نقاشی گل و مرغ چیست؟
گل مرغ یکی از سبک های نقاشی مینیاتور ایرانی ست که در آن به طور معمول هنرمند از تلفیق گل و گیاه و یک پرنده استفاده می کند. این سبک از کار به دلیل داشتن رنگ های شاد و زیبا و همچنین کادر بندی بر اساس طبیعت همواره از چشم نوازی بالایی برخورد بوده است و در ذهن تداعی گر حضور یک برنده آزاد در طبیعت است. در این سبک از طراحی با آنکه سادگی و به نوع سوزه محوری وجود دارد اما به دلیل وجود رعایت و رسم دقیق جزئیات در گروه پر کار ترین آثار هنر قرار می گیرد.
استاد غلامرضا ذوالقدر
از نظر تاریخی ترکیب گیاهان و پرندگان از زمان دور شدن ترسیم گیاهان به طرحهای هندسی آغاز شد. زیرا گلها و گیاهان با بافت حلقهای و پر خم و پیچ خود میتوانند طرحهای هندسی را بپذیرند اما پرندگان با نرمی اندامهایشان به طرحهای غیرهندسی نیاز دارند. آثار گل و مرغ از دوران سلجوقی، صفوی و قاجار وجود دارند که تفاوتهایی با هم دارند اما روند تغییرات آنها در طول زمان کند بودهاست. در اواخر دوران صفویه پرندگان با دقت زیادی کشیده میشدند و پس از آن تغییر شگرفی در این هنر دیده نمیشود. در شیوه اجرا تفاوتهایی وجود دارد برای مثال در مکتب شیراز گلبرگها پُرتر هستند و در روشهای دیگری کاملاً نازک و اندک هستند.
در صحبت و نظر خواهی از هنرمندان این عرصه نکته بسیار جذابی که نظر را به خود جذب می کرد علاقه این هنرمندان به سبک از کار بود زیرا اکثر این بزرگواران معتقد بودند فارغ از سختی و دقتی که این سبک از نقاشی طلب میکند، طراحی و رنگ های استفاده شده در این طرح ها نیز بسیار لذت بخش هستند و خستگی حاصل از اجرای خود طرح را نیز از ذهن نقاش اثر دور می کند.
برای مشاهده آموزشگاه های نقاشی و هنرهای تجسمی شیراز کلیک کنید
گل و مرغ نماد موهبت الهی و تجلی ظریف و لطیف آفریدگار است. گفتگوی عاشقانه گل و مرغ نیز به تسبیحگویی خداوند و ذکر حق تشبیه میشود. گل مقام معشوق را دارد و پرنده (مرغ)، عاشق. در نگارگری گل و مرغ ایجاد هارمونی بین عناصر نقاشی بسیار ظریف است. لازم نیست حتماً پرنده نیز در اثر ترسیم شود اما در صورت حضور به حالت انتظار صبورانه برای شکوفایی گل و عشقبازی با او است. پرنده گاه با اوجگیری و حالت سرمستی، خود را از عالم ماده جدا کرده و حالت صعود به سوی عالم غیرمادی دارد.
بیت شعر زیر مفهوم نهفته در نگارگری گل و مرغ را به خوبی بازتاب میدهد:
فکر بلبل همهآن است که گل شد یارش..............گل در اندیشهکه چون عشوه کند در کارش
رنگآمیزی در نقشهای گل مرغ و بهطور کلی واقعگرا نیست و نقاش و خالق اثر در انتخاب رنگها کمابیش آزادی عمل دارد.
مطالب مرتبط:
خانه محتشم شیراز، واقع در نزدیکی ارگ کریم خان
آشنایی با هنر گچ بری
نگاهی به فیلم استاکر ساخته آندری تارکوفسکی
اصطلاح لعاب کاری و زیرسازی در نقاشی را می دانید؟
منبع:graphicer.tebyan