چگونه برنامه ریزی و هدف گذاری برای سال جدید داشته باشیم؟
چگونه برنامه ریزی و هدف گذاری برای سال جدید داشته باشیم؟
برنامه ریزی یعنی : آوردن آینده به زمان حال است تا بتوانید همین الان کاری برای آن انجام دهید.
ما هرگز زندگی نمی کنیم؛ ما همیشه در انتظار زندگی هستیم.
ولتر
ما بجای انکه همین امروز خوشحال باشیم به امید یک آینده خوب و خوش نشسته ایم و به همین خاطر امروزمان را از دست می دهیم. ما وقت بیشتر می خواهیم؛ پول بیشتر می خواهیم؛ شغل بهتر می خواهیم؛ بازنشستگی می خواهیم؛ مسافرت و تعطیلات می خواهیم و امروزِ ما به دلیل نداشتن برنامه ریزی و هدف گذاری صحیح از دست خواهد رفت و ما به این مسئله اصلاً توجهی نمی کنیم.
یک پژوهش در مورد برنامه ریزی و هدف گذاری
انجام یک پژوهش ده ساله در دانشکدهی علوم بازرگانی دانشگاه شیکاگو نقش تعیین اهداف را به خوبی نشان میدهد. از دانشجویان ترم آخر در خصوص اهدافشان پس از فارغالتحصیلی سئوال کردند. از آنها پرسیده شد که پس از فراغت از تحصیل چه میخواهند بکنند؟ و چه برنامههایی برای خود تدارک دیدهاند؟
83 درصد دانشجویان گفتند که هیچ هدفی را هنوز تعیین نکردهاند. 14 درصد هدفی را به صورت جسته – گریخته در ذهن داشتند و فقط ۳ درصد اهداف مشخص و معینی را برای خود نوشته طراحی و برنامهریزی کرده و آنرا به صورت مکتوب در آورده بودند.
پس از دهسال همگی آنان مجدداً موردبررسی پرسشنامهای قرار گرفتند و به لحاظ سطح پیشرفت و دستاوردهای حرفهای – مالی مورد مقایسه قرار گرفتند. افرادی که اهداف ذهنی پراکندهای را به صورت جسته و گریخته در ذهن داشتند 3 برابر افراد بی هدف دستاورد و پیشرفت داشتند، افرادی که اهداف مکتوب و مشخص تعریف کرده بودند (3 درصد) دهبرابر افراد بدون هدف دستاورد حرفهای – شخصی داشتند.
اما داشتن هدف به تنهایی کافی نیست. افرادی که اهدافشان با ارزشها و معیارهای فردیشان همردیف و هماهنگ باشد، رضایتمندی و خشنودی بیشتری کسب میکنند. اهداف مبتنی بر ارزشهای فردی، به رفتار و عملکردهایی میانجامد که تجلی کامل هستی و هویت ماست و این احساس و رفتار خودش به موفقیت و شادکامی و خشنودی میانجامد که همواره به دنبالش بودهایم.
وقتی هدفی را به طور روشن و مکتوب برای خود تعیین میکنیم، آن هدف مشخص، استعداد درونی ما را بیرون کشیده و ما را مجبور میکند تا با تمام نیرو و توان خود نه تنها در جهت به دست آوردن آن هدف، بلکه برای کشف و به کارگیری استعدادهای بالقوه تلاش کنیم.
هدف گذاری دقیق، ما را تقویت میکند تا در زندگی فعال و مسوول باشیم. هرچه اهداف مشخصتر و قابل اندازهگیریتر باشند، برای دستیابی به آنها بیشتر احساس مسوولیت کرده و بیشتر میخواهیم تا برایش زمان و انرژی بگذاریم.
انتخاب اهداف قدرتمند
هنگامیکه هر فردی به جای آرزو کردن و رویا پردازی و ای کاش گفتن و غرغر کردن از وضعیت فعلی خود، اهداف قدرتمندی مبتنی بر ارزشهای فردی را برای خود معین و مشخص کند، به سمت یک زندگی مثبت و مولدتر پیشخواهد رفت. احساسات و هیجانات منفی مثل اضطراب، افسردگی، ناکامی، ترس، عصبانیت، خشم و استرس به سراغ افراد بدون جهتگیری و بی برنامه میروند و در نتیجه افراد معمولاً هیچگاه هدف متمرکز و امیدی برای دستیابی به آن ندارند.
مشخص کردن و تعیین هدف ما را از رویاپردازی با امید اندک و احتمال دستیابی کم و نامعلوم بسوی نتایج و روابطی که میخواهیم و به دنبالش هستیم رهنمون خواهد بود. گذراندن زندگی با طرز تلقی و نگرش: «صبرکن ببین چی پیشمیآید»، هدر دادن پتانسیل و قدرت فردی است.
اهداف قدرتمند، کاملاً خاص و مشخصاند. این نوع اهداف با کلماتی ادا میشوند که به ما تصویر ذهنی روشن و دقیقی از آنچه میخواهیم به دست آوریم میبخشند. با خواندن آن اهداف از روی کاغذ یادداشت، خود دقیقاً می دانیم که چه میخواهیم.
هرچهقدر هدف گذاری مشخص و روشنتر باشد بهتر و سریعتر میفهمیم که چه باید بکنیم و چگونه باید حرکت کنیم تا قادر باشیم منابع و مواد دستیابی به آنرا فراهم سازیم.
موضو.ع : چگونه برنامه ریزی و هدف گذاری برای سال جدید داشته باشیم؟
مطالب مرتبط :
مواردی که باید درباره بازاریابی و فروش یاد بگیرید
بازاریابی و فروش کنارهم
51 نوع استراتژی بازاریابی
تفاوت بازاریابی و فروش
بستن قرار داد فروش چگونه است ؟
مدیریت فروش چگونه است ؟
عملیات مدیریت فروش چگونه است ؟
مدیریـت فروش و بررسی نگرش های متفاوت
برگرفته از بهترین ایده