بازاریابی تک به تک چگونه است ؟
بازاریابی تک به تک چگونه است ؟
فلسفه بازاریابی تک به تک برای فهم نیاز مشتری از راه پرسیدن برخی سؤالات و دقیق گوش فرا دادن به پاسخ هایی که ارائه خواهد شد به همراه مشاهده طرز برخورد آن ها می باشد.
در سال های اخیر که امکان تولید انبوه، زمینه افزایش عرضه نسبت به تقاضا را فراهم کرده است، برای تولید کنندگان چاره ای جز جلب رضایت مشتری باقی نمانده است.
در هر گوشه ای از جهان صنعتی امروز که اقتصاد رقابتی، فضای انحصاری را در هم می شکند، نگرش مشتری مداری و کسب رضایت مشتری، قانون کسب و کار تلقی شده و عدم رعایت این قانون سبب حذف از صحنه بازار است.
با این تغییرات
بازاریابی انبوه جای خود را به بازاریابی مستقیم و اکنون بازاریابی تک به تک داده است و بازاریابان تمرکز خود را از پایگاه داده کارخانه – محور به پایگاه داده مشتری – مدار و یک به یک تغییر داده اند.
عدم ارتباط مستقیم با مشتری، سبب می شود که تصمیم گیران و برنامه ریزان نتوانند به درستی اولویت امور را تعیین کنند.
این امر باعث می گردد که بطور مثال در زمینه عملکرد خدمت، نتواند جوابگوی انتظارات مشتریان باشد و در نتیجه بین مشتری، در زمینه کیفیت خدمات، اختلاف نظر به وجود آید.
در بازاریابی مستقیم بازاریابان مشتری هدف قرار داده و می خواهند با هزینه کمتر ارتباط خود را توسعه دهند.
در بازاریابی تک به تک بازاریابان بر روی آنچه مشتری می خواهد بخرند بیشتر تمرکز می کنند تا آنچه کارخانه می خواهد بفروشد.
این باعث می شود نیازهای مشتریان برآورده شده و آن ها بیشتر تمایل داشته باشند با شما در ارتباط باشند. در سال های اخیر که امکان تولید انبوه، زمینه افزایش عرضه نسبت به تقاضا را فراهم کرده است.
مفهوم مشتری در بازاریابی تک به تک
برای تولید کننذگان چاره ای جز جلب رضایت مشتری باقی نمانده است. در هر گوشه ای از جهان صنعتی امروز که اقتصاد رقابتی، فضای انحصاری را در هم می شکند، نگرش مشتری مداری و کسب رضایت مشتری، قانون کسب و کار تلقی شده و عدم رعایت این قانون سبب حذف از صحنه بازار است.
بازاریابی دانش تعامل با مراکز تجاری، نحوه فروش این قانون سبب حذف از صحنه بازار است. بازاریابی دانش تعامل با مراکز تجاری، نحوه فروش و ارائه خدمات توسط آن ها می باشد ولی در فلسفه بازاریابی تک به تک در مورد اشخاص صحبت می شود.
یعنی ارتباط با افراد و فروش یا ارائه خدمات برای اشخاص با جمع آوری اطلاعات و تجربیات با ارزش و بی نظیر از آن ها. در این مبحث سعی شده تا به مفهوم رضایت مشتری و عوامل مؤثر بر آن در سیستم بازاریابی تک به تک پرداخته شود. همچنین نمونه هایی از شرکت هایی که در دنیای پر رقابت امروز، بازاریابی تک به تک را برای بهبود رابطه با مشتری دخیل نموده اند، ارائه گردیده است.
بهبود تلاش های بازاریابی
امروزه در بازارهای گوناگون کسب و کار، تمرکز زیادی بر بهبود کارایی و اثر بخشی تلاش های بازاریابی وجود دارد. شرکت ها در جستجوی روش هایی نوین برای انجام بهینه این وظایف خطیر در راستای کاهش هزینه ها و افزودن ارزش به محصولات و خدمات خویش هستند.
حتی در بازارهایی که با فشارها و مسائل درآمد و هزینه در مراحل گوناگون چرخه عمر محصول نهایی مواجه نیستند، تحولات سریع مسائل تکنولوژیک، مسائل و اقدامات تجاری شرایط اقتصادی، جستجوی روش های جدیدی را برای بیان مشکلات قدیمی می طلبند. ضمن آنکه با توجه به تحولات مذکور، امروزه دیگر رویکرد بازاریابی سنتی پاسخگوی شرایط متغیر کنونی در حوزه های تجاری گوناگون نیست و شناسایی رویکردهای جدیدی برای مواجهه با این تحلات لازم و ضروری است.
بسیاری از سازمان ها و شرکت ها با محدودیت های بودجه ای بسیاری در عرصه تجارت مواجهند و باید قابلیت آن را بیابند تا با حداقل منابع و سرمایه گذاری، حداکثر سود لازم را جهت بقا و ثبات خویش در بلند مدت کسب کنند.
مقایسه بازاریابی انبوه با بازاریابی تک به تک
چهار مرحله بازاریابی تک به تک
پیرز و راجرز چهار مرحله را برای بازاریابی تک به تک معرفی کرده اند:
مشتریان را مشخص کرده و تا جایی که امکان دارد به طور مشروح شناسایی نمایند.
مشتریان را بر اساس ارزشی که دارند، تفکیک نمایید.
با مشتریان تعامل کرده و راه هایی برای بهبود عملکرد هزینه و اثربخشی تعامل پیدا کنید.
جنبه هایی از کالاها یا خدمات خود را، برای هر یک از مشتریان سفارشی کنید.
موضوع : بازاریابی تک به تک چگونه است ؟
برگرفته از : marketing iran talent