مجسمه سازی فیگوراتیو چیست ؟
یک مجسمه فیگوراتیو ، مجسمه کوچکی است که می تواند نشان دهنده شکل انسان، خدا و یا حیوان باشد؛ که میتواند واقعی و یا نمادین باشد. مجسمه های ابتدایی از سنگ یا سفال ساخته شده اند و ورژن های بعدی از سرامیک، فلز، شیشه یا چوب ایجاد شده اند. رایج ترین مواد برای مجسمه سازی فیگوراتیو ، پورسلین (مواد ساخت ظروف چینی) و انواع سفال است. هزاران سال است که مجسمه های فیگوراتیو توسط بشر ساخته می شوند. این مجسمه ها نماد های مذهبی هستند که وقایع و داستان ها را نشان می دهند و همچنین یادآوری ای بر گذشته هستند و نظرات را نقل می کنند.
مجسمه سازی فیگوراتیو در دوران باستان
عمده مجسمه های فیگوراتیو از زمان باستان بر پایه خدایان مذهبی یا نشان دهنده وقایع مذهبی هستند. مجسمه پیتای میکل آنژ نشان می دهد که حضرت عیسی بر روی دامن حضرت مریم دراز کشیده است. بسیاری از مجسمه های حضرت داوود که توسط هنرمندان گوناگونی ایجاد شده اند، صحنه ای از انجیل را نشان می دهند که داوود، جالوت را در بطری ملاقات می کند. کلیساها و معابد سراسر دنیا از مجسمه های فیگوراتیو برای نقل کردن نظرات و بیان داستان ها استفاده می کنند. همچنین، مجسمه های فیگوراتیو ابزاری برای یادآوری هستند. ما می دانیم که اشکال تاریخ چگونه هستند زیرا از آن ها مجسمه های نیم تنه و کامل وجود دارد. مجسمه ها، مقبره ها و آرامگاه ها را زیبا می کنند.
مثال های زیادی از مجسمه ها هستند که منشاشان در چین بوده و آزمایشهای فراوانی در اروپا برای تکرار فرآیند ساخت این مجسمه ها انجام شده است . اولین مجسمه فیگوراتیو چینی در آلمان تولید شد. یوشابتی، مجسمه های مربوط به مراسم تدفین در مصر باستان هستند. یوشابتی ها میان قبر قرار می گیرند و مقصود از این کار این است که، این مجسمه ها نقش جانشین مرده را ایفا کنند.چون مردگان در دنیای بعد از مرگ باید کارهای دستی انجام دهند.
این کار از اواسط پادشاهی تا حدود دو هزار سال بعد یعنی پس از پایان دوران بطلمیوس (جغرافی دان و منجم) ادامه یافت. بیشتر یوشابتی ها در اندازه های کوچک هستند و در انواع گوناگونی تولید می شوند. یوشابتی هایی هم هستند که استثنائا در اندازه های بزرگتری هستند. یوشابتی ها نقش پیشخدمت هایی را دارند که کارهای مربوط به مردگان را در عالم اموات انجام می دهند. در این جا کلکسیونی از مجسمه ها را می بینید که از دوران باستان تا دوران مدرن طبقه بندی شده اند.
مجسمه سازی فیگوراتیو در دوران معاصر
مجسمه سازی فیگوراتیو اوج مهارت و هنر مجسمه ساز را نشان می دهند. امروزه از مجسمه سازی فیگوراتیو برای ساخت کارهای هنری و دکوری مانند مجسمه و اسباب بازی استفاده می شود. اما در دوره معاصر، هنرمندانی هستند که اصول ساختگی را در مجسمه های فیگوراتیو ایجاد می کنند. هنرمندانی مانند رون موئک، جودی فاکس، دوئان هنسن و دیگران هنوز به دنبال کشف ایده ها و مواد جدید هنگام ارائه مجسمه های فیگوراتیو هستند. در کلاس های مجسمه سازی تصویرگران پویا اندیش شما را در کشف ایده هایتان یاری خواهیم کرد ، همچنین با انواع متریال آشنا خواهید شد و در پایان نمایشگاهی از آثار بی نهایت زیبایتان خواهید داشت.
با چشم انداز خلاقیت، تکنیک ها و طراحی ها با دنیای فوق العاده مجسمه سازی فیگوراتیو ارتباط برقرار کنید. از زمانی که انسان های غارنشین اولیه تکه ای سفال در دست خود نگه داشتند، بیشتر به جای اندیشیدن راجع به کاربرد آن، این سوال در ذهن آن ها شکل گرفت: کاربردی یا دکوری؟ من باید از این برای درست کردن یک کاسه جهت خوردن غذا استفاده کنم یا خلاقیتم را به کار گیرم و از آن برای ساخت مجسمه سفالی بهره بگیرم؟ شاخص آفتاب چطور است؟ اینگونه دیگر خواب نمی مانم. قابل توجه است که، سفال از زمان های بسیار قدیمی، نقش های متنوعی داشته است و فکر می کنیم ابتدایی ترین استفاده آن برای نوعی بت پرستی بوده است.
مجسمه های فیگوراتیو یونان باستان برگرفته از اشکال طبیعی نبودند، بلکه بر اساس ایده های ذهنی به صورت دلخواه و هندسی طراحی و ساخته میشدند. هنر فیگوراتیو یا تمثیلی بر پایه درک مفاهیم اشکال انتزاعی است. در اینجا به روش مصریان اشاره شده است که در آن پایبندی به آنچه قبلا شناخته شده بود وجود داشت، نه آنچه شاهد آن بودند. این دلخواه سازی سرانجام راهی برای مشاهده ایجاد کرد. هنر فیگوراتیو بین هندسه و واقعیت تعادلی ایجاد کرد که این موضوع در مجسمه های کلاسیک دیده می شد. این اعتماد به مشاهدات بصری در یونان، به عنوان تقلید هنر از واقعیات شناخته می شد. این استایل هنر فیگوراتیو ، باعث تطبیق این دو قانون مخالف یکدیگر شد.
مجسمه سازی فیگوراتیو ، تفسیر زیبایی و پیچیدگی بدن انسان
استادان بزرگ مانند میکل آنژ، دوناتللو، وبرنینی مواد را مانند پیکر انسان شکل می دادند که این کار، تاثیر عمیقی بر روی بینندگان دارد و ما را به عنوان یک مجسمه ساز به وجد می آورد. غالبا اصطلاح مجسمه سازی فیگوراتیو شاهکارهای تاریخی را به ذهن می آورد مانند ونوس دو میلو، یا مجسمه های مرمری و خیره کننده میکل آنژ از بدن انسان . بدن انسان ، ماشین زیبا و پیچیده ای است و اگر بخواهیم آن را تفسیر کنیم باید بگوییم که بدن انسان برای این زیبایی عجیب به دستی ظریف، چشمی حساس و مهارت های تکنیکی فراوانی نیاز دارد. در نهایت، لازم است هنرمند، دانش جامعی از آناتومی بدن انسان داشته باشد و در انواع گوناگونی از تکنیک های مورد نیاز برای مجسمه سازی فیگوراتیو مهارت داشته باشد. برای رسیدن به این مهم ما به شما شرکت در کلاس های مجسمه سازی را پیشنهاد میکنیم.
انتخاب یک پروسه برای مجسمه سازی فیگوراتیو
برای مثال، مجسمه سازی فیگوراتیو مانند پروسه عکاسی است با این تفاوت که الگوی آن یک موجود زنده است، مانند انسان یا حیوان. این کار، تکنیک سختی است که به صبر هنرمند و مدل نیازمند است، اما نتیجه از نظر واقعی بودن و دقت خیره کننده است. انجام این کار متفاوت است. بیشتر روش های سنتی مجسمه سازی با دست و به کمک سفال انجام می گیرد و یا این کار به شیوه ریخته گری (شیوه ای که در آن فلز را ذوب کرده و در قالب می ریزند) و به کمک فلز برنز انجام می شود.
مواد داخلی و خارجی مجسمه سازی فیگوراتیو
هر ماده ای برای یک مجسمه و یک تنظیمات گوناگون مناسب است. فلز برنز استقامت، درخشندگی، استحکام ایجاد می کند و در برابر آب و هوا انعطاف پذیر است که به همین خاطر برای باغچه ها، مجسمه های خارجی و آب نماها ایده آل است. افراد به مجسمه های برنزی بزرگ برای فضاهای خارجی کتابخانه ها و دانشگاه ها علاقه مند هستند، در حالی که افراد ترجیح دهند یک مجسمه نیم تنه سرامیکی یا شیشه ای را در فضای داخلی قرار دهند. سرامیک حضور صمیمانه ای دارد. لعاب از نظر زیبایی شناسی اهمیت دارد و مات و کدر یا درخشنده است.
مطالب مرتبط:
آموزش مجسمه سازی با گل
ساخت یک آرماتور اندام برای مجسمه
آموزش نقاشی گلدان شیشه ای با رنگ اکریلیک
تفاوت منبت کاری با معرق کاری چیست؟
موسیقی سنتی ایرانی
منبع: مجسمه سازی پویا اندیش