نقد و بررسی کتاب خانه
خانه در فرهنگ ایرانی یک حریم امن و مطمئن است. درون و بیرون آن تناقضهای فراوانی دارد. شاید در کمتر داستان ایرانی بتوان خانه را عضوی از خانواده و عنصر اصلی نمایشنامه دانست. اما در نمایشنامه برای سه اتاق و یک پشت بام، خانه نه فقط چهار دیواری امن و حریم خصوصی بلکه یک شخصیت مهم به شمار میآید. خانه در این نمایشنامه نقش محوری دارد و در پیشبرد قصه و اهداف متن بسیار موثر است. نغمه ثمینی با کمک گرفتن از این موضوع خالق سهگانهای با محوریت خانه بوده است و داستان خانههایش را در این نمایشنامه به پایان برده است.
دربارهی کتاب خانه اثر نغمه ثمینی
کتاب خانه، ماجرای این نمایشنامه را به وسیلهی 7 شخصیت بیان میکند. آزاد (پدر)، رویا (مادر)، هامون (پسر بزرگ)، ماهان (پسر میانی)، پرنیان (دختر کوچکتر) و زن و مرد.
خانه در این نمایشنامه فراز و فرود زیادی را تجربه میکند. خانه نه فقط به عنوان محیط و مکان بلکه به عنوان یک کاراکتر تشخص یافته حضور دارد. آنچه در این خانه اتفاق میافتد در ابتدا جدایی، اندوه و بیماری است و موجب جدایی اعضای خانواده میگردد. اما به جای آنکه شخصیتهای اصلی از خانه متنفر باشند خانه از آنها متنفر است. این خانواده هر روز کوچکتر از روز قبل میشود و نویسنده به با دادن هویت به خانه، خانه را مسبب این موضوع میداند.
شخصیتهای این نمایشنامه با شخصیت افرادی که انسان در زندگی روزمره میبیند ارتباط نزدیکی دارد و این موضوع ماجرا را ملموس و باورپذیر میکند. نغمه ثمینی با بهره گرفتن از تمثیل و سیال ذهن یک رئالیسم جادویی خلق کرده است. او به شکلی هنرمندانه به سو تفاهمها و کجفهمیها که فاصله را به دنبال دارد، اشاره میکند و روزمرگیهای و همزیستی به ناچار مسالمت آمیز در زندگی شماری از خانوادههای ایرانی را به تصویر میکشد.
مروری بر فصلهای کتاب خانه نمایشنامه برای سه اتاق و یک پشتبام
اول: اتاق خواب
دوم: آشپزخانه
سوم: حمام
چهارم: پشت بام
پسگفتار
نقدها و نظرات دربارهی کتاب خانه نمایشنامه برای سه اتاق و یک پشتبام
نمایشنامهی خانه با دو نمایشنامهی «خواب در فنجان خالی» و «شکلک» قرابت معنایی دارد. در این سه نمایشنامه، خانه یک عنصر مهم تشخص یافته است و بار معنایی زیادی را به دوش میکشد. شکل و شمایل این خانهها در ابتدا عمارتی باشکوه و موروثی بود اما با گذر زمان به خانهای کوچک و متعلق به طبقهی متوسط تنزل پیدا میکند. شکل خانهها با با سالیان دور تغییر مییابد و با گذر سالها و در ارتباط با نسل جدیدقدرت و شکوه خود را از دست میدهد و در انتها به دنبال یک فرایند تاریخی مضممحل میشود و میمیرد.
نمایشنامه و فیلمنامههای نغمه ثمینی
نغمه ثمینی نویسندهای فعال و پرکار است. آثار او به یک رشته محدود نمیشود. او در حوزههای مختلفی نظیر نگارش فیلمنامه، نمایشنامه، آثار پژوهشی و ترجمه در فعالیت داشته است. اغلب آثار نغمه ثمینی به حوزه سینما اختصاص دارد. فیلمهای سینمایی «سه زن»، «سه جلسهی تراپی»، «طعم شیرین خیال» و «حیران» از آثار او در عرصهی فیلمنامه نویسی به شمار مییآید.
نغمه ثمینی تاکنون نمایشنامههای زیادی را منتشر کرده است که پیش از انتشار همگی آنها بر روی صحنه رفتهاند. از معروفترین آثار او میتوان به نمایشنامههای «خواب در فنجان خالی»، «اسبهاى آسمان خاكستر مىبارند»، «زبان تمشکهای وحشی» و «خانه» اشاره کرد. نمایشنامهی «خانه» با کارگردانی کیومرث مرادی در تیر ماه 1388 در تئاتر شهر به اجرا درآمد. پیام دهکردی، هدایت هاشمی، نازگل نادریان، نگار عابدی، مهدی سلطانی، ستاره پسیانی و محسن رستگار در این نمایش به ایفای نقش پرداختند.
انتشارات نی کتاب خانه را در سال 1393 منتشر کرده است و در اختیار علاقهمندان به تئاتر و نمایشنامهخوانی قرار داده است.
چرا باید کتاب خانه نمایشنامه برای سه اتاق و یک پشتبام را خواند؟
کتاب خانه نمایشنامه برای سه اتاق و یک پشتبام در دستهی کتابهای نمایشنامه فارسی قرار دارد. این کتاب برای گروه سنی بزرگسال و افرادی و نمایشنامه علاقمندند مناسب است. تعداد صفحات نسخهی چاپی کتاب 118 صفحه است که با مطالعهی روزانه 20 دقیقه میتوانید این کتاب را در 5 روز بخوانید.
کتاب خانه نمایشنامه برای سه اتاق و یک پشتبام حجم اندکی دارد و برای افرادی که وقت کافی برای خواندن کتابهای طولانی را ندارند و قصد دارند کتابی مختصر با موضوع نمایشنامه فارسی را بخوانند مفید خواهد بود.
مطالب مرتبط:
کتاب اگر اشتباه کرده باشیم چه؟ تصور حال در قالب گذشته
معرفی کتاب آئورا اثر کارلوس فوئنتس
بررسی رمان خارجی حال و هواى عجیب در توکیو
بررسی رمان خارجی حال و هواى عجیب در توکیو
معرفی کتاب کافکا در کرانه اثر هاروکی موراکامی
منبع: فیدیبو