درباره بازاریابی وابسته بدانید
درباره بازاریابی وابسته بدانید
بازاریابی وابسته / AFFILIATE MARKETING
تصور کنید خودتان یک کسب و کار کوچک ترتیب دادهاید و میخواهید محصولات و خدمات خود را در جهان گسترش دهید. کجا تبلیغ میکنید؟ چه کسی به شما کمک میکند تا پیامتان را انتقال دهید؟
مسیرهایی نظیر اینترنت فرصتهای بسیاری را برای پیوند کسب و کارها با انواع مشتریان ایجاد کرده است. متأسفانه، اینترنت یک محیط شلوغ است که مشتریان با انواع تبلیغات در جهات مختلف و منابع غیرقابل اطمینان مورد هجوم (هجمه) قرار گرفتهاند.
با امید به عبور از این محیط شلوغ، بسیاری از کسب و کارها به همکاری وابسته و بازاریابی وابسته روی آوردهاند که وبسایتی کسب و کار را با حقالعمل تبلیغ میکند. این روشها به کسب و کارها اجازه همکاری (مشارکت) با منابع قابلاطمینان را میدهد که برای کسب و کار بازاریابی میکنند. به جای پرداخت هزینه برای دوره معین، شرکتها به عملکرد کمپینهای وابسته پرداخت میکنند که برای بسیاری از کسب و کارهای جدید راهکارهای جایگزین ارزانتری نسبت به مسیرهای بازاریابی مرسوم میدهد.
مقاله پیشنهادی : پرکاربردترین استراتژی های بازاریابی
چه کسانی بازاریابی وابسته را به کار گرفتهاند؟
روشهای بازاریابی وابسته اغلب توسط خردهفروشان آنلاین استفاده میشود.
Amazon.com یکی از بزرگترین نامها در بازاریابی وابسته است (همچنین بازاریابی تبلیغات الکترونیکی را ببینید). برنامه آن یکی از اولین بزرگترین کمپینهای بازاریابی وابسته بود و برای کمپینهای دیگر شرکتها به یک مدل در بازاریابی وابسته تبدیل شد. با ظهور گوگل و لینکشیر، بازاریابی وابسته به انواع انتشار دهندگان وبسایت در همه سطوح ترافیک گسترش یافت. وبلاگ نویسان باید به عنوان وابسته برای شرکتهای چند میلیون دلاری عمل کنند.
چرا باید از بازاریابی وابسته استفاده کنیم؟
- دسترسی سریع به طیف گسترده مخاطبان
- ریسک پایین، اگر تبلیغات منجر به فروش نشود هزینه چندانی در برندارد.
- انتشاردهندگان وبسایت داوطلب مشارکت بازاریابی وابسته به جای استخدام هستند.
برای چه مشتریانی بازاریابی وابسته تأثیرگذار است؟
برای این که مردم به استراتژی بازاریابی وابسته پاسخ مثبت دهند، باید با خرید آنلاین راحت باشند. برای نسل جوان، تقریباً همه را شامل میشود، اما افراد میانسال هنوز خرید کالاها یا خدمات را به صورت حضوری در فروشگاهها ترجیح میدهند. (بازاریابی اینترنتی را ببینید)
مشتریانی که بیشتر توسط بازاریابی وابسته تحت تأثیر قرار میگیرند آنهایی هستند که به صورت آنلاین خرید میکنند. خوشبختانه، رفتار خرید آنلاین، انتشاردهندگان وب را تحریک میکنند تا وبسایتهایی ایجاد کنند که با آن نیازها مطابقت کند که شامل موارد زیر است اما صرفاً به آنها محدود نمیشود:
- وبسایتهای خرید مقایسهای و راهنما محور
- وبسایتهای کوپنی و تخفیفدار که پروموشنهای ویژه را جمعآوری و تبلیغ میکنند
- وبسایتهای بازار-نیچه (بازاری که زیرمجموعه بازار بزرگ است و بر محصول خاصی تمرکز دارد) که اغلب نظرات را درباره محصولات ارائه میدهند
- وبلاگها و وبسایتهای ویدیویی با موضوعات مرتبط با محصولات شما
- وبسایتهایی که از نوارهای تبلیغاتی با محتوای پویا استفاده میکنند و تبلیغات مرتبط با محتوای صفحه وبسایت تولید میکنند
مشتریانی که خرید آنلاین دارند ابزار آسان و سریع برای جستجو محصول و مقایسه قیمتها دارند. هر استراتژی بازاریابی وابسته باید در نظر بگیرد که مشتری تمایل به اطلاعات بیشتر در مورد محصولات دارد و رقبای خود را بداند.
مقاله پیشنهادی : راهنما ابتدایی جامع بازاریابی دیجیتال
چگونه کمپین بازاریابی وابسته توسعه یافته است؟
زمانی که کمپین بازاریابی وابسته پیاده میشود، کسب و کار در ابتدا باید تضمین کند که محصولات آنها در بازار قابلیت رقابت دارد. بسیاری از وابستگان، همانند وبسایتهای خرید مقایسهای یا وبسایتهای بحث به صنایع خاصی اختصاص داده شدهاند که به آسانی به بازدید کننده در مورد بسیاری از محصولات در بازار اطلاعات میدهد.
کسب و کارها سپس انتشاردهندگان وبسایتها را برای ورود به مشارکت وابسته یافتند. با شبکههای وابسته ایجاد شده از بسیاری از انتشاردهندگان، ارتباط با یک شبکه به صورت خودکار کسب و کار را با تعداد بسیار زیادی از وابستههای بالقوه مرتبط میکند.
برای استفاده از مزیت چنین داوطلبانی در بازاریابی وابسته ، کسب و کار باید اطلاعات برنامه وابسته را در یک لینک در صفحه اول خود در دسترس داشته باشد. کسب و کارها باید مطمئن شوند که وابستگان اگر درگیر اقدامات منفی همانند کاربران اسپم برای افزایش حقالعمل خود شوند، محبوبیت ضعیفی برای آنها ایجاد نکنند.
طراحی وبسایت کارآمد برای ایجاد کمپین بازاریابی اینترنتی ضروری است. هزاران وابسته، ترافیک وب را افزایش میدهد، اما اگر صفحهای که با لینک باز میشود (معمولاً صفحه خانه یک وبسایت) تأثیرگذار نباشند، کسب و کار این بازدیدکنندگان را نمیتواند به مشتریان خریدار تبدیل کند. خریداران اینترنتی در روند جستجو و مقایسه خریداران میخواهند در چند ثانیه یک صفحه را به صورت خلاصه ببینند.
در آخر، یک کمپین بازاریابی وابسته مؤثر نیازمند نگهداری است. این شامل ردیابی اطلاعات هزاران وابسته و پاسخ به مشکلات آنها همانند رفتار وابسته ضعیف که باید حذف شود (بازاریابی حلقه بسته را ببینید). نگهداری به کسب و کار کمک میکند که تشخیص دهد کدام وبسایت بیشترین ترافیک را میآورد، بنابراین بر این اساس اصلاحات لازم را انجام دهد.
چه کسانی میتوانند با استراتژی بازاریابی وابسته کار کنند؟
مدیران بازاریابی اینترنتی
چهکاری میتوانند انجام دهند؟
- کمپینهای بازاریابی اینترنتی شرکت را که شامل بازاریابی وابسته و کمپینهای رسانههای اجتماعی است هماهنگ کنند.
- تشخیص فرصتهای بازاریابی آنلاین شامل این که کجا تبلیغاتشان را قرار دهند و شرکای وابسته به کار گیرند.
- ایجاد استانداردهایی برای توسعه کسب و کارهای آنلاین همانند حداقل استانداردها برای وابسته بودن
- مشاهده عملکرد روزانه کارکنان بازاریابی در کنار روابط شرکت با وابستهها
- کار با تیم توسعه وبسایت شرکت و تضمین این که اطلاعات وابسته از وبسایت در دسترس است
مدیریان بازاریابی اینترنتی باید دارای درجه کارشناسی باشند (اغلب در بازاریابی، تبلیغات یا مدیریت کسب و کار) و تجربه اساسی در تجارت آنلاین داشته باشند (که شامل تبلیغ و فروش است). باید چگونگی افزایش بازدید شبکه اجتماعی، استراتژی بازاریابی شبکه دوستان و بازاریابی وابسته را برای تضمین موفقیت بدانند.
مدیر بازاریابی وابسته
آنها چهکار میکنند؟
- تشخیص وبسایتها و منابع آنلاین که میتوانند محصولات شرکت خود را بازاریابی کنند
- کار با شرکتها برای ایجاد توافقهای متقابل هزینه برای فروش
- ایجاد ابزارهای بازاریابی آنلاین شامل بنرهای تبلیغاتی و نسخه فروش
- مدیریت مشتری و ابقاء وابسته و تائید این که وابستگان باکیفیت شرکت و استانداردهای اخلاقی مطابقت دارند
- ارتباطات با برنامههای وابسته
مدیران بازاریابی وابسته باید حداقل مدرک لیسانس (معمولاً در بازاریابی) و تجربه تجارت آنلاین شامل فروش، تبلیغات، بازاریابی کسب و کار به کسب و کار و بازاریابی وابسته را داشته باشند. تحصیلاتی که آنها را برای این حرفهها آماده میکند شامل کلاسهایی در بازاریابی، جستوجوی بازار، آمار، اقتصاد خرد، رفتار مشتری و قانون اینترنت است.
مدیریت امور مالی
آنها چهکار میکنند؟
- تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک را میفروشند
- مرور و ارتباط ماهانه با تحلیلگران تبلیغات کنندگان دارند
- تشخیص فرصتهای سود جدید با وابستگان و توسعه محدوده فروش
- ملاقات با مشتریان چه به صورت شخصی چه با تلفن یا از طریق وبسایت
مدیران امور مالی باید حداقل دارای درجه لیسانس معمولاً در رابطه با بازاریابی باشند و سابقه بیش از ۵ سال در تجارت اینترنتی به ویژه فروش و تبلیغات داشته باشد. تحصیلاتی که آنها برای این حرفه آماده میکند شامل کلاسهایی در بازاریابی، جستجو بازار و علوم رایانه است.
موضوع : درباره بازاریابی وابسته بدانید
برگرفته از : Marketing Iran Talent
مطالب مرتبط:
استفاده از بازاریابی سنتی و آنلاین به صورت هم زمان
بهبود کسب و کار اینترنتی با ۷ راهکار متفاوت
۳ نکته از بازاریابی دیجیتالی که کارتان را سکه می کند
۵۱ تاکتیک بازاریابی اینترنتی که به سرعت نتیجه میدهد
بازاریابی اینترنتی بد ، چه پیامدهایی دارد؟
سه راز موفقیت برای کسب درآمد از سایت
بازاریابی چریکی یا پارتیزانی