در سال های اخیر با افزایش تنش ها و مشکلات روزانه، میزان استقبال از اسپا و ماساژ روز به روز در حال افزایش است. هیچ چیز بهتر از فرستادن یک مشتری آرامش پیدا کرده به دنیا پس از ترک یک اسپا و ماساژ روزانه نیست. مردم بیش از پیش به مزایا و محاسن ماساژ ایمان می آورند و می دانند اسپا و ماساژ علاوه بر خواص درمانی بسیاری که دارد، چقدر در بالابرد میزان آرامش روحی و روانی موثر است. علاوه بر این امکان حضور مراکز زیبایی و بهداشتی در کنار مرکز اسپا و ماساژ شما امکانی است که به جذب مشتریان بالقوه و کسب سود شما کمک خواهد کرد.
برای راه اندازی اسپا و ماساژ چه چیزهایی لازم است؟
مسائلی وجود دارد که باید قبل از افتتاح یک مرکز اسپا و ماساژ با آنها آشنا باشید. پیدا کردن مکان مناسب در بازار مناسب، دریافت مجوز کسب و کار و یافتن کارمندان خوب و بسیاری موارد دیگر نکاتی هستند که قبل از راه اندازی اسپا و ماساژ باید مشخص شود. در این مقاله به شما کمک می کنیم با روش های راه اندازی مرکز اسپا و ماساژ آشنا شوید. اینجا چک لیستی از مواردی که در هنگام راه اندازی یک مرکز اسپا به آن نیاز دارید آورده شده است. البته این به مناسبت هر کشور، شهر یا منطقه متفاوت است. اما کلیات آن برای همه مکان ها صدق می کند.
یک طرح تجاری بنویسید
نوشتن یک طرح تجاری بسیار مهم است. اگر فرض کنیم راه اندازی اسپا و ماساژ روزانه شما یک سفر لذت بخش باشد، این قسمت را به عنوان شروع سفر در نظر بگیرید. شما را به مقصدتان راهنمایی می کند و به سازماندهی برنامه ها و اولویت هایتان کمک می کند.
نام تجاری خود را ایجاد کنید
فقط فکر نکنید که این کار آسان خواهد بود. انتخاب نام برای کسب و کار و ایجاد برند شما اولین قدم های ضروری است. شما متوجه خواهید شد که میخواهید چه نامی داشته باشید، چگونه تعامل داشته باشید و چگونه به نظر برسید. به این فکر کنید که چگونه شخصیت کسب و کار خود را به مشتریان خود بگویید.

نام مرکز اسپا و ماساژ خود را انتخاب کنید
نام شما باید نشان دهنده برند شما، کیفیت افراد و تجربه مشتری و طیف وسیعی از خدماتی باشد که ارائه می دهید. همچنین ممکن است شامل ارجاعاتی به نام یا نام خانوادگی شما باشد. انتخاب نام به همین سادگی است. برای این کار از جستجو در موتورهای جستجو هم می توانید استفاده کنید.
برند شما همه چیز را در مورد کسب و کار شما می گوید. نحوه تعامل شما با مشتریان و بازاریابی با مشتریان احتمالی و همچنین نحوه ارائه خود به صورت بصری است. هویت بصری برند شما بر روی تابلوها، داخل اسپا و ماساژ و ابزار بازاریابی شما ظاهر می شود. بخش های اصلی شامل موارد زیر است:
- لوگو
- پالت رنگ
- تایپوگرافی
- عکاسی
اگر به دنبال یک عکاس صنعتی حرفه ای هستید پشنهاد میکنیم حتما به آتلیه های عکاسی صنعتی و تبلیغاتی در شیراز از سایت پی جو مراجعه بفرمایید.
تصمیم بگیرید که کدام خدمات اسپا و ماساژ را ارائه دهید
انجمن بینالمللی اسپا و ماساژ (ISPA) یک کسبوکار را به عنوان اسپا و ماساژ تعریف میکند که حداقل دو مورد از این خدمات را به بازدیدکنندگان اسپا و ماساژ ارائه دهد:
- مراقبت از پوست (شامل آرایش)
- ماساژ
- درمان های بدن (شامل خدمات سالن و رفع موهای زائد)
اگر می خواهید بهترین سالن های ماساژ را پیدا کنید، بهتر است به صفحه مراکز ماساژ در شیراز از سایت پی جو مراجعه فرمایید.
شاید قبلاً می دانستید که چگونه یک یا چند مورد از اینها را انجام دهید، و این عالی است. اما، اگر خدماتی را ارائه میدهید که با آن آشنایی ندارید، بدانید که باید یک کارمند استخدام کنید یا شریکی بیاورید که با آن آشناست. یا، باید خودتان را آموزش دهید.
همچنین، در مورد مجوزهای دولتی یا محلی که برای ارائه خدمات مورد نظر خود نیاز دارید، تحقیق کنید. همچنین باید بدانید به چه تجهیزات اسپا و ماساژ نیاز دارید. اندازه مکان شما و خدماتی که ارائه میدهید تجهیزات مورد نیاز شما را قبل از شروع کار تعیین می کند.
اسپا و ماساژ های روزانه ممکن است شامل دوش و کمد برای مهمانان و اتاقهای عایق صدا باشد، اگر قصد دارید ماساژ آرامشبخش ارائه دهید. موارد دیگر می تواند شامل موارد زیر باشد:
- میز/صندلی ماساژ
- دمپایی راحتی
- ماشین لباسشویی و خشک کن
- حوله گرم کن
- فضای نگهداری وسایل
- ماسک های چشم و صورت
- لوازم حمام (صابون، شامپو، نرم کننده)
- روغن های ماساژ، بخور، شمع، و روغن های ضروری
- تجهیزات اداری، مانند میز جلو، صندلی، و دستگاه های نقطه فروش
- مبلمان پذیرایی
- ابزار پدیکور
- متخصص زیبایی
- گرم کننده های موم
- ابزار لیزر موهای زائد
- دستگاه های لایه بردار/ سنگ پا
- جکوزی یا دیگر وان آب درمانی یا دوش
- و...
اگر به دنبال جایی هستید که لوازم مورد نیاز برای سالن خود را خریداری کنید و از معتبربودن و با کیفیت بودن محصولات مطمئن نیستید پیشنهاد می کنیم به لیست بهترین فروشگاه های تجهیزات آرایشی شیراز در سایت پی جو مراجعه بفرمایید.
درباره جایگاه خاص خود در این صنعت از نزدیک تحقیق کنید. تصمیم بگیرید که چه تجهیزاتی را باید قبل از افتتاح کسب و کار خود داشته باشید، و چه تجهیزاتی را می توانید بعداً که فضا و امور مالی اجازه می دهد خریداری کنید.

در مورد مخاطب تصمیم بگیرید
ممکن است ایده ای در مورد اینکه می خواهید کسب و کار جدیدتان به چه کسی خدمت کند داشته باشید، اما واقعاً کمی به آن فکر کنید و آن را یادداشت کنید. ماساژ از نقطه نظر ترجیح مشتری یک سرویس بسیار محبوب است.
بر اساس گزارش 2020 روند اسپا و ماساژ در آمریکا، 70 درصد از زنانی که به طور منظم اسپا و ماساژ میروند و 60 درصد از مردانی که به اسپا و ماساژ میروند، به محققان گفتهاند که در سال گذشته یک اسپا و ماساژ داشتهاند.
علاوه بر این، این گزارش خدماتی را که آمریکاییها بیشتر مشتاق هستند در آینده امتحان کنند، نشان میدهد. در بین نسلهای مختلف علاقه زیادی به آزمایش درمانهای پوست کل بدن، صورت و مراقبتهای پیشرفته پوست وجود دارد. ارائه این خدمات می تواند یک سرمایه گذاری سودآور در آینده باشد. گزارش ها را بررسی کنید تا ببینید در شهر شما چه چیزی بیشتر طرفدار دارد.
همچنین، نگاهی به صنعت آبگرم بیندازید. طبق مطالعه ای که در سال 2018 توسط ISPA منتشر شد، حدود 41 درصد از صاحبان اسپا و ماساژ مردان را با تبلیغات بازاریابی جدید هدف قرار می دهند. بر اساس تحقیقات ISPA، سهم مشتریان مرد در اسپا و ماساژ ها از کمتر از 31 درصد در سال 2007 به 47 درصد در سال 2017 افزایش یافته است. وقتی تصمیم می گیرید به چه کسی می خواهید خدمت کنید، ممکن است این بازدیدکنندگان اسپا و ماساژ ارزش هدف گذاری داشته باشند.
خرده فروشی و فروش محصولات جانبی
شروع یک خرده فروشی به این معنی است که شما مایلید چیزهایی مانند محصولات پوست و مو، تجهیزات، کالاها و مهمتر از همه کارت های هدیه را در اسپا و ماساژ ی روزانه خود بفروشید.
شروع کار خردهفروشی میتواند مشکل باشد. شما باید کارکنانی را برای فروش محصولات و ردیابی موجودی استخدام یا آموزش دهید. اما بازده آن میتواند 10 درصد یا بیشتر درآمد را به درآمد آبگرم شما اضافه کند. و در یک بیماری همه گیر مثل کووید 19، که سالن های ماساژ و اسپا تعطیل می شوند، خرده فروشی می تواند یک جریان درآمد مهم باشد.
همچنین به این فکر کنید. مشتری چگونه خرید خرده فروشی انجام می دهد؟ آنها می توانند یک محصول یا کالا را از کارکنان میز جلوی شما بخرند. با ابزار آبگرم مناسب، ارائه دهندگان خدمات به راحتی می توانند محصول با کیفیت را در حین ارائه خدمات افزایش دهند و توصیه کنند. اگر قصد دارید محصولات و کالاهای خود را به صورت آنلاین بفروشید، به همان اندازه مهم است که تجربه به راحتی قابل پیمایش باشد.
به این فکر کنید که چگونه می توانید فروش داشته باشید - آیا گزینه هایی برای خرید نقدی و بدون نقد خواهید داشت؟ از آنجایی که خردهفروشی واقعاً میتواند به سود شما کمک کند، مطمئن شوید که این یک فرآیند آسان و بدون دردسر برای مشتریان و کارکنان شما است. در نظر بگیرید که چگونه موجودی خود را ردیابی میکنید. وقتی کم شد آن را دوباره زیاد میکنید و ذخیره میکنید.
فروش کارت هدیه
کارت های هدیه بخش بزرگی از خرده فروشی هستند. شما در حال ایجاد یک محصول در تمام طول سال هستید و گیرندگان کارت هدیه تمایل دارند بیش از ارزش هدیه خود هزینه کنند.
به عنوان مثال، زنی که از کارت هدیه 100 هزارتومانی روز مادر استفاده می کند، ممکن است چند محصول دیگر بخرد یا یک سرویس اضافی اضافه کند. این باعث می شود بازدید او خیلی بیستر از مبلغ کارت هدیه ارزش داشته باشد. شما همچنین فرصتی برای اضافه کردن یک مشتری جدید ایجاد کرده اید که ممکن است با خدمات شما آشنا نباشد.
بازاریابی مرکز ماساژ و اسپا
اکنون زمان آن است که به مشتریان جدید در مورد مرکز اسپا و ماساژ خود بگویید. بازاریابی یک اصطلاح فراگیر با جنبه های زیادی است، بنابراین در مورد مناسب ترین نوع بازاریابی برای مشتریان هدف خود در منطقه خود فکر کنید.
چند راه خوب برای دستیابی به مشتریان عبارتند از:
بازاریابی دیجیتال:
رسانه های اجتماعی ممکن است ابتدا به ذهن شما خطور کند، و این یک راه عالی برای اطلاع رسانی است. اجرای تبلیغات در فیس بوک و اینستاگرام - شاید ارائه خدمات تخفیف افتتاحیه بزرگ یا کدهای ارجاع - توجه عموم را به خود جلب می کند و آنها را وادار می کند تا دسترسی شما را گسترش دهند.
راهنمای گام به گام بازاریابی فیس بوک و راهنمای بازاریابی اینستاگرام را دریافت کنید تا شما را در مسیر درست شروع کند. در نهایت، شما می خواهید کمپین های ایمیلی را با هدف قرار دادن مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه جدید با انگیزه هایی برای جذب آنها ترکیب کنید.
برای کنترل هزینه های بازاریابی مورد انتظار خود، راهنمای ما در مورد نحوه ایجاد یک برنامه بازاریابی دیجیتال را بررسی کنید.
بازاریابی چاپی:
همچنین ممکن است در نظر داشته باشید که بروشورهایی را برای توزیع در منطقه محلی خود در نظر بگیرید تا خریداران از مرکز اسپا و ماساژ مطلع شوند. همه اینها هزینه و زمان دارد، بنابراین به عنوان بخشی از طرح تجاری خود، هزینه های بازاریابی را ارزیابی کنید.
برای مشاهده بهترین مراکز چاپ و طراحی تراکت با بهترین کیفیت و قیمت به لیست مراکز چاپ در شیراز مراجعه بفرمایید.
هزینه های کسب و کار ماساژ
در حال حاضر، شما باید تقریباً بدانید که برای راه اندازی اسپا و ماساژ ی روزانه خود به چه مقدار پول نیاز دارید. علاوه بر موارد فوق، هزینه اجاره (به زودی در مورد انتخاب مکان بیشتر) و افرادی که باید استخدام کنید، علاوه بر هر چیز دیگری که باید برای راه اندازی کسب و کار خود و ادامه فعالیت آن بپردازید، در نظر بگیرید.
مکان، مکان، مکان
انتخاب مکان مناسب برای کسب و کارتان هیجان انگیز است. تصمیمگیری در مورد اینکه کجا مرکز اسپا و ماساژ خو را راه اندازی کنید - چه نوع محلهای از نظر بودجه و سبک زندگی مناسب است - سبک اسپا و ماساژ شما را تعیین میکند.
برخی از عواملی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:
- میزان عابران و تراکم جمعیت
- پارکینگ موجود
- رقبا
- کسب و کارهای اطراف؛ آیا آنها آن دسته از مشتریانی را دارند که شما می خواهید؟
یک نکته خیلی مهم که درمورد مکان راه اندازی این مرکز باید در نظر بگیرید این است که راه اندازی مرکز اسپا و ماساژ در کنار آب گرم معدنی یک مزیت بسیار بسیار مهم است. خوشبختانه در کشورمان چشمه های آب معدنی و آب گرم بسیاری وجود دارد و این امکان فراهم است. مردم ایران بر اساس تجربه از حضور در آب گرم تجربه خوبی دارند و گاهی سفرهایشان را بر اساس رسیدن به یک مرکز آب گرم تنظیم می کنند. در نتیجه برای بخش تبلیغات فواید این مرکز شما راه را تا نیمه رفته اید. مردم همین الان هم به حضور در این مراکز مشتاق هستند فقط کافی است شما خدمات جانبی را فراهم کنید. این مشتریان بالقوه به خصوص در تعطیلات و در فصل زمستان بسیار بیشتر خواهند بود و در صورتی که با رعایت موارد گفته شده تجربه خوشایندی را برای آنها فراهم کنید، قطعا دوباره به مرکز شما برمی گردند.
برای پیدا کردن بهترین نقطه با بهترین بازخورد کافییست به یکی از مشاورین املاک شیراز که معرفی نموده ایم مراجعه کنید.
منطقه بندی
برخی از شهرها و شهرها به شما اجازه نمی دهند کسب و کاری را در یک منطقه مسکونی باز کنید، برخی دیگر ممکن است اجازه دهند. در حین دریافت مجوز خود در این مورد تحقیق کنید تا ببینید در جایی که می خواهید باشید چه قوانینی وجود دارد. برخی از شهرها رقبای زیادی برای شما وجود دارند. مثلا در ایران در شهر سرعین در استان اردبیل به دلیل وجود آب گرم معدنی تعداد زیادی از این مرکز اداره و مدیریت می شوند.
تامین مالی
شما تقریباً آماده افتتاح یک کسب و کار اسپا و ماساژ هستید. شما یک مکان را مشخص کرده اید، یک طرح تجاری نوشته اید، و اشتیاق زیادی به ایجاد احساس عالی در مشتریان دارید. اکنون زمان آن رسیده است که منابع مالی برای تأمین مالی رویای خود را پیدا کنید.
راه های زیادی برای پیدا کردن پول برای شروع یک کسب و کار وجود دارد. برخی از افراد از دوستان و خانواده وامهای شخصی خود تأمین مالی میکنند و/یا وامهای شخصی میگیرند تا به خود کمک کنند تا بتوانند مستقر شوند. دیگران بلافاصله به دنبال وام کسب و کار کوچک می گردند.
همچنین باید یک حساب بانکی تجاری راه اندازی کنید تا به شما کمک کند منابع مالی را پیدا کنید و امور مالی شخصی خود را از هزینه های تجاری خود جدا کنید.
سیستم مدیریت اسپا و ماساژ خود را انتخاب کنید
برنامهریزی کارکنان و مشتریان، بازاریابی، مدیریت حقوق و دستمزد، گزارشدهی... برای صاحب یک کسبوکار کوچک، کار مدیریت شما خیلی زیاد است.
اینجاست که یک سیستم نرمافزار آبگرم عالی میتواند به شما کمک کند. به دنبال موردی باشید که نیازهای شما را برطرف کند و تا آنجا که ممکن است وظایف شما را خودکار کند تا بتوانید تا حد امکان زمان خود را صرف تمرکز بر مشتریان و کارکنان خود کنید.

یک تجربه کاربری عالی ایجاد کنید
از کلمه "بدون نقص" بیش از حد استفاده شده است. اما این دقیقاً همان چیزی است که شما می خواهید تجربه مشتری شما هر زمان که از اسپا و ماساژ و وب سایت شما بازدید می کند احساس کند. در حالی که در حال ساخت فضاهای فیزیکی و وب خود هستید، خود را در دمپایی مشتری خود قرار دهید.
سایت اینترنتی
چند نکته که باید هنگام طراحی یک وب سایت به خاطر بسپارید این است که مطمئن شوید که واضح، قابل استفاده است و از صفحه اصلی شما به صفحه پرداخت و همه چیز بین آن ها احساس منسجمی دارد.
باید در دستگاه های تلفن همراه به خوبی عمل کند تا پاسخگو باشد، به این معنی که برای هر صفحه نمایشی مناسب است.
امنیت یک نکته مهم برای مشتریان است - اگر آنها در حال خرید با کارت اعتباری هستند، می خواهند اعتماد کنند که داده ها به طور ایمن ذخیره می شوند.
کمدها
همانطور که مشتریان در مورد امنیت دیجیتال خود تعجب می کنند، آنها همچنین به امنیت فیزیکی وسایل خود فکر می کنند.
یک قفسه امن یا جاهای کوچکی فراهم کنید که کارکنان میز جلوی شما بتوانند در حین انجام درمانهای آبگرم یا سالن، نظارت کنند. اگر افراد برای خدمات خاصی نیاز به تعویض لباس های خود دارند، ممکن است بخواهید یک قسمت کمد در حمام ها یا محل تعویض مشخص شده تهیه کنید.
عایق صدا
سرمایه گذاری در عایق صدا ایده خوبی است اگر در حال فروش آرامش و آرامش هستید. هیچ کس نمی خواهد ماساژ بافت عمیق خود را با شنیدن صدای کسی در اتاق کناری قطع کند.
نورپردازی و موسیقی
برای درست کردن نور و موسیقی در اسپا و ماساژ ی روزانه خود وقت بگذارید. این جزئیات به ایجاد یک لحن آرام و آرامش بخش کمک می کند. مردم را در خلق و خوی صلح آمیز قرار دهید که دفعه بعد که به دنبال درمان های اسپا و ماساژ و سالن هستند به یاد خواهند آورد.
استخدام، آموزش، و حفظ کارکنان
صنعت ماساژ در حال حاضر در یک چهارراه اصلی قرار دارد. بر اساس گزارش ایسپا، تعداد افرادی که در کارهای روزانه آبگرم مشغول به کار هستند، بیش از هر زمان دیگری است، اما همچنین به گفته ایسپا، تعداد مشاغلی که در سالن های آبگرم و سالن های بهداشتی کار می کنند، بی سابقه است.
هنگام استخدام تیم خود چیزهای زیادی برای فکر کردن وجود دارد، و ما در اینجا برخی از آنها را مورد بحث قرار خواهیم داد. تصمیم گیری اینکه به چه پرسنلی نیاز دارید و چه حقوقی به آنها می دهید
به خدمات آبگرم و سالنی که قصد ارائه آن را دارید نگاه کنید. اگر نمیتوانید آنها را اجرا کنید - یا میدانید که مشغول اداره کسبوکار کوچک خود هستید - باید کارکنان خود را افزایش دهید.
به این فکر کنید که می خواهید کارکنانتان چه کاری انجام دهند - آیا آنها خدماتی را انجام می دهند و همچنین افراد را چک می کنند و خرده فروشی انجام می دهند؟ یا یک کارمند اختصاصی میز جلو می خواهید؟ اگر به دنبال یک مجموعه از همه کارها هستید، باید آنها را در سیستم های خود آموزش دهید، پس این را در نظر بگیرید.
علاوه بر این، اگر کارکنان قرار است خدماتی را انجام دهند که باید دارای مجوز باشند، بفهمید که آیا به آموزش و مجوز خودشان نیاز دارند یا می توانند تحت مجوز شما کار کنند.
تعیین غرامت برای تیم جدید شما می تواند مشکل باشد. با این حال، مهم است که آن را به درستی انجام دهید. حقوق و دستمزد یکی از بزرگترین هزینه هایی است که همراه با اجاره بها خواهید داشت.
برای استخدام یک ماساژور حرفه ای میتوانید به سراغ آموزشگاه های ماساژ در شیراز بروید و از بین هنرجویان انتخاب بهتری داشته باشید.
آموزش
هنگامی که اولین استخدام خود را انجام دادید باید آنها را مطابق با مشخصات خود آموزش دهید.
یک برنامه ورودموفق ایجاد کنید
برخی از کسبوکارها با برنامهای که به دقت فکر شده است، موفقیت زیادی را به دست می آورند. یک استخدام جدید به همه کارمندان مرتبط معرفی می شود و احساس می کند که هر بخش از کسب و کار چگونه اداره می شود تا جایگاه آنها را در آن درک کند. این ممکن است طی یک روز یا چند روز، هفته یا حتی تا چند ماه رخ دهد. با شروع درست، می توانید در زمان خود صرفه جویی کنید.
آموزش آموزش نرم افزار
اگر این استخدام میخواهد فروش و نرمافزار مدیریت کسبوکار شما را مدیریت کند، به آموزش اضافی در مورد سیستمها و رویههای شما و همچنین ورود به سیستم نیاز دارند.
برخی از برنامههای نرمافزار مدیریت کسبوکار، آموزشهای رایگان را برای هر سطحی از کارکنان ارائه میدهند - از میز پذیرش گرفته تا مدیریت. برنامه صدور گواهینامه های نرم افزاری را بررسی کنید تا ایده ای در مورد آنچه ارائه می شود داشته باشید.
اگر به دنبال مطالعه بیشتر هستید به سراغ مقاله 14 نکته برای شروع یک کسب و کار موفق بروید.
منبع: وبسایت پی جو