۳ محیط که تجربه کارمندان را بوجود میآورند
تعریف من از تجربه کارمندان مانند سازمانی است که آدمها بهجای اینکه مجبور باشند در آن حضور پیدا کنند، میخواهند در آن حضور پیدا کنند. چرخش از مجبور بودن به خواستن، تغییری اساسی است که سازمانهای سرتاسر جهان در حال تجربهی آن هستند. به همین دلیل است که میبینیم سازمانها روی ایجاد فضای کار جدید، طرحهای سلامت و رفاه، مرخصیّهای مربوط به تولد فرزند، خوراکیّهای سالم، انعطافپذیری محل کار و بسیاری چیزهای دیگر سرمایهگذاری میکنند. چیزهای زیادی میتوانند در ایجاد یک سازمان کارمندپسند موثر باشند، اما خبر خوب این است که هر شرکتی فارغ از حوزهی کاری، جغرافیایی یا اندازهاش تنها لازم است روی سه چیز تمرکز کند.
تجربهی کارمندی شامل سه محیط میشود: محیط فیزیکی، محیط فرهنگی و محیط فناورانه؛ نمودار این سه محیط را در تصویر مربوط به این مطلب مشاهده میکنید.
محیط فرهنگی
همهی ما راجعبه فرهنگ شرکتی و شیوههای مختلف توصیف آن شنیدهایم. برخی میگویند “فرهنگ شرکتی همان چیزهایی است که وقتی مدیر، دفتر شرکت را ترک میکند، در آن اتفاق میافتند”. برخی هم میگویند فرهنگ، از ارزشها، نگرشها، کارها و اقدامات سازمان نشأت میگیرد. و در نهایت، برخی میگویند فرهنگ توسط مدیرعامل و مدیران اجرایی شرکت کنترل میشود. فارغ از توصیف فرهنگ سازمانی یا منشأ پیدایش آن از دید شما، نکتهی مشترک همهی این تعاریف این است که فرهنگ همیشه با احساسات ارتباط دارد.
اگر فرضکنیم محیط فیزیکی همان محیطی است که آن را میبینیم، با آن برخورد میکنیم و آن را حس میکنیم، آن وقت محیط فرهنگی هم همان محیطی است که حساش میکنیم؛ همان “شور و حالی” است که پس از وارد شدن به ساختمان به شما دست میدهد یا به عبارت دیگر همان حال و هوایی است که محیط کارتان به شما میدهد. سبک رهبری، برداشت کارکنان از هدف شرکت، ساختار سازمانی و آدمهایی است که سازمان را شکل میدهند. چیزهایی نیستند که به زبان آوردهشوند یا جایی نوشتهشوند، و با این حال از مهمترین عناصر بهوجود آوردنده و طراحیکنندهی سازمان کارمندپسند هستند.
معمولا فرهنگ شرکتی یا به ما انرژی میّدهد یا از ما انرژی می گیرد، یا به ما انگیزه میدهد یا انگیزهی ما را میگیرد، و یا به ما قدرت میدهد یا قدرتمان را از ما میگیرد. همهی ما فرهنگ شرکتی محل کارمان را هر روز تجربه میکنیم، چه مثبت باشد و چه منفی.
محیط فیزیکی
محیط فیزیکی همان محیطی است که میبینیم، با آن برخورد میکنیم و آن را حس میکنیم. آثار هنری است که روی دیوارهای شرکت میبینیم، ویژگیهای مختلف آدمهایی که میبینیم (پیر، جوان، تنوع آنها و غیره) و البته هر مزیت فیزیکی دیگری که ممکن است شرکت برای ما بههمراه داشتهباشد، مثلا غذاهای خوبی که در نهارخوری شرکت برای کارکنان آورده میشوند، باشگاهی که برای کارکنان وجود دارد یا محیطی که میتوانند در آن کمی استراحتکرد. قبل از اینکه به خواندن ادامه دهید، یک دقیقه به حس و حالی که محیط فیزیکی محل کارتان برای شما به همراه میآورد فکر کنید. آیا به شما انرژی میدهد و هیجانزدهتان میکند، یا اینکه حس میکنید شبیه بیمارستان و مطب دکترها است؟
بخشی از کار من به عنوان یک آیندهپژوه حوزهي کار این است که به شرکتهای مختلف در سرتاسر دنیا بروم و ببینم چهطور طراحی شدهاند، یا حتی مهمتر از آن، طراحی خاص آنها به چه دلیل است. بسیاری از آدمها معتقد هستند شرکتها در آینده هیجانانگیزتر خواهند شد، اما عقیدهی من دقیقا خلاف این است. “نه تنها عصر محیطهای اداری به پایان نرسیدهاست، بلکه برعکس، ما بازگشتی به گذشتهی این حوزه را تجربه خواهیمکرد.”
محیط فناوارانه
محیط فناوارنهی شرکت ابزارهایی را در بر میگیرد که کارکنان از آنّها برای انجامدادن کارهایشان استفاده میکنند. این ابزارها شامل همه چیز میشوند؛ از شبکهی اجتماعی داخلی شرکتتان گرفته تا دستگاههای قابلحمل و البته لپتاپها، رایانههای رومیزی و ابزارهای ویدیوکنفرانس که کارکنان به آنها دسترسی دارند. نرمافزارهای رایانهای و تلفن همراه، ابزارهای یادگیری الکترونیک، تجربهی کاربری و عناصر طراحی که روی نحوهی کار کردن کارکنان با این ابزارها تاثیر میگذارند هم در این میان جای دارند. فناوری، سیستم عصبی مرکزی سازمان است و بیشتر مفاهیم و طرحهای مرتبط با آیندهی محیطهای کاری بدون بهکارگیری فناوری غیرممکن خواهند بود.
به سادگی میتوان متوجه چرایی اهمیتداشتن فناوری در تجربهی کاربری کارکنان شد. اگر در محل کارتان از فناوریهایی استفاده میکنید که در دههی ۱۹۹۰ میلادی محبوب بودهاند، بدونشک بهدشواری کارهایتان را انجام خواهیدداد. استفاده از فناوریهای قدیمی، ارتباط برقرار کردن با کارکنان را برای شما دشوارتر میکند، وقت شما را بسیار بیشتر میگیرد و باعث میشود بهجای اینکه در محیط کارتان شاد و فعال باشید و راندمان کاری بالایی داشتهباشید، خسته و عصبانی باشید و راندمان کاری پایینی داشتهباشید.
آیندهی دنیای کار بهکلی به تجربهی کارمندی ارتباط دارد؛ سازمانهای مختلف در سرتاسر جهان هم متوجه این نکته شدهاند و دارند روی آن سرمایهگذاری میکنند. شما چه تجربهي کارمندی برای کارمندانتان خلق ميکنید و با چه روشی این کار را انجام میدهید؟
موضوع: ۳ محیط که تجربه کارمندان را بوجود میآورند
مقالات مرتبط:
عوامل موثر بر کیفیت زندگی کاری و راهکارهایی برای افزایش آن
10 راه برجسته بودن در محل کار
۴ شیوه ی ایجاد اعتماد در محیط کاری جدید