ویژگی های یک دیجیتال مارکتر خوب چیست ؟| قسمت اول

ویژگی های یک دیجیتال مارکتر خوب چیست ؟| قسمت اول
طبق بررسی digital economy در حال حاضر بازاریابی دیجیتال ( دیجیتال مارکتر ) ۱۰ برابر سریعتر از بازاریابی سنتی، شما را به اهداف کسب و کارتان میرساند. همه ما اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال در کسب و کارهای امروزی می دانیم.در این نوشتار نکاتی درباره تواناییهایی که یک دیجیتال مارکتر موفق باید داشته باشد بیان میکنیم.
بعنوان یک دیجیتال مارکتر “همیشه به روز باشید”
یکی از چالشهای کارشناس دیجیتال مارکتینگ، تغییرات سریع و با حجم زیاد در دنیای دیجیتال است. دنیای دیجیتال مارکتینگ هم سرعت عجیبی در تغییرات و آپدیتهای جدید دارد. بنابراین شما باید آماده باشید، تغییرات را دنبال کنید ودر کارهای خود به آنها توجه کنید. با بررسی ترندهای پیش رو و اخبار منتشر شده سعی کنید استراتژیهای خود را متناسب نگه دارید.
به روز بودن همه چیز نیست!
به روز بودن در دنیای فناوری و تکنولوژی پر از تغییر امروز ضروری است. اما در این زمینه بزرگنمایی نکنیم. همچنان بک لینک و لینک سازی و رعایت نکات سئو مهم است و همان مفاهیم و کارکردها را دارد. کلمات کلیدی همچنان مهم هستند و جلب مخاطب نکته مهم در بازاریابی شبکههای اجتماعی است. در واقع بدنه اصلی دیجیتال مارکتینگ ثابت است. اما به روز بودن کمک میکند با پاسخ سریع و حساب شده به شرایط، موفقیتهای بیشتری کسب کنید.
به دنبال یادگیری بیشتر باشید
یکی از فاکتورهای مهم در داشتن علاقه زیاد به یادگیری مسائل جدید است. این موضوع تا حدودی به معنی به روز بودن نیز هست.

یادگیری همه چیز نیاز نیست!
اینکه در مورد مسائل مختلفی بدانیم جذاب است. اما وقتی در حال یادگیری چیزهای مختلف باشیم، توانایی تمرکز بر روی یک قسمت و تخصص پیدا کردن در آن حیطه را از دست میدهیم. اینکه بخواهید همه چیز را یاد بگیرید، همه چیز را در حد متوسط و با تجربه کم یاد میگیرید و این در بازار برای شما مزیت رقابتی ایجاد نمیکند. قاعدتا اگر میخواهید در کسبوکار خود پیشرو باشید، این راه درستی نیست. این تخصص در یک زمینه است که مهم است. بهتر است که از تمام مسائل آگاهی پیدا کنید ولی تنها در یک حیطه مثل ایمیل مارکتینگ، سئو، بازاریابی شبکههای اجتماعی، ویدئو مارکتینگ و.. تخصص داشته باشید و فقط با دیگر موضوعات یک آشناییت کلی داشته باشید.
همچنین به خاطر داشته باشید، یادگیری با خواندن کتاب و محتوا و اخبار و دیدن ویدئوهای جدید در دیجیتال مارکتینگ خوب است، اما این یادگیری کامل نیست. زمانی یادگیری شما کامل میشود که تمام موارد جدیدی که با آن مواجه میشوید را در عمل انجام دهید، نتایج آن را ببینید و تحلیل کنید.
بنابراین نگران به روز بودن و یادگیری چیزهای جدید نباشید، بلکه به دنبال کسب تجربه و تست داوطلبانه چیزهای جدید و استفاده از استعداد و نوآوری خود باشید.
در استفاده از ابزارها و پلتفرمهای دیجیتال مارکتینگ مهارت پیدا کنید.

ابزارهای رایگان بسیاری وجود دارد که به عنوان یک دیجیتال مارکتر برای هر نوع از بازاریابی نیازمند به استفاده از آن هستید.
از جمله این ابزارها میتوان از twitter analytics، گوگل آنالیتیکس، گوگل وب مستر تولز و canva(برای طراحی پوستر و بروشور) و … نام برد. در ادامه چند ابزار برای قسمتهای مختلف در دیجیتال مارکتینگ را به صورت مختصر معرفی میکنیم.
ابزار های بازاریابی ایمیلی
همه ما در مورد ایمیل مارکتینگ کم و بیش اطلاعاتی داریم. ایمیل مارکتینگ به نوعی از بازاریابی مستقیم جهت گسترش رابطه با مشتری بالقوه یا مشتری فعلی گفته میشود که در آن معمولاً محتوای تبلیغاتی، ترویجی، خدماتی و … به مخاطبانمان به منظور ایجاد وفاداری، اعتماد یا آگاهی از برند ارسال میکنیم. ابزارهای متعددی در این زمینه وجود دارد. اما از ابزارهای رایگان در این زمینه میتوان از mailchimp، mailerlite نام برد.
سوشال مدیا مارکتینگ (بازاریابی شبکههای اجتماعی)

در هر کسب وکار در هر صنعتی که مشغول به فعالیت هستید، برای ارتباط با مشتریان خود بهتر است سوشال مدیا مارکتینگ را ضمیمه کار خود کنید. برای سوشال مدیا مارکتینگ میتوان به ابزارهای twitter analytics، buffer، hootsuite و… اشاره کرد. برای نمونه در ادامه ابزار buffer را بیشتر معرفی میکنیم.
مقاله پیشنهادی : انتخاب برترین سرویس تبلیـغات آنـلاین
معرفی Buffer، ابزاری برای مدیریت شبکه های اجتماعی
این ابزار پلتفرمی برای مدیریت اکثر شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام، pinterest، لینکدین، و گوگل پلاس است. در تصویر زیر بعضی از قابلیتهای این پلتفرم مانند اکستنشن مرورگر گوگل کروم، سرویس کوتاه کننده لینک توسط پلتفرم و تعیین زمان برای انتشار اتومات پست و هم چنین آنالیتیکس برای هر پست را میبینیم.
مقالات پیشنهادی :
معرفی 7 ابزار گوگل در کسب و کار اینترنتی | قسمت اول
معرفی 8 ابزار گـوگـل در کسب و کار اینترنتی | قسمت دوم

تحلیل دیتا بیاموزید

در مورد اهمیت بیگ دیتا (دادههای حجیم) بسیار شنیدهایم. نکته مهمتر از خود جمع آوری داده، تفسیر درست این دادهها و استفاده آن در تدوین استراتژی است.
مقاله پیشنهادی : قدرت نگرش مشتری همراه تحلیل بیگ دیتا (دیتا بزرگ )
با آنالیز دیتا و رسیدن به بینش درست میتوانید سود آوری خود را چند برابر کنید. از شناخته شده ترین ابزارهایی که در مورد تحلیل دیتا در دیجیتال مارکتینگ مطرح است گوگل آنالیتیکیس است.
تنها به تحلیل دیتا در دیجیتال مارکتینگ توجه نکنید!
اگر کمپین تبلیغات کلیکی راه اندازی کرده باشید، دادههای زیادی برای مدیریت کمپین در اختیارتان قرار میگیرد. این دیتا که میزان کلیک بر روی تبلیغ شما را نشان میدهد گاهی به نظر ناامیدکننده میرسد و تعداد کلیک کمی را نشان میدهد. اما باید در نظر داشته باشید که همه چیز دیتای مربوط به کلیک نیست. در واقع یکی از اهداف راه اندازی کمپینها، شناخته شدن برند در ذهن مخاطبین است و کمپینهای بازاریابی به طور غیر مستیقم تأثیر خود را در جذب مشتری نشان میدهند و conversion rate را بالا میبرد.
نکته دیگر اینکه جمع آوری دیتای زیاد باعث سردرگمی میشود. شما باید به این مسئله فکر کنید که از هر کدام از این دادهها چه استفادهای میتوانید داشته باشید و کدام دادهها را باید در گزارش احتمالی به مدیرتان تحویل دهید. بعد از این برآورد میتوانید دیتاهای غیرضروری را حذف کنید.
همچنین گاهی شنیدهایم که برای تحلیل دادهها استفاده از ابزارهایی مثل اکسل و یادگیری آن در حد پیشرفته را توصیه میکنند. ولی واقعیت این است که اکثر کارشناسان دیجیتال مارکتینگ می گویند در کارهایشان هیچ گاه از اکسل استفاده نمیکنند. قطعاً ابزارهای مهمتری هستند که میتوانید برای یادگیری آنها وقت بگذارید و تأثیر مستقیم آن را در جذب مشتری برای کسب وکار خود ببینید.
با ابزارهای گرافیکی آشنایی داشته باشید
آشنایی با ابزارهای گرافیکی نیز برای یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ لازم است. طراحیهای گرافیکی کار گرافیست است. ولی یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید توانایی طراحی یک بنر با یک دکمه CTA یا کال تواکشن ساده و یا ریسایز و تغییرات کلی در تصاویر را داشته باشد.

می دانیم که برای موفقیت بیشتر در جذب ترافیک وبسایت، طراحی مناسب بنرها و لندینگ پیج ها جزء نکات مهم است. مخصوصاً لندینگ پیج ها که در صورت موفقیت آمیز بودن به جذب لید کمک میکنند. در هر صنعتی که فعالیت میکنید میتوانیم به راحتی بگوییم که اکثر رقبای شما به طراحی و بهبود تجربه کاربری در تبلیغات و لندینگ پیج ها کمترین توجه را دارند و این حیطه بسیار جای پیشرفت برای کسب و کارها فراهم میکند. اثر بهبود طراحی سایت خود را حتی در سئو خواهید داد. چون یکی از عوامل مؤثر در بهبود سئو، میزان درگیری مخاطب با سایت و میزان حضور او در سایت است و متناسب با نوع کاربری سایت شما هر چه طراحی جذابتری داشته باشید. حس خوبی که به مخاطب منتقل میشود مانع سریع بستن سایت میشود.
برای مطالعه دیگر ویژگی های یک دیجیتال مارکر خوب به مقاله زیر مراجعه کنید :
ویژگی های یک دیجیتال مـارکتر خوب چیست ؟| قسمت دوم
موضوع : ویژگی های یک دیجیتال مارکتر خوب چیست ؟| قسمت اول
مطالب مرتبط :
گام های شخصی سازی دیجیتالی موفقیت آمیز
۳ نکته از بازاریابی دیجیتالی که کارتان را سکه می کند
5 استراتژی مورد نیاز کارآفرینان در بازاریابی اینترنتی
شخصیت دیجیتالی چرا ضرورت کسب و کار است
برگرفته از : تپسل