حرفه ای به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ می تواند برای متخصصان خلاقی که از محیطی با سرعت بالا لذت می برند رضایت بخش و سودآور باشد. دیجیتال مارکتینگ یک صنعت در حال رشد است و بسیاری از کسب و کارها از اشکال رسانه های دیجیتال برای دستیابی به مشتریان احتمالی از آن استفاده می کنند. راه های زیادی وجود دارد که می توانید مهارت های خود را به عنوان یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ به کار ببرید و شغلی موفق در این زمینه ایجاد کنید. در این مقاله به این می پردازیم که یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ کیست، چه کاری انجام می دهد و چقدر درآمد دارد و به برخی از سوالات متداول در مورد بازاریابی دیجیتال پاسخ می دهیم.
کارشناس دیجیتال مارکتینگ کیست؟
یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ از رسانه های دیجیتال و آنلاین برای تبلیغ یک سازمان تجاری یا غیرانتفاعی و محصولات و خدمات آن استفاده می کند. بازاریابان دیجیتال دانش گسترده ای در مورد اینکه چگونه موتورهای جستجو، رسانه های اجتماعی، وب سایت ها و تبلیغات آنلاین می توانند سرنخ ایجاد کنند، ترافیک فیزیکی و آنلاین یک کسب و کار را افزایش دهند، آگاهی از برند را ایجاد کنند و فروش را بهبود بخشند، دارند. بازاریابان دیجیتال از تبلیغات رسانه های اجتماعی، خلاقیت و تجزیه و تحلیل داده ها برای کمک به شرکت ها برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی دیجیتال موثر استفاده می کنند. برخی از بازاریابان دیجیتال کل تلاش های بازاریابی آنلاین یک کسب و کار را مدیریت می کنند و برخی دیگر نقش های تخصصی تری دارند.

یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ چه می کند؟
دیجیتال مارکترها وظایف و مسئولیت های مختلفی دارند و حوزه دیجیتال مارکتینگ موقعیت های زیادی را در بر می گیرد. این متخصصان تحقیقات بازار را انجام می دهند، استراتژی های بازاریابی را توسعه می دهند، نظرسنجی از مصرف کنندگان انجام می دهند و محتوای وب را تولید، مدیریت و تجزیه و تحلیل می کنند. در اینجا برخی از متداولترین تخصصها برای بازاریابان دیجیتال و وظایفی که افراد در آن موقعیتها اغلب انجام میدهند آورده شده است:
تولید محتوا
تولید محتوا که بازاریابی محتوا یا نوشتن محتوا نیز نامیده می شود، شامل تولید محتوای نوشتاری، صوتی یا سمعی و بصری برای جذب مشتریان به وب سایت یا فروشگاه فیزیکی یک شرکت است. این یکی از راه های اصلی است که بازاریابان دیجیتال حضور آنلاین برند خود را ایجاد می کنند.
بازاریابان دیجیتال اغلب پست های وبلاگی را برای انتشار در وب سایت شرکت یا سایت دیگری می نویسند. پستهای وبلاگ اطلاعاتی ارزشمند را در اختیار خوانندگان قرار میدهند و پستهای تبلیغاتی افراد را تشویق میکند تا اقدامی مانند بازدید از فروشگاه یا خرید انجام دهند. کتابهای الکترونیکی انواع طولانیتری از محتوای نوشتاری هستند که برای ارائه اطلاعات یا بازاریابی محصولات یا خدمات مفید هستند. اینفوگرافیک ها شامل تصاویر زیادی هستند و از نمودارها و سایر روش های بصری برای انتقال اطلاعات پیچیده به زبان ساده استفاده می کنند.
بهینه سازی موتور جستجو
بازاریابان دیجیتال که در بهینه سازی موتورهای جستجو ( SEO) تخصص دارند به سایر اعضای تیم کمک می کنند محتوایی ایجاد کنند که رتبه وب سایت را در موتورهای جستجو افزایش دهد. از آنجایی که اکثر افراد هنگام انجام جستجوی آنلاین هرگز روی صفحه اول نتایج کلیک نمی کنند، داشتن رتبه بالا برای جذب بازدیدکنندگان به یک وب سایت و تبلیغ یک برند ضروری است. بازاریابان دیجیتال در مورد کلمات و عباراتی که مردم بیشتر وارد موتورهای جستجو می کنند تحقیق می کنند. به این ترتیب، آنها میتوانند بفهمند که مخاطبان هدفشان در جستجوی کدام کلمات کلیدی هستند و آنها را به محتوای آینده اضافه کنند. سئو همچنین شامل ساخت وب سایت هایی است که استفاده آسان، در دسترس و مفید هستند.
تجزیه و تحلیل داده ها
بازاریابان دیجیتال از انواع ابزارهای تجزیه و تحلیل داده ها برای ردیابی ترافیک وب سایت خود استفاده می کنند و تصمیم می گیرند که کدام نوع محتوا بیشترین فروش را داشته باشد. آنها گزارشها را میخوانند و تجزیه و تحلیل میکنند تا تفصیلی از پاسخهای بازدیدکنندگان آنلاین به کمپینهای بازاریابی قبلی را دریافت کنند. آنها همچنین اطلاعات جمعیتی، خواسته های مشتری متوسط و میزان موفقیت پست های فردی را از دیگر داده های کلیدی بازار جمع آوری می کنند. به عنوان مثال، نرخ کلیک (CTR) تعداد بازدیدکنندگان آگهی در مقایسه با تعداد افرادی است که روی تبلیغ کلیک کرده اند و هزینه به ازای هر اقدام (CPA) مقدار پولی است که یک کسب و کار برای هر کلیک پرداخت می کند.
طراحی UX و UI
UX مخفف تجربه کاربری است و UI به معنای رابط کاربری است. اینها اجزای مهم همه پلتفرم های دیجیتال هستند. بسیاری از بازاریابان دیجیتال با برنامه نویسان کامپیوتر و توسعه دهندگان وب کار می کنند تا وب سایت ها را تا حد ممکن آسان تر و سرگرم کننده کنند. این به شرکتها کمک میکند تا با مشتریان بالقوه و موجود درگیر شوند تا برندهای خود را تبلیغ کنند.

بازاریابی ایمیلی
بازاریابی ایمیلی شامل ارسال ایمیل های بازاریابی و تبلیغاتی به مشتریان بالقوه و فعلی است که برای دریافت خبرنامه، اطلاعات مربوط به فروش و سایر محتواها از طریق ایمیل مشترک می شوند. شرکت ها بسته به نیاز شرکت می توانند به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه یا سالانه خبرنامه تولید کنند. آنها اغلب شامل اخبار شرکت، تبلیغات اخیر، برنامه های آینده برای شرکت و اطلاعاتی در مورد جدیدترین محصولات یا خدمات آن هستند. بازاریابان ایمیل همچنین می توانند وبلاگ ها، مقالات، کتاب های الکترونیکی یا سایر مطالب را از طریق ایمیل ارسال کنند. بازاریابی ایمیلی همچنین میتواند بر پاسخ به سؤالات مشتریان تکی یا انتخاب محتوای ارسالی بر اساس خریدهای گذشته، اطلاعات جمعیتی مشترک و سایر دادهها تمرکز کند.
بازاریابی موبایلی
متخصصان بازاریابی موبایلی به ارائه محتوای بازاریابی از طریق دستگاه های تلفن همراه کمک می کنند. مردم بیشتر از تلفن های خود برای دسترسی به محتوای دیجیتال استفاده می کنند و بازاریابی موبایلی را به یکی از مهم ترین انواع تبلیغات برای بسیاری از شرکت ها تبدیل می کند. هنگامی که افراد به یک کسب و کار شماره تلفن خود را می دهند، سازمان می تواند از پیامک های تبلیغاتی یا پیامک برای اطلاع از محصولات یا خدمات جدید، یادآوری قرار ملاقات ها یا رویدادها و انتقال اطلاعات دیگر استفاده کند. بازاریابان دیجیتال همچنین می توانند تبلیغات را در داخل برنامه های تلفن همراه خریداری کنند و برای آسان کردن وب سایت های خود با تلفن های هوشمند یا تبلت ها کار کنند.
بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی
بازاریابان رسانه های اجتماعی از شبکه ها و پلتفرم های رسانه های اجتماعی برای جذب مشتری و تبلیغ برند استفاده می کنند. آنها برای افزایش تعداد دنبال کنندگان پروفایل ها و صفحات رسانه های اجتماعی کار می کنند. به این ترتیب، آنها می توانند تلاش های بازاریابی آینده را با دستیابی به افراد بیشتری موثرتر کنند. بازاریابان رسانه های اجتماعی همچنین می توانند از پست ها برای پیوند دادن به وب سایت ها استفاده کنند و ترافیک خود را افزایش دهند. آنها اغلب برای تبلیغات در صفحات رسانه های اجتماعی پرداخت می کنند و با پاسخ دادن به نظرات یا پیام های فوری مستقیماً با خوانندگان ارتباط برقرار می کنند. تبلیغات پرداخت به ازای کلیک در دیجیتال مارکتینگ رایج است و شرکت ها برای هر کلیکی که تبلیغاتشان دریافت می کنند هزینه پرداخت می کنند.
میانگین حقوق یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ
درآمد نیز می تواند بسته به تخصص کارشناس دیجیتال مارکتینگ ، هزینه زندگی در منطقه و سطح تجربه آنها متفاوت باشد. مدیران دیجیتال مارکتینگ و بازاریابان ارشد دیجیتال حتی بیشتر درآمد دارند.

تبدیل شدن به یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ
در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تا حرفه خود را به عنوان یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ شروع کنید:
یک دوره کارآموزی پیدا کنید
مشاغل برتر دیجیتال مارکتینگ اغلب به مدرک دانشگاهی یا تحصیلات تکمیلی در بازاریابی، ارتباطات یا روابط عمومی نیاز دارند، اما بسیاری از مشاغل سطح ابتدایی به مدرک تحصیلی فراتر از دبیرستان نیاز ندارند. از آنجایی که این رشته به سرعت توسعه می یابد، بسیاری از کارفرمایان تجربه عملی را در اولویت قرار می دهند. یک راه عالی برای به دست آوردن این تجربه از طریق کارآموزی است. همچنین می توانید از بازاریابان دیجیتال موفق یاد بگیرید و روابطی را برای شبکه های آینده ایجاد کنید.
در دوره های آنلاین شرکت کنید
گذراندن دوره های آنلاین راهی مناسب و مقرون به صرفه برای توسعه مهارت های شماست. بسیاری از این کلاس ها نیاز به آزمون یا آزمون عملی دارند و به افرادی که قبول می شوند گواهینامه می دهند. بسیاری از کارفرمایان از بازاریابان دیجیتال می خواهند که گواهینامه های محبوبی مانند تبلیغات گوگل و بلوپرنت فیس بوک داشته باشند. گواهینامه هایی را که کسب می کنید در رزومه خود قرار دهید تا برای مدیران استخدام جذاب تر شود.
یک وبلاگ راه اندازی کنید
بازاریابان دیجیتالی که می خواهند محتوا ایجاد کنند، ویرایش کنند یا استراتژی های محتوا را برنامه ریزی کنند، به مجموعه ای از کارهای بازاریابی گذشته خود نیاز دارند. راه اندازی یک وبلاگ یک راه عالی برای نشان دادن مهارت های بازاریابی خود به مدیران استخدام، ترویج خدمات خود به طور مستقیم به مشتریان و انجام برخی تمرین های مفید است. میتوانید استراتژیهای مختلف سئو را امتحان کنید، درباره طراحی و توسعه وب اطلاعات بیشتری کسب کنید، بینندگان وبلاگ خود را افزایش دهید، و شروع به جمعآوری و تفسیر معیارهای کلیدی بازاریابی دیجیتال کنید تا بتوانید در صورت نیاز تغییرات هوشمندانه ایجاد کنید. همچنین میتوانید با میزبانی آگهیها یا پستهای وبلاگ مهمان از سایر مشاغل، درآمد بیشتری کسب کنید.
شبکه با همکاران
شبکه سازی با دیگر بازاریابان دیجیتال برای پیشرفت شغلی، یادگیری در مورد فرصت های جدید و بهبود شهرت حرفه ای شما ضروری است. میتوانید از رسانههای اجتماعی برای بحث درباره بازاریابی دیجیتال در گروهها یا اتاقهای گفتگو در مورد این حوزه استفاده کنید، و میتوانید در کنفرانسها و رویدادهای بازاریابی دیجیتال شرکت کنید تا با رهبران صنعت ملاقات کنید و از آنها یاد بگیرید.
یک تخصص را انتخاب کنید
بازاریابی دیجیتال یک حوزه گسترده و در حال گسترش است. اگر در تولید محتوا، تجزیه و تحلیل داده ها، رسانه های اجتماعی یا سایر حوزه های مرتبط تخصص دارید، ممکن است بتوانید سریعتر موقعیت خود را پیدا کنید. همچنین می توانید درباره مدیریت تیم ها و کمپین های بازاریابی دیجیتال بیشتر بدانید.
سوالات متداول در مورد بازاریابان دیجیتال
در اینجا برخی از متداول ترین سؤالات درباره بازاریابان دیجیتال و نحوه دنبال کردن این مسیر شغلی وجود دارد:
افراد برای تبدیل شدن به کارشناس دیجیتال مارکتینگ به چه مهارت هایی نیاز دارند؟
بازاریابان دیجیتال باید با نرم افزارها و ابزارهای بازاریابی آشنا باشند. آنها باید مهارت های تحلیلی قوی داشته باشند و باید بتوانند به خوبی با یک تیم کار کنند، اقدامات خود را با دیگران هماهنگ کنند و ضرب الاجل ها را رعایت کنند. سایر مهارت های ضروری برای یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:
- گوش دادن فعال
- نوآوری و خلاقیت
- انعطاف پذیری، حل مسئله و توانایی سازگاری با موقعیت های جدید
- درک ریاضی پشت تجزیه و تحلیل داده ها، نمودارها و نمودارها
- توانایی نوشتن و گفتن شیوا
بهترین ابزار برای یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ چیست؟
نرم افزارها و ابزارهایی که باید با آنها آشنا باشید به تخصص شما و شرکت یا مشتری بستگی دارد. برخی از محبوب ترین ابزارها عبارتند از نرم افزار طراحی گرافیک، برنامه های تجزیه و تحلیل موتورهای جستجو و پلت فرم های کمپین ایمیل. برای تقویت مهارت های خود می توانید دوره های کوتاه مدت در مورد این موضوعات را به صورت آنلاین یا حضوری بگذرانید.
بازاریابان دیجیتال چگونه تصمیم میگیرند که کدام محتوا برای یک کمپین منحصر به فرد بهتر عمل میکند؟
برای تصمیم گیری در مورد بهترین محتوا، تحقیقات بازار ضروری است. به نتایج کمپین های مشابه نگاه کنید و از تجزیه و تحلیل داده ها استفاده کنید تا تصمیم بگیرید کدام نوع محتوا موفق تر است. شما می توانید به زودی پس از پست کردن و ارزیابی عملکرد آن، محتوای جدید را برای کمپین فعلی تجزیه و تحلیل کنید.
منبع: وبسایت پی جو