دلیل پایین بودن راندمان کاری درمحیط اداری چیست ؟
دلیل پایین بودن راندمان کاری درمحیط اداری چیست ؟
اکثر شرکتها از کارمندان خود میخواهند تا ساعات مشخصی را در دفتر کار حضور داشته باشند و به عنوان یک تیم به فعالیت بپردازند. پیش خود هم فکر میکنند که به این ترتیب بازدهی کارمندان بیشتر میشود، چرا که فقط بروی کار تمرکز دارند و چیزی مزاحمشان نخواهد شد. اما آقای فراید نظری متفاوت دارد. او فکر میکند که حضور در محیط کاری، نه تنها باعث نمیشود بازدهی ما افزایش یابد، که مزاحمتهای بسیار جدیتر برای ما بوجود میآورد و راندمان کاری ما را تا حد زیادی کاهش میدهد.
جیسون فراید کیست؟
jason-friedاو کسی است که شرکت 37Signals را تاسیس کرده است و تا به حال چندین برنامه محبوب برای کار تیمی و همکاری بین اعضای یک پروژه طراحی کرده است که مطرحترین آنها Basecamp است. او باور دارد که ما وقتی سر کار میرویم، در واقع "یک روز کاری را از دست میدهیم و در ازایش، لحظههای کاری گیرمان میآید." البته، او فقط به وضعیت موجود انتقاد نمیکند و راهکارهای برای بهبود راندمان کاری در شرکتها هم ارائه میدهد.
سخنرانی جیسون فراید در تد تاک
دیگر وقتش رسیده که به سراغ سخنرانی او در تد تاک برویم و پای حرفهایش بنشینیم. او در طی سخنرانی خود عوامل کاهش راندمان در محیطهای کاری و راهکارهای جالبی برای رفع این عوامل را به ما ارائه میدهد.به شما پیشنهاد می کنیم برای شنیدن و دیدن این سخنرانی به صفحه آپارات سر بزنید یا در ادامه مطلب نیز میتوانید نکات ارائه شده در این سخنرانی را به صورت خلاصه بخوانید.
دو عاملی که راندمان کاری را در محیط کاری کم میکنند
وقفه ایجاد شدن در کار میتواند باعث شود که ما راندمان کاری ما کاهش پیدا کند. درست مثل خواب. در خواب هم، ما باید چند مرحله را طی کنیم تا به معنی واقعی کلمه استراحت کرده باشیم و اگر در این مراحل وقفه ایجاد شود، مثلاً به دلیلی از خواب بپریم، تمام این مراحل باید از ابتدا طی شود. این دقیقاً همان دلیلی است که گاهی احساس میکنید خواب راحتی نداشتید.
همانطور که جیسون فراید توضیح میدهد، دو عامل وجود دارد که میتوانند در کار ما وقفه ایجاد کنند و بازدهی ما در محیط کار را کاهش دهد:
- 1.مدیران: کار مدیریت شامل کنترل داشتن بر کارمندان و نوع فعالیت آنهاست. اما از آنجایی که مدیرها به طور مداوم در کار کارمندان خود وقفه ایجاد میکنند تا وظایف آنها را مشخص کنند و در مورد مسائل مختلف با آنها صحبت کنند، در نهایت راندمان کار پایین میآید.
- 2.جلسات: اینکه کارمندان باید در جلسهای حضور پیدا کنند که واقعاً آنقدر هم بازدهی ندارد و در نهایت چند نفر بیشتر در آن صحبت نمیکنند، نه تنها فایده ندارد، که به ضرر شرکت نیز هست و همهچیز را آهستهتر میکند.
آیا واقعاً دورکاری به ضرر یک کسب و کار است؟
بسیاری از مدیران بر این عقیدهاند که وقتی کارمندان به صورت دورکاری فعالیت میکنند، داشتن کنترل بروی آنها چندان کار راحتی نیست و نمیتوان مطمئن بود که آنها کارها را به درستی انجام دهند. دلیلش هم ساده است: حتی اگر آنها واقعاً به کار متعهد باشند، همچنان عوامل مزاحم بسیاری وجود دارند که اجازه این کار را به آنها نمیدهند. از جمله آنها میتوان به تلویزیون، خانواده، گوشی موبایل، شبکههای اجتماعی و ... اشاره کرد. اما جیسون فراید به ما توضیح میدهد که چرا واقعاً اینطور نیست: در محیطهای دیگر، عوامل مزاحم را میتوان انتخاب کرد. یعنی ما میتوانیم انتخاب کنیم که تلویزیون تماشا کنیم یا کارمان را ادامه دهیم. اما در محیط کار، عواملی که وقفه ایجاد میکنند، به نوعی اجباری هستند. پس دورکاری لزوماً چیز بدی نیست و راندمان کاری را کم نمیکند.
سه راهکار برای افزایش بازده در محیط کاری
اما در هر صورت، ما که قصد نداریم کار را به طور کلی به صورت دورکاری انجام دهیم. پس باید راهکارهایی پیدا کنیم که مسائل را در محیط کار کمی تسهیل بخشیم. در ادامه سه راهکار فراید را برای شما میآوریم:
1.چهارشنبهها صحبت ممنوع: روزهایی انتخاب کنید که در آنها کسی حق حرف زدن نداشته باشید. مطمئناً خود شما هم از میزان بالا رفتن راندمان کار شگفتزده خواهید شد.
2.استفاده از ابزارهای ارتباطی: مکالمه رو در رو را تا جای ممکن کاهش دهید و به جایش از ابزارهای ارتباطی مثل CRM، ایمیل یا حتی نرمافزارهای آنلاین کار تیمی برای حفظ ارتباط اعضای خود استفاده کنید. درست است که این نوع ارتباط هم همچنان وقت کارمندان را میگیرد، اما دیگر وقفه به صورت اجباری نیست و کارمندان میتوانند در زمان آزاد خود این پیامها را بررسی کنند.
3.ملاقاتها را لغو کنید: اگر شما هستید که تصمیمگیرنده یک جلسه هستید، به کل آن را لفو کنید. بالاخره تصمیم نهایی به طریقی گرفته خواهد شد. اما ترجیحاً بهتر است از طریق یک جلسه نباشد.
4.تناقض انتخاب: گزینههای کمتر یعنی تصمیمگیری راحتترحتما بخوانید: تناقض انتخاب: گزینههای کمتر یعنی تصمیمگیری راحتتر
سخن نهایی
همانطور که دیدید، آقای فراید واقعاً نظرات جالبی در زمینه افزایش راندمان کاری در محیط کار داشت که مطمئن هستیم میتواند به هر کسب و کاری در این زمینه کمک کند.
موضوع : دلیل پایین بودن راندمان کاری درمحیط اداری چیست ؟
مطالب مرتبط :
۳ محیط که تجربه کارمندان را بوجود میآورند
توصیه هایی برای ارتقای بهداشت روانی در محیط کار
شگفت انگیز ترین محیط اداری