مواردی که در رتبه بندی گوگل برای وبسایت ها تاثیری ندارد.
مواردی که در رتبه بندی گوگل برای وبسایت ها تاثیری ندارد.
1.سن وبسایت
آیا گوگل به قدمت وبسایت شما توجه میکند؟ سن وبسایت شما بهطور مستقیم بر رتبه بندی گوگل برای وبسایت ها تأثیر ندارد. سیستم رتبه بندی گوگل برای وبسایت ها بر این اساس است که شما تا چه حد بر مخاطبان خود تاثیر دارید، محتوای شما تا چه میزان برای آنها مفید است و اینکه چقدر از لینک شما استفاده شده است. بهعنوان نمونه، اگر شما ۱۰ سال قبل یک وبسایت ساخته باشید ولی همچنان تأثیر خوبی بر مخاطبان خود داشته باشید، همچنان رتبه خوبی در رتبهبندی گوگل خواهید داشت.
سن یک وبسایت میتواند تأثیر غیرمستقیم بر رتبهبندی گوگل داشته باشد. بهعنوان نمونه، اگر شما ۲ سال قبل یک وبسایت را ثبت کرده باشید و تمام نکاتی که برای رتبهبندی گوگل مهم هستند را رعایت کرده باشید، گوگل به این وبسایت نسبت به وبسایتی که ۱۰ سال قبل ساختهاید رتبه بیشتری میدهد. چرا که در زمان کمتری توانستهاید تأثیر مشابه وبسایت قدیمیتر را بر مخاطبان خود بگذارید.
2.استفاده از اپلیکیشنهای گوگل
بسیاری از صاحبان وبسایتها بر این باورند که استفاده از اپلیکیشنهای گوگل استاندارد های گوگل، رتبه وبسایت آنها را در رتبه بندی گوگل برای وبسایت ها بالا میبرد که یک باور اشتباه است. اگر شما تمایل ندارید از اپلیکیشنهای گوگل مانند Google Analytics، Adsense و یا Gmail استفاده کنید، نگران رتبه وبسایت خود در گوگل نباشید.
3.تعداد به اشتراک گذاشتنها در شبکههای اجتماعی مختلف
گوگل بهطور مستقیم به تعداد لایکها، به اشتراک گذاشتنها و توئیتهایی که از صفحه وبسایت شما میشود، توجه نمیکند و تعداد آنها برای گوگل ملاک نیست؛ بلکه کیفیت این اشتراکگذاریها است که مورد توجه گوگل قرار میگیرد. بهعنوان نمونه، اگر تعداد دفعات زیادی صفحه وبسایت شما را در فیسبوک به اشتراک گذاشته باشند، این امر بهتنهایی باعث نمیشود که رتبه وبسایت شما بالاتر رود؛ بلکه کارهایی که افراد بعد از به اشتراکگذاشتن آن انجام میدهند مانند وبگردی، کلیک بر لینک و … است که بر رتبهبندی گوگل تأثیرگذار است و تنها آن دسته از به اشتراکگذاریهایی مهم هستند که افراد پس از آن به انجام یک فعالیت خاص پرداخته باشند؛ مثلا با کلیک بر لینک وبسایت شما به آن مراجعه کنند.
بنابراین، تعداد لایکها، به اشتراک گذاشتنها و توئیتهای صفحه وبسایت میتواند بهصورت غیرمستقیم بر رتبهبندی گوگل تأثیر داشته باشد و پرداخت هزینه برای آنها منطقی نیست، چرا که با خریدن آنها صرفاً تعداد را بالا بردهاید که فاکتور مهمی در رتبهبندی گوگل نیست و احتمالاً بعدازآن فعالیتی انجام نخواهد شد.
4.نرخ پرش و زمان سپری شده در سایت
اگر از سرویس Google Analytics استفاده میکنید، حتماً یکی از معیارهایی که برایتان مهم است، نرخ پرش و زمان سپریشده در سایتتان است. اگر نرخ پرش وبسایت شما زیاد بود و بازدیدکنندگان زمان کمتری را در وبسایت شما میگذراندند، نگران رتبه وبسایت خود در گوگل نباشید. ممکن است این بازدیدکنندگان از سمت جستوجوهای گوگل به وبسایت شما نیامده باشند و مثلاً از لینک شما در تبلیغات آنلاین یا ایمیل یا … به وبسایت شما هدایت شده باشند. همچنین، ممکن است سرعت وبسایت شما بالا بوده و یا چیدمان وبسایت شما آنقدر خوب بوده که که مخاطبان بهراحتی و در زمان کمی به اطلاعاتی که میخواستند، دست یافتهاند.
5.میزبانی وب (Web Hosting)
اینکه وبسایت شما بر روی shared hosting یا premium hosting باشد، بهطور مستقیم بر رتبهبندی سیستم گوگل تأثیر ندارد. این امر فقط هنگامی برای رتبه بندی گوگل برای وبسایت ها مهم است که سرعت بارگذاری وبسایت شما را تحت تأثیر قرار دهد. بر اساس تحقیقاتی که در سایت crazyegg گفته شده، ۴۷٪ از مردم بر این باورند که سرعت بارگذاری یک وبسایت باید کمتر از دو ثانیه باشد. ازاینرو، سرعت بالای یک وبسایت هم بر بهبود رتبه آن در گوگل و هم در بهبود نرخ تبدیل آن تأثیر دارد.
6.متن جایگزین عکس
متن جایگزین عکس (alt) به این منظور استفاده میشود که اگر سرعت بارگذاری عکسها کم بود و تصاویر نشان داده نشدند، یک متن بهجای آنها نمایش داده شود که تا حد امکان آن عکس را توضیح دهد؛ بنابراین، خوب است که از کلمات کلیدی برای آن استفاده کنید. ولی این امر تأثیر مستقیم بر رتبهبندی گوگل ندارد و صرفاً باعث میشود که رابط کاربری وبسایت شما بهتر شود.
7.استفاده زیاد از کلمات کلیدی درمتن
هرچند که استفاده از کلمات کلیدی در متن و همچنین سر تیترها، تأثیر زیادی در ر رتبه بندی گوگل برای وبسایت ها دارد، استفاده زیاد از کلمات کلیدی در محتوای متن بر رتبهبندی گوگل تأثیر منفی دارد.
8.کاراکترهای جداکننده در عنوان وبسایت
عنوان وبسایتها معمولا شامل نام برند است که با کاراکترهای جداکننده به چند عبارت دیگر وصل میشود. آیا رتبه بندی گوگل برای وبسایت ها به نوع کاراکترهای جداکننده مرتبط است؟ سیستم رتبهبندی گوگل به این کاراکترهای جداکننده مرتبط نیست و این انتخاب شماست که از چه کاراکتر جداکنندهای استفاده کنید.
با ۲۵ ابزار کاربردی در گوگل آشنا شوید
9.استفاده از سرتیترها و تگهای h2، h1 و h3
یکی از باورهایی که بین بسیاری از طراحان وبسایت رایج است این است که اگر محتوایی را بهجای اینکه در یک تگ h1 قرار دهند، در یک تگ h2 قرار دهند، گوگل به آن اهمیت کمتری میدهد. این حرف کاملا نادرست است. اینکه شما از تگ h1 یا h3 یا h5 استفاده کنید، CSS سایت شماست و به شما و طراحانتان وابسته است. هرچند اینکه همیشه حواستان باشد که سرخط اصلی شما h1 باشد، روش خوبی در طراحی HTML است؛ اما از دید گوگل اصلاً اهمیتی ندارد.
10.انتخاب یک آدرس IP اختصاصی
انتخاب یک آدرس IP اختصاصی بهطور مستقیم بر رتبهبندی گوگل تأثیر ندارد. انتخاب یک آدرس IP اختصاصی میتواند سرعت بارگذاری وبسایت شما را بالاتر ببرد و hosting شما را امن کند که این دو عامل بر رتبهبندی گوگل وبسایت شما تأثیرگذار است. ازاینرو، انتخاب یک آدرس IP اختصاصی بهطور غیرمستقیم بر رتبهبندی گوگل وبسایت شما اثر دارد.
11.تکنولوژي وبسایت شما
آیا شما از کتابخانههای جاوا سکریپت مانند Node و React که به ترتیب مربوط به Facebook و Google هستند، استفاده میکنید؟ اگر شما از کتابخانه فیسبوک استفاده کنید، آیا گوگل برای شما مشکل ایجاد میکند؟ خیر. اگر شما از هر یک از این کتابخانهها یا هر کتابخانه دیگری مثل Net. استفاده کنید یا کل کد خود را با استفاده از HTML خام بزنید، در رتبهبندی گوگل هیچ تفاوتی ایجاد نمیکند.
تا زمانی که گوگل بتواند هر یک از این urlها را کراول (crawl) کند و محتوای آنها را بخواند و محتوایی که گوگل از صفحه شما میبیند با محتوایی که کاربران میبینند یکی باشد، هیچ فرقی نمیکند که از چه تکنولوژی برای رساندن آن محتوا به مرورگر کاربر استفاده میکنید.
12.داشتن یا نداشتن پنل دانش (knowledge panel) در سمت راست نتایج حاصل از جستوجو
در برخی از جستوجوها مانند جستوجوی افراد یا برندهای مشهور، در نتایج جستوجوی گوگل، پنلی را مشاهده میکنید که اطلاعاتی را در مورد کوئری (query) جستوجوی شما از بخشهای مختلف وب مانند ویکیپدیا نشان میدهد. حال اگر برای برند شما نیز چنین پنل دانشی توسط گوگل ساخته شود، آیا به این معنی است که رتبهبندی شما در بین جستوجوها بهبود مییابد؟ جواب این سؤال منفی است. دلیل این امر این است که پنل دانش تنها در جستوجویی که بهطور مستقیم نام برند شما جستوجو شده باشد نمایش داده میشود و سبب میشود که کاربرانی که دقیقا نام برند شما را جستوجو کردهاند با احتمال بیشتری بر روی لینک اول نتایج جستوجو که وبسایت شما است کلیک کنند و از این طریق ترافیک بیشتری به سمت شما بیاید، اما این پنل در نتایج هیچیک از جستوجوهایی که بهطور مستقیم کلمه برند شما در آنها نیست، تأثیری ندارند.
13.استفاده از نشانهگذاری طرح
نشانهگذاری طرح یا schema markup تکه کدی است که به موتورهای جستوجو کمک میکند که نتایج را بهتر به کاربران نمایش دهند. با توجه به این که این نشانهگذاری، کد html است، شما میتوانید از آن استفاده کنید تا کرالر (crawler یا خزشگر) موتورهای جستوجو بهتر بتوانند محتوای سایت شما را درک کنند و در نتیجه وقتی که سایت شما در نتایج جستوجو باشد، بهصورت بهتری آن را نمایش دهند. بااینوجود، استفاده از این نشانهگذاریها هیچ تأثیری در رتبهبندی شما در جستوجو ندارد و تنها نحوه نمایش سایت شما در بین نتایج جستوجو را تحت تأثیر قرار میدهد.
14.استفاده از rich snippet
بر اساس معیارهای جستوجو، گوگل از rich snippetها برای نمایش بهتر اطلاعات یک سایت در لیست نتایج جستوجو استفاده میکند. rich snippetها نیز مانند نشانهگذاری طرح، تأثیری در رتبهبندی وبسایت شما ندارد اما باعث میشود با ارائه بهتر اطلاعات موجود در وبسایت شما، نرخ کلیک بر آن افزایش یافته و همچنین با هدایت کاربران مرتبط به وبسایت شما، نرخ تبدیل را بالاتر ببرد.
15.استفاده از مقادیر پیشفرض گوگل
هرگاه گوگل یک سایت را (crawl) میکند، درصورتی که شما هیچ فایل robots.txt نداشته باشید یا در فایل robots.txt وبسایت شما، هیچ قانون منعی برای کراول کردن هیچ بخشی از وبسایت وجود نداشته باشد، گوگل فرض میکند که میتواند هر بخشی از وبسایت را کراول کند و باید تمامی لینکها را دنبال کند.
استفاده از متارباتهایی مانند “index,follow” یا قرار دادن rel=follow درون تگ href مربوط به یک لینک خاص یا بیان کردن این قانون در robots.txt که گوگل اجازه دارد که تمامی بخشها را کراول کند، بههیچعنوان باعث نمیشود که رتبهبندی شما بهبود یابد. تمامی این موارد درواقع پیشفرض گوگل هستند. قرار دادن این موارد به معنی این است که میتوانید طبق پیشفرض عمل کنید و این هیچ مزیت خاصی به شما نمیدهد. این کارها به شما ضرری نمیزنند ولی سودی هم به دنبال ندارند و گوگل به آنها توجهی نمیکند.
موضوع : مواردی که در رتبه بندی گوگل برای وبسایت ها تاثیری ندارد.
مطالب مرتبط :
فاکتورهای مهم گوگل برای رتبه بندی وب سایت ها در گوگل
ایجاد محتوا اختصاصی برای یک سایت
ایجاد محتوا حرفه ای برای سایتمان
نکته های مهم برای ایجاد مقاله برای سایت
چگونه محتوایی بر اساس سئو سایت تولید کنیم؟
گول نخورید! سئو تضمینی وجود ندارد.
سایتمان را سئو کنیم