اگر دنبال يک دندانپزشک خوب می گرديد که هم با او راحت باشيد، هم از روند درمان خودتان لذت ببريد و هم مدتی را که در مطب دندان پزشکی نشسته ايد، احساس آرامش کنيد؛ بايد با ويژگی های يک مطب ايده آل دندان پزشکی و مختصات يک دندان پزشک کاردان آشنا شويد. اين مطلب به شما کمک می کند معيارهايی را در همين راستا فرا بگيريد.
به نظر شما يک مطب دندان پزشکی استاندارد بايد داراي چه فضاهايی باشد؟ چه اتاقهايی را بايد در يک مطب دندان پزشکی ايده آل ببينيد؟ هر مطب دندان پزشکی بايد مجهز به 4 فضای کاملا مجزا از يکديگر باشد. بخش نخست به بيماران مراجعه کننده به مطب دندان پزشکی تعلق دارد. بيماران، محدوده سنی متفاوتی دارند ولی فقط لازم است اتاق انتظار کودکان از بزرگسالان جدا شود. برای اتاق انتظار کودک، می توان از تصاوير و شخصيتهای مورد علاقه کودکان به شکل پوستر روی ديوارها استفاده کرد يا اسباب بازی هايی را برای کودکان در آن قرار داد. در اين محيط، کودکان به دور از محيط پر سروصدا و شکايت بزرگسالان در کنار همسالان خود خواهند بود و با ديدن همسالان شان که به مطب دندان پزشکی آمدهاند، راحت تر با ترس و نگرانی هايشان کنار می آيند.

بهتر است سرويس بهداشتی جداگانهای برای کودکان و بزرگسالان در نظر گرفته شود. برای منشی مطب که مسووليت پذيرش بيماران و بايگانی پروندهها را بر عهده دارد نيز بايد فضای مناسبی در نظر گرفته شود. قسمت پذيرش بايد به اين شکل باشد که در يک سمت مراجعان و در سمت ديگر کارکنان مطب قرار بگيرند و در عين حال مراجعه کنندگان بتوانند در حالت ايستاده، نشسته (مخصوص افراد ناتوان و کم توان جسمی) با کارکنان مطب صحبت کرده و فرمهای لازم را پر کنند. فضای سوم، فضای درمانی است که شامل اتاق دندان پزشک، لابراتوار و اتاق استريليزاسيون می شود. در برخی از مطبهای مدرن برای اينکه بيماران از شرايط استريليزه مطمئن شوند، يک اتاق استرليزه شيشهای وسط کلينيک می سازند و وسايل را در آن قرار می دهند تا بيماران با تمايل بيشتری به مطب بيايند. تمام فضاهای مطب بايد پوشش سراميک و قابل شست و شو داشته باشد و صندلی دندان پزشکی نيز بايد پوششهای پلاستيکی قابل شست و شو داشته باشد.
حتما شما هم دوست داريد که در مطب دندان پزشکی، علاوه بر تميز و مرتب بودن خود مطب، با يک دندان پزشک خوش اخلاق مواجهه داشته باشيد.
يک دندان پزشک خوب و حرفهای و موفق از اين ويژگی ها بهرهمند است:
- 1.از گفت و گو با پرستار خود در مورد مسايل خصوصی و خانوادگی يا انتقاد از وضع موجود در حضور بيماران و حين درمان خودداری می کند. صحبتهای او فقط درباره امور جاری درمان و مسايل مطب است. او از شوخی کردن و گفتن لطيفه پرهيز می کند. گفتوگوی کارکنان مطب با بيماران نيز بايد محترمانه باشد. در چنين فضايی هرگز حرکات و اعمال ناشيانه بيمار که از بی اطلاعی سرچشمه می گيرد، تمسخر نميشود؛ مثلا درآوردن کفشها هنگام نشستن روی صندلی دندان پزشکی مورد استهزا قرار نمی گيرد. در چنين مواردی خيلی صميمانه می شود گفت: «احتياجی به درآوردن کفشها نيست.»
- 2.يک دندان پزشک کاردان از نحوه درمان انجام شده توسط همکاران ديگرش انتقاد نمی کند و هرگز از بدگويی بيمار از همکاران ديگرش هم استقبال نمی کند و فقط گوش می کند. هرگز نمی گويد: «بله، متاسفانه خيلی از همکاران دندان پزشک اعمال غيربهداشتی يا غيرانسانی انجام ميدهند.» و حتي وقتي از کار ضعيف همکاري سوال ميشود، احتمالا چيزي در اين حدود ميگويد که: «من از شرايط قبل از درمان اطلاعي ندارم که قضاوت کنم. شايد چارهاي جز اين نبوده است.» او توجه دارد که هميشه بيماران راضي وي نزد وي ميآيند و بيماران ناراضي وي نزد ديگر همکاران ميروند. بيماري که از همکاران ديگر نزد وي بدگويي ميکند به زودي از وي نيز نزد ديگران بدگويي خواهد کرد. برخي همکاران، حتي در محافل و مجالس خصوصي نيز از روشهاي غلط و مردمفريب ديگران با هيجان تعريف ميکنند و باعث بدبيني به کل حرفه پزشکي ميشوند. اما شما بهعنوان يک پزشک يا دندانپزشک، اگر همکاري را ميشناسيد که شئون پزشکي را رعايت نميکند، بهتر است مستقيما به خود وي تذکر دهيد يا از پيشکسوتان حرفه بخواهيد او را نصحيت کنند.
-
- 3.دندانپزشک خوب هرگز بيمار را تحقير نميکند؛ چراکه تحقير ممکن است با نگاه، گفتار يا عمل باشد؛ مثل بلند صحبت کردن، به کار بردن کلمات توهينآميز يا بيماري را بر بيمار ديگر ترجيحدادن يا عدم رعايت نوبت که همگي باعث تحقير و عصبانيت و گاهي باعث ايجاد بغض ميشود.
-
- 4.تبعيض بيش از هر چيز، افراد را عصباني ميکند. اگر روزي همه بيماران بيش از معمول منتظر بمانند در نهايت گله خواهند کرد ولي اگر پس از ساعتها انتظار نوبت آنها رعايت نشود، اين باعث عصبانيت بقيه بيماران ميشود. گاهي واکنش برخي بيماران آنقدر شديد است که با انکار درمان مطلوب، نارضايتي خود را بروز ميدهند يا به مراجع قانوني مثل نظام پزشکي شکايت ميکنند.
-
- 5.يک دندانپزشک کاردان درحضور بيمار، تلفني از معامله اتومبيل، خريد زمين يا روش گرفتن وام از بانک صحبت نميکند. اگر براي گفتوگو در چنين موضوعهايي کسي به وي تلفن کرد، از منشي ميخواهد شماره تلفن او را بگيرد تا در اولين فرصت از اتاق شخصي خود با وي تماس برقرار کند. البته پدر يا مادر، معلمان و اساتيد استثنا هستند؛ زيرا معطل نگه داشتن آنها آن روي خط توسط منشي محترمانه نيست.
-
- 6. او هرگز اجازه نميدهد بيمار، ناراضي از مطب برود. اگر اشتباه يا سوءتفاهمي رخ داده، حتما با او صحبت ميکند و به او توضيح ميدهد. اگر کوتاهي از طرف وي يا کارکنان مطب بوده، با صداقت آن را قبول ميکند و معذرت ميخواهد؛ بهويژه گله و شکايت از کارکنان را بدون تعصب ميپذيرد. او پيشداوري نميکند و حق را به يک طرف نميدهد. ابتدا اظهارات دو طرف را ميشنود و سپس قضاوت ميکند و اگر سوءتفاهمي رخ داده، حتما بيمار را توجيه ميکند.
اگر بدنبال یک دندانپزشک متخصص خوب در شهر شیراز میگردید میتوانید لیست دندانپزشکان شیراز را بهمراه آدرس و شماره تماس مشاهده فرمایید.