معماری از مشاغل پردرآمد است و و با افزایش ساخت و سازهای شهری طرفداران بیشتری پیدا کرده است. اگر دوست دارید درباره این رشته بیشتر بدانید این مقاله برای شماست. معماری، هنر و تمرین طراحی ساختمان ها و سایر سازه هاست. خود این کلمه از کلمه یونانی arkhitekton گرفته شده است که به معنای "خالق" است و بنابراین به شخصی که طراحی سازه را انجام می دهد اشاره دارد: معمار. این هنر به ریشه یابی تمدن ها بر اساس قراردادهای طراحی خاص کمک می کند. به عبارت دیگر میتوانیم تمدنها را با توجه به شاهکارهای باقیماندهشان شناسایی کنیم. به احتمال زیاد به همین دلیل است که معماری به عنوان یک حرفه و هنر مورد ستایش قرار گرفته است و ساختمان ها به عنوان نمادهای مهم فرهنگ های خاص و در بسیاری از موارد آثار هنری عالی شناخته می شوند.
فلسفه معماری چیست؟
معماری شاخهای از فلسفه هنر است که بر ویژگیهای زیباییشناختی ساختمانها، یعنی زیبایی درک شده در محیط ساخته شده، و نیز معناشناسی منطقی این هنر، یعنی معنای سازهها، مثلا آنچه میتوانیم درباره آن تصور کنیم، تمرکز دارد. نیت معمار و تأثیرات ساختمان ها بر زمینه های گسترده تر جامعه، سیاست، تاریخ و غیره خلاصه می شود.
فلسفه آن مسائل مربوط به ماهیت سازه را به عنوان یک شکل هنری و سایر فرآیندهای تولید وساخت بنا بررسی می کند. فلسفه معماری به محصولات این هنر نگاه می کند: آنها چه هستند. چگونه آنها را از اشیاء غیر معماری متمایز می کنند. چگونه به طور جمعی به آنها اشاره می کنیم. همچنین ویژگیهای خاص، مانند فضا، فرم، نور و چگونگی در نظر گرفتن آنها به ویژه کیفیتها را بررسی میکند.
در نهایت، فلسفه معماری به انواع مختلف معماری می پردازد. اینکه چگونه نمونه ها و گروه بندی های معماری را در نظر می گیریم. و همچنین چگونگی شکلگیری درک اساسی خود از معماری و اشیاء معماری، در کنار پیامدهای اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی عمل معماری و اشیاء آن را بررسی می کند.
تاریخ معماری
برای یافتن اولین نوشته ها در مورد این هنر، که توسط معمار رومی ویترویوس نوشته شده است، باید به دو هزار سال قبل، به اوایل قرن اول بعد از میلاد مسیح، برگردید که ویژگی های یک ساختمان خوب را دوام، کاربرد و زیبایی تعریف می کند.
معمار ایتالیایی رنسانس، لئون باتیستا آلبرتی، ایدههای ویتروویوس را توسعه داد و پیشنهاد کرد که زیبایی به اندازه ارزش، تزئینی نیست که به تناسب مربوط میشود و معمار باید برای رسیدن به آن تلاش کند و با دستیابی به «میانگین طلایی» تعریف میشود. میانگین طلایی زمانی است که دو جزء از یک کل - a و b - نسبتی دارند که برابر با نسبت مجموع آنها به بزرگتر از دو کمیت است. به عنوان مثال، مسجد بزرگ قیروان، در تونس، کاربرد میانگین طلایی را در بخش اصلی طراحی خود نشان می دهد. بنابراین، زیبایی این رشته بر اساس ویژگیهای ذاتی یک شی بود، نه بر سبک، که تا قرن شانزدهم با مجموعه زندگینامههای زندگی برجستهترین نقاشان، مجسمهسازان و معماران توسط جورجیو وازاری توسعه نیافته بود.
نوشتههای وازاری در قرن هجدهم مورد استقبال اروپا قرار گرفت و به چهار زبان مختلف ترجمه شده بود. این امر باعث علاقه عمومی گسترده تری به گفتمان معماری شد و تا سال 1836 با انتشار اثر معمار انگلیسی آگوستوس ولبی نورثمور پوگین، بحثی در مورد تفاوت های زیبایی شناختی بین دنیای مدرن و صنعتی و جهان ایده آل نئو قرون وسطایی گوتیک، ساخت بناهای به خوبی در جریان بود.
جان راسکین، منتقد معماری و هنر انگلیسی قرن نوزدهم، یکی از اولین کسانی بود که در مورد مفاهیم فلسفی زیبایی این هنر به عنوان کمکی به «سلامت روان، قدرت و لذت» نوشت و این ایده را توسعه داد که ساختمانها باید «آرایش» شوند - نه فقط خوب. متناسب - اگر قرار است به برتری زیبایی شناختی دست یابند. و با تبدیل شدن قرن نوزدهم به قرن بیستم، بحثی در مورد تفاوت بین این هنر و ساخت و ساز ساده برای اولین بار از طریق نوشته های معمار چارلز ادوارد ژانرت، معروف به لوکوربوزیه، مورد توجه قرار گرفت، که معماری را با توانایی آن متمایز می کرد.
معماری ماقبل تاریخ
این رشته در ماقبل ماقبل تاریخ به آن دسته از ساختمان ها و سکونتگاه هایی اطلاق می شود که قبل از شواهد ثبت شده وجود آنها رخ داده است. تنها از طریق فرآیند کاوش های باستان شناسی و تجزیه و تحلیل آثار باستانی توانسته ایم حضور آنها را شناسایی کنیم.
اولین نمونه ها شامل سکونتگاه های نوسنگی مانند گوبکلی تپه در جنوب شرقی ترکیه و اسکارا برا در جزایر اورکنی اسکاتلند است.
معماری باستانی
برخی از غنیترین نمونههای تمدن اولیه با معماری آنها تعریف شدهاند، مانند نمونهای که در فلات جیزه در مصر یافت میشود - محل گورستان سلسله چهارم جیزه، جایی که اهرام بزرگ خفره، خوفو و منکائوره را نیز خواهید دید. به عنوان ابوالهول بزرگ جیزه - مطمئناً دیدنی ترین نمونه معماری باستانی که امروزه شناخته شده است.
در اروپا، معماری یونانی و رومی (که دومی از اولی الهام گرفته شده بود) از قرن هشتم قبل از میلاد تا قرن ششم پس از میلاد بر اساس دستورات کلاسیک توسعه یافت، که قطعات را با نسبتهای یکنواختی که بر اساس نقشی که هر قسمت ایفا میکرد، مونتاژ میکرد. در ساخت و ساز
معماری آسیایی
تحولات معماری آسیا در خطوط بسیار متفاوت با همتایان اروپایی و شمال آفریقا رخ داده است. احکام دینی هندوئیسم و به نوبه خود بودیسم جای خود را به ساختمان هایی داد که در حدود 300 سال قبل از میلاد مسیح سعی داشتند هم جهان کلان (عام المنفعه، نامتناهی) و هم عالم صغیر (بی واسطه تجربه) را بیان کنند: نتیجه چیزی شبیه به آن است. به احساس یگانگی با محیط طبیعی.
معماری اسلامی
در قرن هفتم پس از میلاد (یا در اصطلاح دیونوسی پس از میلاد)، توسعه معماری اسلامی تأثیری از معماری باستانی خاورمیانه و بیزانس را نشان داد و در راستای گسترش امپراتوری عثمانی، از ترکیه تا شمال آفریقا، هند و اسپانیا گسترش یافت. و بالکان از ویژگیهای آن میتوان به منارهها، مقرنسها، گنبدهای پیازی و گنبدهای پیازی اشاره کرد (که اگرچه از معماری اسلامی سرچشمه میگیرند، اما در واقع بیشتر با معماری روسی مرتبط هستند).
معماری قرون وسطی
معماری قرون وسطی شامل سبک هایی است که به نام های پیش رومانسک، رومنسک و گوتیک شناخته می شوند و در ساختمان های مدنی، نظامی و مذهبی به طور یکسان بیان می شود. یکی از محبوبترین نمونههای قرون وسطی، البته، نتردام پاریس به سبک گوتیک است که بین سالهای 1160 بعد از میلاد تا 1260 پس از میلاد ساخته شد و در سال 2019 در آتش سوزی ویران شد. برخی از قویترین جلوههای معماری قرون وسطایی را میتوان در استحکامات نظامی بسیاری یافت که در سراسر اروپا ساخته شدهاند، از قلعه بوماریس در ولز تا دیوارهای دوبرونیک در کرواسی.
معماری رنسانس
رنسانس در قرون 15 و 16 پس از میلاد اتفاق میافتد و دورهای را توصیف میکند که در آن مفهوم اومانیسم (که به گفته پروتاگوراس فیلسوف یونانی "انسان معیار همه چیز است") در سراسر اروپا جذابیت زیادی پیدا کرد. نمونه های اولیه این گرایش شامل بازیافت دانش نحوه ساخت بتن و سبک مورد تاکید بر تقارن، هندسه، تناسب و تنظیم قطعات با اشاره به دوران باستان کلاسیک معماری رومی است.
انقلاب صنعتی و معماری مدرن اولیه
انقلاب صنعتی توسعه وسیع و سریع اتوماسیون و ماشینکاری را به وجود آورد که مانند آن هرگز در هیچ تمدنی دیده نشده بود. این انقلاب در مهندسی، آن را از معماری جدا کرد، معماری که - بیش از هر زمان دیگری - به زیبایی شناسی توجه داشت - به ویژه، کیفیت جدیدی که به عنوان "مجسم" شناخته می شود.
تزئینات به دلیل سادگی (و هزینه کم) که با افزایش اتوماسیون فراهم می شود، اهمیت زیادی پیدا کرد. بنابراین، برای اولین بار، تاریخ آگاهانه از نظر معماری به سبکهای نئوگوتیک و سبک بارونی اسکاتلندی ارجاع داده شد (یا کپیبرداری شد) و به همان اندازه بر زیباییشناسی نقشههای معماری تاکید شد که بر قابلیتپذیری طراحی آنها.
معماری مدرنیستی
احیای دوره مدرن اولیه به سرعت منجر به طغیان معماری ارتجاعی شد که امواج شوک آور آن تا به امروز ادامه دارد. مدرنیسم بر تولید طرحهای صنعتی ماشینی با کیفیت بهتر تمرکز داشت و ترسناکترین طرفداران آوانگارد آن مکتب باهاوس بودند که عملکرد درونی سازهها را به عنوان نمایش زیباییشناختی کیفیت عملکردی آنها به نمایش گذاشتند: عملکرد به زیبایی تبدیل شد.
باهاوس منجر به معماری بروتالیستی در بریتانیای کبیر شد، که با ساختمانهای مینیمالیستی مشخص میشد که مصالح ساختمانی به کار رفته در ساخت خود را به نمایش می گذاشتند و بعد این سبک در سراسر جهان گسترش یافتند.
تقریباً در همان زمان - اواسط قرن بیستم - مدرنیسم معماری به معادل آمریکایی خود، سبک بین المللی تبدیل شد، دو نمونه از شناخته شده ترین آنها برج های دوقلوی مرکز تجارت جهانی نیویورک بودند تا اینکه در 11سپتامبر توسط تروریست ها ویران شدند.
معماری پست مدرن
یکی از اولین واکنشها به معماری بروتالیستی در اواسط قرن بیستم آغاز شد (دهه 50 که به طور گسترده به عنوان «دهه صفر» برای پست مدرنیسم شناخته شده بود) در قالب معماری استعاری، که همانطور که ممکن است با توجه به نامش انتظار داشته باشید ساختارهایی الهام گرفته شده را توسعه دادند. این شبیهسازیهای معماری (کپیهایی بدون اصل) به حیوانات بهعنوان الهامبخش ساختمانها (معماری زئومورفیک) و همچنین ادغام مصالح ساختمانی با محیط طبیعی برای ایجاد معماری بیومورفیک نگاه میکردند.
این مثال اخیر دری را به روی زمینه وسیعتر پدیدارشناسی معماری باز میکند، که مؤلفههای معماری را دستکاری میکند تا تأثیری بر حواس انسانی مرتبط با درک وسیعتر فلسفی ما از مکان ما در جهان ایجاد کند.
شغل معماری و گزینه های پیش رو
افراد زیادی در فرآیند معماری دخیل هستند - به عنوان مثال، فناوران و مهندسان سازه. با این حال، طرفدار اصلی فرآیند معماری، مسلماً معمار است. معمار فرآیند ساخت ساختمان را برنامه ریزی، طراحی و مدیریت می کند. بنابراین آنها مسئولیت قابل توجهی در قبال امنیت عمومی دارند (ساختمان ها، پس از بالا رفتن، نیاز به ماندن دارند). به همین دلیل است که تبدیل شدن به یک معمار می تواند زمان زیادی طول بکشد. به عنوان مثال، در انگلستان، هفت سال طول می کشد تا یک معمار کاملاً واجد شرایط شوید (اگرچه مدرک کارشناسی یا کارشناسی معماری را می توان در عرض سه سال به پایان رساند).
معماران بیشتر در شرکت های کوچک با ساختار سازمانی رسمی کمی کار می کنند، اگرچه شرکت های متوسط با حداکثر 50 کارمند ممکن است به صورت دپارتمان بین طراحی، تولید، توسعه تجارت، امور مالی و مدیریت ساخت و ساز و غیره سازماندهی شوند.
حرفه معماری از فعالیتهای صنایع دستی سنگتراشها و نجاران شکل گرفت که به مقام استادی سازنده رسیدند. تا قبل از طلوع انقلاب صنعتی، تفاوت چندانی بین یک معمار و یک مهندس وجود نداشت، اما در نهایت با شکاف گسترده بین زیبایی شناسی و امکان سنجی سازه، آنها از هم جدا شدند.
حال که با کلیات این رشته آشنا شدید، می توانید انخاب کنید در کدام گرایش معماری دوست دارید فعالیت کنید. پس از تحصیلات دانشگاهی و اخذ مدرک باید همچنان مهارت های خود را افزایش دهید. شرکت در سمینارهای مختلف به افزایش دانش و به روز کردن معلومات شما اضافه می کند. در عین دنبال کردن مراحل زیر می تواند به مرور باعث رشد و پیشرفت شما شود.
برای یک شرکت بزرگ معماری کار کنید
کار کردن در یک شرکت بزرگ معماری راهی عالی برای به دست آوردن تجربه در این صنعت است. بسیاری از مشهورترین معماران جهان کار خود را برای شرکت های بزرگ آغاز کردند. این یک راه عالی برای یادگیری در مورد جنبه های مختلف کسب و کار و ایجاد شبکه با دیگر متخصصان است. اگر به دنبال راه اندازی شرکت خود هستید، کار کردن برای یک شرکت بزرگ نیز راهی عالی برای کسب تجربه در مدیریت پروژه ها و مشتریان است.
یکی از بهترین راهها برای راهاندازی در صنعت معماری، جستجوی دورههای کارآموزی و موقعیتهای ابتدایی است. این نوع موقعیت ها به شما این فرصت را می دهد که در مورد صنعت بیاموزید و تجربه کسب کنید. بسیاری از اوقات، دوره های کارآموزی می تواند منجر به موقعیت های تمام وقت پس از فارغ التحصیلی شود. اگر مطمئن نیستید جستجوی خود را از کجا شروع کنید، سعی کنید در تابلوهای شغلی جستجو کنید یا مستقیماً با شرکت های معماری تماس بگیرید.
شرکت خود را راه اندازی کنید
یکی از راه های موفقیت در کسب و کار معماری، راه اندازی شرکت خود است. اگر تجربه ای در این صنعت داشته باشید و آماده باشید که به تنهایی وارد عمل شوید، این می تواند یک گزینه عالی باشد. راه اندازی شرکت خود به شما این امکان را می دهد که کنترل سرنوشت خود را در دست داشته باشید و کسب و کاری بسازید که بر اساس ارزش ها و اهداف شما باشد. اگر علاقه مند به راه اندازی شرکت خود هستید، منابع زیادی برای کمک به شما در راه اندازی وجود دارد. هنگام راهاندازی یک کسبوکار، داشتن یک برنامه تجاری واضح و درک جنبههای مالی راهاندازی و راهاندازی یک کسبوکار مهم است.
علاوه بر این، داشتن ابزار و منابع مناسب برای حمایت از کسب و کار جدید ضروری است. ممکن است به یک سیستم ساخت و ساز جدید نیاز داشته باشید که می تواند به ساده سازی فرآیندها و ارائه بینش در زمان واقعی در مورد پروژه ها و امور مالی کمک کند. نرم افزار مناسب می تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید که کسب و کار شما روان و کارآمد است.
در سطح دانشگاهی تدریس کنید
راه دیگر برای موفقیت در کسب و کار معماری، تدریس در سطح دانشگاهی است. اگر مدرک کارشناسی ارشد دارید و می خواهید دانش خود را با معماران آینده به اشتراک بگذارید، این یک گزینه عالی است. تدریس در سطح دانشگاهی می تواند بسیار مفید باشد و راه بسیار خوبی برای درگیر ماندن در صنعت است حتی اگر معماری را تمرین نمی کنید. اگر علاقه مند به کار با دانش آموزان جوان تر هستید، می توانید تدریس در سطح دبیرستان را نیز در نظر بگیرید. در حین تدریس، شما همچنین این فرصت را خواهید داشت که به یادگیری ادامه دهید و با آخرین روندهای این صنعت همراه باشید.
اینها تنها چند مورد از راه هایی است که می توانید در تجارت معماری موفق باشید. مسیرهای مختلفی برای موفقیت در این صنعت وجود دارد، بنابراین مسیری که برای شما مناسب است را پیدا کنید و برای رسیدن به اهداف خود کار کنید. با سخت کوشی و فداکاری می توانید در هر کاری که انتخاب کنید موفق باشید. امیدواریم این مقاله مفید بوده باشد!
منبع: وبسایت پی جو