اگر میخواهید از طریق شبکه اجتماعی شغلی را توسعه دهید، ممکن است از خود بپرسید که چگونه مدیر شبکه اجتماعی شوید. این مشاغل در صنایع مختلف رایج است که به شما امکان می دهد در شرکت های مختلف کار کنید. با درک نحوه کار در این زمینه، می توانید پایه و اساس حرفه خود را توسعه دهید. در این مقاله، نحوه کار به عنوان مدیر شبکه اجتماعی را مورد بحث قرار می دهیم، توضیح می دهیم که آنها چه کاری انجام می دهند، چندین مهارت لازم برای موفقیت را در اختیار شما قرار می دهیم و به چندین سوال متداول در مورد این نقش پاسخ می دهیم.
چگونه مدیر شبکه اجتماعی شویم؟
در اینجا یک راهنمای گام به گام در مورد نحوه تبدیل شدن به یک مدیر رسانه اجتماعی آورده شده است:
1. در این زمینه تحصیل کنید
بسیاری از مدیران شبکه های اجتماعی کار خود را با اخذ مدرک لیسانس و فوق لیسانس بازاریابی یا تبلیغات آغاز می کنند. در حالی که این مدارک الزامی برای موفقیت در این زمینه نیستند، مدرک تحصیلات تکمیلی مهارت ها و تجربه مدیریت رسانه های اجتماعی را در اختیار شما قرار می دهد که می تواند به شما در پیشرفت شغلی کمک کند. بسیاری از مقاطع تحصیلات تکمیلی نیز فرصتی برای تکمیل دوره های کارآموزی فراهم می کنند که شما را ملزم می کند تحت نظارت یک مدیر شبکه اجتماعی تمام وقت کار کنید. برخی از شرکت ها پس از فارغ التحصیلی، کارآموزان را به عنوان کارمند تمام وقت استخدام می کنند، که یک مزیت اضافی است و می تواند به شما در شروع حرفه خود کمک کند.
2. تجربه کسب کنید
مدیران رسانه های اجتماعی برای کار در این حرفه نیاز به تجربه با الگوریتم ها و پلتفرم های رسانه های اجتماعی دارند. ممکن است برای شما مفید باشد که یک نمونه کار ایجاد کنید که مهارت های مدیریت رسانه های اجتماعی شما را نشان دهد. اگر شخصی را می شناسید که صاحب یک کسب و کار کوچک است، می توانید خدمات خود را برای ساخت این مجموعه ارائه دهید. این به شما امکان می دهد تا دانشی از صنایع مختلف به دست آورید و تضمین می کند که می توانید استراتژی خود را توسعه دهید. هر کسب و کاری به استراتژی رسانه های اجتماعی متفاوتی نیاز دارد، بنابراین کسب تجربه بیشتر در زمینه های مختلف می تواند مجموعه مهارت های شما را گسترش دهد.
هنگام ساخت نمونه کارها، می توانید یک وب سایت برای نمایش پروژه های موفق خود ایجاد کنید. این به شما یک پلتفرم در دسترس برای مشاهده مشتریان را ارائه می دهد و حرفه ای بودن کلی شما را افزایش می دهد.
3. دنبال کننده یا فالوئر رسانه های اجتماعی بسازید
اگر می خواهید در این زمینه کار کنید، به دنبال ایجاد یک دنبال کننده قوی در رسانه های اجتماعی در کانال های شخصی خود باشید. شما می توانید این کار را با ایجاد استراتژی برای حساب های خود و به اشتراک گذاری محتوایی که تعامل با مخاطبان شما را افزایش می دهد، انجام دهید. تلاش کنید تا تعداد لایکها، نظرات و اشتراکگذاریها را در حسابهای شخصی خود افزایش دهید تا به کارفرمایان بالقوه نشان دهید که چگونه پلتفرمهای رسانههای اجتماعی را توسعه میدهید. همچنین عاقلانه است که با به روز ماندن از آخرین روندها و تولید محتوای مرتبط، مهارت های مختلفی را نشان دهید.
4. نحوه استفاده از تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی را بیاموزید
مدیران رسانه های اجتماعی برای تعیین اینکه آیا کمپین های رسانه های اجتماعی عملکرد مناسبی دارند یا خیر، به مهارت های تحلیلی قوی نیاز دارند. این تجزیه و تحلیل ها به مدیران رسانه های اجتماعی کمک می کند تا از موفقیت اطمینان حاصل کنند و روندها را در بین علایق مصرف کننده شناسایی کنند. به عنوان مثال، میتوانید تعیین کنید که مشتریان شما چه چیزهایی را دوست دارند و چه چیزهایی را دوست ندارند و کدام پستها بهترین عملکرد را دارند و بیشترین سرنخ را ایجاد میکنند. تجزیه و تحلیل معمولاً از مدیران رسانه های اجتماعی می خواهد که کلیک ها، بازدیدهای صفحه، دنبال کنندگان، دسترسی، اشتراک گذاری ها، نظرات و برداشت ها را بررسی کنند. هنگامی که کار بر روی یک کمپین را شروع می کنید، می توانید تجزیه و تحلیل های اولیه را ثبت کنید تا تعیین کنید که چگونه تعامل در طول زمان افزایش می یابد.
تجزیه و تحلیل ضبط، زمینه های بهبود کمپین های رسانه های اجتماعی را مشخص می کند. به عنوان مثال، کمپین هایی که دارای کلیک زیاد و تعامل کم هستند، فرصتی برای بهبود تعامل کلی فراهم می کنند. برای ردیابی این معیارها می توانید از ابزارهای آنلاین استفاده کنید. این ابزارها تجربه عملی را در اختیار شما قرار می دهند تا بر اساس هر گونه آموزش یا آموزشی بسازید. مشتری یا کارفرمای شما ممکن است از شما بخواهد که تجزیه و تحلیل را نظارت کنید تا بعداً در گزارش ها گنجانده شود، بنابراین توسعه این مهارت ضروری است.
5. آموزش های تکمیلی دریافت کنید
ممکن است برای شما مفید باشد که علاوه بر مدرک لیسانس یا فوق لیسانس، دوره های آموزشی را دنبال کنید و می توانید دوره های فردی را تکمیل کنید که مهارت های موجود شما را به روز می کند. این دوره های آموزشی سودمند هستند زیرا به شما امکان می دهند خود را در مورد روندهای فعلی آموزش دهید. آنها همچنین به شما در توسعه مهارت های تحقیق، تجزیه و تحلیل و ارتباط کمک می کنند. مدیریت رسانه های اجتماعی اطلاعات و فرصت های بازاریابی در زمان واقعی را در اختیار شما قرار می دهد. این تضمین می کند که شما فرصت استفاده از هر نرم افزار تجزیه و تحلیل یا گوش دادن به رسانه های اجتماعی را دارید. این نرم افزار کمپین های بازاریابی را افزایش می دهد و تجربه آموزشی بیشتری را برای افزودن به رزومه در اختیار شما قرار می دهد.
اگر تجربه کاری یا تحصیلی قبلی شما در زمینه دیگری باشد، ممکن است این دوره های آموزشی را مفید بدانید. این دوره ها و گواهینامه ها تجربه عملی لازم برای برتری در حرفه مدیریت رسانه های اجتماعی را در اختیار شما قرار می دهند.
6. شرکت هایی را که تحسین می کنید در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
یکی از بهترین راهها برای توسعه حرفه مدیریت رسانههای اجتماعی، یادگیری از کسانی است که قبلاً در این زمینه به موفقیت رسیدهاند. در نظر بگیرید که در چه زمینه ای می خواهید کار کنید و در مورد مشارکت مدیران رسانه های اجتماعی تحقیق کنید. همچنین ممکن است بخواهید درباره کسانی تحقیق کنید که سبک نوشتن یا نوع محتوای مشابه شما را دارند. برای مثال، اگر میخواهید طنز بیشتری را در کمپینهای خود پیاده کنید، ممکن است بخواهید حسابهای رسانههای اجتماعی را دنبال کنید که اغلب از جوک و طنز استفاده میکنند.
مدیر شبکه اجتماعی چه می کند؟
مدیر شبکه اجتماعی در بخش ارتباطات، بازاریابی و روابط عمومی سازمان برای نظارت و فیلتر کردن حضور رسانه های اجتماعی در کسب و کارها کار می کنند. مدیران رسانههای اجتماعی متخصصان مهمی در کسبوکارها هستند زیرا استراتژیهای بازاریابی را در زمان واقعی هدایت میکنند. آنها معمولاً در مورد روندهای صنعت خود تحقیق می کنند و در اخبار به روز می شوند.
این متخصصان میتوانند در بسیاری از صنایع کار کنند، به همین دلیل است که ممکن است تعیین جایگاه یا صنعتی که ترجیح میدهید مفید باشد. انتخاب صنعتی که در آن تجربه دارید می تواند شانس استخدام شما را افزایش دهد زیرا دانش بیشتری در این زمینه دارید و می توانید مخاطبان هدف خود را بهتر آموزش دهید. در اینجا برخی از مسئولیت های مشترک مدیران رسانه های اجتماعی در هر زمینه آورده شده است:
تقویم ها را توسعه دهید
مدیران رسانه های اجتماعی برای اطمینان از انتشار به موقع محتوا، تقویم های سرمقاله ایجاد می کنند. آنها در مورد بهترین زمان برای انتشار محتوای خاص تحقیق می کنند و از مرتبط بودن همه محتوا اطمینان حاصل می کنند. این متخصصان در مورد مخاطب هدف خود تحقیق می کنند و محتوایی را تولید می کنند که برای آن مخاطب آموزنده باشد.
کانال های رسانه های اجتماعی را رصد کنید
هر کارفرما یا مشتری لیستی از کانال های رسانه های اجتماعی دارد که باعث ایجاد ترافیک برای وب سایت یا کانال های آنها می شود. مدیران رسانه های اجتماعی بسته به الگوریتم کانال رسانه های اجتماعی بهترین راه ها را برای ایجاد ترافیک شناسایی می کنند. این متخصصان بهترین ابزارهای تحلیلی را برای تعیین اینکه کدام کمپین بیشترین تعامل را ایجاد می کند، شناسایی می کنند.
دستورالعمل های برند را حفظ کنید
مدیران رسانه های اجتماعی دستورالعمل های برند را در تمام کانال های رسانه اجتماعی انتخاب شده حفظ می کنند. این متخصصان همچنین با بخش های بازاریابی و فروش ارتباط برقرار می کنند تا مطمئن شوند که کمپین ها از دستورالعمل های برند پیروی می کنند. مدیران رسانه های اجتماعی در درجه اول بر اطمینان از سازگاری ارزش ها و اهداف برند در کانال ها تمرکز می کنند.
مهارت های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک مدیر شبکه اجتماعی
در اینجا چند مهارت لازم برای مدیر شبکه اجتماعی وجود دارد:
- املا و دستور زبان: هنگام ایجاد زیرنویس های جذاب برای کمپین های رسانه های اجتماعی
- مدیریت زمان: برای مدیریت تقویم ها و چندین کانال و حساب های رسانه های اجتماعی
- خدمات مشتری: برای پاسخ دادن به نظرات و سوالات هم به صورت عمومی و هم در پیام های خصوصی مخاطبان خود
- خلاقیت: برای ایجاد محتوای خلاقانه و جذاب برای کمپین های رسانه های اجتماعی خود
سوالات متداول در مورد تبدیل شدن به یک مدیر شبکه اجتماعی
در اینجا لیستی از سوالات متداول در مورد مدیریت رسانه های اجتماعی وجود دارد:
محیط کار مدیر شبکه اجتماعی چگونه است؟
مدیران رسانه های اجتماعی معمولاً ساعات زیادی را در محیط های اداری می نشینند و کار می کنند. این متخصصان همچنین به طور گسترده در مقابل رایانه کار می کنند و از تلفن های هوشمند و تبلت های خود استفاده می کنند. آنها به طور مکرر با مشتریان و رهبران تیم ارتباط برقرار می کنند تا اطمینان حاصل کنند که کمپین های رسانه های اجتماعی با نیازهای شرکت مطابقت دارند. مدیران رسانه های اجتماعی هم به صورت تیمی و هم در قالب قرارداد کار می کنند. این متخصصان به طور منظم و تمام وقت کار می کنند. بسیاری از کسانی که مدیر شبکه اجتماعی هستند نیز به صورت غیرحضوری و از خانه کار می کنند.
آیا مدیر شبکه اجتماعی به نمایندگی از مشتریان خود پست می گذارد؟
این کاملاً به نظارت مدیران رسانه های اجتماعی مشتری بستگی دارد. مدیران رسانههای اجتماعی اغلب بر حسابهای رسانههای اجتماعی چندین مشتری نظارت میکنند و تقویمهایی را ایجاد میکنند که محتوا را در حسابهای رسانه اجتماعی مشتریان خاص ارسال میکنند. برخی از مشتریان ترجیح می دهند رسانه ها را پست کنند و کمپین هایی را که مدیران رسانه های اجتماعی ارائه می دهند اجرا کنند.
مدیر شبکه اجتماعی در کدام صنایع کار می کند؟
مدیران رسانههای اجتماعی در صنایع مختلف کار میکنند، زیرا شرکتها برای اجرای کمپینهای رسانههای اجتماعی و تعامل با مصرفکنندگان به این متخصصان متکی هستند. رسانه های اجتماعی ابزاری عالی برای صنایع خلاق هستند. مد، تناسب اندام، غذا، هنر و سفر موضوعاتی هستند که معمولاً به دلیل ماهیت بصری خود در رسانه های اجتماعی به خوبی عمل می کنند. ایجاد جایگاه در یکی از این بخشها میتواند فرصتهای زیادی برای یافتن مشتریان فراهم کند. برخی از مدیران رسانه های اجتماعی نیز روی تیم های خلاق داخلی برای توسعه کمپین های رسانه های اجتماعی کار می کنند.
چه کسی در مدیریت شبکه های اجتماعی موفق است؟
مدیران رسانه های اجتماعی موفق کسانی هستند که از کار با داده ها و تجزیه و تحلیل لذت می برند. همچنین اگر از ایجاد صدای برند برای مشتریان لذت می برید و اگر در محیط هایی که نیاز به زمان های برگشت سریع دارند پیشرفت کنید، ممکن است موفقیت بیشتری را تجربه کنید. این حرفه ای ها به مهارت های الگوریتم رسانه های اجتماعی قوی نیاز دارند.
منبع: وبسایت پی جو