید
برند سازی برای کسب و کار های کوچک چگونه است؟
برند سازی احساسی چیست ؟
برگرفته از شنبه