بودن در شبکه های اجتماعی و موبایل - جلسه سوم دیجیتال مارکتینگ
بودن در شبکه های اجتماعی و موبایل - جلسه سوم دیجیتال مارکتینگ
اگر جلسه اول و جلسه دوم این مقاله را مطالعه نکرده اید به لینک های زیر مراجعه کنید :
اهمیت دیجیتال مارکتینگ در دنیای امروز چیست ؟ - جلسه اول
ایجاد یک وب سایت مناسب - جلسه دوم اهمیت دیجیتال مارکتینگ
شبکه های اجتماعی و موبایل :
دومین راه رایج برای حضور آنلاین: فهرستهای کسبوکار محلی
اگر خدمات و محصولات کسبوکار شما فقط برای یک منطقه محدود جغرافیایی عرضه میشود و مشتریان برای دریافت این خدمات باید بهصورت حضوری به کسبوکار شما مراجعه کنند، ثبت اطلاعات برندتان دریکی از فهرستهای آنلاین میتواند گزینهای برای حضور آنلاین شما باشد. شاید بهترین مثالهای کسبوکارهای محلی را بتوان سوپرمارکتها، آرایشگاهها، نانواییها و خدمات لولهکشی دانست. البته امروزه با پیشرفت اپلیکیشن و فهرستهای معرفی کسبوکارهای محلی، مثالهای این کسبوکارها افزایش یافته است. مردم برای یافتن رستورانی که در مورد آن از دوستانشان شنیدهاند یا کافهای که در نزدیکیشان باشد در گوگل جستوجو میکنند، از اپلیکیشن فوراسکوئر کمک میگیرند و یا از اپلیکیشنهای ایرانی برای یافتن محل کسبوکار موردنظرشان استفاده میکنند. فرهنگ جستوجو در فهرستهای آنلاین در مردم شکل گرفته است و به همین دلیل، بهتر است کسبوکار شما هم از این مدل حضور آنلاین بهرهمند شود.
فهرستهای محلی
وظیفه اصلی فهرستها، ارائه اطلاعات کسبوکارهای محلی است. فهرست کسبوکار محلی یک صفحه آنلاین است که نام تجاری، آدرس، شماره تلفن، لینک وبسایت، ساعت کاری، تصاویر خدمات و محصولات، محل جغرافیایی روی نقشه و سایر جزئیات کسبوکار شما را در معرض دید کاربران اینترنت قرار میدهد. هزاران وبسایت و فهرست محلی وجود دارد که صاحبان مشاغل میتوانند بهصورت رایگان کسبوکار خود را در آنها معرفی کنند. Yelp، Bing Places و Yahoo! از معروفترین فهرستهای کسبوکار محلی در دنیا هستند، برخی اپلیکیشنها هم بهطور تخصصی به ثبت کسبوکارها در حوزهای خاص میپردازند برای مثال فوراسکوئر کسبوکارهای مربوط به غذا و سرگرمی را ثبت کرده و به اشتراک میگذارد.
در ایران هم مدتی است که این اپلیکیشنها و فهرستها فراگیر شدهاند: نزدیکا، همگردی، دانرو، لوکز اپلیکیشنهای فعال در این حوزه هستند و کتاب اول و فیدیلیو نیز مشهورترین فهرستهای آنلاین فارسی برای کسبوکارهای محلی هستند. هرچه تعداد فهرستهای محلی که در آنها ثبت نام میکنید بیشتر باشد، شانس بیشتری برای حضور آنلاین پیدا خواهید کرد؛ بنابراین، از حضور در تمام جاهایی که مشتریان بالقوه ممکن است شما را پیدا کنند اطمینان حاصل کنید.
برای حضور در این فهرستها، کسبوکار شما باید دارای شرایط زیر باشد:
۱- نام تجاری (برند)
۲- یک شماره تلفن محلی با کد شهر محل اقامت
۳- آدرس جغرافیایی دقیق و قابل مراجعه (دفاتر مجازی در فهرستهای آنلاین ثبت نمیشوند.)
۴- راههای ارتباط و تماس حضوری با مشتریان (تماس مجازی مورد قبول نیست.)
نکات مهم برای داشتن یک فهرست موفق
برای داشتن یک فهرست موفق به این ویژگیها دقت کنید: نام، آدرس، شماره تماس، دستهبندی، تصاویر، سایتیشن.
۱- اطلاعات خود را بهدرستی و بهصورت کامل در این فهرستها قرار دهید تا مخاطبین بهراحتی به شما دسترسی داشته باشند. این کار بسیار مهم است؛ زیرا گوگل، پروفایلهایی که کامل هستند را در اولویت نمایش در موتورهای جستوجو قرار میدهد.
۲- سایتیشن محلی به معنی ذکر نام کسبوکار، وبسایت و محل شما در دیگر سراچههاست که باعث میشود گوگل، شما را در رتبه و موقعیت بهتری قرار دهد و رتبه وبسایت شما در موتورهای جستوجو افزایش یابد. این کار باعث میشود وقتی مردم با کلیدواژه کسبوکار شما به جستوجو میپردازند، شما در نتایج صفحه اول به آنها معرفی شوید و پیدا کردنتان برای مشتریان بالقوه آسانتر شود. برای تحقق این امر، یک راه ساده و رایگان، حضور در تعداد زیادی از فهرستهای آنلاین است. بهترین فهرستها در حوزه کاری خود را بیابید و در آنها ثبت نام کنید؛ بهاینترتیب هرچه در تعداد فهرستهای بیشتری حضور داشته باشید، رتبه شما در موتورهای جستوجو بالاتر خواهد رفت.
۳- نکته قابلتوجه دیگر این است که برند و آدرس شما باید در تمام راهنماهای موجود یکسان باشد و اگر تغییری در یکی از فهرستها ایجاد کردید، فوراً باید بر سایر فهرستها نیز اعمال شود. بهعنوانمثال، در صورت تغییر آدرس آرایشگاهتان، حتماً این تغییر را در تمام فهرستها اعمال کنید در غیر این صورت ممکن است مشتریان سابق شما نتوانند آدرس جدید را پیدا کنند و درنتیجه رفتهرفته از تعداد مشتریان شما کاسته شود.
۴- چون هدف اصلی فهرستهای آنلاین یافتن اطلاعات تماس و آدرس محل مراجعه است، کاربران زیادی از طریق موبایل این جستوجو را انجام میدهند تا تنها با یک کلیک بتوانند با محل موردنظر تماس بگیرند یا از طریق راهنمای مسیر روی نقشه، محل موردنظر را سریعاً پیدا کنند.
مزایای استفاده از فهرستهای محلی
۱- مهمترین ویژگی این فهرستها رایگان و آسان بودن راهاندازی و مدیریت آنهاست درصورتیکه برای راه اندازی وبسایت، باید زمان و هزینه بهمراتب بیشتری صرف کنید و سایر راهکارهای حضور آنلاین نیاز به پشتیبانی و تولید محتوای مستمر بیشتری دارند.
۲- پس از ثبتنام در این فهرستها، قادر به مدیریت و بهروزرسانی و ایجاد تغییرات موردنیاز در فهرست خود خواهید بود. همچنین میتوانید تعداد افرادی که روی لیست شما کلیک کردهاند را نیز مشاهده کنید و متوجه نقاط ضعف و قوت اطلاعات و تصاویری که به اشتراک گذاشتهاید بشوید.
۳- میلیونها کاربر بهصورت رایگان به این فهرستها دسترسی دارند، بسیاری از این فهرستها امکان تعامل کاربران را فراهم کردهاند و کاربران اگر از خدمات/محصولات شما راضی باشند میتوانند نظرات مثبتی در مورد کسبوکار شما بنویسند، بهاینترتیب مشتریان جدیدی که دنبال شما هستند با نظرات مشتریان قبلی هم آشنا خواهند شد.
۴- باعث افزایش رقابت بین کسبوکارهای محلی میشود. اگر سایر رقبای شما در این فهرستها حضور ندارند و شما زودتر از آنها اقدام به ثبت کسبوکار خود کنید، گوی سبقت را در جذب مشتریان آنلاین ربودهاید.
سومین راهکار حضور آنلاین: شبکه های اجتماعی و موبایل
روزانه، میلیونها نفر در سراسر جهان چندین دقیقه از زمان خود را صرف حضور در شبکههای اجتماعی میکنند. شبکههای آنلاین یا رسانههای اجتماعی به مردم امکان برقراری ارتباط، تعامل، اشتراکگذاری و تبادل اطلاعات را میدهد. همچنین این شبکههای اجتماعی میتوانند ابزاری عالی برای کسبوکار باشند که امکان تماس مستقیم با مشتریان احتمالی، اشتراکگذاری اطلاعات کسبوکار، آگاهی از درخواست مشتریان، ایجاد اعتماد و جذب هرچه بیشتر مخاطبان را فراهم میکنند.
بودن در شبکه های اجتماعی و موبایل
شبکههای اجتماعی نظیر اینستاگرام، تلگرام، لینکدین، توئیتر، گوگلپلاس، فیس بوک، یوتیوب، پینترست و … که هر یک دارای میلیونها کاربر ایرانی و خارجی هستند، فرصت بینظیری برای دیده شدن کسبوکار شما فراهم میکنند. بدون حضور فعال در شبکههای اجتماعی، سود بردن از مزایای این شبکهها ممکن نیست اما در ابتدا باید بدانید که مشتریان شما بیشتر در کدام شبکههای اجتماعی که در بالا ذکر شد، حضور دارند. سپس باید یک صفحه در شبکههای اجتماعی موردنظر ایجاد کنید و اطلاعات مربوط به کسبوکارتان مانند موقعیت مکانی و اطلاعات تماس خود را قرار دهید و درصورتیکه امکان اشتراک عکس و ویدئو وجود دارد توجه مخاطبان را از این طریق جلب کنید. سپس باید دنبال کنندگان صفحه خود را افزایش دهید و این کاری بسیار زمانبر است.
برای شروع باید از جذب مشتریان موجود آغاز کنید؛ برای مثال از طریق آویختن تبلیغات محیطی در فروشگاه و محل مراجعه مشتریانتان، آنها را به بازدید از صفحه شبکه اجتماعی خود دعوت کنید یا ۱۰% تخفیف برای کسانی که بهصورت آنلاین با شما ارتباط برقرار میکنند، قرار دهید. راههای مختلفی ازجمله برگزاری مسابقات در شبکههای اجتماعی، برگزاری رویدادهای ویژه، قرار دادن پیشنهادها و تخفیفهای ویژه دنبال کنندگانتان در شبکههای اجتماعی و مهمتر از همه، ایجاد محتوای سرگرمکننده، ارزشمند و آگاهیبخش میتواند به توسعه شبکههای اجتماعی شما کمک کند. یکی از راهکارهای پرطرفدار این روزها برای گسترش مخاطبان در شبکههای اجتماعی، استفاده از بازاریابی تأثیرگذار است که در این مطلب ۶ راه استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ را توضیح دادهایم.
شبکه های اجتماعی و موبایل : مهم ترین مراحل بودن در شبکه اجتماعی
کسبوکار شما باید هدف از حضور در هر یک از شبکههای اجتماعی را برای خود مشخص کند؛ آیا به دنبال راهی سریع برای پاسخگویی به مشتری هستید و میخواهید از شبکههای اجتماعی برای مدیریت بهتر ارتباط با مشتری استفاده کنید؟ آیا رسانههای اجتماعی راهی برای تشویق مشتریهای فعلی به خرید بیشتر از شماست؟ آیا به دنبال جذب مشتریهای جدید هستید؟ در مدیریت هرکدام از شبکههای اجتماعی مدام از خود بپرسید که امیدوارید با رسانههای اجتماعی به چه موفقیتی برسید؟ پاسخ به این پرسشها در کنار شناخت دقیق مخاطبین، میتواند مشخص کند که کسبوکار شما باید در کدام شبکههای اجتماعی حضورداشته باشد و استراتژی تولید محتوا برای هرکدام را تبیین کند.
- ثبت پروفایل و صفحه کسبوکار
بعد از مشخص شدن شبکههای اجتماعی مناسب برای شما در گام اول، گام دوم این است که در هرکدام صفحهای برای کسبوکار خود ثبت کنید. بسیاری از شبکههای اجتماعی صفحات مخصوص کسبوکارها را از صفحات کاربران عادی متمایز کردهاند و خدمات ویژهای به صفحات تجاری ارائه میدهند. اگر شبکهای که انتخاب کردهاید شامل این دستهبندی میشود، حتماً با جستوجو در Help آن با خدماتی که به صفحات تجاری ارائه میشود آشنا شوید. برای ایجاد صفحه در هر شبکه اجتماعی احتمالاً لازم است اطلاعات کلی در مورد کسبوکارتان، نحوه تماس با آن، لوگو و تصاویری از کسبوکار را منتشر کنید. توجه داشته باشید که محتوای صفحه اجتماعی شما از طریق موتورهای جستوجو نیز قابلدسترسی هستند؛ بنابراین سعی کنید محتوای باکیفیتی را در صفحه کسبوکارتان ارائه کنید.
- برنامهریزی و تدوین استراتژی
شبکههای اجتماعی و جامعه هدف آنها تفاوتهای زیادی با یکدیگر دارند و این نکته، بیان گیر اهمیت داشتن استراتژی جداگانه تولید محتوا برای هر شبکه است. ماهیت توییتر ایجاب میکند که برای دیده شدن کسبوکارتان روزانه تعداد زیادی توئیت جدید منتشر کنید اما اگر فرکانس انتشار تصاویر و ویدئوهای اینستاگرام شما زیاد باشد، مخاطبان کلافه میشوند و از جمع دنبال کنندگان شما خارج میشوند. این یک مثال ساده از تفاوتهای گسترده شبکههای اجتماعی است که اهمیت برنامهریزی انتشار را نشان میدهد. بعد از ثبت پروفایل خود در هر شبکه اجتماعی، زمانی را برای شناخت موفقترین صفحات و افراد آن شبکه بگذارید، ظرفیت تولید محتوا در بین نیروهای کسبوکار خود را بررسی کنید و در نهایت، برنامهریزی دقیقی برای انتشار محتوا در هر شبکه اجتماعی انجام دهید.
بعد از تدوین یک استراتژی باید کار تولید محتوا را آغاز کنید. اگر برای شروع مردد هستید، میتوانید در گام اول تولید محتوا، به افزایش آگاهی مردم درباره کسبوکارتان بپردازید. این کار به شما کمک میکند که از مخاطبان خود بازخورد بگیرید و حرکت بعدی در رسانههای اجتماعی را برنامهریزی کنید. ازآنجاکه احتمالاً تعدادی از مخاطبان جدید شما در شبکههای اجتماعی هنوز اطلاعاتی در مورد کسبوکارتان ندارند، معرفی محصولات و خدمات شما میتواند برای آنها جالب باشد. استفاده از مناسبتهای مربوط به کسبوکارتان، اشتراک داستانهای روزمره در محیط کاری و موفقیتهای تیمی، آمارها و مطالب علمی در مربوط به صنعت و حوزه کاری شما و … همه میتوانند بهانههایی برای تولید محتوا در شبکههای اجتماعی متناسب باشند.
تا مرحله ۴ گامهایی برای حضور در شبکههای اجتماعی برداشتهاید. فعالیتهای بعدی شبکههای اجتماعی، در حیطه گام دوم دیجیتال مارکتینگ یعنی اطلاعرسانی قرار میگیرند که در جلسات بعدی به آنها خواهیم پرداخت و برای اطلاع از انتشار این جلسات، کافی است ایمیل خود را در این بلوک ثبت کنید. بهطور خلاصه، به خاطر داشته باشید که یکی از بهترین راهها برای جذب مخاطب به صفحه کسبوکارتان در شبکههای اجتماعی، دعوت از دوستان و خانواده و آشنایان خودتان و سایر همکاران و همتیمیهاست. کسبوکار خود را در صفحات شخصی خود معرفی کنید و از دوستان خود بخواهید آن را با دیگران هم به اشتراک بگذارند تا از یک راهکار رایگان برای اطلاعرسانی آنلاین بهرهمند شوید.
شبکه های اجتماعی و موبایل : مزایای شبکههای اجتماعی برای حضور آنلاین
حضور در شبکههای اجتماعی علاوه بر اینکه شما را قادر میسازد با مشتریان ارتباط داشته باشید، به مشتریان نیز این امکان را میدهد که بهصورت مستقیم با شما ارتباط برقرار کنند. این ارتباط مداوم، کاربران را به مشتریان دائم شما تبدیل میکند و موجب رضایتمندی آنها میشود، زیرا برندها در این شبکهها میتوانند مانند افراد رفتار کنند و این موضوع برای کاربران مطلوب است.
- افزایش آگاهی از برند (brand awareness)
افزایش آگاهی مردم از برند شما؛ رسانههای اجتماعی به شما اجازه میدهد که داستان کسبوکار خود را از طریق ایجاد پروفایل در شبکههای اجتماعی و اشتراک مطالب و تصاویر مرتبط با کاربران این شبکهها در میان بگذارید. این راهکار هزینه ناچیزی دارد و در اکثر موارد یک راهکار رایگان برای آگاهسازی مخاطبان در مورد کسبوکار شماست.
گسترش جامعه مخاطبان شما؛ مطالب شما میتواند تنها با یک کلیک برای مخاطبین زیادی نمایش داده شود، همچنین مشتریان فعلی شما میتوانند از طریق شبکههای اجتماعی، سفیر نام تجاری شما باشند به این صورت که بسیاری از دنبال کنندگان شما در شبکههای اجتماعی از طریق خواندن نظرات خوب مشتریان محصولات شما در این شبکهها، تبدیل به مشتریان احتمالی شما خواهند شد. این اتفاق همچنین اعتماد مشتریان به شما را افزایش خواهد داد زیرا مردم عادی در شبکههای اجتماعی، صادقانه و بهدوراز هرگونه تبلیغ جانبدارانه، نظرات خود را مطرح میکنند.
- وفاداری مردم نسبت به برند
وفاداری مردم نسبت به برند شما؛ درواقع، بعد از مدتی مشتریان تمایل دارند تنها محصولات برند شما را خریداری کنند. شبکههای اجتماعی میتوانند تصویری که دوست دارید مردم از برند شما داشته باشند را بسازند. همدلی و هم دردی برند شما در اتفاقات ملی، کمپینهای مسئولیت اجتماعی که در این شبکهها به مخاطبان اعلام میکنید، نحوه پاسخ به نظرات مخاطبان در شبکههای اجتماعی و … همه میتوانند مخاطبان شما در شبکههای اجتماعی را به مشتریان دائم تبدیل کنند.
- جمع آوری سلیقه و اطلاعات مشتریان
پی بردن به سلیقه و درخواست مشتریان از طریق مشارکت فعال در شبکههای اجتماعی و جمعآوری اطلاعات مشتریان و استفاده از این اطلاعات جهت تصمیمگیری هوشمندانه در کسبوکار نیز یکی از مهمترین مزیتهای حضور در شبکههای اجتماعی است. شاید بتوان گفت که هیچ کانال دیگری چنین ارتباط بیواسطهای با مشتری را فراهم نمیکند و شناخت مشتری، کلید اصلی موفقیت هر کسبوکاری است.
- بهبود رتبه بندی موتور های جستجو
ازآنجاییکه در رتبهبندی موتورهای جستوجو حضور در شبکههای اجتماعی بسیار مهم است، افزایش ترافیک وبسایت و بهبود رتبهبندی موتورهای جستوجو (SEO) یکی از بزرگترین ارمغانهای استفاده از این رسانههای آنلاین است.
مزایای فراوان حضور در شبکههای اجتماعی، احتمالاً رقبای شما را هم به این صفحات میکشاند؛ بنابراین با حضور در این صفحات میتوانید به فعالیتهای رقیبان خود هم پی ببرید و بر تازهترین اخبار محصولات آنها و نحوه تعاملشان با مشتری نظارت کنید.
شبکههای اجتماعی انتشار محتوا را آسان و سریع کردهاند. اگر محصول/خدمت جدیدی ارائه کردهاید و برای بهروزرسانی وبسایت خود وقت کافی ندارید یا اگر میخواهید به یک اتفاق اجتماعی واکنش نشان دهید و در کنار مخاطبان خود باشید، این شبکهها سریعترین و آسانترین راه را در انتظار شما قرار میدهند.
معیارهای شبکه های اجتماعی و موبایل
گفتیم که برای حضور در هر یک از شبکههای اجتماعی باید به پارامترهای مختلفی ازجمله اندازه شبکه اجتماعی و اهداف موردنظر آن شبکه توجه کرد. میخواهیم چند معیار مهم برای شناخت هرچه بهتر شبکههای اجتماعی ارائه کنیم تا تصمیمگیری برای انتخاب شبکه متناسب با کسبوکارتان برای شما آسانتر شود.
شبکه های اجتماعی و موبایل : اولین معیار- اندازه و تعداد مخاطبان شبکههای اجتماعی
شبکههای بزرگ نظیر فیس بوک، توئیتر، Google+، LinkedIn، دارای کاربران بسیار زیادی است بطوریکه ممکن است مشتریان فعلی و آینده شما عضو این شبکه باشند و شما نیز برای جذب این مشتریان، باید عضو این شبکهها باشید. دستهای از شبکههای اجتماعی وجود دارند که مخاطبان و موضوعات خاصی دارند و آنها به دنبال جزئیات و محتوای مفصلتری هستند مانند TripAdvisor که مخصوص بررسی سفرهاست. شبکههای اجتماعی بسیاری وجود دارند که به صنایع مختلف اختصاص دارند و ممکن است به کسبوکار شما کمک کند. اگرچه مخاطبان چنین برنامههایی کم است اما اعضای آن دقیقاً همان افرادی هستند که به دنبال جذبشان هستید.
شبکه های اجتماعی و موبایل : دومین معیار- اهداف شبکههای اجتماعی
ازنظر هدف، موارد استفاده از شبکههای اجتماعی شامل سه مورد روابط شخصی، اشتراک محتوا و اهداف تجاری میشوند. قبل از اینکه به شبکه موردنظر بپیوندید، مطمئن شوید که آیا این شبکه بین اهداف شخصی و تجاری، تمایزی قائل میشود یا خیر؛ چراکه بعضی از شبکههای اجتماعی این ویژگی را دارند.
شبکههای شخصی یکی از راههایی هستند که مردم با دوستان و خانواده خود در ارتباط هستند، اما این بدان معنا نیست که شما نمیتوانید در زمینه کسبوکار خود فعالیت کنید. افراد همیشه محصولات و خدمات را موردبحث قرار میدهند. شما فقط باید از این زمینه مطلع باشید؛ یعنی، بهروزرسانیهای شما باید کوتاه، جالب و مفید باشند و هدف آنها بیش از فروش، اشتراکگذاری آن با دیگران توسط مخاطبین باشد. شاید بتوان تلگرام را در دنیای دیجیتال امروز ایران یکی از این شبکهها دانست. مطالب کوتاه ولی جالب، در این شبکه بین عده زیادی از ایرانیان دستبهدست میشود و اگر برند شما محتوایی با این ویژگیها تولید کرده باشد، شانس دیده شدن در یک شبکه اجتماعی شخصی را به خود اختصاص داده است.
شبکههای اشتراکگذاری محتوا اطلاعاتی نظیر حقایق، ارقام، نمودارها، بررسیها و موارد مشابه آن را به مشتریان بالقوه خود ارائه میدهند. بهعنوانمثال، Pinterest، جایی که متخصصان هنری و گرافیکی زمان زیادی را صرف مشاهده کارهای افراد دیگر در این حوزه میکنند و شبکه اجتماعی محبوبی برای اشتراک محتواهای بصری است.
شبکههای حرفهای معمولاً هدف دنیای تجارت قرار میگیرند و اغلب برای تبدیل شدن به محلی برای یافتن نیروهای متخصص و استخدام هم گرایش پیدا میکنند. شاید بهترین نمونه امروز این شبکهها را بتوان لینکدین دانست، شبکهای که در بین ایرانیان هم جا افتاده است و تعداد زیادی از کسبوکارهای ایرانی از این شبکه هم برای استخدام نیرو و هم برای ارتباطات حرفهای و انتشار مطالب مربوط به حوزه کسبوکار خود استفاده میکنند. میتوانید راهکار های موفقیت در لینکدین را در کالج تپسل بخوانید
شبکه های اجتماعی و موبایل : سومین معیار– نوع محتوا
هر یک از شبکههای اجتماعی ویژگیهای منحصربهفرد خود را دارند؛ ازجمله این ویژگیها، محتوای موجود در این شبکههاست که این محتوا میتواند شامل متن، عکس، ویدئو، GIF و یا ترکیبی از همه اینها باشد. بهعنوانمثال، در توئیتر باوجوداینکه امکان قرار دادن متن، عکس یا GIF هم وجود دارد اما کاربری اصلی آن متن است و همچنین محدودیت ۱۴۰ کاراکتر دارد؛ درنتیجه اگر از توئیتر استفاده میکنید، باید قادر به ارائه مطالب موردنظرتان اغلب در قالب متن و تعداد محدود کاراکتر باشید. در اینستاگرام نیز امکان قرار دادن محتوا در قالبهای مختلف وجود دارد ولی کاربری اصلی آن، عکس است؛ درنتیجه باید از طریق عکسهای جذابی که در صفحه اینستاگرام خود قرار میدهید، کاربران را جذب کنید. اپلیکیشن تلگرام علاوه بر اینکه ازلحاظ محتوا بسیار متنوع است، در همه قالبها نیز کاربری دارد و محیط بسیار خوبی برای حضور آنلاین کسبوکارهای ایرانی است.
راهکار چهارم حضور آنلاین: موبایل
موبایلها بهطور اساسی دنیایی که در آن زندگی میکنیم را تغییر دادهاند و تبدیل به بخش مهمی از زندگی روزانه ما شدهاند. به نظر میرسد که تغییرات و پیشرفتها درزمینه موبایل همچنان ادامه دارد و هر چیزی در آینده امکانپذیر خواهد بود. چگونگی استفاده از موبایل در چهار دهه گذشته بسیار تغییر کرده است و موبایل دیگر تنها برای تماس تلفنی کاربرد ندارد بلکه به دستگاه چندرسانهای قدرتمندی تبدیلشده که با استفاده از آن میتوانیم اینترنت را مرور کنیم، ایمیل چک کنیم، عکس بگیریم، با استفاده از GPS مسیرمان را پیدا کنیم، در شبکههای اجتماعی شرکت کنیم و … .
استفاده از موبایل همچنان در حال رشد است بطوریکه پیشبینی میشود تا سال ۲۰۱۸، بیش از یکسوم جمعیت جهان یعنی بیش از دو و نیم میلیارد نفر از گوشیهای هوشمند استفاده خواهند کرد. درنتیجه، برای مطلع ساختن مردم از کسبوکارتان، جذب مشتری و کسب درآمد باید از نزدیکترین رسانه به مخاطب، یعنی موبایل، استفاده کنید.
انواع راهکارهای حضور از طریق موبایل
راهاندازی وبسایتهای بهینهسازی شده برای موبایل، اپلیکیشنها، شبکههای اجتماعی مختص موبایل ازجمله راههای حضور آنلاین از طریق موبایل هستند. ریشه این تنوع در راهکارهای موبایلی را شاید بتوان در زمان زیادی که افراد با گوشیهای هوشمند خود سپری میکنند یافت. از طرف دیگر، قابلیتهای منحصربهفرد موبایل نظیر GPS، نقشه و صحبت تلفنی بهمنظور ارتباط با مشتری هم علل دیگر تنوع راهکارهای موبایلی هستند.
وبسایتهای بهینهسازی شده برای موبایل
در دنیای تجارت امروز، فقط داشتن یک وبسایت کافی نیست. احتمال اینکه مردم به اینترنت موبایل دسترسی پیدا کنند بیشتر از دسترسی به اینترنت از طریق دسکتاپ است؛ درنتیجه وبسایت کسبوکارتان باید برای تلفن همراه نیز مناسب باشد و روی صفحات کوچکتر در موبایل نیز بهخوبی عمل کند. یکی از گزینههای مناسب برای وبسایت طراحیشده روی موبایل باید شماره تلفن قابل کلیک باشد که کاربر را سریعاً به هدف موردنظر میرساند. اگر نمیخواهید وبسایتهای جداگانه برای کامپیوتر و موبایل طراحی کنید، نیاز به طراحی Responsive دارید که نمایش محتوای وبسایت را برای هر نمایشگر بر اساس ویژگیهای آن تغییر میدهد، بهاینترتیب وبسایت شما حتی در کوچکترین صفحات نمایش نیز قابلاستفاده خواهد بود.
موتورهای جستوجو فرآیندهای ویژهای برای تشخیص وبسایتهای مناسب برای نمایش در نتایج جستوجوی کاربران موبایل دارند. این فرآیندها برای رتبهبندی وبسایت شما و نمایش آن به کاربران موبایل، عملکرد و قابلیت وبسایت شما را میسنجند. عملکرد درواقع، سرعت بارگذاری سایت است که تحت تأثیر عوامل مختلفی نظیر عکسهای بسیار بزرگ و حجم فایلها است. قابلیت استفاده به تجربه بازدیدکنندگان از سایت بستگی دارد و هرچه تجربه کاربری موبایل بهتر باشد، احتمال بیشتری برای حضور در نتایج موتورهای جستوجوی موبایل وجود دارد. یکی از موارد مهم در تجربه کاربری این است که فونتها و دکمهها بهراحتی قابلخواندن و کلیک کردن باشند.
سرمایه گذاری بر روی اپلیکیشنهای موبایل
کسبوکارهای بسیاری بر روی اپلیکیشنهای موبایل سرمایهگذاری میکنند تا راحتتر با مشتریان ارتباط برقرار کنند. وبسایت شما بر روی موبایل تقریباً یک نسخه ساده از سایت اصلی است که فقط روی یک صفحه کوچکتر نمایش داده میشود اما اپلیکیشنها، نرمافزارهایی هستند که میتوانند بر روی یک تلفن همراه دانلود و نصب شوند و شاهراه ارتباطی شما با مشتریانتان شوند. اپلیکیشن بهطورمعمول کاربردی خاص را فراهم میکنند که در مرورگر وبسایت بهآسانی انجام نمیشود. آنها اغلب از ویژگیهای رایج گوشیهای هوشمند مانند دوربین و GPS استفاده میکنند. رشد بیشتر فروش در اپلیکیشنهای فروشگاه آنلاین نسبت به رشد فروش وبسایتهای فروشگاه آنلاین، از اهمیت پرداختن به اپلیکیشنها برای بسیاری از کسبوکارها خبر میدهد.
شبکه های اجتماعی و موبایل : مزایای استفاده از موبایل برای حضور آنلاین
۱- دسترسی نزدیک به تعداد بیشتری از مخاطبین
۲- آگاهی بخشی سریع و راحت در مورد فعالیتهای کسبوکارتان
۳- برقراری ارتباط بهتر با مشتریان و افزایش اعتماد در آنها
۴- تجزیهوتحلیل دقیق در مورد نحوه ارتباط افراد با اپلیکیشن موبایل
۵- اقبال بیشتر مردم به تعامل با کسبوکارها با استفاده از موبایل به علت صرفهجویی در زمان
۶- امکان ارسال نوتیفیکیشن و جذب کاربران قدیمی که از لیست مشتریان فعال خارج شدهاند (در این مطلب با نوتیفیکیشن و ارسال هدفمند آن بیشتر آشنا شوید.)
۷- ماندگاری بیشتر در ذهن مخاطب از طریق شخصیسازی
۸- استفاده از GPS و اطلاعات مکانی مشتریان برای ارائه بهتر خدمات/محصولات
شبکه های اجتماعی و موبایل : مقایسه راهکارهای حضور آنلاین بایکدیگر
تا اینجا به چهار راهکار حضور آنلاین پرداختیم و گامهای تصمیمگیری برای حضور در هر یک را توضیح دادیم. برای جمعبندی گام اول دیجیتال مارکتینگ یعنی حضور آنلاین، مقایسهای کوتاه بین این راهکارها انجام میدهیم و آماده میشویم تا در جلسه چهارم، وارد گام بعدی دیجیتال مارکتینگ، اطلاعرسانی، شویم.
شبکه های اجتماعی و موبایل : استفاده از فهرست های کسب و کار محلی بدون صرف هزینه
اگر کسبوکار شما در مراحل اولیه چرخه رشد است و امکان صرف هزینه برای زیرساخت و تولید محتوا ندارید و علیالخصوص اگر محصولات و خدمات شما بهصورت حضوری به کاربران ارائه میشود (رستورانها، کافهها، آرایشگاهها، نانواییها، سوپرمارکتها، خدمات لولهکشی و …) استفاده از فهرستهای کسبوکار محلی، برای شما مناسب است.
شبکه های اجتماعی و موبایل : در فضای آنلاین حرفه ای حضور داشته باشید
اگر به دنبال حضوری حرفهایتر هستید و علیالخصوص اگر خدمات و محصولات شما بهصورت آنلاین و یا انتزاعی ارائه میشوند، ساخت یک وبسایت تعاملی و متناسب با نیاز مشتریان میتواند برای شما راهگشا باشد. برای ساخت وبسایت، میتوانید از ابزارهای آنلاین رایگان و یا پولی استفاده کنید یا اگر منابع مالی بیشتری در اختیار دارید از متخصصین UX و SEO دعوت به همکاری کنید.
حضور در شبکه های اجتماعی و موبایل جهت ارتباط مستقیم با مخاطب
اگر در مرحلهای چرخه محصول هستید که نیاز به ارتباط نزدیک با مخاطب و درگیر نگهداشتن مشتریان بالقوه چالش اصلی تیم شماست، حضور در شبکههای اجتماعی را امتحان کنید. طیف جوان در شبکههای اجتماعی، به افزایش فروش محصولات/خدمات مرتبط با این گروه سنی کمک خواهد کرد. به یاد داشته باشید که حضور بیبرنامه و منفعل در این شبکهها نمیتواند باعث تحقق اهداف دیجیتال مارکتینگ شما شود، پس اگر تصمیم به استفاده از این راهکار برای حضور آنلاین دارید، حتماً به همکاری با فردی که مدیریت و تولید محتوای این بخش را به عهده بگیرد فکر کنید.
شبکه های اجتماعی و موبایل : تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان وفادار با حضور در دنیای موبایل
در آخر اگر میخواهید مشتریان بالقوه را با ارتباطی شخصی به مشتریان دائمی و وفادار تبدیل کنید، با تعداد بیشتری از کاربران آنلاین در ارتباط باشید و یک برند آنلاین واقعی به نظر بیایید، استراتژیهایی برای حضور در دنیای موبایل تدوین کنید. در گام اول وبسایت خود را از نظر عملکرد و خوانایی و سهولت استفاده در موبایل، بهینهسازی کنید و اگر به ویژگیهای بیشتری برای تعامل با کاربرانتان نیازمندید، در مورد داشتن یک اپلیکیشن موبایل فکر کنید.
موضوع : بودن در شبکه های اجتماعی و موبایل - جلسه سوم دیجیتال مارکتینگ
مطالب مرتبط :
درباره کانتنت مارکتینگ (بازاریابی محتوا ) بدانید.
ویژگی های یک دیجیتال مارکتر خوب چیست ؟| قسمت اول
ویژگی های یک دیجیتال مـارکتر خوب چیست ؟| قسمت دوم
درباره کانتنت مارکتینگ (بازاریابی محتوا ) بدانید.
طراحی وب سایت و استفاده از رنگ ها
ایجاد محتوا اختصاصی برای یک سایت