اگر کار یک شرکت رونق پیدا کند، به این دلیل نیست که موسس آن تمام تشریفات اداری را درست انجام داده، یک صندوق پستی تعبیه کرده، و طرح کارت ویزیتها را سفارش داده است. برای ایجاد یک کسب و کار موفق چیزهای بیشتری از این کارهای اولیه مطرح هستند.
در واقع، برای محتملتر کردن رشد پایدار، کسب و کارهای کوچک به یک برنامهی دقیق و راهبردی احتیاج دارند. چه یک شرکت در مراحل نوپایی خود باشد یا سالها از تاسیس آن گذشته باشد، چند چیز وجود دارد که مالک هر کسب و کار کوچکی باید به ذهن بسپارد.

در ادامه ۷ اصل بنیادی برای ایجاد یک کسب و کار پر رونق را با هم مرور میکنیم
۱. مشتریانتان را شناسایی کنید
هنگام شروع کار و در حین رشد و توسعه، به منظور حفظ پایگاه مشتریان مهم است که پیام کسب و کارتان را با آنها به اشتراک بگذارید. اما به جای یک شیوهی پر شاخ و برگ و پراکنده، چیزی را امتحان کنید که کمی متمرکزتر و راهبردیتر است و ریشه در تحقیقات دارد. در تحقیقات بازار سرمایهگذاری کنید- که میتوانید مشاورانی را برای انجام آن استخدام کنید یا خودتان به صورت غیررسمی انجامش دهید- تا به بهترین شکل مشتریانتان را شناسایی کنید، آن وقت آن دادهها را با این اطلاعات که دوست دارید مشتریانتان چه کسانی باشند مقایسه کنید. از این طریق، میتوانید دربارهی این که کجا و چگونه به آنها دسترسی پیدا کنید یک تصمیم آگاهانه بگیرید و با شانس بیشتری در کسب بازده از سرمایهگذاریتان یک طرح بازاریابی را شروع کنید.
۲. مطمئن شوید که دفتردارتان یک آدم حرفهای است
اگر فکر میکنید که آدم اهل حساب و کتاب نیستید، برایتان سخت خواهد بود که یک کارآفرین واقعا موفق باشید. اگر خودتان برای دفترداری شرکتتان واجد شرایط نیستید(اگر انتظار هر نوع رشد چشمگیری را دارید، باید از یک سابقهی حسابداری برخوردار باشید)، لازم است که حداقل اصول بسیار پایهای حسابداری را بلد باشید تا بتوانید کسی را استخدام کنید که برای تصدی این کار ماهر و مناسب باشد.
۳. یک فرهنگ سازمانی خوب را رواج دهید
حفظ استعدادها به دلایل زیادی حائز اهمیت است. تعلیم کارمندان جدید (به لحاظ زمانی و مالی) هزینه دارد، و از دست دادن یک کارمند که پروژهای زیادی را برای شرکتتان انجام داده است بار سنگینی بر دوشتان خواهد گذاشت. یکی از بهترین راههای حفظ افراد تحت استخدام، و جذب نیروهای جدید، پرورش یک فرهنگ سازمانی قوی است. شما نوع مکانی را که آدمها دوست دارند به آنجا بیایند میشناسید. به عنوان مالک یک کسب و کار کوچک، ایجاد چنین محیط گرم، دوستانه، جالب، و پر باری به خودتان بستگی دارد. (مطالب بیشتر را در ایجاد یک فرهنگ سازمانی بینظیر بخوانید.)
۴. در اصول اولیه سرمایهگذاری کنید
کارشناسان بارها گفتهاند که موفقیت یک کسب و کار نهایتا به افراد آن برمیگردد. برای صرف زمان و انرژی لازم جهت امتحان، ثبتنام، استخدام و تعلیم کارکنانی که نه تنها واجد شرایط هستند بلکه شایستگی حضور در سازمان شما را هم دارند آماده باشید. این یعنی با نگاهی به آینده ببینید که در چه موقعیتهای شغلی نیاز به استخدام نیرو دارید، و همچنین تشکیل شبکهای برای یافتن بهترین نامزدها. در گذشته یک عنصر اساسی دیگر برای موفقیت یک شرکت وبگاه آن بوده است. حضور آنلاین غیرحرفهای داشتن به اعتبار شما آسیب خواهد زد و آدمها را به سمت رقبایتان که محتوای وب آنها حاوی مطالب شسته رفتهتری است سوق خواهد داد. داشتن یک وبگاه خوب هزینهبردار است، اما بازپرداختی که از آن میگیریم ارزشش را دارد.
۵. گوش کنید، بخصوص وقتی که مخالف هستید
شما یک کسب و کار را شروع کردید چون ایده و دیدگاه داشتید. اما کسب و کارتان فقط در صورتی رشد خواهد کرد که به سهامدارن و مشتریانتان توجه دقیقتری بکنید.
هیئت مدیره، سرمایهگذاران، همکاران و مشتریانتان هر یک میتوانند به شما بینشی ارزشمند بدهند، چه در رابطه با کارهای داخلی شرکتتان باشد یا چشماندازی بیرونی درمورد عملکرد و خدمات آن. این نکته بالاخص حائز اهمیت است که وقتی مخالف هستید، مثلا اگر یکی از اعضای هیئت مدیره از روشهای شما انتقاد میکند یا یکی از مشتریانتان ناراضی است، به آنها گوش بدهید. این همان جایی است که به بهترین شکل میتوانید دربارهی نقایصتان و چگونگی بر طرف کردن آنها آگاه شوید(ترجمه: این همان جایی است که یاد میگیرید چگونه موفق بمانید).
۶. محتاطانه برنامهریزی کنید
یک اصل بنیادی برای ایجاد یک کسب و کار این است که هر کاری که میتوانید انجام دهید تا وقتی به اهداف مالیتان نرسیدید غافلگیر نشوید. انتظارات واقعبینانهای مقرر کنید و برنامهای واضح برای چگونگی رسیدن به آنها داشته باشید. پایینتر گرفتن برآوردهای درآمدیتان کمک خواهد کرد اطمینان حاصل کنید که برنامههایتان، که مبتنی بر میزان پولی است که از کسب و کارتان به دست میآید، شرکتتان را از مسیر خود منحرف نخواهد کرد. اگر اهداف بالا تعیین کنید و در رسیدن به حدود مورد انتظار ناکام بمانید، این میتواند برای شرکتتان خطرناک باشد. (برای اطلاعات بیشتر به forecasting مراجعه کنید.)
۷. یک مشاور پیدا کنید
در جامعهی شما آدمهای حرفهای، کارآفرینان و کارشناسان صنعت وجود دارند که قبلا فرایند ایجاد کسب و کار را طی کردهاند. از آنها یاد بگیرید. آنها پیشنهاداتی برای به اشتراک گذاشتن دارند و اشتباهاتی که از آنها درس گرفتهاند که به نوبهی خود میتوانند از رنج و زحمت شما و از بهای تکرار همان اشتباهات توسط خودتان کم کنند. داشتن یک مشاور باتجربه و قابل اعتماد برای بررسی ایدههایتان و کمک به تعیین موقعیتتان جهت پیشرفت و رسیدن به موفقیت بسیار ارزشمند است. (در مورد این که چرا به یک مشاور احتیاج دارید در اینجا بیشتر بخوانید.)
منبع: americanexpress.com