جنگ جهانی دوم به پایان رسیده بود و امپراطور ژاپن اعلام آتش بس کرده بود. از ژاپن تنها ویرانه ای بر جا ماند. دراین اوضاع که همه به دنبال اعضای خانواده خود می گشتند و یا در غم از دست دادن عزیزی بودند در یک ساختمان ویران شده از بمب باران "ماسارو ایبوکا" بنیان امپراطوری جدیدی را بنا می نهاد.
"ماسارو ایبوکا" پس از پایان جنگ در یک ساختمان نیمه خراب شروع به تعمیر انواع رادیو کرد پس از گذشت حدود یک سال "اکیو موریتا" مهندس جوان و خوش فکر ی بود که به ماسارو پیوست آنها با هم شرکتی را با عنوان "شرکت ارتباطات راه دور توکیو " تاسیس کردند. هدف اولیه آنها از ثبت این شرکت تولید و توسعه محصولات وتکنولوژی ها برای کمک به بازسازی و توسعه مجدد ژاپن بود.
آن دو به سختی به کار خود ادامه دادند و مشکلات و کمبود های پس از جنگ را از سر راه برداشتند تا اینکه درسال 1955 اولین محصول خود را با عنوان tr -55 به بازار عرضه کردند . این محصول یک ضبط و پخش نوار کاست بود.
در سال 1950 ماسارو طی یک سفر به امریکا متوجه تولید ترانزیستور در شرک"" Western Electric شد . او پس از تلاش های فراوان و مذاکرات طولانی توانست اجازه تولید ترانزیستور را در ژاپن بدست آورد. سونی به جای کاربرد ترانزیستور در صنایع نظامی به فکر استفادهاز آن در دنیای ارتباطات بود.
در دسامبر 1955 سونی موفق به تولید tr -72 شد. این محصول توجه بازار های جهانی را به خود جلب کرد و باعث سود آوری مناسبی برای سونی شد. این محصول دارای ویژگی های چون 6 ترانزیستوره بودن و کیفیت صدای به شدت ارتقا یافته بود .
در می سال ۱۹۵۶ شرکت سونی تی آر60 را به بازار عرضه کرد که نوآوریهای این رادیو شامل طراحی نازک و کیفیت صدای خوب آن بود که آن را قادر به رقابت با رادیوهای قابل حمل کرده بود. به خاطره تی آر 60 بود که برای اولین بار سونی با "آچان" ( Atchan ) یک شخصیت کارتونی خلق شده توسط "فویوهیکو اکابی"، قرارداد بست که شخصیت تبلیغاتی آنها بشود. اکنون به نام "پسر سونی" شناخته میشود، این شخصیت برای اولین بار در یک کارتون ظاهر شد که یک تی آر60 دربرابر گوش خود نگه داشته بود. به دنبال آن در سال بعد، ۱۹۵۷، شرکت مهندسی ارتباط دور برد توکیو با مدل تی آر-63 از راه رسید، پس از آن کوچکترین رادیوی ترانزیستوری (میلیمتر ۲×۷۱×۱۱۲ ) در تولیدات تجاری را ساخت. این یک موفقیت تجاری جهانی بود.
در اواخر سال 1957 مدل تی ار-63 راه خود را به بازار امریکا باز کرد نوجوانان امریکای از اواسط دهه 50 شروع به خرید رادیو های ترانزیستوری مخصوصا مدل های سونی کردند که باعث شد فروش سونی از 100000 دستگاه در سال 1955 به 5000000 دستگاه در سال 1968 برسد البته این رقم فروش بالا جدا از برتری های محصولات سونی به دلیل ظهور پدیده موسیقی جدیدی با عنوان "راک اند رول" در امریکا بود.
اقای ایبوکا فردی عملگرا با ذهنی به شدت فعال بود که توانایی بالایی در پیش بینی این مورد داشت که کدام تکنولوژی ها می توانند در زندگی روز مره مردم بیشتر کاربرد داشته باشدند. او با روحیه الهام بخش خود از نقطه نظر ابداع و ابتکار مهندسین خود را به سویی سوق می داد تا به فراتر از توانایی هایشان فکر کنند. او در خاطرات خود مربوط به بوجود آمدن شرکت نوشته که آرزو دارد شرکتی تاسیس کند که کلیه کارکنان آن از کار خود احساس رضایت وشادی داشته و ایده آلش این است که یک محیط کاری خلاق و دینامیک با فضای تفریحی کاری داشته باشد.
اقای موریتا نیز یک بازاریاب خوش فکر و خلاق و با انگیزه بود که از همان ابتدا به فکر ثبت جهانی نام سونی به عنوان یک برند معتبر بود برای نمونه زمانی که شرکت bulova سفارش 100000 دستگاه رادیو را به سونی داد و درخواست حک نام خود را به جای نام سونی بر روی رادیو ها کرد اقای موریتا به شدت با آن به مخالفت پرداخت.
پاسخ او به Bulova این بود : "من به شما قول می دهم که 50 سال بعد از این نام شرکت ما هم بهمان اندازه که نام شرکت شما امروز مشهور است، معروف و مشهور خواهد بود . . . " امروز باید گفت که این صحبت آنروز آقای موریتا از نظر پیشگوئی پیامبر گونه بود.
در تاریخ 1958 نام این شرکت به sony corporation تغییر کرد .نام شرکت sony از ترکیب دو کلمه ساخته شده است این کلمات عبارت اند از sonus و sonny است کلمه اول در لاتین شبیه کلمات sound و sonic است که به معنای صدا می باشند و کلمه دوم یعنی sonny به معنای پسر بچه است و ترکیب این دو در نام کارخانه به معنای عدهای پر شور است که با علاقه و انرژی نا محدود محصولات وتولیدات جدیدی را ارائه می کنند.
سونی یکی از معدود شرکت های بود که در امر ضبط و نگهداری در لوازم صوتی و تصویری خانگی به جای آنکه پیرو و تقلید کننده سایر شرکت ها باشد خود به ابداع دست میزد و در بسیاری موارد با سایر شرکت ها برای تثبیت فورمت خود به جنگ می پرداخت که یکی از بدترین آنها نبرد برسر فرمت های "ضبط وی سی آر" بود .
در سال 1980 نبرد سختی بین شرکت "جی وی سی" که فرمت وی اچ اس را برای دستگاه ضبط ویدئو ابداع کرده بود و شرکت سونی که با مجموعه بتامکس وارد این بازار شده بود در گرفت اما در انتها این جی وی سی بود که قالب "وی اچ اس: را بر بازار غلبه داد و سونی به ناچار از آن تقلید کرد .
سونی محصولات بسیاری را تولید می کرد از آن جمله تولید اولین پلو پز برقی در سال 1955 . اما پس از سود سرشاری که از فروش رادیو های ترانزیستوری حاصل شد این شرکت تصمیم گرفت که به صنعت الکترونیک و وسایل سرگرمی بپردازد.
سونی در طی سالها محصولات بی شماری را روانه بازار کرده است که به اختصار مهمترین آنها را در زیر نام می بریم.
تلویزیون رنگی تری نیترون (1968)
ضبط ویدئو کاست بتامکس(1975)
واکمن شخصی استریو به عنوان اولین دستگاه پخش موسیقی قابل حمل در جهان (1979)
دستگاه کوچک پخش دیسک (1982)
دوربین بتاکم (BetaCam) برای پخش های تلویزیونی (1982)
ارائه دیسک ریز 90 میلی متری یا همان فلاپی 5/3 اینچی که برسایر فرمت ها چیره شد. (1983)
با همکار خود شرکت فلیپس لوح فشرده یا همان CD (1983)
ارائه دیسکمن به عنوان نمونه ای از واکمن با قابلیت استفاده از CD (1984)
دوربین هندی کم (1985)
مینی دیسک (1992)
پلی استیشن (1994)
DVD (1997)
مموری استیک (1998)
AIBO (1999)
پلی استیشن 2 (2000)
و CLIF سونی بعنوان سازمان دهنده تفریحات شخصی (2000)
کامپیوترهای لپ تاپ VAIO با فرم و عملکرد عالی
دوربین های دیجیتالی که عکس روی فلاپی دیسک می گیرند
CD-R یا مموری استیک
یک وسیله دستی که اجازه ذخیره کردن و مشاهده عکسها را همراه با عکهای متحرک می دهد
ضبط های مینی دیسک با یک LINK کامپیوتر شخصی PC برای تلفیق و ترکیب کیفیت های عالی صوتی دیجیتال با موسیقی ها
تعویض کننده های چند دیسک DVD/CD برای پخش صدا و تصویر
ضبط های شبکه ای دیجیتال که با استفاده از یک درایو هارد دیسک عملکردهای مکث و عقب و جلو بردن سریع برنامه های تلویزیونی را انجام می دهد و تلویزیونهای با صفحه مسطح و اسکن بالا که با بکارگیری تکنولوژی مدار DRC (خلق کیفیت واقعی دیجیتالی)، کیفیت تصاویر آن تقریبا نزدیک به کیفیت تصاویر تلویزیونی HDTV می باشد.
امروزه سونی به عنوان یکی از شرکت های پیشرو در زمینه های چون تولید محصولات صوتی وتصویری کنسول های بازی استودیو های تولید فیلم انیمیشن و بازی های رایانه ای و خدمات و محصولاتی در زمینه های ارتباطات و تکنولوژ ی اطلاعات و تجارت آنلاین شناخته می شود از نظر فعالیت عملیاتی، سونی در 70 کشور جهان فعال بوده و دارای 1080 شرکت تابعه می باشد. همچنین تعداد کارکنان سونی 700/189 نفر است.
سونی هم چنان به شعار خود " انجام دادن کاری که دیگران انجام نمی دهند" پایبند است.